{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.792 visninger | Oprettet:

Pomeranien hvalp bidt ihjel {{forumTopicSubject}}

Så meget for den hundelov, den gælder åbenbart kun for nogen og ikke for alle. Skuffende og grotesk

Sakset fra lokal avisen Næstved
Pomeranian hvalpen Monique nåede ikke at fylde fem måneder, før hun blev bidt ihjel af en brun labrador uden snor ved Herlufsholm skoven. Labradoren får lov at leve videre, og det undrer Moniques ejere, Henrik og Ulla fra Næstved.

- Da vi meldte det til politiet, fik vi at vide at der med den nye hundelov var tale om en klar aflivning, siger Henrik Mørkeberg. Han henviser til ændringen af hundeloven fra 2010, der siger, at hvis en hund ved et overfald har
skambidt et menneske eller en anden hund, skal politiet lade den aflive. Umiddelbart mener han ikke der kan vare tvivl om, at hunden, der bed Monique ihjel, hører under den kategori. Det er der imidlertid delte meninger om.

Da Henrik Mørkeberg for knap to uger siden kontaktede politiet for at høre til sagen, fik han en ny besked.

Jeg fik at vide at den ikke skulle aflives, fordi det er en familiehund, der omgås børn, og aldrig tidl. Har gjort noget lignede før – siger han.

Når ikke på dyrehospitalet
Det er Ulla Mørkeberg og parrets 13-årige datter der går tur med Monique og deres anden pomeranian Sille, da overfaldet finder sted sidst i februar.

Et par kommer gående med deres brune labrador uden snor. Hunden løber hen mod Ulla Mørkeberg og Monique, mens ejerne råber at de skal tage det roligt, for deres hund gør ingenting.
- Monique løber rundt om benene på mig, og idet jeg kigger ned, har den anden hund taget hende i munden, siger Ulla Mørkeberg med tårer i øjnene. Den anden hunds kvindelige ejer slår den i hovedet for at få den til at slippe.

Den når dog at få fat i Monique for anden gang, før det lykkes Ulla Mørkeberg at løbe afsted med sin bevidstløse
hvalp i armene. Mens datteren løber hjem til sin far med Sille, søger Ulla Mørkeberg hjælp i det nærmeste nabohus, hvor manden kører hende til dyrehospitalet. Monique dør, før de når frem til dyrlægen.

Føler Afmagt
Det kommer meget bag på familien Mørkeberg at høre, at angrebet på Monique ikke får større konsekvenser
for labradorens ejere end et påbud om at lufte hunden i snor for eftertiden.

- Det er som et kæmpe slag i ansigtet. Det er ikke retfærdigt, at den ikke skal aflives, siger Ulla Mørkeberg.
Hendes mand er også overrasket efter at have fået at vide, at hundeloven alligevel kan fortolkes til labradorens fordel.

- Man føler virkelig afmagt. Vi forventet at der sker noget andet, når vi har en lov der virker så klar, siger han.
Familien Mørkeberg kan se frem til en erstatning, der skal dække omkostningerne til en ny hvalp – dog uden prisen på de obligatoriske hvalpe vaccinationer og øvrige udgifter, der ikke hører under det såkaldte ”direkte tab”.

Men hændelsen har gjort ondt.
- Jeg har gåeet rundt som en zombie. Jeg har et billede af, hvad der skete, der kører rundt i mit hoved hele tiden. Om dagen skal jeg opretholde en maske over for børnene. Når de er kommet i seng, græder jeg igen,
siger Ulla Mørkeberg


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pomeranien hvalp bidt ihjel
  • #1   10. apr 2011 Det undrer mig, at de ikke også har fået påbud om mundkurv!

  • #2   10. apr 2011 Undre mig også - men jeg undre mig også over hvorfor den historie ikke er endt på forsiden af nogle af de store aviser. Hvor mange af den slags historier er skjult i lokalaviserne.

    Men stakkels stakkels mennesker det er jo skrækkeligt.


  • #3   10. apr 2011 Der burde som minimum være påbud om snor OG mundkurv.

    Ved umotiveret drab på en anden hund burde aflivning have været en selvfølge ... Jeg forstår det ikke ...

    Stakkels Pom og dens ejere ...


  • #4   10. apr 2011 Simpelthen for meget og under alt kritik- hundeloven er klokkeklar!

  • #5   10. apr 2011 Havde det været en rottweiler var den bleve aflivet med det samme.. Det er da svineri at den får lov til at leve fordi det er en familie hund.. Man må sku næsten håbe den bider dem selv eller deres børn en dag.. Så kan det være de kan finde ud af at aflive deres hund

  • #6   10. apr 2011 Stakkels lille hund og dens ejere ;O(

    Den nye hundelov er fuldstændig tilgrin - gang på gang bevises det jo at den intet er værd... Politiet følger den ikke og så er den altså ligegyldig..

    Men regeringen skulle vise handlekraft, og så finder man på sådan en hovsa-løsning, som ingen virke har smiley

    Min dybeste medfølelse til familien....


  • #7   10. apr 2011 ja, det er sørme flot...som anna skriver, havde det været en rottweiler, eller bare en af de forbudte racer, så var den allerede blevet aflivet. MEn nu var det jo en labrador...og de bider jo ikke...

  • #8   10. apr 2011 Jeg undrer mig også - men jeg ved ærlig talt ikke, om kvinden har henvendt sig til de store aviser? Måske har hun følt, at det var en god idé at kontakte lokalavisen, da temaet omkring løse hunde (og overfald) har været taget op her i den sidste tid. (Jeg ved det, fordi det er min datter, der har lavet artiklerne). Så måske tænkte hun, at hun kunne vinde lydhørhed dér? (det kunne hun jo så også).

    Og jeg undrer mig i lighed med jer over, at der åbenbart finder en diskrimenering sted - det er sgu ikke i orden!


  • #9   10. apr 2011 Der var også en anden sag, hvor en terrier gik til angreb på en amerikansk bulldog. Bulldoggen var i snor, forsvarede sig ikke og kom til skade.

    Ejeren anmeldte det og 3 dage efter blev bulldoggen afhentet af politiet og hunden blev aflivet. Årsagen: hunden havde ikke haft mundkurv på smiley

    Terrieren som havde angrebet flere hunde skete der ikke noget med.


  • #10   10. apr 2011 Og det staves så: Diskriminering

  • #11   10. apr 2011 Helle: ja det er jo flot...(ironi kan forekomme)

  • #12   10. apr 2011 Fuldstændig grotesk.

    Fandt da lige hele historien:

    "" XXX og et par venner lufter deres hunde i Magasinskoven i Hundested. Da XXX og hendes 2 år gamle amerikanske bulldog Limbo begynder at gå hjem, kommer der pludselig en arrig hund farende og angriber Limba. Bulldoggen lægger sig uden modstand, mens den anden hund -en Jack Russel Terrier- fortsat angriber........Udover talrige overfladiske bid var det gået hårdt ud over Limbas venstre lårben. Yderligere var der bidt småstykker af venstre øre. Efterfølgende anmelder XXX hændelsen til politiet. Anmeldesen tager dog en uventet drejning, da politiet 4 dage senere stiller op foran hendes hoveddør for at hente Liba til aflivning, fordi Limba ikke havde haft mundkurv på. 26 januar skambed terrieren endnu en hund."
    Sakset fra Halsnæs Avis torsdag 17 februar."


  • #13   10. apr 2011 Ej du godeste. Hvor er det forfærdeligt.

    Er det politiet der fuldstændig fejler i de her sager?

    For så burde der faktisk komme konsekvenser !!


  • #14   10. apr 2011 I sagen med pomsen er det åbenbart definitionen af "skambidt", det er galt med. Altså synligheden af skambidning (blod og sår, om I vil).

  • #15   10. apr 2011 Hvad skal man bruge en hundelov til når den åbenbart ikke gælder små racer og familie hunde.. Det er da lige til at lukke op og skide i.. Ja undskyld mig men jeg bliver sku så sur over sådan noget

  • #16   10. apr 2011 Anna: Den kan man da ikke bruge til en pind - men er det ikke også som om, der er flere og flere, der får øjnene op for, at den lov er noget lort? Og totalt hen i vejret, når den ikke engang håndhæves. Og i bedste fald bliver håndhævet uretfærdigt..

  • #17   10. apr 2011 Jeg syntes det er frustrerende, som ejer af en af de 13 racer at "stå model" til den slags ting. Jeg er en dybt ansvarlig person, har fuldstændig styr på mine hunde osv.
    Dagligt ser jeg hunde vandre rundt i amager strandpark uden snor og mundkruv, selvom de er en af de 13 racer - hold op hvor man bare føler sig taget ved røven.

    Hvis en hund bider en anden hund kan der gives påbud om mundkruv uanset race - syntes simpekthen ikke det er rimeligt at der er forskelsbehandling - uhh jeg bliver så sur


  • #18   10. apr 2011 Ja, på med mundkurv på den køter. Jeg så gerne den blev aflivet.
    Stakkels familie.


  • #19   10. apr 2011 Politiet er så meget til grin, når det kommer til hunde loven, det ser man gang på gang.
    Næste gang en stor hund bider en lille ihjel, skal man så bare henvise til denne historie og sige; "det er en familiehund, og den har ikke gjort det før" ..?
    Det er skræmmende så lidt viden politiet har om hunde, og hvor lidt de ved om de love, de får løn for at overholde.
    Findes der overhovedet en betjent der kan nævne alle de ulovlige racer..? Eller bare genkende 5 i real life...?
    Så sent som for 3 dage siden var jeg på kursus på den lokale politi station. Og ud af vinduet kunne jeg se en ung kvinde komme gående med sin amerikanske bulldog uden mundkurv og med lang snor, og luftede den foran politi stationen.
    Politiet kan eller vil ikke gøre noget, for at følge op på hundeloven.
    I stedet for er det nu om til den enkelte betjent/vagthavende om hunde skal aflives eller leve, alt efter personens humør eller indgroede meninger om, hvad der er en farlig hund.
    Politiet burde finde en linje og så følge den kosekvent, ellers må de melde ud, at de ikke magter at følge den nye lov der er lavet, og behøver flere midler aller andet.


  • #20   10. apr 2011 Det er vist hverken tilladt eller lovligt at sparke en arrig køter der angriber ens egen hund, men det er en sand fornøjelse.

  • #21   10. apr 2011 Hold da hoelt op hvor er det grotesk. Stakkels familie og hund og stakkels bulldog og ejer...
    Der burde nu være lige regler for alle hunde uanset race. Slår de ihjel eller skambidder skal de bare ikke være her mere.

    Thøger - helt enig..


  • #22   10. apr 2011 Fru Pomrus
    Er du sikker på, det er helt ok at lægge damens navn og adresse herind?



    De andre historier lyder da helt afsindige. Har folk prøvet at kontakte de landsdækkende medier? Det er jo endnu et eksempel på, at man kan råbe og skrige nok så meget om lovgivning, men hvis loven forvaltes med hovedet oppe i numsen, kan det være fuldstændig ligegyldigt.


  • #24   10. apr 2011 Uanset om det er lovligt eller ulovligt at sparke en anden hund, der angriber ens egen, ville jeg da aldrig tøve med at lodse kræet til månen hvis det var tilfældet !

    Så må jeg jo tage den med evt bøde og erstatningskrav bagefter.

    Ambullen, der blev overfaldet af den lille hund burde have nøjedes med en bøde for at færdes uden mundkurv. At den bliver aflivet er helt grotesk !


  • #25   10. apr 2011 Jeg har lagt damens navn og adresse ud, for at advare, så er jeg bedøvende ligeglad med om det er lovligt eller ej.

  • #26   10. apr 2011 Fru Pomrus O - Tag da lige og fjern kvindens navn, syntes ikke at du kan være bekendt at sætte hendes navn herinde. Det er udhænging.
    Self. syntes jeg det er synd for den lille poms og familien, men at du ligefrem ligger hendes navn på nettet syntes jeg er dybt godnat.


  • #27   10. apr 2011 Fru Pomrus
    Advare mod hvad? Hvis man skal undgå hunden er det vel mere relevant at vide, hvor den luftes end ejerens adresse.


  • #28   10. apr 2011 Fru Pomrus:

    Dét er altså ikke i orden! Ingen tvivl om at vi alle er harme og på ingen måde synes det der er sket er retfærdigt.
    Men udhængning på denne måde - det er heller ikke retfærdigt!


  • #29   10. apr 2011 Marianne - Ja det var en bedre ide.

  • #30   10. apr 2011 Jeg synes nu at du skal lade det blive stående .. men jeg tænker måske nok også anderledes end de fleste danskere ;))

  • #31   10. apr 2011 Fru Pomrus O

    Det eneste, du opnår, ved at lægge navn og adresse er, at tråden bliver slettet.


  • #32   10. apr 2011 Grynet -

    En dame, der har en hund der bider en anden hund ihjel, og nægter at aflive køteren, har ingen ret til retfærdighed imo.


  • #33   10. apr 2011 IPO tossen - Hvorfor skal kvinden have lagt hendes navn ud på en side hvor hun måske ikke kommer selv?? Hun kan jo ikke få lov til at forklare hendes side af historien og fortælle hvad hun har isinde at gøre fremover..


  • #34   10. apr 2011 Det sidste er jeg fuldt enig i. Når jeg advare mod damen og hendes hund med adresse, er det fordi hun færdes i det område med den.
    Hun fortjener virkelig den udhængning. Hvad tror I Ekstrabladet ville have gjort,? men det er måske der man skal henvende sig til næste gang.


  • #35   10. apr 2011 Det var IPO tossen jeg er ening med.

  • #36   10. apr 2011 Sanne

    Hendes side af historien er uvedkommende imo. Det eneste rigtige er, at aflive en hund, der opfører sig på den måde.


  • #37   10. apr 2011 Fru Pomrus O - kunne du ikke bare at skrevet post nr. og by i stedet for navn og adresse?? Jeg syntes ikke du er fair og jeg ville blive gal som bare i fanden hvis der var nogen som lagde mit navn og adresse ud på et åben forum hvor jeg ikke kunne forsvare mig selv.


  • #38   10. apr 2011 IPO tossen - Vi er af samme mening på det punkt jeg mener skam osse at hvis ens hund bider en anden ihjel så skal den aflives, men syntes da stadig væk at det er dybt urimeligt at ligge hendes oplysninger på nettet på den måde.

  • #39   10. apr 2011 IPO tosse og fru Pomrus:

    Nu kender I jo (så vidt jeg ved) kun sagen fra én side. Sagen kunne jo være en helt anden, hvis 'overfaldshundens' ejer fik lov at give sin version.
    Er udhængning så retfærdig?


  • #40   10. apr 2011 Sanne -

    Jeg er ikke enig - jeg synes det er helt OK. Jeg synes også det er OK, hvis forældre og andre borgere i en by advarer med opsætning af billeder, hvis en person der er dømt for pædofili flytter til byen.
    Jeg er nok lidt primitiv i den retning i virkeligheden ...

    Grynet -

    Min ene hund blev "overfaldet" af en arrig jrt og ditto dsg den anden dag. Men han er så fornuftig, at han ikke bed dem ihjel - ventede blot til jeg fik verfet dem væk.

    Hvordan mener du at damens version af hændelsen med at hendes lab løb hen og bed en poms hvalp ihjel på nogen måde ville kunne få mig til at se anderledes på tingene ?


  • #41   10. apr 2011 Pomrus og tosse
    Dejligt så mange penge landet kan spare. Vi behøver jo hverken politi eller retsvæsen med sådan nogen som jer til at ordne det hele

    smiley


  • #42   10. apr 2011 Marianne -

    Hmm .. nu synes jeg ikke helt du forholder dig til det jeg skriver.

    Der er vist ingen tvivl om, at labben er "skyldig" vel ?

    Og der er vist ingen tvivl om, at jeg skriver pædofili-DØMT ... ikke ANKLAGET ...

    Så nej, man kan skam ikke spare hverken politi eller retsvæsen i "mit" tilfælde .. men man kan lade være med at tage så skide meget hensyn til gerningsmanden, og tænke en anelse mere på offeret !!


  • #43   10. apr 2011 Til Marianne K
    Hvad ville du gøre hvis det var din hund, som var angrebet på denne måde - sige tak til den angrebne hund? Hold, kæft hvor er du dum


  • #44   10. apr 2011 IPO tosse:
    ...Jeg er nok lidt primitiv i den retning i virkeligheden ...
    I denne udtalelse er jeg så til gengæld helt enig med dig ;o)



  • #45   10. apr 2011 IPO
    Det er muligt, den er skyldig, den har jo så også fået sin dom. Det kan man, af alle mulige lovlige kanaler klage over og forsøge at gøre noget ved. Two wrongs don't make a right - i min bog


  • #46   10. apr 2011 Pomrus:
    ...Hold, kæft hvor er du dum...
    Hvorfor var den nu nødvendig?



  • #47   10. apr 2011 Fro Pomrus
    Tal dog ordentligt!
    Nej naturligvis ville jeg ikke sige tak. Hvad har jeg på noget tidspunkt skrevet, der kunne antyde det?


  • #48   10. apr 2011 Grynet -

    Ja, jeg ved det godt. Jeg ser en smule anderledes på den slags ting end mange danskere gør det. Eller også tør jeg bare indrømme det smiley

    Marianne -

    Den skyldige lever jo i bedste velgående .. labben kan jo gøre det igen, hvad garanti har vi for at en kælling (ja, undskyld), der ikke engang har så meget pli overfor ejeren af pomsen så hun har ekspederet sin møghund til den næste verden, holder sin sin hund i snor en anden gang ? Ingen overhovedet !
    Og jeg ved ikke med dig - men havde jeg børn, og flyttede der en pædofili-DØMT ind i nabolaget, så ville jeg godt nok tænke på mine unger og IKKE på hans (hendes) ve og vel ...

    Bette safe than sorry - i <i>min</i> bog ...


  • #49   10. apr 2011 Hold da en ordenlig tone fru pomrus o..

  • #50   10. apr 2011 IPO
    Nu sammenligner jeg nødigt folk, der har en hund, der har bidt en anden med pædofile. Lad os lave en anden tråd om det emne, hvis vi skal ud ad den vej. Men så sig mig, hvad vi skal bruge navn og adresse til? Ja, hunden lever måske i bedste velgående og vi har ingen garanti, vil du give os en garanti? Vil du tage hen og aflive den?


  • #51   10. apr 2011 Marianne -

    I begge tilfælde er der sket overgreb på andre mennesker eller hunde. Jeg er ikke ret stor tilhænger af at man forulemper andre - graden af forulempningen kan naturligvis altid diskuteres.

    Nej, jeg vil ikke tage hen og aflive den - det er jo ulovligt.

    Men man har da set tilfælde, hvor folk er blevet tvunget til at flytte fordi lokalbefolkningen lagde solidt pres på dem - jeg ville da personligt synes det var fedt, hvis lab-ejeren blev så kendt, at folk råbte efter hende på gaden og chikanerede hende på andre måder.
    I sådan et tilfælde er det jo helt klart en fordel med navn og adresse.

    Men lad mig høre - hvad synes du man skal gøre ? Ikke noget ,, bare sige "pis, der røg en poms" eller hvad ?


  • #52   10. apr 2011 Jeg synes man er en kold person, hvis man ønsker børn skal skambides for at ramme deres forælde....
    Ingen tvivl i min verden - den lab. skal aflives! Men det når man ikke ved selv at gå ned i et niveau hvor god etik og moral ikke overholdes!
    Var jeg ejeren af den stakkels lille poms, havde jeg klaget videre op i politiet - evt. hele vejen op ministeriet! Jeg havde direkte skrevet og spurgt justitsministeren om det virkelig kan passe, politiet har tolket denne sag korrekt... Jeg kan ikke forestille mig andet end at man fik svar om at det havde de ike, og at man ville kontakte pågældende politikreds omgående.

    Min store medfølelse for familien som har mistet deres lille skønne hund! Håber overfaldshundens ejere kommer til fornuft eller bliver tvunget til det!


  • #53   10. apr 2011 IPO
    Hm, jeg føler mig ret forulempet af Fru Pomrus i denne tråd, men jeg kan ikke rigtig se, hvad det skulle hjælpe at få fplk til at gå og råbe af hende på gaden?

    At chikanere omtalte hundeejer til evt. at flytte, sender jo bare aben videre til et andet boligområde. Det kan jeg heller ikke se meget idé i.

    Jeg har ikke undersøgt mulighederne til bunds, da jeg heldigvis aldrig har fået en hund bidt ihjel, men til en start ville jeg tale med en advokat og finde ud af, hvad der var af muligheder indenfor lovens rammer (klage, anke...) og så ville jeg nok også smide en kommentar ved en minister og til "mine" repræsentanter i Folketinget. Jeg kender heller ikke loven i detaljer, men hvis advokaten mente, der var begået en fejl, ville jeg henvende mig til landsdækkende medier og forsøge at få dem til at omtale sagen.


  • #54   10. apr 2011 Ginne
    Hvor er jeg dog enig i den med børnene. De har vel om nogen INTET med hele det her at gøre


  • #55   10. apr 2011 Jeg er lidt arrig lige nu, så holder bare min mund om selve artiklen, for ikke pænt det der ville komme ud....

    MEN, mener det er er vigtigt at sådan noget kommer ud...
    Og HG har sine regler INGEN udhængning, så kunne i ikke godt få slettet damens navn og adresse, så denne tråd kan få lov at bestå.... Vigtig info i er ved at få slettet, brug jeres egne hjemmesider til at advare om damen..


  • #56   10. apr 2011 Marianne -

    Og det er i virkeligheden nok den rigtige måde at gøre det på.

    Jeg synes bare, at når en person udviser sådan en ligegyldighed og foragt overfor andre mennesker, så bliver jeg primitiv - og er et eller andet sted temmeligt ligeglad med om det er korrekt og moralsk osv osv .. så skal hun bare skubbes indtil hun makker ret og gør det eneste rigtige, afliver hunden.

    At en masse folk gik og råbte efter hende og hunden på gaden tror jeg da bestemt har en effekt - hvor fedt ville du synes det var, at der stod en masse og råbte efter dig og dine hunde, når du luftede dem ?
    Personligt ville jeg ikke bryde mig om det - især ikke, hvis jeg et eller andet sted godt vidste at de havde ret.

    Så jo - jeg føler mig overbevist om, at man ad den vej godt kan skubbe folk til at træffe en beslutning, som de reelt set ikke selv havde set var den rigtige.



  • #57   10. apr 2011 IPO
    Det ville jeg ikke synes, var spor fedt. Bl.a. også derfor, jeg slet ikke synes, det er i orden :). Ja, hvis hun afliver hunden har du umiddelbart opnået det, du ville, men som sagt, hvis hun vælger at flytte, er aben bare sendt videre.

    Jeg kunne i øvrigt også sagtens finde på at henvende mig til hende, skriftligt eller personligt, og forsøge at overbevise hende om, at den hund ikke skulle rende rundt, men jeg ville jo også være en del af sagen. Ved at lægge hendes adresse ud her i tråden, risikerer vi at folk som jens A render rundt og smider bøffer med rottegift i hendes have


  • #58   10. apr 2011 Nej, det er simpelthen ikke i orden! Jeg forstår ikke hvordan denne tråd kan få lov at fortsætte:
    Navn og adresse ligger tilgængeligt og nu går snakken på bøffer med rottegift i.
    Udhængning er ikke lovlig på HG, og selvtægt er ikke lovlig i den virkelige verden.



  • #59   10. apr 2011 Jens A

    Så fik du hunden straffet...... men problemet eksisterer stadig= Ejeren...


  • #60   10. apr 2011 jens A
    Jeg kan ikke se, hvorfor du skulle aflive nogen som helst hunde, så når du begynder at skrive sådan noget, er jeg bare klar over, at vi befinder os to helt forskellige steder. Der kunne jo også være andre end dig, hvis grænser gik et andet sted


  • #61   10. apr 2011 Jens A:

    Som Marianne K må jeg bare erkende at vi to befinder os på helt forskellige steder!


  • #62   10. apr 2011 Jens
    Men du forindrer ikke ejeren i at få en anden hund der får mulighed for det samme...

    Var vel bedre at få fat i nakken på ejeren og lære dem ansvar, om de kan lære på den blide måde eller om de skal lære det på den hårde måde, må så være op til instanser at finde ud af...


  • #63   10. apr 2011 Jeg ville klage så langt op i systemet jeg kunne for at få den hund aflivet.. Det er fuldstændig hjernedødt at den stadig lever.. Jeg ville også have kontaktet flere aviser for at få historien frem

  • #64   10. apr 2011 jens A
    Der er ingen forskel for hunden, nej, men det er der da i den grad for hele samfundet???? Jeg kan da heller ikke gå og spærre folk inde på eget initiativ fordi jeg mener, de skulle i fængsel???

    Du skriver selv, du ikke er tilhænger af selvtægt. Så må du da i den grad kunne se forskellen på om du eller "samfundet" afliver den? Jeg vil så i øvrigt tillade mig at tvivle på, du ikke er tilhænger, da det meste af det, du skriver, indikerer det modsatte smiley


  • #65   10. apr 2011 Fuldstændig grotesk, at en hund, der umotiveret og på ret kort tid, dræber en anden hund, ikke kræves aflivet, eller som min. får påbud om line og mundkurv..

    Og så forstår jeg ikke at man som ejer, tør have en hund der opfører sig sådan..

    Hvis min hund en dag, uden årsag, dræbte en lille hund, ville jeg omgående køre til dyrlægen.. Tilliden ville være helt væk..


  • #66   10. apr 2011 ''fordi den er en familiehund'' jamen dog. Mon ikke mange af de andre hunde, der har skambidt, og senere er blevet aflivet også var familiehunde?

    Det er godt nok den svageste undskyldning jeg har hørt længe.


  • #67   10. apr 2011 Jeg ved virkelig ikke hvad jeg havde gjort ved sådan en hund hvis den havde slået min hund ihjel men jeg tror faktisk heller ikke jeg ville være særlig rar.. Jeg tror også jeg ville fortælle ALLE om hende så folk kunne gå og råbe alt muligt efter hende.. Og selv om hunden bliver aflivet af en dyrlæge kan hun jo stadig bare gå ud og anskaffe sig en ny.. Men den lab er sku syg i hovedet når den kan finde på at slå en hvalp ihjel

  • #68   10. apr 2011 Jens,
    nej, præcis..
    Nu omgås jeg rimelig jævnligt små og store hunde med min hund, samt katte..

    Hvis hun en dag åd naboens mops, hvordan i alverden skulle jeg så kunne stole på at hun ikke ville æde min venindes mops? Eller min kat, eller i værste tilfælde min søn?.. nej, det ville være et hårdt valg, men ikke svært, for jeg forstår virkelig ikke..

    En hund skambed også min veninde. Hun fik faktisk flået hele skinnebenet op, har varige skader, og fået en hudtransplantation efterfølgende.
    Alligevel mente politiet ikke at en aflivning var på sin plads. Dog fik hunden krav om mundkurv på ALLE tider (også i egen have), det blev dog ikke overholdt..
    Et stykke tid efter lod ejerne den heldigvis aflive (den har nok gået på nogen i familien)..
    I min verden ville der ikke være skyggen af tvivl, hvis min hund (nuværende, eller kommende) nogensinde gjorde sådan.


  • #69   10. apr 2011 Jens A:

    Hvis du som udgangspunkt prøve at få hunden aflivet gennem politiet og først hvis du rendte panden mod en mur, ville tage loven i egen hånd.
    Hvordan forklarer du så at du da du fik din første hvalp, altid havde en god kniv med i lommen, netop for at kunne stoppe en angribende hund effektivt?
    Med udtalen: 'Hellere den dør end min hvalp, sådan ser jeg på det', tyder det da ikke meget på at du ikke er tilhænger af selvtægt.

    Eller misforstår jeg dig?



  • L S
    L S Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 83
    #70   10. apr 2011 Enig med Grynet!

    Vi kender kun sagen fra den ene parts side, og personerne i artiklen ønsker tydeligt hævn over hunden der bed deres hund ihjæl.
    Hævn er ikke det samme som retfærdighed.

    Ingen af os var tilstede.
    Vi ved ikke om hvalpen var skambidt eller om der var uheldige omstændigheder til stede.
    Vi kan ikke sidde her og dømme på avis artiklen som grundlag.
    "Labradoren" i artiklen er også en familiehund og der er en familie der har følelser knyttet tl denne hund. Lad folk der har kendskab til begge sider af denne sag dømme hunden/ejerne.


  • #74   10. apr 2011 Nu er jeg jo selv 100% lab"kvinde".

    Denne hund må have en brist da det normalt ligge så langt fra labbens natur og der er INGEN undskyldning for et overfald af den karakter, så efter MIN mening er der kun 1 vej........ Og det er til dyrlægen og det kan kun gå for langsomt!!!


  • #75   10. apr 2011 Jens:

    Jeg har mødt aggressive labber og jeg har mødt aggressive goldens. Og spørger de mig (den ene med golden spurgte ikke, men fik alligevel mit råd om aflivning), så er der stadig kun EN vej!!

    Desværre er der i mange år lavet noget lorteavl på ALT hvad der ligner en lab. Både med og ude tavle. Og så r labben en af de mest misforståede hunde for folk køber dem fordi de er SÅ gode familiehunde, men MEGET få ved at der reelt er en kanon jagthund, som er nødt til at bruges til noget og ikke passer i sofaen 23½ time i døgnet:-(


  • #76   10. apr 2011 Jens:

    Desværre kan dårlig avl gøre den store forskel:-( Men ellers har du ret. Det er oftest ikke den hurtigste hund til at tænde af:-)


  • #77   10. apr 2011 Jeg vil gerne opsummere min holdning ud fra hvad jeg i denne sag ved og hvad jeg tidligere skrev.

    En hvalp er blevet bidt ihjel af en løsgående hund. Frygteligt.
    Politiet har efterfølgende valgt ikke at får den pågældende hund aflivet.

    Her deler vandene sig.
    Nogle går ind for ren hævn og selvtægt, mens andre både maner til besindighed og gør opmærksom på at vi kun kender sagen fra den ene side.

    Vi ved ikke om ejeren af den angribende hund rent faktisk har gjort noget for at det aldrig sker igen. Det gør en meget stor forskel for mig om vedkommende har gjort det.
    Ingen af os, der har hund, kan give en livslang 100% garanti for at vores dyr aldrig angriber en anden hund.
    Vi bør gøre alt hvad vi hver især kan for at forhindre det, men vi kan aldrig helt være helt sikre på at det lykkedes, før hunden ikke er mere.

    Jeg skrev tidligere at det er en sand fornøjelse at sparke en angribende hund væk og det gør jeg også, hvis det er nødvendigt. Det er mere nødvendigheden der er afgørende og ikke for morskabs skyld, men ikke altid.

    Forklaring; En Pomeranian her hvor jeg bor, har set sig gal på min (og alle andre) hunde. Den angriber min hund hvis den kan komme til det og jeg sparker den væk, uden nogen form for dårlig samvittighed. Ejeren af Pomeranian synes ikke altid hans hund skal gå i snor, så det er en episode der gentager sig indimellem.
    Jeg må indrømme at jeg synes det er lidt sjovt han ikke kan fatte det. Det må han selv om og han må også blive ligeså sur som han har lyst til. Jeg er bedøvende ligeglad med at han skuler ondt hver gang han ser mig.

    Hans hund kan på grund af størrelsen ikke forvolde den samme skade på min hund som hvis størrelsesforholdet var omvendt... som det var i den episode hele denne tråd handler om, med de tragiske følger det fik.

    Min hund må ikke angribe andre. Jeg skal gøre hvad jeg kan for at forhindre det og andres hunde må ikke angribe min.

    Jeg er ikke hunderacist. Jeg bedømmer den enkelte hund ud fra dens opførsel ikke dens race.


  • #78   10. apr 2011 Den eneste måde ejeren af labben kan være sikker på at den aldrig gør noget lignende igen er ved at aflive den.. Der vil altid kunne ske et uheld så den stikker af hjemmefra eller noget.. Så jeg synes at uanset hvordan man vender og drejer det så skulle den hund have været aflivet for længe siden

  • #79   10. apr 2011 Mette,
    du har selv ramt to af hovedpunkterne her (og i langt de fleste tilfælde med bid-episoder).

    den ene er at der i årevis har været avlet på ravl og krat, og hvad der ligner en retriever, kan nemt have alt muligt andet i sig også.
    Og den anden er når hundene gør noget atypisk for deres racer, noget som ejerne kan have svært ved at forudse..

    aggressive labber er måske ikke det mest almindeligt forekommende. Men understimulerede labber ses til gengæld rigtig rigtig ofte!!!

    På vores vej i sommerhuset, bor der f.eks et ægtepar med hund. De havde to, men deres sheltie døde i efter.. Jeg blev egentlig glad da jeg hørte at deres end hund var død, men jeg blev lige så skuffet da det viste sig at være sheltien, og ikke labben..
    For deres brune lab lyder og virker som en ren dødsmaskine, og jeg håber godt nok aldrig jeg møder den UDEN for hegnet.. Og hvis jeg gør, håber jeg vitterligt at dens gøen er værre end dens bid!.. Den er voldsomt aggressiv, og gakker helt ud når jeg passerer haven med min hund..
    Om den er ren skal jeg ikke kunne udtale mig om, men den er rigtig flot, og af figur (og ikke sind) ligner den de andre tavle-labber jeg kender...

    Sådan nogle understimulerede og dårligt socialiserede bæster er satme ikke til at spøge med :S


  • #80   10. apr 2011 *Men understimulerede labber ses til gengæld rigtig rigtig ofte!!!*

    Oh yeah:-( ALT for ofte:-(

    Som de fleste ved bliver mine hunde ikke brugt til jagt. Men de får flere gåture om dagen. De får næseopgaver flere gange om dagen. De får lov at strække ud på vores (private) marker her omkring. Vi kører i skoven, i mosen, i Hedeland. Derudover går vi til agility.

    Så nej, en lab (eller enhver anden retriever for den sags skyld) SKAL ikke partout på jagt. Men den skal saftsuseme have lov at bruge det, som er det allerfineste ved en retriever, nemlig næsen:-)

    Og nej, den kan ikke blive stimuleret af at ligge i en sofa 23½ time i døgnet!!



  • #81   14. apr 2011 fru pomrus - jeg kan udmærket godt forstå din frustration, hvis det havde været en af min små hunde ved jeg virkelig heller ikke hvordan jeg havde reageret.

Kommentér på:
Pomeranien hvalp bidt ihjel

Annonce