8.707 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Golden eller ikke ? Golden eller ikke ?

Hej HG smiley

Jeg har altid gerne ville have en golden retriever, men vil gerne ha' en der er "hvid".

Hvordan kan man vide om den er hvid, når den er hvalp? Eftersom mange ændre farve når de bliver større. Og er det overhoved en golden retriever man kan få i hvid? eller hedder den noget andet ?

Håber at få en masse gode svar smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Dishwasher e15 error 1.000 kr.
  • Montere et vitrineskab 500 kr.
  • Vandhane problemer 500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Kogeplade afmontering og montering 1.000 kr.
  • Hækklipning af ca. 38 m inkl. bortkørsel 2.100 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Golden eller ikke ?
  • #1   23. apr 2011 Goldens kan ikke være hvide. Men de kan være meget lys gule.

Typisk er udstillingslinierne lyse, hvor jagtlinierne oftest er mørkere.

Kig på forældre, bedsteforældre, evt tidligere kuld osv, så kan du få en ret god idé om hvordan hvalpen vil se ud.
    Samtidig synes jeg nu godt man kan se på hvalpen om den bliver lys eller "rigtig" gylden. Men om den bare bliver lys eller næsten hvid kan være svært se -her synes jeg oftes at ørerne kan give en idé om om den får lidt mere pigment eller ej.

Men en god hund har jo ingen farve -så selvom jeg synes det er helt ok at have præferencer til farve, og selvom det er ok OSSE at skele til farven, så er der så meget jeg ville finde meget vigtigere ved valg af kuld i den race, end lige farven.
    -golden har jo en del at slåsse med på helbredsiden.

• #2   23. apr 2011 Mange tak smiley

Ja self kommer alt andet end farven først smiley
    Det var mere for at hører om det er en golden der kan være helt lys istedet for gylden, eller om det er en hel anden race, der bare ligner den af udseende smiley ... For man ser dem ikke ofte synes jeg.

• #3   23. apr 2011 jeg er jo af den gamle skole der synes en golden skal være gylden.. Og har en meget lys golden selv smiley
    Men har hørt...ved ikke om det passer..?? At man kan se på hvalpens øre hvad farve den får som voksen??
    Ellers vælg en hvor mor og far er meget lyse smiley
    http://www.goldenfocus.dk/index-dk.htm deres er meget lyse smiley

• #4   23. apr 2011 En tommelfinger har som jeg har hørt er at man skal kigge på hvalpens øre. Den farve vil de som regel få over hele kroppen når de er voksne

• #5   23. apr 2011 Danielle -tag på en hvilken som helst DKK-udstilling, der vrimler det med dem;o)

Som sagt er det typisk udstillingslinierne der er så lyse. Personligt bryder jeg mig ikke om det. Racen hedder jo GOLDEN retriever og burde efter min mening netop være GYLDEN.

Men smag er jo forskellig:o)

• #6   23. apr 2011 Tak for de mange svar smiley

Ja elsker også selv den gylden farve0 (mine forældre har en), men har det med at ville have noget som så mange andre ikke har smiley

• #7   23. apr 2011 Som de andre siger så kan du se lidt på ørene. Dog vil jeg sige at de godt kan blive en lille smule mørkere efterhånden som de bliver noget ældre. Men slet ikke gyldne. Stadig meget lyse.

• #8   23. apr 2011 Ja en Golden skal være gylden smiley jeg har lige været ude at gå med min søsters to stk. smiley hannen er 13 år gammel og tæven er 8 år. Elsker den race udover mine gravhunde. Klart sådan en stor hund vi skal have en gang i fremtiden smiley

Held og lykke med søgningen smiley

• #9   23. apr 2011 Som Michelle siger så er det oftest de såkaldte jagt-goldens der er mørke og udstillings-goldens der er lyse. tit er der ,ud over, farven også forskel i størrelse og temperament. jegtlinierne er tit lidt mere spinkle i det og kræver (så vidt jeg ved) mere aktivering i dagligdagen for at kunne fungere. de lyse (udstilling) er kraftigere og mere "rolige".

• #10   23. apr 2011 Danielle -men de lyse tror jeg faktisk er i overtal (herhjemme om ikke andet), så det er ikke ligefrem noget specielt at have sådan en;o)

Tag på en udstilling -der vrimler det med dem.

• #11   24. apr 2011 Jeg har både en hvid (udstillings) golden, og en gylden (jagt) golden, og det er bestemt den hvide type der ses oftes.
    Faktisk er folk helt vilde med min mørke gyldne golden, når vi er ude at gå.

• #12   24. apr 2011 Ja mit indtryk er også at de lyse goldens er dem der er langt de fleste af. Og jeg bliver også helt forelsket når jeg ser en mørk gylden golden. For dem er der ikke så mange af.

• #13   24. apr 2011 Nå jamen man bliver jo klogere hver dag smiley

Tak for de mange svar .

• #15   25. apr 2011 Arrh Palle P lige en lille rettelse. En golden kan IKKE være helt hvid. De kan være MEGET lyse men aldrig hvide. Men hvis man ser den ved siden af en hvid hund kan man sagtens se forskel.
    P.S jeg ved godt at de tit bliver beskrevet som hvide smiley

• #17   26. apr 2011 Palle P en golden MÅ ALDRIG være helt hvid. Men så lys at den ser hvid ud. Min er også det de fleste kalder hvid. Men når man ser ham ved siden af en "rigtig" hvid hund så ses forskellen tydeligt.

• #19   27. apr 2011 Ja det kan man godt sige. Men sådan er der jo så meget der ændrer sig.

• #20   29. apr 2011 En golden skal i mine øjne være gylden og ikke "hvid" ved godt at hvid må en golden ikke være men mange tendere derhen imod.. TRIST..

En golden ska som navnet siger være golden og ikke "hvid".. den hedder jo ikke white retriever ...

Men det er en smagsag det ved jeg godt.. og hold op hvor er det trist at mange udstillingsgolden er MEGET lyse ja nærmest hvide .. der er kun nogle få med den gyldne farve

Og endnu mere ærgeligt er det at dommerne ofte ja hvis ikke altid vil foretrække de lyse frem for dem med farve..

Men vi er der med Cha Cha og vi gir ikke fortabt.. vi er kommet for at blive.. ligemeget hvor mange gange vi taber til de lyse..

Men det fede er de mennesker som man møder både på udstillinger og sin hverdag.. det bliver heldigvis flere og flere vi møder der siger ej hvor er det en lækker golden i har med den rigtige farve..

For ikke så længe siden (1-2 år) kunne vi godt møde folk der spurgte hvilke race vores hunde var eller om det var noget golden blanding. og når vi så sagde at det var en golden med stambog så gloede de ´meget underligt på os og sagde: En golden ska da være hvid??
    Nææææææææææææ nej svarede vi en golden er oprindelig golden farvet og ikke hvid.. det blev folk helt forundret over..

Mit største ønkse er en dag at se mange golden retriever i en udstillings ring med smuk golden farve smiley

Mit indlæg er ikke for at ramme dem med lyse golden eller svine nogen til på nogen måde de er alle sikkert fantastiske hunde det er jeg slet ikke i tvivl om, men min personlige holdning er at den eneste rigtige golden er en med farven GOLDEN

• #22   29. apr 2011 He he var så lidt Palle smiley

Kryds lige fingre for os på lørdag smiley

• #24   29. apr 2011 Takker .. og mine fingre er krydset for at det går godt for jer smiley pøj pøj på Lørdag smiley

Kommentér på:
Golden eller ikke ?

Annonce