hvordan forholder jeg mig? {{forumTopicSubject}}
Hvad gør man, når ens hanhund har bedækket en tæve i løbetid?
Følgende er sket: Vi gik tur på en skovstrækning, hvor der er tilladt hunde at gå uden snor. På et tidspunkt er min hund, Charlie, forsvundet. Min tanke er, at han er løbet hjem, da naboens tæve er i løbetid, og han er helt oppe i de højeste hormoncirkler. Da hun altid går inden for hegn og låge, bekymrer det mig ikke, men jeg er træt af hans evindelige tævefixering.
Jeg får så at vide, at han på trods af hegn osv. er sluppet ind til tæven og har fuldført, hvad han kom for. Af den grund skal jeg betale for dyrlæge-undersøgelse af hunden, mener min nabo, da det skete inden for hendes område. Dækker ansvarforsikringen, ellere er det helt hul i hovedet at tænke på den?
Er der nogen der ved noget, eller ønsker at kommentere, så tager jeg imod med alt.
go`påske!
LisaA
jun 2007
Følger: 34 Følgere: 34 Hunde: 4 Emner: 88 Svar: 1.241
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.299
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 1 Svar: 4.326
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.634
Du har jo bestemt ikke haft ordentligt opsyn på din hund - det kan vi hurtigt blive enige om.
Men jeg synes også at tæve-ejerne bør sikre sig at der ikke kan komme nogle ind, når de (måske?) har haft tæven uden opsyn på grunden, mens hun er højløbsk..
Jeg tror ikke ansvarsforsikringen dækker, men du kan forhøre dig..
Var det mig, ville jeg foreslå at slå halv skade om en abortsprøjte.
mar 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 217
Og det er jo rimeligt nok, da det er din hund, der har forceret et hegn for at komme til hunhunden - hun har jo været lukket forsvarligt inde på egen grund.
Ærgerlige penge, men sådan er det at have en lystig hanhund.
God påske til dig også:-)
jan 2010
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 96 Svar: 1.703
Jeg vil (åbenbart som den eneste?) mene at du har det fulde ansvar - og den fulde økonomiske byrde:
1. din hund var løs, hvilket den gerne må hvis man har fuld kontrol over den, og det kan man vel ikke sige at der var.
2. din hund forcerede nabohegnet - og ikke omvendt.
Havde det været mig der stod i din situation havde jeg dækket alle udgifter, og givet en stor æske chokolade til naboen som undskyld :o)
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.762
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.206
Der er ingen undskyldning. Du vidste at naboens tæve var i løbetid og det første du tænkte da din hund var væk, at den var løbet hjem til tæven, så det kunne have været undgået, hvis du havde holdt din hund i snor.
jul 2010
dec 2010
Følger: 24 Følgere: 21 Emner: 168 Svar: 1.189
jul 2010
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 243 Svar: 15.314
Mener dog også at have hørt om en forældet lov som siger at tæveejer har ansvaret (loven må være lavet af mænd for typisk det er hunkønnet der har ansvaret for at forføre de stakkels uskyldige hankøn :o))
Jeg ville betale en abortsprøjte (som den ENESTE løsning på problemet). Ville tæveejer have hvalpe etc. må det være for egen regning ...
Såfremt du var den type der nægtede at betale ville jeg melde dig for ikke at have kontrol over din hund (den befandt sig på min matrikel) og på den måde lære dig en lektie :o)
Men du virker umiddelbart som en fair nok person. Og shit happens. Bare vi tager ansvaret for vores fejl (at have din hund gående frit uden at have styr på den) og lærer af dem :o)
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.129
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.870
Nå, men uanset, hvad loven siger, ville jeg som hanhundeejer i den situation betale hele "gildet". Men om forsikringen dækker, som vel egentlig var dit spørgsmål, aner jeg ikke
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 136 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.825
apr 2009
Følger: 81 Følgere: 83 Hunde: 4 Emner: 200 Svar: 6.862
Så det er dig der skal dække udgifterne.
jan 2010
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 96 Svar: 1.703
Jeps, jeg mener at hanhundeejeren skal betale for dyrlægeudgifter i forbindelse med en abortsprøjte. Og som både du og Salina, mener jeg at det må være på tæveejerens egen regning hvis de vælger at få hvalpene.
Rotterne:
Jeg mener ikke at hegnets højde har betydning for hvem der skal betale; man sætter hegn op for at holde egen hund inde, og er et hegn på 1 meter højt nok til at end egen hund ikke smutter ud, må det være i orden. Der står ingen steder skrevet at hegn skal være 1,80 m, men der står derimod skrevet mange steder at løse hunde skal være under 100 % kontrol.
feb 2009
Følger: 39 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 205 Svar: 3.301
jul 2009
Følger: 26 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 85 Svar: 3.803
Man bør aldrig lade en løbsk tæve være uden opsyn, og hvis man lader sin hanhund gå uden snor, må det formodes, at man har styr på ham.
Begge parter har efter min mening en del af skylden. Men hvordan reglerne er helt konkret, ved jeg ikke.
feb 2006
Følger: 18 Følgere: 28 Emner: 123 Svar: 5.515
Betal du ved kasse et og put lang line på hunden fremover.
dec 2008
Hvad mener du med, de ikke skulle gøre sig forhåbninger om at se deres hund igen?
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 333
Mine bedsteforældre havde engang for mange år siden en tæve (dansk svensk gårdhund) som var i løbetid, men som ikke havde tænkt sig at løbe væk af den grund, så de lod den gå ude på gården som den plejede.
Så valgte en labrador fra en gård som ligger omkring 1 kilometer væk så at komme på besøg, og ejerne nægtede at betale en øre selv om det jo var deres hund som var løbet væk.
Det endte med at blive en rimelig dyr affære hvor den først fik en sprøjte og derefter fik kejsersnit fordi der alligevel var en hvalp.
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 592
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.129
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 95
dec 2010
Følger: 24 Følgere: 21 Emner: 168 Svar: 1.189
mar 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 217
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 95
feb 2009
jul 2010
feb 2009
jul 2009
Følger: 26 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 85 Svar: 3.803
Det er ikke næsvist at spørge, for hvis vi kigger lidt i de forskellige tråde, så er det åbenbart et ganske almindeligt problem, at man anskaffer sig en tæve og en hanhund, eller har en tæve, som går uden opsyn, når den er i løbetid, og ups så skal tæven pludselig have hvalpe, typisk i en alt for ung alder.
feb 2011
Følger: 12 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 8
Syntes lige at jeg vil sige, at det er lidt letkøbt at sige at det er uansvarligt at du har gået med din hund et sted hvor det er tilladt - så er vi tæveejere lige så uansvarlige når vi efterlader vores tæve uden opsyn. Man regner da ikke med at ens hund løber hele vejen hjem når man er ude at gå tur fordi der er en anden hund hvor man bor der er i løbetid og ved jo heller ikke hvornår den er høj løbsk, der kan jo være flere højløbske tæver i nabolaget og de afgiver alle deres duft. Du kan have nok så meget styr på din hund og den ville løbe væk under alle omstændigheder, så det vil sige at alle med hanhunde altid skal gå med deres hund i snor, og det er da ikke særlig retfærdigt.
Ville egentlig ikke blande mig i diskussionen og får jo nok også nogle drag over nakken for at have givet min mening til kende.
dec 2008
Prøv at læse igen, hvad TS skriver. Hun ved godt at tæven er højløbsk, hun ved godt at hendes hanhund er helt oppe at køre over det, hun regner faktisk "bare" med, at han nok er rendt hjem af den grund og overvejer endda, at det sker der nok ikke noget ved, for tæven er jo hegnet ind men irriterer sig også over, at han er så tævefixeret - altså har hun nok oplevet noget lignende tidligere.
Det virker ikke ligefrem som noget, der er sket vupti-vapti, hvor TS har været ude af sig selv og gjort alt hvad der stod i hendes magt for at få rettet op på, at hanhunden var stukket af. At hunden må gå løs i den skov er egentlig sagen uvedkommende. Det må den for det første ikke, når den ikke er under kontrol for det andet, bevæger den sig jo også ud af skoven.
Nå, det var jo egentlig slet ikke det, tråden handlede om og derfor valgte jeg heller ikke at kommentere det i første omgang, men jeg er lidt træt af, at det åbenbart er helt legalt at hanhundeejere ikke har en fløjtende dyt styr på deres kræ mens tæveejere forventes at spærre ders dyr inde i et fort og sidde og vogte dem i 3 uger.
Man kunne som hanhundeejer også vælge at kastrere hunden, hvis man gentagent har problemer med, at den bliver ustyrlig
feb 2011
Man kan jo altid efter rationalisere og være bagklog. Hun tænkte jo nok først tanken efter at han var væk og ikke imens de gik turen. Det må hun jo selv kunne oplyse om.
Jeg har selv en tæve og når hun er i løbetid, kommer hun kun ud at gå tur i snor og er under konstant opsyn når vi opholder os ude. Vi ved jo alle hvor "fjollede" hanhundene bliver i de sæsoner hvor det står på, de er ikke helt til at stole på og kan forstå at ejeren her er en "ældre" dame, der ikke kan løbe rundt og give hendes hund den motion den måske har brug for, for kan forstå at det er en meget aktiv hund, og så er det da ok at den bliver sluppet løs i en skov hvor det er tilladt. Vil samtidig tro at denne oplevelse også har gjort hende klogere til næste gang naboens tæve er i løbetid.
Hun hænger på regningen for denne gang og tror bestemt ikke at hun ønsker at komme i samme situation igen. Men os tæveejere skal også gå med livrem og seler når vores tæver er højløbske og helst i hele løbetiden, hvis vi ikke ønsker uønskede hvalpe.
PS. jeg havde læst hvad Lisa A (ikke TS) havde skrevet... og jeg havde også kigget på hendes profil før jeg skrev her.... og mener ikke at man kan konkludere ligesom du, "at hun nok har oplevet noget lignende tidligere" det nævner hun jo ikke noget om.
dec 2008
TS = Tråd Starter (altså den, der har oprettet emnet) = Lisa A. Så det er den samme, vi taler om
Hun skriver altså, at da han på et tidspunkt er forsvundet, tænker hun, at han nok er løbet hjem pga tæven, men det bekymrer hende ikke. Men man kan jo tolke herfra og til evigheden. Jeg ved bare, at var min hund på et tidspunkt forsvundet, var jeg gået ret meget i panik
feb 2011
Jeg var ikke klar over at man skrev TS når man henviste til den som skrev ind med det første indlæg, men så blev jeg jo klogere på det også
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 5
Der er flere gode argumenter, råd og diskussioner, som jeg har taget til mig. Jeg ønsker jo ikke nabo-krig, så mon ikke jeg æder kamelen/regningen og derefter lader min hund kasterere, det bliver nok det, der kom ud af den her oplevelse.
hvordan forholder jeg mig?