Redninghund. Dalmatiner? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg sidder og søger og søger efter en race på min kommende hund.
Jeg vil gerne kunne bruge den som redningshund, men den behøver ikke være elite, den skal bare kunne bestå, og fungere i praksis.
Hvad ville folk med forstand på redningshunde sige til en Dalmatiner? Er det overhoved en mulig race at træne op? Den er bare min første priotet.
Ellers er jeg også ret pjattet med en dobermann, er bare bange for den er lige lovlig stor når man skal kunne bære den.
Måske kunne det også blive en slags setter eller en pointer? De skal bare helst ikke få hængeøjne og savle for meget- Håber det gav et meget godt billede af hvad for nogle hunde jeg er til. Jeg ELSKER hunde med en stolt holdning.
I er meget velkommen til at skrive andre forslag. Altså alle anbefaler en malinois dens udseende er bare ikke lige mig. Og som sagt behøver den ikke kommer op på elite niveau.
Tak på forhånd
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.565
mar 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 23
Den skal være klog og hurtig til at lærer. Den skal være venlig overfor andre dyr. Udseendet kommer efter de andre ting, men jeg kan rigtig godt lide hunde der bliver har et særligt udseende der bliver lagt mærke til.
Jeg kender to med en border der splittede det hele ad derhjemme. Så heller ikke sådan en, de var også begge to lidt små tossede også selvom de fik massere aktivering.
Men ja jeg ved det jeg er hamrende kræsen
Jeg har båret en dobermann på ryggen 4 skridt. Den vejede 37 sådan ca. Men det var så uden træning.
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.392
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.565
Det var også derfor jeg sluttede af med at skrive at jeg self.ikke kendte TS størrelse. ;o)
mar 2011
Men jeg skrive lige til hende Carina. Hun har nok tjek på det.. Jeg synes godt nok det er svært at vælge.
Altså de dobermann hunde jeg har mødt har de stort set ikke udvist nogen form for aggresivitet. Men de har jo desværre et gammelt dårligt ry.
med hensyn til mallinois har jeg overvejet dem da de bliver beskrevet som de bedste redningshunde. Men som jeg også skrev i den første besked er jeg ikke så meget for deres udseende. men udseendet kommer helt klart efter alle de andre ting. Så jeg har ikke udelukket en mallinois.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 6 Emner: 74 Svar: 4.137
sep 2008
mar 2011
det er fra bonnies hjemmeside
i 1960 blev den en modehund. Det skyldes naturligvis Disney’s film: 101 dalmatinere. Det gav bagslag, for dalmatineren blev så populær, at opdrætterne ikke kunne følge med efterspørgslen, og nogle af dem solgte alt hvad de havde af hvalpe. Også de hvalpe som havde dårlige karaktertræk. Dette medførte at dalmatineren fik et kedeligt ry. De var nervøse og aggressive. Siden hen er der blevet ryddet op. For i 1970’erne var racen næsten forsvundet herhjemme og der måtte importeres for at få rettet op på standarden.
til A M D- Ja jeg ved det godt. Altså ida betegner man vidst en dalmatiner mere som en familie hund fordi stort set alt vagthunde gen er avlet ud af dem.
Jeg skal bruge hunden til at beredskabsarbejde. Når jeg er færdig med min uddannelse kommer jeg til at skulle løse alle opgaver inden for hjælpeorganisationer. Dvs. Jeg har en drøm om at kunne få den med ned og finde mennesker i ruiner. Men så at den også havde sindet til at blive dernede efterfølgene og "hjælpe/ støtte" med alle de andre opgaver der også skal klares når der sker en katastrofe. En anden ting er der skrev ret mange voldtægter i katastrofe lejr. Så kunne det jo være lidt rart hvis man havde hund der sørgede for at det aldrig kom til at ske.
sep 2008
sep 2008
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.040
mar 2011
men har de ikke tendens til hængeøjne?
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 169 Svar: 3.616
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.164
Hvis du køber med DKK-tavle skal forældrene være øjenlyst og godkendt inden avl, så det burde ikke være et problem med f.eks. PRA.
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.356
Du får lige svar her, så flere kan læse med ;o)
<b>Jeg vil gerne kunne bruge den som redningshund, men den behøver ikke være elite, den skal bare kunne bestå, og fungere i praksis.</b>
I Danmark har vi ikke niveau-opdelte redningshunde - de hunde der sendes ud på internationalt arbejde har samme prøve som de hunde der "kun" skal bruges nationalt.
Derudover skal man inden man påbegynder redningshundetræningen være bevidst om at sandsynligheden for at ens hund bliver brugt er meget lille. Sidst Danmark havde hunde på international indsats var efter jordskælvet i byen Bam i Iran i 2003 - så ud af de ca. 50 godkendte redningshunde vi har i Danmark pt., er der faktisk ikke en eneste der har været i indsats uden for landets grænser. Heller ikke her i Danmark bliver de brugt særlig meget - i 2009 var der to sammenstyrtninger i Rødovre og Hundige, i 2007 var der en gaseksplosion på travbanen i Århus og i 2005 var der nogle tage der styrtede ned som følge af orkanen i Aalborg - og derudover er redningshundene stort set ikke blevet brugt herhjemme...
<b>Hvad ville folk med forstand på redningshunde sige til en Dalmatiner? Er det overhoved en mulig race at træne op? Den er bare min første priotet.</b>
Jeg vil ikke påstå den ikke kan bruges; men hvis du er førstegangs-redningshundefører og det er vigtigt for dig at den bliver uddannet redningshund: NEJ...
<b>Ellers er jeg også ret pjattet med en dobermann, er bare bange for den er lige lovlig stor når man skal kunne bære den.</b>
En dobermann er et noget bedre bud - men du skal være meget opmærksom på at købe efter de rette linier. Jeg er ikke så meget inde i dobermann; men har set et par hunde fra følgende kennel, som nemt kunne have været trænet op til redningshund (manden er politihundefører og konen er IPO konkurrencehundefører i USA - og de avler efter brugsegenskaber): http://www.ascomannis.com/
<b>Måske kunne det også blive en slags setter eller en pointer? </b>
Her gælder det samme som med dalmatineren...
<b>I er meget velkommen til at skrive andre forslag. Altså alle anbefaler en malinois dens udseende er bare ikke lige mig. Og som sagt behøver den ikke kommer op på elite niveau.
</b>
Helt generelt mht. racer synes jeg du skal overveje hvor vigtigt det er at den bliver redningshund i forhold til udseende og dit foretrukne valg af race...
Ser man generelt på hvilke hunde der gør det godt som redningshunde her i Danmark, så er det labrador, golden, border collie og de belgiske hyrdehunde (malinois og tervueren). Hvis det er vigtigt for dig at den bliver redningshund, vil jeg uden nogen tøven anbefale en labrador eller golden af jagtlinier - de er nemme at træne, de er meget sociale, de har alle de egenskaber man kan ønske af en redningshund, de er gode til at slappe af i pauserne og sidst men ikke mindst er det de racer flest instruktører i Danmark har erfaring med, så du kan få masser af hjælp som ny hundefører. Jeg ved godt mange synes de to racer er kedelige; men det er vist kun indtil man har prøvet at have en lab eller golden ... de er søde og sjove hunde, og det er bestemt ikke kedeligt at have en hund der kan opføre sig ordentligt ... og tro mig, sådan en hund får masser af opmærksomhed og bliver lagt mærke til (har selv lab og golden som førerhunde) ;o). Border collien er også god; men det kræver typisk at man har lidt erfaring med hunde, så man kan styre dem. Endnu værre er det med mallerne, dem vil jeg generelt ikke anbefale til en ny urutineret hundefører, selvom det nok er dem der generelt kommer længst hvis man kigger på resultaterne fra VM for redningshunde (jeg har selv 2 maller, så det er ikke fordi jeg ikke bryder mig om racen - de er bare svære at træne til redningshund pga. der er meget drift der skal styres)...
Håber dette gav lidt svar, ellers er du velkommen til at spørge yderligere ;o)
/Carina
mar 2011
Jeg kopiere lige noget fra et tidligere indlæg også. Det fortæller lidt om hvilke drømme jeg har med hunden og hvad jeg skal lave af arbejde. Jeg kommer nemlig til at blive udsendt til katastrofe områder p.g.a det arbejde jeg kommer til at lave for hjælpeorganisationer. Derfor kunne det jo være lidt smart når jeg nu alligevel er i katastrofeområder og jeg ønsker at have min hund med hver gang, at den så kunne finde mennesker i ruinerne.
Kopieret:Når jeg er færdig med min uddannelse kommer jeg til at skulle løse alle opgaver inden for hjælpeorganisationer. Dvs. Jeg har en drøm om at kunne få den med ned og finde mennesker i ruiner. Men så at den også havde sindet til at blive dernede efterfølgene og "hjælpe/ støtte" med alle de andre opgaver der også skal klares når der sker en katastrofe. Som F.eks. at underholde børnene, få dem til at tænke på noget andet. Være en ledsager, og ven og også trøster for mig når arbejdet er lige lovlig hårdt. og en masse andre ting.
En anden ting er der sker ret mange voldtægter i katastrofe lejr. Så kunne det jo være lidt rart hvis man havde hund der sørgede for at det aldrig kom til at ske. Jeg ved at det kan lade sig gøre da jeg allerede har talt med hjælpeorganisationen om ideen.
sep 2005
Hvis du har talt med hjælpeorganisationerne om det, er det selvfølgelig fint nok - man skal dog huske på, at hjælpearbejde i et katastrofeområde er ret krævende, og typisk ikke noget hvor man "bare" tager sin hund med hver gang. For at få hunden med på indsats, skal den normalt opfylde kravene i INSARAG guidelines, hvilket pt. kun gør sig gældende for Beredskabsstyrelsens redningshunde.
Normalt søger man med hundene på et hold med 2 - 3 hunde og en teamleder, således at der er mulighed for at lave dobbeltmarkeringer - det giver ikke ret meget mening at stå som ensom hundefører uden et hold. Som hundefører skal man også være bevidst om at hunden ikke er dernede for at være "helt", og den har brug for motivation og ikke mindst hvile når den er tilbage i lejren, så jeg vil på ingen måde anbefale at man begynder at træne en redningshund op til også at være vagthund når den ikke søger i ruinerne - derforuden skal den også søge i ruinerne mens der er mange andre mennesker tilstede, så et krav til hunden er at den er venlig og tillidsfuld overfor ALLE mennesker ;o).
Mht. at trøste børn og pårørende er det normalt heller ikke noget man bruger hunden til - den er et arbejdsredskab, der når den ikke arbejder har brug for at slappe af så den igen kan koncentrere sig om at søge i ruinerne når der er brug for det. Dermed ikke sagt at man ikke også kan kæle med den - på de danske hold der har været afsted har hundene til en vis grad haft denne funktion, der har omtalt hundene som "vores hunde" ;o)...
/Carina
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 98 Svar: 2.502
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 98 Svar: 2.502
mar 2011
Jeg tænkte bare jeg ville tage den uddannelse for at få hunden til at hjælpe stille og roligt når jeg alligevel er der.
Jeg tror heller ikke på den nogensinde kommer til at være lige så dygtig som de rigtige hundeføre. Der skal man jo være 100 % sikker på at den kan finde alle.
De eneste redskaber jeg har som katastrofe og risiko manager er en skovl og mine hænder. Derfor kunne det jo være meget rart hvis jeg havde en hund med der kunne give et præg om hvor jeg skulle grave
med Hensyn til vagthund, kommer det overhoved til at være noget jeg træner frem i hunden. men bare det at du har en hund på dit værelse, telt eller lejr gør at en eventuelt voldtægt forbryder ikke lige som det første og det bedste går ind der.
Jeg ser ingen grund til hunden ikke skal kunne komme med derned når jeg kommer til at leve i den lejr op til 5 måneder. den kan være nyttig på mange måder, og er jo sådan set bare med mig på arbejde, ligesom en politihund.
mar 2011
Jamen jeg kan kun give dig ret.. Jeg lærer også virkelig meget af denne samtale. Det jo altid skønt at hører fra mennesker der arbejder med det til daglig.
sep 2008
Den ligger i FCI gruppe 6 under beslægtede racer.
Fakta fra Den store bog om hunde af Juliette Cunliffe.
Ved så ikke hvad Dkk senere har besluttet den skal hører under men jagt hund har den aldrig været(historisk set).
sep 2005
<b>Jo men det er jo kun en uge måske to det kan betale sig at lede efter mennesker i ruinerne.</b>
Ja, og også derfor jeg ikke helt forstår konceptet med at du vil have din hund med ???
- Nødhjælpsarbejde er hårdt arbejde, og hvor skal hunden så være de sidste 4,5 mdr. hvor du har travlt med andet end at søge med den ???
<b>Så derfor ville jeg træne min hund til at hjælpe mig når jeg alligevel skal ned og grave i ruiner efter mennesker. Det skal jeg gøre uanset om jeg har en hund med eller ej.</b>
Jo; men hvis man står som hundefører kan man IKKE grave samtidig. Det er ikke blot et spørgsmål om at man selv graver og så løber hunden rundt på egen pote og søger efter forsvundne personer. Som hundefører skal man være 100% på i forhold til at styre hunden rundt i området, gribe afsøgningen systematisk an og ikke mindst kunne læse det mindste signal fra hunden - det kan være den slår for fært, skraber lidt med poten, drejer øret lidt osv. Selvom hunden derhjemme er trænet til at markere med halsgivning, er det bestemt ikke sikkert dette også gør sig gældende i et katastrofeområde...
Desuden arbejder man "normalt" med dobbeltmarkeringer før man følger en markering fra hundene - og selv efter markeringer fra hundene graver man ikke bare lodret ned hvor de har halset, da de jo markerer fært der kan flytte sig flere meter pga. udluftningsrør og typen af sammenstyrtning ... så man vil typisk anvende termisk- og/eller lytteudstyr efter hundenes markeringer for at vide hvor den begravede person præcist befinder sig...
<b>Jeg tror heller ikke på den nogensinde kommer til at være lige så dygtig som de rigtige hundeføre. Der skal man jo være 100 % sikker på at den kan finde alle. </b>
Nu er det ikke for at lyde negativ - men hvis ikke man har en hund man forventer kan klare opgaven, gør den faktisk mere skade end gavn ... det kan få øvrige redningsfolk til at tage fatale beslutninger hvis de forventer der ikke er flere i området pga. hunden har afsøgt, og du spilder din tid ved at stå som hundefører i stedet for at hjælpe som redningsarbejder...
<b>Jeg ser ingen grund til hunden ikke skal kunne komme med derned når jeg kommer til at leve i den lejr op til 5 måneder. den kan være nyttig på mange måder, og er jo sådan set bare med mig på arbejde, ligesom en politihund. </b>
Ja, og hvis du har talt med en nødhjælpsorganisation der vil gå med til det, og FN vil tillade at der kommer en hund med der ikke opfylder INSARAG guidelines, er det jo også fint nok ;o)
/Carina
mar 2011
Du misforstår mig vidst rimelig meget. Du tager grave lidt for bogstaveligt.. selvfølgelig ville jeg arbejde med hunden som en hundeføre.. Jeg mente jeg er der alligevel, derfor skal jeg bruge min hund. Det er også en ligegyldigt diskution, for sådan bliver det. Den hund kommer med. Og det er et spørgsmål om hvad organisionen og jeg aftaler. Og hvis FN har krav så opfylder vi dem.
Tror også du har misforstået den opgave jeg kommer til at lave/ have dernede.. men det også lige gyldigt.
Spørgsmålet var om en dalmatiner ville kunne klare sådan en opgave? Eventuelt en dobermann.
Kunne godt se at den forklaring jeg prøvede at give af hvad jeg kommer til at lave dernede bare forvirrede mere end forklarede..
sep 2005
Men at opfylde de krav der stilles i forhold til INSARAG er ikke noget man "bare lige" gør. Første weekend i april var der redningshundeprøver i Redningsberedskabet, hvor ca. 70% af dem der stillede op dumpede. Den prøve de blev bedømt efter er ved at blive revideret, da den ikke er skrap nok i forhold til INSARAG ...
Nu ved jeg ikke lige hvor du bor i landet, men weekenden mellem uge 41 og 42 er der mønstringer (og måske redningshundeprøver) på Beredskabsstyrelsens tekniske skole i Tinglev (Sønderjylland), hvor man normalt godt kan få adgang som tilskuer - det kunne måske være interessant for dig at overvære prøverne og så et indtryk af hvad der kræves ?!?
/Carina
Redninghund. Dalmatiner?