3.166 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

Brugs Malinois - men fra hvem? Brugs Malinois - men fra hvem?

Hey HG'ere.

Jeg er allerede nu ved at gør klar til at finde ud af hvilke kenneler der kan bruges og ikke kan. Jeg har fået ud af men næste hund skal være en brugs Malle. Men Kan ikke helt finde ud af hvilke kenneler der udmærker som i den race.

har fundet frem til Daneskjold, som har bragt flere rigtig gode hunde til verdenen.

Meeeeen - der må også være andre.

Ps. Det her er ikke en hæng nogle ud tråd. Så er der nogle der ligger inde med meget kritisk viden omkring en malle kennel, som kan skade dem. Så smid det i en PM.

/Jeppe K

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skif af toiletsæde. 500 kr.
  • Tilslutning af strøm + afløb af opvaskemaskine 500 kr.
  • Samle klædeskab 1.500 kr.
  • Samle ikea pax skabe 1.200 kr.
  • Beskæring af buske og grøft 1.000 kr.
  • Repetition af vaskemaskine (E15 fejlkode) 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Brugs Malinois - men fra hvem?
  • #1   6. maj 2011 tror Martine ( IPO Tossen ) kan hjælpe dig med det spørgsmål

• #3   6. maj 2011 Det er lige netop IPO vejen jeg vil. Har trænet schæffer, og vil så gerne lige skridtet videre og det er en malle. Jeg kan godt lide deres sind og at det er en hund der kan lide arbejdet. Den kan lide og komme ud og træne og være aktiv. Det tiltaler mig. Men er som sagt ude på at finde ud af hvor jeg skal henvende mig. Så jeg kan både se deres hunde ad. Men også kennel ejerne. smiley

Pia - tror også min far går Malle efter den han schæffer som de har nu (se de 2 schæffere de har under min profil).

• #6   6. maj 2011 Jeppe - det er aldrig helt til at anbefale opdrættere til andre.. Det handler jo meget om kemi - det er i hvert fald vigtigt for os smiley

Så jeg vil anbefale dig at tage kontakt til de opdrættere, som har hunde der tiltaler dig, og selvfølgelig avler brugslinier, også aftale besøg hos dem smiley

Selv venter vi på at få vores første malle - en tæve fra Daneskjolds A3 kuld smiley Er meget spændt da dette er vores første brugshund - men vi er blevet interesseret i IPO, og så er der jo kun en vej at gå smiley

• #7   6. maj 2011 Jeppe -

Kig herinde .. www.working-dog.eu

Her ligger utallige videoer af malinois (og andre racer iøvrigt også) - så her kan du sidde i ro og mag og kigge dig frem til hvilken type, der tiltaler dig.
    Der er stamtavler på alle hundene, så du kan kigge på afkom efter de forskellige hanner og se hvilke du kan lide.

Endelig er der DM for maller i November måned i nordsjælland - har du mulighed for det, kunne du jo komme forbi og kigge racen lidt mere an.

Må jeg iøvrigt spørge dig om, hvorfor det skal være en malle ? Og ikke en schæfer af brugslinierne ?

• #8   6. maj 2011 <i>Jeg er inde i den fase med Zille lige nu, hun hører ikke når man kalder, kommer ikke og aflevere aporten, syntes det er sjovere at lege med de andre hunde. Kan ikke simple komandoer som " sit, dæk, og stå."
    Gider ikke rigtig rundring. Det er sjovere at hoppe rundt og lege.</i>

Vil godt lige indskyde, at intet af det du skriver, har jeg oplevet ved nogen af de to jeg har ..

De kan blive "underlige" .. blive påvirkede af ting, de ikke tidligere har ladet sig påvirke af, men jeg har aldrig været ude for, at nogen af dem ligefrem glemte deres kommandoer, ikke gad at arbejde, eller hellere ville være sammen med andre hunde.

Uden at genere dig - så tror jeg nu mere på, at det er træningen af din hund, der har slået lidt fejl, når hun på den måde vælger dig fra og hellere vil være sammen med andre smiley

• lillian m
    lillian m Tilmeldt:
    apr 2011

Følger: 1 Svar: 54
    #9   6. maj 2011 http://www.masdeslavandes.net/pages/22alhome.html

top af pop

• #10   6. maj 2011 Hejsa

Ud over Daneskjold, kunne følgende være interessant i forhold til IPO:

Vandalens: http://www.vandalen.dk/

Jenos: http://www.jenos.dk/

/Carina

• #11   6. maj 2011 Lillian >

Top af pop: målt i forhold til hvad ?!?

/Carina

• #12   6. maj 2011 IPO-tossen - det kan være du kan oplyse mig lidt om brugsmallelinjerne.

Jeg har været så heldig at stifte bekendtskab med maller fra både indelandske og udenlandske kenneler, og jeg ved at der naturligvis er individuelle forskelle på dem - men jeg har en oplevelse af, at de faktisk skiller sig temmelig meget ud fra hinanden, de forskellige linjer.

Både når det kommer til temperament, stress og i et omfang også i forholdt til drift.

Jeg har en oplevelse af, at man faktisk skal kigge sig godt omkring for at finde den malle, der passer til en fordi de faktisk er temmelig forskellige...

Er der noget om det?

• #13   6. maj 2011 CH > Jeg er helt enig - har selv to brugsmaller fra meget forskellige typer af linier (den ene IPO-linier, den anden ring-linier) ... de er som dag og nat, og begge nok egentlig ret typisk i forhold til de linier de kommer fra :o)

/Carina

• #14   6. maj 2011 ÅHHH - DET giver mening, at det simpelthen handler om den sportsgren, de er lavet til.

Spændende!

• lillian m
    lillian m Tilmeldt:
    apr 2011

#16   6. maj 2011 nå ja det var brugs hunde ... har en bekendt der har en derfra men det er vist mere udstlling. tror jeg nok:-)

• #17   6. maj 2011 Puha .. der burde være en lov, der forbød at avle maller efter noget så fuldstændigt ligegyldigt som et udseende. Føj ...

CH -

Carina har svaret - og jeg er ganske enig smiley

Pia -

Så er det godt at mallen er så sund en race, at Apollo bliver rigtigt gammel, og I når alt det I skulle med ham alligevel smiley

• lillian m
    lillian m Tilmeldt:
    apr 2011

#18   6. maj 2011 Er det forkert og avle efter at hundene skal ha en vis standard, hvis man ikke udstillede og blev avls godkendt så kunne man da hurtigt få ødelagt racen ... så rolig nu

• #19   6. maj 2011 Øh .. malinois er blevet avlet efter egenskaber helt fra starten af. Synes du den er ret ødelagt som race ?

Den er væsentligt sundere end schæferhunden, som i langt højere grad er blevet avlet efter også at skulle "se ud" på en bestemt måde.
    Den kan uden problemer matche schæferhunden (overgå den) i en hvilken som helst brugskonkurrence de måtte mødes i.

Hvori består det ødelagte ?

• lillian m
    lillian m Tilmeldt:
    apr 2011

#20   6. maj 2011 dvs de ikke skal udstilles for at blive avls godkendt ?

• #21   6. maj 2011 I nogle lande, men ikke alle.

I Sverige og Holland f.eks er der ikke krav om udstilling inden avl - og det har indtil for ikke ret mange år tilbage ikke været et krav i Tyskland heller.

Men hvordan mener du at den er ødelagt ?

• lillian m
    lillian m Tilmeldt:
    apr 2011

#22   6. maj 2011 hvorfor er det blevet et krav i tyskland ?

• #23   6. maj 2011 Hvorfor svarer du ikke på mit spørgsmål, men forventer at jeg bliver ved med at svare på dine ?

Hvordan er de ødelagte ?

• lillian m
    lillian m Tilmeldt:
    apr 2011

#24   6. maj 2011 jeg siger ikke de er ødelagte men de kunne de da godt blive uden retningslinjer ... Eller hvorfor skal man så udstille de fleste hunde for og blive avlsgodkendte ?
    Hunde kan da have store fejl som afviger for meget fra standarden så du ikke ma avle, men det syntes du så er dumt

• #25   6. maj 2011 Hvorfor kan man kun udvælge arbejdshunde efter et udseende ?

En hund, som kan præstere på en brugsbane, som kan springe som den skal i Mondio Ring, som kan deltage i konkurrencer i en høj alder, som stort set ikke har hverken HD eller AD, som stort set ikke har ryg-problemer ..

Kunne man forestille sig, at dens statur og opbygning var lige i øjet, og ikke behøvede at underkastes en ligegyldig udstillingdommers luner ?

De "top of pop" hunde du linker til .. hvad med prøver på dem ? Det er en brugsrace - hører det så ikke med til standard, at de skal opfylde den del af "aftalen", og ikke bare rende forvirrede rundt med flot pels, pigmentering, vinkler og overlinie ?
    Eller det er måske ligegyldigt for dig ? Bare de opfylder den standard som DU mener er vigtig ?

Og ups .. så røg der sq <i>endnu</i> en brugsrace, fordi ignoranterne ikke kunne finde ud af at holde snitterne væk fra noget som de HELT tydeligt ikke har en *bip* forstand på !

• lillian m
    lillian m Tilmeldt:
    apr 2011

#26   6. maj 2011 hundene skal også ha en ipo prøve for og blive avls godkendte ikke sandt ? jeg har ikke sagt noget om at jeg har noget imod prøver på hunde.
    du har derimod sagt at du har noget imod at de skal udstilles.

• lillian m
    lillian m Tilmeldt:
    apr 2011

#27   6. maj 2011 skulle de ikke godkendes kunne man jo nemt bruge hunde med ryg problemer osv. og sælge dem med stambog. Og hva sker der så ? Man får ødelagt racen

• #28   6. maj 2011 Jeg tror bestemt ikke man gør mallen nogen tjeneste ved at lave eksteriørkrav i forbindelse med avl.

Den er reguleret så fint, en race - ihvertfald brugslinjerne - er uspolerede både mentalt og fysisk, det ville være forfærdeligt at lave om på det.

• #29   6. maj 2011 Lillian - denne race HAR ikke de problemer.

Men eksteriørkrav har jo heller ikke det mindste med sundhedsrestriktioner at gøre - tværtimod kunne man nemt fristes til at sige.

• #30   6. maj 2011 Hvordan vil du tjekke dem for rygproblemer, fordi de skal lunte rundt i en udstillingsring et par omgange ?

Og ja, du kan bande på, at jeg er imod at de skal ind og udstilles ! Det er en BRUGS-race, ikke en udstillingsrace .. se på boxer, bouvier, doberman, riesen, airedale osv osv .. hvor er de henne, når der afholdes VM i IPO f.eks ?

Og nej, hundene skal ikke have en IPO prøve for at blive godkendt til avl. I Danmark skal de bare HD fotograferes og så udstilles - så kan de avle.

• lillian m
    lillian m Tilmeldt:
    apr 2011

#31   6. maj 2011 Jeg skriver om hvad der skal godkendes og syntes ikke der skal udelukkes noget, det er såmænd det eneste. man skal ikke avle på noget der afviger for meget fra standarden er min mening

• #32   6. maj 2011 Men hvad med de der top of pop hunde du linker til .. hvorfor synes du ikke at de afviger for meget fra standarden, når de som BRUGS race ikke har én eneste prøve nogen af dem ?

• lillian m
    lillian m Tilmeldt:
    apr 2011

#33   6. maj 2011 Ja den har jeg så også trukket tilbage kort efter, ikke mig der har noget derfra.
    Men man kan få lavet noget lort hvis ikke hunde skulle avlsgodkendes giv mig da ret i det

• #34   6. maj 2011 Lillian >

Men ingen af de anerkendte kenneler vil jo nogensinde avle på en hund med kendte rygproblemer, fordi:

1) Stort set alle deres hvalpe sælges til aktive brugshundefolk, og der skal ikke opdrættes ret mange kuld hvor hvalpene ikke kan stå distancen rent fysisk, før det har rygtes hvor man i hvert fald ikke skal købe hund.

2) De fleste brugshundefolk køber kun efter hunde der har vist deres værd i brugshundeverdenen. En hund med rygproblemer vil ikke kunne stå distancen til prøverne, hvor man især vil se problemer i modstoppet i gruppe C ... og dermed vil man ikke kunne sælge hvalpe efter denne hund.

Derudover tester brugsprøverne nok en del mere ang. hundenes fysiske styrke end en tur rundt i en udstillingsring. Eksempelvis har min hanhunds far aldrig været i nærheden af en udstillingsring; men han er flere gange fransk mester i fransk ring III, hvor han skulle springe over et 2,5 meter højt plankeværk, springe over et ret højt lodret spring og et vildt langt længdespring - det sætter næsten umulige krav til hundens fysik, og det er stort set også kun mallerne der kan være med. Ud over min hanhund har A hofter, har jeg ALDRIG før oplevet en hund der er så sund og i den grad udstråler fysisk styrke ... og det endda efter avl uden eksteriørbedømmelser :o)

/Carina

• lillian m
    lillian m Tilmeldt:
    apr 2011

#35   6. maj 2011 nej ingen af de anerkendte ... og heller ikke andre fordi de skal godkendes, og skulle de ikke det vil mange uvidende folk avle på noget der afviger for meget. Måske.
    For alle jer hundeelskere må det sgu da være dejligt at der ligger et regelsæt indenfor sådan noget, og man ikke bare kan avle på hva fanden man vil.

Men jeg troede der skulle foreligge en prøve for og blive godkendt også

• #36   7. maj 2011 Jeg tror nu ikke det går galt selv om, der ingen udstillingspligt er.

Det er ikke mere end et par år siden, at der er kommet udstillingspligt for gravhunde og ingen har vist været i tvivl om racen, når de så sådan en smiley

En gravhund ser ud som sådan en altid har set ud, udstillingspligt eller ej.

• #37   7. maj 2011 Lillian - udstillinger kan desværre være med til at racerne bliver mere ekstreme. Dette er fx tilfældet for bulldogs, hvor eksteriøeret har ændret sig meget over de sidste 50-100 år. Og dette ikke til det bedre smiley

Når det kommer til brugshunde, så er udstillingsresultater ligegyldige. Jeg har i hvert fald ikke kigget på dem, da vi valgte opdrætter og/eller kuld. Det er egenskaberne der er vigtige smiley

Kommentér på:
Brugs Malinois - men fra hvem?

Annonce