8.707 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
19 Svar
Golden eller ikke ? Golden eller ikke ?
Hej HG
Jeg har altid gerne ville have en golden retriever, men vil gerne ha' en der er "hvid".
Hvordan kan man vide om den er hvid, når den er hvalp? Eftersom mange ændre farve når de bliver større. Og er det overhoved en golden retriever man kan få i hvid? eller hedder den noget andet ?
Håber at få en masse gode svar
0 synes godt om
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Typisk er udstillingslinierne lyse, hvor jagtlinierne oftest er mørkere.
Kig på forældre, bedsteforældre, evt tidligere kuld osv, så kan du få en ret god idé om hvordan hvalpen vil se ud.
Samtidig synes jeg nu godt man kan se på hvalpen om den bliver lys eller "rigtig" gylden. Men om den bare bliver lys eller næsten hvid kan være svært se -her synes jeg oftes at ørerne kan give en idé om om den får lidt mere pigment eller ej.
Men en god hund har jo ingen farve -så selvom jeg synes det er helt ok at have præferencer til farve, og selvom det er ok OSSE at skele til farven, så er der så meget jeg ville finde meget vigtigere ved valg af kuld i den race, end lige farven.
-golden har jo en del at slåsse med på helbredsiden.
mar 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 111
Ja self kommer alt andet end farven først
Det var mere for at hører om det er en golden der kan være helt lys istedet for gylden, eller om det er en hel anden race, der bare ligner den af udseende
mar 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 13
Men har hørt...ved ikke om det passer..?? At man kan se på hvalpens øre hvad farve den får som voksen??
Ellers vælg en hvor mor og far er meget lyse
http://www.goldenfocus.dk/index-dk.htm deres er meget lyse
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.731
jan 2007
Som sagt er det typisk udstillingslinierne der er så lyse. Personligt bryder jeg mig ikke om det. Racen hedder jo GOLDEN retriever og burde efter min mening netop være GYLDEN.
Men smag er jo forskellig:o)
mar 2011
Ja elsker også selv den gylden farve0 (mine forældre har en), men har det med at ville have noget som så mange andre ikke har
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 4.350
feb 2006
Følger: 61 Følgere: 60 Hunde: 3 Emner: 775 Svar: 6.115
Held og lykke med søgningen
jun 2009
jan 2007
Tag på en udstilling -der vrimler det med dem.
nov 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 48 Svar: 127
Faktisk er folk helt vilde med min mørke gyldne golden, når vi er ude at gå.
jun 2009
mar 2011
Tak for de mange svar .
jun 2009
P.S jeg ved godt at de tit bliver beskrevet som hvide
jun 2009
jun 2009
jul 2008
Følger: 26 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 123 Svar: 1.431
En golden ska som navnet siger være golden og ikke "hvid".. den hedder jo ikke white retriever ...
Men det er en smagsag det ved jeg godt.. og hold op hvor er det trist at mange udstillingsgolden er MEGET lyse ja nærmest hvide .. der er kun nogle få med den gyldne farve
Og endnu mere ærgeligt er det at dommerne ofte ja hvis ikke altid vil foretrække de lyse frem for dem med farve..
Men vi er der med Cha Cha og vi gir ikke fortabt.. vi er kommet for at blive.. ligemeget hvor mange gange vi taber til de lyse..
Men det fede er de mennesker som man møder både på udstillinger og sin hverdag.. det bliver heldigvis flere og flere vi møder der siger ej hvor er det en lækker golden i har med den rigtige farve..
For ikke så længe siden (1-2 år) kunne vi godt møde folk der spurgte hvilke race vores hunde var eller om det var noget golden blanding. og når vi så sagde at det var en golden med stambog så gloede de ´meget underligt på os og sagde: En golden ska da være hvid??
Nææææææææææææ nej svarede vi en golden er oprindelig golden farvet og ikke hvid.. det blev folk helt forundret over..
Mit største ønkse er en dag at se mange golden retriever i en udstillings ring med smuk golden farve
Mit indlæg er ikke for at ramme dem med lyse golden eller svine nogen til på nogen måde de er alle sikkert fantastiske hunde det er jeg slet ikke i tvivl om, men min personlige holdning er at den eneste rigtige golden er en med farven GOLDEN
jul 2008
Kryds lige fingre for os på lørdag
jul 2008
Golden eller ikke ?