3.166 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
33 Svar
Brugs Malinois - men fra hvem? Brugs Malinois - men fra hvem?
Hey HG'ere.
Jeg er allerede nu ved at gør klar til at finde ud af hvilke kenneler der kan bruges og ikke kan. Jeg har fået ud af men næste hund skal være en brugs Malle. Men Kan ikke helt finde ud af hvilke kenneler der udmærker som i den race.
har fundet frem til Daneskjold, som har bragt flere rigtig gode hunde til verdenen.
Meeeeen - der må også være andre.
Ps. Det her er ikke en hæng nogle ud tråd. Så er der nogle der ligger inde med meget kritisk viden omkring en malle kennel, som kan skade dem. Så smid det i en PM.
/Jeppe K
0 synes godt om
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.421
apr 2005
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 6 Emner: 274 Svar: 1.225
Pia - tror også min far går Malle efter den han schæffer som de har nu (se de 2 schæffere de har under min profil).
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.955
Så jeg vil anbefale dig at tage kontakt til de opdrættere, som har hunde der tiltaler dig, og selvfølgelig avler brugslinier, også aftale besøg hos dem
Selv venter vi på at få vores første malle - en tæve fra Daneskjolds A3 kuld
jan 2006
Følger: 2 Følgere: 82 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 361 Svar: 14.650
Kig herinde .. www.working-dog.eu
Her ligger utallige videoer af malinois (og andre racer iøvrigt også) - så her kan du sidde i ro og mag og kigge dig frem til hvilken type, der tiltaler dig.
Der er stamtavler på alle hundene, så du kan kigge på afkom efter de forskellige hanner og se hvilke du kan lide.
Endelig er der DM for maller i November måned i nordsjælland - har du mulighed for det, kunne du jo komme forbi og kigge racen lidt mere an.
Må jeg iøvrigt spørge dig om, hvorfor det skal være en malle ? Og ikke en schæfer af brugslinierne ?
jan 2006
Gider ikke rigtig rundring. Det er sjovere at hoppe rundt og lege.</i>
Vil godt lige indskyde, at intet af det du skriver, har jeg oplevet ved nogen af de to jeg har ..
De kan blive "underlige" .. blive påvirkede af ting, de ikke tidligere har ladet sig påvirke af, men jeg har aldrig været ude for, at nogen af dem ligefrem glemte deres kommandoer, ikke gad at arbejde, eller hellere ville være sammen med andre hunde.
Uden at genere dig - så tror jeg nu mere på, at det er træningen af din hund, der har slået lidt fejl, når hun på den måde vælger dig fra og hellere vil være sammen med andre
apr 2011
Følger: 1 Svar: 54
top af pop
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.356
Ud over Daneskjold, kunne følgende være interessant i forhold til IPO:
Vandalens: http://www.vandalen.dk/
Jenos: http://www.jenos.dk/
/Carina
sep 2005
Top af pop: målt i forhold til hvad ?!?
/Carina
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Jeg har været så heldig at stifte bekendtskab med maller fra både indelandske og udenlandske kenneler, og jeg ved at der naturligvis er individuelle forskelle på dem - men jeg har en oplevelse af, at de faktisk skiller sig temmelig meget ud fra hinanden, de forskellige linjer.
Både når det kommer til temperament, stress og i et omfang også i forholdt til drift.
Jeg har en oplevelse af, at man faktisk skal kigge sig godt omkring for at finde den malle, der passer til en fordi de faktisk er temmelig forskellige...
Er der noget om det?
sep 2005
/Carina
aug 2006
Spændende!
apr 2011
jan 2006
CH -
Carina har svaret - og jeg er ganske enig
Pia -
Så er det godt at mallen er så sund en race, at Apollo bliver rigtigt gammel, og I når alt det I skulle med ham alligevel
apr 2011
jan 2006
Den er væsentligt sundere end schæferhunden, som i langt højere grad er blevet avlet efter også at skulle "se ud" på en bestemt måde.
Den kan uden problemer matche schæferhunden (overgå den) i en hvilken som helst brugskonkurrence de måtte mødes i.
Hvori består det ødelagte ?
apr 2011
jan 2006
I Sverige og Holland f.eks er der ikke krav om udstilling inden avl - og det har indtil for ikke ret mange år tilbage ikke været et krav i Tyskland heller.
Men hvordan mener du at den er ødelagt ?
apr 2011
jan 2006
Hvordan er de ødelagte ?
apr 2011
Hunde kan da have store fejl som afviger for meget fra standarden så du ikke ma avle, men det syntes du så er dumt
jan 2006
En hund, som kan præstere på en brugsbane, som kan springe som den skal i Mondio Ring, som kan deltage i konkurrencer i en høj alder, som stort set ikke har hverken HD eller AD, som stort set ikke har ryg-problemer ..
Kunne man forestille sig, at dens statur og opbygning var lige i øjet, og ikke behøvede at underkastes en ligegyldig udstillingdommers luner ?
De "top of pop" hunde du linker til .. hvad med prøver på dem ? Det er en brugsrace - hører det så ikke med til standard, at de skal opfylde den del af "aftalen", og ikke bare rende forvirrede rundt med flot pels, pigmentering, vinkler og overlinie ?
Eller det er måske ligegyldigt for dig ? Bare de opfylder den standard som DU mener er vigtig ?
Og ups .. så røg der sq <i>endnu</i> en brugsrace, fordi ignoranterne ikke kunne finde ud af at holde snitterne væk fra noget som de HELT tydeligt ikke har en *bip* forstand på !
apr 2011
du har derimod sagt at du har noget imod at de skal udstilles.
apr 2011
aug 2006
Den er reguleret så fint, en race - ihvertfald brugslinjerne - er uspolerede både mentalt og fysisk, det ville være forfærdeligt at lave om på det.
aug 2006
Men eksteriørkrav har jo heller ikke det mindste med sundhedsrestriktioner at gøre - tværtimod kunne man nemt fristes til at sige.
jan 2006
Og ja, du kan bande på, at jeg er imod at de skal ind og udstilles ! Det er en BRUGS-race, ikke en udstillingsrace .. se på boxer, bouvier, doberman, riesen, airedale osv osv .. hvor er de henne, når der afholdes VM i IPO f.eks ?
Og nej, hundene skal ikke have en IPO prøve for at blive godkendt til avl. I Danmark skal de bare HD fotograferes og så udstilles - så kan de avle.
apr 2011
jan 2006
apr 2011
Men man kan få lavet noget lort hvis ikke hunde skulle avlsgodkendes giv mig da ret i det
sep 2005
Men ingen af de anerkendte kenneler vil jo nogensinde avle på en hund med kendte rygproblemer, fordi:
1) Stort set alle deres hvalpe sælges til aktive brugshundefolk, og der skal ikke opdrættes ret mange kuld hvor hvalpene ikke kan stå distancen rent fysisk, før det har rygtes hvor man i hvert fald ikke skal købe hund.
2) De fleste brugshundefolk køber kun efter hunde der har vist deres værd i brugshundeverdenen. En hund med rygproblemer vil ikke kunne stå distancen til prøverne, hvor man især vil se problemer i modstoppet i gruppe C ... og dermed vil man ikke kunne sælge hvalpe efter denne hund.
Derudover tester brugsprøverne nok en del mere ang. hundenes fysiske styrke end en tur rundt i en udstillingsring. Eksempelvis har min hanhunds far aldrig været i nærheden af en udstillingsring; men han er flere gange fransk mester i fransk ring III, hvor han skulle springe over et 2,5 meter højt plankeværk, springe over et ret højt lodret spring og et vildt langt længdespring - det sætter næsten umulige krav til hundens fysik, og det er stort set også kun mallerne der kan være med. Ud over min hanhund har A hofter, har jeg ALDRIG før oplevet en hund der er så sund og i den grad udstråler fysisk styrke ... og det endda efter avl uden eksteriørbedømmelser :o)
/Carina
apr 2011
For alle jer hundeelskere må det sgu da være dejligt at der ligger et regelsæt indenfor sådan noget, og man ikke bare kan avle på hva fanden man vil.
Men jeg troede der skulle foreligge en prøve for og blive godkendt også
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 8.092
Det er ikke mere end et par år siden, at der er kommet udstillingspligt for gravhunde og ingen har vist været i tvivl om racen, når de så sådan en
En gravhund ser ud som sådan en altid har set ud, udstillingspligt eller ej.
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.955
Når det kommer til brugshunde, så er udstillingsresultater ligegyldige. Jeg har i hvert fald ikke kigget på dem, da vi valgte opdrætter og/eller kuld. Det er egenskaberne der er vigtige
Brugs Malinois - men fra hvem?