Hvordan vænner jeg ham bedst til en kat? Hvordan vænner jeg ham bedst til en kat?
Som nogle af jer ved, så har jeg for lidt tid siden reddet en kat ved navn Blackie fra et liv uden hjem ude i naturen.
Egentlig skulle hun være hos hendes plejefamilie indtil jeg fandt en bolig for mig selv, men da hendes plejefamilie pludselig måtte flytte og ikke kunne have hende med, så er min mor gået med til at have hende herhjemme indtil jeg, snarligt, kan flytte ud.
Mit spørgsmål går på, hvordan jeg bedst introducerer min snart 8 år gamle hund for hende. Han aner jo ikke hvad det er for et sært væsen, der pludselig sidder i vores vindueskarm, for hvordan skulle han også det.
Heldigvis er Blackie en meget rolig kat, så hun forholder sig ganske roligt selvom Vaks egentlig helst vil prøve at se, om han kan gø hende ud af huset.
Jeg er der selvfølgelig hele tiden, når de er i samme rum.
Hvad har I andre gjort for at vænne jeres halvgamle hunde til katte?
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.611
Hun har boet sammen med hunde før, så det burde ikke være et problem for hende, men Vaks har jo aldrig nogensinde været i samme rum som en kat. Det eneste han har haft med katte at gøre er at se dem på vores gåture.
jun 2009
Hmm.. Det har jeg ikke lige mulighed for.
Hun forholder sig dog generelt meget roligt, og som det er nu, så kan jeg guide Vaks igennem stuen ovenpå, uden at han konstant har hans fokus på hende.
Hun ligger bare og sover i hendes katteseng i vindueskarmen.
Han ligger så og sover i hans hundekurv inde på mit værelse i talende stund.
jul 2012
Følger: 23 Følgere: 1447 Hunde: 1 Emner: 41 Svar: 8.247
Jeg tror bare, at du skal belønne god adfærd overfor katte. Sådan at når hunden gør, som du gerne vil, så belønner du den. Så længe katten er rolig, så skal det nok gå.
okt 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 23 Svar: 320
Jeg har ingen kat, eller erfaringer med katte, men jeg bruger denne metode, hver gang mine hunde skal introduceret for noget nyt, så skal de have ros og godbidder når de udviser en adfærd jeg ønsker omkring det nye
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1329 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.466
jun 2009
Jeg mangler stadig at få Vaks ned på et niveau, hvor jeg vil kalde det god adfærd, men jo, det vil jeg helt klart gøre! ^^ Tusind tak allesammen!
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
Altså klart og tydelig nej til hunden der skaber sig og gitter i mellem dem hvis nødvendigt i starten;)
jun 2009
jun 2009
apr 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 2 Svar: 1
også ud fra hundens reaktion belønne undervejs, så han ved hvilken opførsel der er passende
jun 2009
Men jo, har da overvejet det, men hans reaktion vil uden tvivl være en masse gøen.
Heldigvis er han lille. Ville snart ikke vide hvordan jeg skulle håndtere en større hund med hans opførsel, og det indrømmer jeg gerne. Han er lidt af en opgave ^^
jun 2009
Han er jo kun vant til at se katte udenfor, og de løber jo væk, når han gør. Blackie er heldigvis ikke påvirket af det, og er bare oppe i hendes vindueskarm.
Hvordan vænner jeg ham bedst til en kat?