{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.494 visninger | Oprettet:

Gå- og sikkerhedssele til stærk hund {{forumTopicSubject}}

Jeg skal have fat i en ny sele til mine forældres hund. En 6 årig dobermann/Australien Shepherd blanding, bomstærk!

Hun har indtil videre haft 6 seler gennem hendes liv, et par no-name, en Kenjan lædersele som har givet sig flere størrelser (pga. at hun trækker i snoren), en ruffwear og to hurtta seler. Egentlig var jeg godt tilfreds med Hurtta, men på de sidste 3 år er de begge røget. Den ene kunne ikke holde til det i spændet som sprang og den anden er gået i syningerne, ligesom ruffwear gjorde.

Hvad kan I anbefale?

Jeg skal også have fat i en sikkerhedssele til min bil til hende. Desværre har jeg ikke mulighed for at have et bur til så stor en hund i min lille bil, og det er også begrænset hvor ofte hun er med (2-3 gange om året). I mine forældres bil sidder hun i bagagerummet, stationcar, men heller ikke her er hun sikkert fastspændt. Tror I vi kan vænne hende til bur når hun er så gammel?

Jeg har tænkt på en ezydog, men nogle pointerer at stroppen der medfølger ikke er godkendt. Bør jeg i stedet købe denne? http://www.dogshop.dk/shop/allsafe-sikkerhedssele-2395p.html

Og dur det overhovedet? I denne test vises det jo hvordan selen springer ved kollision: (link fjernet)

Så hvad pokker gør jeg, hunden har aldrig været i bur, bilen er for lille til bur, og jeg vil gerne have hende sikkert med!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gå- og sikkerhedssele til stærk hund
  • #2   8. apr 2011 Min hund var 3 år første gang hun kom i bur og det gik rimelig nemt at lære det.
    Synes det lyder ret voldsomt at den ligefrem trækker selen i stykker.

    Jeg vil anbefale at starte til hundetræning. Det er aldrig for sent


  • #3   8. apr 2011 Hunden kan sagtens gå pænt i snor!!! Hun går lydighedskonkurrencer i DCH regi, men kan altså tilsyneladende ødelægge en sele ved at trække efter en anden hund eller en fugl fra tid til anden. At min hund trækker frem i snoren engang imellem genrer mig ikke, det er jo ikke en robot jeg har mig, men en hund med instinkter smiley

    Men selerne ryger altså, jeg forstår det heller ikke, de burde jo kunne holde til den vægt der står anskrevet i produktbeskrivelsen. Hunden vejer altså "kun" 30 kg.

    Hvad jeg ønskede var gode råd til seler til store muskelbundter og ikke træningsråd, det har vi helt styr på efter 6 år i DCH.



  • #4   8. apr 2011 Går selvfølgelig ud fra, at du træner din hund til at gå pænt, og ellers er denne grime ret god
    http://www.dogmatic.org.uk/

    Jeg har ikke set nogen i DK, der har været af samme kvalitet.
    Syntes den fungerer rigtig fint.

    Bruger den til min Schæferdreng, som går rigtig rigtig pænt i snor, men jeg har behov for den tiil når han møder en anden hund.


  • #5   8. apr 2011 Måske en Timely lædersele.

  • #6   8. apr 2011 Tüv godkendte sikkerhedsseler, hvad vil det sige? Så vidt jeg kan se er det en test-standard for Sverige og Tyskland, men betyder det, at de er de bedste på markedet? Er der ingen danske test af sikkerhedsseler? FDM har engang haft et link til de bedste seler de kunne anbefale, men det link er fjernet smiley

    Umiddelbart tror jeg, at jeg vil gå efter en Allsafe. Så må vi fortsætte jagten på den perfekte gå-sele, eller fortsætte med Hurtta, som jo holder et års tid pr. stk smiley

    Min idé med indlægget var at få hjælp fra andre hundeejere med store/stærke hunde, jeg kan da ikke forestille mig, at jeg er den eneste der har oplevet seler som ikke holdt?


  • #7   8. apr 2011 "Måske en Timely lædersele."

    Det kunne da egentlig godt være! smiley
    Medmindre der opstår samme problem som med den Kenjan lædersele vi har. Den kan vist egentlig godt syes ind hos en sadelmager, nu den er to størrelser for stor, for den har givet sig helt ekstremt smiley Det var ellers en rigtigt god og holdbar sele, helt perfekt, da den passede


  • #8   8. apr 2011 Jeg bruger normalt kun sele til spor, og har aldrig oplevet at selen er gået i stykker...
    Men alt kan jo i stykker, hvis det belastes hårdt nok.. Jeg synes bare stadig det lyder vildt


  • #9   8. apr 2011 Jeg er personligt imod halsbånd. Mine hunde er ikke robotter, de trækker frem fra tid til anden og derfor vælger jeg sele fremfor halsbånd. Jeg vil ikke være årsag til at deres nakke og hals belastes unødigt.



  • #10   8. apr 2011 Aslan begyndte at trække på vores gåture trods han gik fint da jeg trænede ham. I stedet for at give ham en sele på og lade ham blive ved med at trække , gav jeg ham en grime på. Efter første gåtur er det slut med at han trækker , så mit råd til jer er at stop med at give ham sele på , og i stedet for køb en grime.

  • #11   8. apr 2011 Man skal bare være opmærksom på at grimen kan forårsage alvorlige piskesmældsskader hvis man ikke er dygtig til at bruge den rigtigt

  • #12   8. apr 2011 Tina og Alex N

    Jip det er rigtig , vi havde dog osse kun grime på Aslan kort tid , tror det var en 3 gåture så træk han ikke mere. Men det vi gør nu er at vi sætter den ene karbine i mundkurven hvis han trækker , virker på samme måde smiley


  • #13   8. apr 2011 Katrine - Hvorfor er en trænet hund en robot?

    Jeg forstår det virkelig ikke... Det er jo ikke sådan, at indlært lineføring er knapper man trykker på - det er noget man opnår i samarbejde med hunden.

    En hund gør hvad der kan betale sig, og din hund viser tydeligt at det ikke kan betale sig at blive ved din side - belønningen og stimulansen er meget større ved at rykke frem i linen..
    - Og det siger mere om dig som fører, end om hundens instinkter.

    Jeg kunne rigtig godt tænke mig en afklaring på ordet "robot", for hundetræning kræver samarbejde for at opnå den kontrol.
    - Samarbejdet er noget hunden vælger ud fra de signaler du udsender..

    Min hund er utrolig lydig, jeg har selv trænet ham og vi har et fantastisk samarbejde.
    - Det er ikke kommet ud af det blå, det har krævet hårdt arbejde; hunden er jo netop et tænkende væsen med instinkter; træningen går ud på at bruge de instinkter til at opnå det samarbejde alle hunde er født til at udføre.


  • #14   8. apr 2011 Hmm... Jeg mener personligt at mine hunde er trænet i den grad jeg ønsker det. De opfylder mine ønsker som fører. Dog skal det lige nævnes at mine forældre har beholdt tæven efter at jeg flyttede hjemmefra, så de nu står for den daglige træning. Hunden lever op til deres ønsker, de ønsker ikke at hunden stopper med at trække frem, de ønsker bare en sele der kan holde smiley

    Jeg mener personligt at jeg har opnået den grad af samarbejde jeg ønsker. Muligvis ikke samme grad som andre ønsker, men ganske tilfredsstillende for mig. At min hund ikke bliver ved min side når en fasan dukker op ud af det blå, det synes jeg er ganske i orden.

    Robot var muligvis et forkert ord at bruge, jeg har bare personligt ikke noget ønske om, at min hund bliver ved min side ligegyldigt hvad, og jeg ønsker ikke at ofre de ressourcer det vil kræve at få den til det. Jeg er ganske tilfreds med den grad af lydighed jeg har.

    Igen pointerer jeg at det jeg ønskede med denne tråd var hjælp til valg af sele og sikkerhedssele og ikke en diskussion af hvorvidt mine hunde er lydige nok. Men det er åbenbart ikke lige så interessant at anbefale en sikkerhedssele som at rådgive andre omkring træning smiley
    Så jeg trækker mig fra denne debat og leder videre på egen hånd


  • #15   8. apr 2011 Tak for svar =)

    Jeg har absolut ingen erfaring med hunde der trækker, så jeg aner ikke hvad der vil kunne holde..

    Jeg tænker, at det logiske valg vil være en træksele til slædehunde; de må da kunne holde..

    Og ellers var mit bedste bud læder, men det har i jo forsøgt =/


  • #16   8. apr 2011 Orv, sikke en god idé. Træksele til slædehunde, det må jeg prøve at undersøge!

    Forresten forstår jeg godt din pointe Nina smiley
    Hvis jeg havde hunden i det daglige, ville jeg muligvis arbejde mere med nogle samarbejdsøvelser og skabe mere opmærksomhed på gåturene, men nu er det mine forældres og jeg kan ikke længere råde. Det skal lige siges, at hun for 4 år siden var klar til aflivning pga. problemer. Hunden er ekstremt nervøst anlagt og både jagtinstinkt og hyrdeinstinkt plager hende. De kræfter vi har lagt i hende, er alt hvad vi har. Nu er vi tilfredse med hvad vi har opnået, og vedligeholder det.

    Ordet robot kom vist ind i frustration over, at jeg skulle blandes ind i en debat omkring lydighed og træning når alt jeg ønskede var hjælp til at finde sikkerhedssele og en stærk gå sele smiley

    Tak for svar! Det var helt klart brugbart smiley


  • #18   8. apr 2011 (link fjernet)

  • #19   8. apr 2011 Tak Bente, det var lige netop de links jeg manglede! Synes ellers jeg har søgt og søgt på nettet, men nu kom du lige med det rigtige. Jeg satser på en Allsafe, så håber jeg både hunden og jeg er safe smiley

  • #20   8. apr 2011 Katrine H
    Et godt valg, den er også god på gå ture.
    Husk at få en klipsline med til selen den er på samme side lidt længere nede


Kommentér på:
Gå- og sikkerhedssele til stærk hund

Annonce