772 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Hvordan vænner jeg ham bedst til en kat? Hvordan vænner jeg ham bedst til en kat?

Som nogle af jer ved, så har jeg for lidt tid siden reddet en kat ved navn Blackie fra et liv uden hjem ude i naturen.
Egentlig skulle hun være hos hendes plejefamilie indtil jeg fandt en bolig for mig selv, men da hendes plejefamilie pludselig måtte flytte og ikke kunne have hende med, så er min mor gået med til at have hende herhjemme indtil jeg, snarligt, kan flytte ud.

Mit spørgsmål går på, hvordan jeg bedst introducerer min snart 8 år gamle hund for hende. Han aner jo ikke hvad det er for et sært væsen, der pludselig sidder i vores vindueskarm, for hvordan skulle han også det.
Heldigvis er Blackie en meget rolig kat, så hun forholder sig ganske roligt selvom Vaks egentlig helst vil prøve at se, om han kan gø hende ud af huset.
Jeg er der selvfølgelig hele tiden, når de er i samme rum.

Hvad har I andre gjort for at vænne jeres halvgamle hunde til katte?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Forhave + have 1.500 kr.
  • Klipning af hæk 2.000 kr.
  • Hækklipning 1.600 kr.
  • Græsslåning 350 kr.
  • Hjælp til fjernelse af ukrudt i forhaven 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan vænner jeg ham bedst til en kat?
  • #2   23. apr 2015 Det er også det, jeg gør nu. Blackie har hele stuen ovenpå, og der kan døren lukkes til, så Vaks ikke kan komme derind.

Hun har boet sammen med hunde før, så det burde ikke være et problem for hende, men Vaks har jo aldrig nogensinde været i samme rum som en kat. Det eneste han har haft med katte at gøre er at se dem på vores gåture.

• #4   24. apr 2015 Hun har ikke før været vant til hunde, og jeg ved faktisk ikke, om de andre hunde, plejefamilien har fået her for kort tid siden, har været vant til katte inden hun fik dem...

Hmm.. Det har jeg ikke lige mulighed for.
    Hun forholder sig dog generelt meget roligt, og som det er nu, så kan jeg guide Vaks igennem stuen ovenpå, uden at han konstant har hans fokus på hende.
    Hun ligger bare og sover i hendes katteseng i vindueskarmen.
    Han ligger så og sover i hans hundekurv inde på mit værelse i talende stund.

• #5   24. apr 2015 Man kan klippe spidsen af kattens kløer, så den ikke kan gøre så meget skade.

Jeg tror bare, at du skal belønne god adfærd overfor katte. Sådan at når hunden gør, som du gerne vil, så belønner du den. Så længe katten er rolig, så skal det nok gå.

• #6   24. apr 2015 Jeg ville nok sætte mig ved katten, med noget guf, også give hunden godbidder når den er rolig omkring katten, og omvendt så nok også give katten lidt, så de begge forbinder hinanden med noget positivt.
    Jeg har ingen kat, eller erfaringer med katte, men jeg bruger denne metode, hver gang mine hunde skal introduceret for noget nyt, så skal de have ros og godbidder når de udviser en adfærd jeg ønsker omkring det nye smiley

• #7   24. apr 2015 Sørg for katten har flugt muligheder især dem hvor den kan hoppe op og kigge (trone) ud over det hele.. Ikke alle katte kan lide hunde og omvendt, men de kan komme til at "leve med" den anden også bor der, hvis de har muligheder for at kunne være i fred..

• #8   24. apr 2015 Hun har rig mulighed for at være i fred, bare rolig ^^
    Jeg mangler stadig at få Vaks ned på et niveau, hvor jeg vil kalde det god adfærd, men jo, det vil jeg helt klart gøre! ^^ Tusind tak allesammen!

• #9   24. apr 2015 Jeg er ganske upedagogisk og meddeler hunden at her bestemmer jeg hvem der skal være her;)
    Altså klart og tydelig nej til hunden der skaber sig og gitter i mellem dem hvis nødvendigt i starten;)

• #10   24. apr 2015 Vaks bliver også smidt ud af rummet, hvis han bliver for meget.

• #12   24. apr 2015 Det lyder til, at jeg må udnytte at min far er hjemme og se om han ikke kan lave sådan et børnegitter.. Vaks kan som regel komme igennem dem, fordi han er så lille, lol.

• #13   24. apr 2015 Hvis det var mig ville jeg holde katten i armene og laden hunden få lov til at snuse til katten, så han kan finde ud af hvad det er for noget du har taget med hjem smiley
    også ud fra hundens reaktion belønne undervejs, så han ved hvilken opførsel der er passende smiley

• #14   24. apr 2015 Vaks er bare så udfarende, når han ikke ved, hvad noget er.
    Men jo, har da overvejet det, men hans reaktion vil uden tvivl være en masse gøen.
    Heldigvis er han lille. Ville snart ikke vide hvordan jeg skulle håndtere en større hund med hans opførsel, og det indrømmer jeg gerne. Han er lidt af en opgave ^^

• #16   10. maj 2015 Vaks er bestemt ikke bange for hende, men får han chancen, så prøver han at skræmme hende væk ved at gø og løbe efter hende. Det er faktisk ret problematisk, men vi gør en smule fremskridt med det.
    Han er jo kun vant til at se katte udenfor, og de løber jo væk, når han gør. Blackie er heldigvis ikke påvirket af det, og er bare oppe i hendes vindueskarm.

Kommentér på:
Hvordan vænner jeg ham bedst til en kat?

Annonce