1.066 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

HD spørgsmål. HD spørgsmål.

Jeg har en blanding af Karelsk bjørnehund, og en sankt bernhard, og da sankt bernhard er en race der er udsat for HD, overvejer jeg lidt at få Nala tjekket... hun er efterhånden 2,5 år gammel, sund og rask. Hun viser ikke tegn på smerter, og hun halter heller ikke. Så det er bestemt ikke fordi at vi mistænker det, bare for at være på den sikre side..

Ville dette være en god idé, eller skal vi først gøre det hvis hun evt. begynder at halte??

Bodil Jørgensen får et kuld hvalpe
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Kløvning af brænde 1.500 kr.
  • Hækkeklip 300 kr.
  • Ordnet have 1.500 kr.
  • Havemand til havearbejde 2.000 kr.
  • Fjerne ukrudt mellem fliser 1.250 kr.
  • Stikkontakt med løs forbindelse 638 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HD spørgsmål.
  • #1   5. maj 2011 Jenny..
    Jeg ville få hende tjekket, bare for at vide hvordan det ser ud smiley
    Der er mange hunde der lever med HD status D og E uden at vise tegn, men hvis man ved at hunden har det så kan man jo give en masse tilskud som gør at hun forblir symptom fri i mange år endnu smiley

• #2   5. maj 2011 Henriette - Det er nemlig også det jeg tænker smiley
    Kunne bare godt være der ingen grund var, nu hvor hun på ingen måde halter. Men det er jo altid ret at vide det! smiley

• #3   5. maj 2011 tja.. jeg ville så ikke tjekke... når hunden ikke skal i avl, så kan jeg ikke bruge selve gradueringen til, ud over måske at se billeder. Jeg ville være obs på min hund som jeg altid er, give det godt foder, motionere den passende osv ... det er jo ikke alle hunde der er mærket af den grad et røntgen evt viser

• #4   5. maj 2011 Det vil jeg da lige finde ud af så.
    Tak for hjælpen!

• #5   5. maj 2011 Platugler - Nej hun skal netop ikke bruges til avl, glemte jeg vidst at skrive (men det siger vidst sig selv). Men nu hvor Sankt bernharden er så udsat som den er, tænker jeg at det kunne være en god idé.

• #6   5. maj 2011 der skulle så stå - se spøgelser

• #7   5. maj 2011 men hvad vil du bruge den viden til, når det nu er hun ikke skal i avl... du skal jo alligevel passe på hende og du kan ikke vide om hun får problemer, hvis røntgen viser noget... så heller holde øje med hunden og kommer der tegn, så ville jeg tage den derfra

• #8   5. maj 2011 Tja.... Hvad jeg vil få ud af det er nok mere "erklæring" på at hun er rentgående.... Men om der er behov for det nu hvor hun ikke viser nogen symptomer, ved jeg ikke.. Derfor jeg valgte at skrive herinde for at høre hvad andre havde valgt at gøre.

Men om det er klogest at vente til hun evt. skulle begynde at halte, eller få fotograferet hende nu, og derfor kunne reagere nu og , hvis der nu skulle vise sig at være noget.

• #9   5. maj 2011 hvad vil være anderledes hvis det viser sig at hun har HD E?? jeg har selv prøvet at finde ud af at min hund havde HD E, helt uden hun havde symptomer.... og tro mig, jeg ville heller have været denne info for uden - hun havde det godt, men jeg var knust ved tanken om at hun skulle få det dårligt. Desværre blev hun af andre grunde, kun 3 år... men hendes søster der har HD D, lever endnu og er lige blevet 12 år... de seneste år kan man godt se at hun har problemer med bagtøjet... men hun havde rigtig mange år, hvor hun slet ingen problemer havde

• #10   5. maj 2011 Jeg ved ikke om jeg ville gøre noget anderledes... Og jeg ved også at en hund med svær HD sagtens kan få et langt godt liv, men jeg tænker bare at der vel skal tages hensyn hvis det er i svær grad eller hvordan?

• #11   5. maj 2011 måske nogen ville det.. men hos mig lever hunden i forvejen som jeg synes den skal, uden at den bliver overbelastet - jeg vil heller at den får et kortere liv, end et liv med restrektioner.
    MEN det er jo helt op til en selv... jeg kan kun sige hvad jeg ville vælge og det var at tro på at min hund er sund og rask, til det modsatte er bevist.

• #12   5. maj 2011 Er helt enig med Platugler her .. jeg ville heller ikke fotografere.

• #13   5. maj 2011 Platugler - der er jeg enig med dig, uden tvivl. Men tænker bare at det kunne være smart at have i baghovedet, HVIS nu det skulle vise sig.

• #14   5. maj 2011 jeg kan bare sig at jeg har prøvet det og kunne ikke bruge det til det mindste .... ud over at bekymre mig unødigt .. men vi er jo alle forskellige

• #15   5. maj 2011 Min lille jack russell har HD i grad C. Dette kan ikke ses på ham, og heller ikke, at han har så løse hofter, at han ikke burde kunne gå. Men at han har haft mange smerter kan jeg se nu hvor han bliver smertebehandlet. Han var begyndt at vise aggressivitet over for andre hunde, men jeg slog det hen med, at det var racerelateret. Efter han bliver smertebehandlet er han blevet en helt anden hund, glad og vil gerne lege med de fleste store hunde, han er ikke god til de små, han vælter dem. Jeg tager ikke så mange hensyn, men han må ikke løbe ved cykel og han må ikke løbe agility. Men ellers lever han et helt almindeligt hundeliv med masser af lange gåture og masser af mental beskæftigelse. Og jeg tænker ikke mere over, at han er syg, men nyder ham hver enste dag

• #16   5. maj 2011 Nala viser ikke aggressivitet, hun halter ikke, glad og legesyg hund som skal ikke bruges til avl. Kan se at det nok ikke er nødvendigt at få hende fotograferet, men selvfølgelig være obs på hende. Tænkte bare det kunne være smart at have i baghovedet hvis det skulle vise sig, men som platugler siger - vil jeg heller ikke bekymre mig for meget.

Jeg hverken cykler med hende eller træner agility så dette er intet problem.

• #17   5. maj 2011 Det lyder som om du har besluttet dig for at gøre det, så hvorfor ikke bare springe ud i det og få ro i sindet? smiley
    Jeg ville heller ikke gøre det, nu når hun ikke viser tegn på smerte eller skal bruges i avl..

• #19   6. maj 2011 Jeg får osse taget på mine,da jeg har det lige som Palle.. Jeg vil kunne sætte ind,selvom hundene ikke går på deres røngtenbilleder smiley

• #20   6. maj 2011 Jeg ville få den testet, det er ligegyldigt om den ikk viser tegn på smerter nu.:)
    Den kan stadig have HD, der er mange hunde med HD som lever i mange år

Kommentér på:
HD spørgsmål.

Annonce