{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.405 visninger | Oprettet:

Er det lovligt at lade hunden gå frit? {{forumTopicSubject}}

Man ser ofte hunde gå uden snor ved vejene og i byen. De er selvfølgelig lydige og render ikke hen til andre mennesker og dyr. Men er det lovligt?
Jeg synes da at folk har snakket om at hunde SKAL være i snor, med mindre det er i hundeskove osv.? eller er det kun listehundene?

Hvordan er reglerne omkring det med at lade hunden gå uden snor i byen?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er det lovligt at lade hunden gå frit?
  • #1   19. apr 2011 Hov, glemte lige at sige at jeg snakker om at man tit ser det her i Silkeborg smiley
    Ved ikke med andre byer.

• #2   19. apr 2011 Hvis det ikke er en listehund er det lovligt, såfremt hunden er under fuld kontrol af føreren

• #3   19. apr 2011 Med mindre der er skiltet med "hunde skal føres i snor", så må hunden gå uden line, hvis den er under fuld kontrol vel at mærke.

Har hunden derimod line på, så skal denne være så kort at besidderen holder hunden tæt ind til kroppen.

Det står i hundeloven, den gamle der har eksisteret i .. 20+ år =)

• #5   19. apr 2011 Ja okay . Mange tak for svar smiley

• #6   19. apr 2011 Maj-Britt: Mener så der er undtagelser, at listehundene samt schæfer skal føres i snor smiley (Synes jeg at have læst et sted i loven)

Yes, i stk. 3 under §3

Stk. 3. Uden for København, Frederiksberg og Gentofte samt byer med over 15.000 indbyggere skal schæferhunde, dobermannpinschere, rottweilere, buldogge, boksere, newfoundlændere, sct. bernhardshunde, grand danois'er, leonbergere, skotske hyrdehunde, broholmere, mynder, dalmatinere, hønsehunde (tysk korthår, pointer, setter, griffon), krydsninger af disse racer samt enhver større hund, der efter sin race eller sin karakter kan sidestilles med de nævnte hunde, føres i bånd eller holdes indelukket eller forsvarligt bundet fra solnedgang til solopgang, dog mindst i tiden fra kl. 18 til kl. 6. Bestemmelserne gælder ikke hunde, der benyttes af politiet, hæren, skov- og jagtbetjente, vagtselskaber o. lign., eller jagthunde, der af en person, der har fuldt herredømme over dem, anvendes til jagt inden for den i jagtloven fastsatte jagttid.

• #9   19. apr 2011 hehe, bor også i silkeborg og stor set alle i mit bolig område går med hunde uden snor. tror faktisk kun det er mig og min nabo der ikke gør...

men nej tvivler meget på at det er lovligt...
    Men det er rigtig mange i silkeborg der stadig gør det til tros for ALLE de hundeskove vi har i Silkeborg...

• #10   19. apr 2011 Altså jeg ved, at det er ulovligt at lade hunde gå frit i skove, hvis der ikke står "hund uden snor, med ledsager" eller noget i den stil.

Men der er bare så mange der lader hundene rende frit ved vejene, og nogen midt inde i byen.

• #13   19. apr 2011 underlig lov? Er der nogen der eventuelt ved hvordan disse hunde er blevet udvalgt?(nevfoundlænder, dalmatinere osv)

• #15   19. apr 2011 L & Z -den del af hundeloven er jo meget gammel, og jeg tænker at det handler lidt om størrelse samt at vagt- og jagthunde ikke skal rende løse rundt om natten.

Men ja, hunde kan helt lovligt gå løse rundt HVIS byen ikke er en stor en af slagsen, hvis politimesteren ikke har vedtaget andet, og self hvis man har fuld kontrol over hunden

Kommentér på:
Er det lovligt at lade hunden gå frit?

Annonce