{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.313 visninger | Oprettet:

mini-aussie???? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Kan læse på wikipedia, at der findes en mini-udgave af en australian shepherd?
der står sådan her: "Linjerne" i avlsarbejdet er temmelig forskellige både hvad angår udseende og mentalitet. Der findes tillige en "miniudgave" af Aussie men den regnes ikke som en del af denne hunderace. Levealderen regnes til at være cirka 12 år."

Er der nogen der har hørt om den race? Hvad hedder denne mini-udgave?

Der ud over, til de som ejer australian shepherd: Hvor meget motion får jeres hund pr. dag eller uge? :)...

- Marie.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af Philips Hue Simirue panel på soveværelse (lampe) 590 kr.
  • Nedrivning 1.000 kr.
  • rengøring 100m2 900 kr.
  • Min ene stikkontakt virker ikke 600 kr.
  • Elektriker 1.200 kr.
  • Tilslutning af opvaskemaskine 510 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  mini-aussie????
  • #1   10. maj 2011 Vi har en på træningspladsen. De kalder den bare en mini-aussie, men af sind minder den ikke det mindste om en "rigtig" aussie.

• #2   10. maj 2011 Den hedder såmænd bare mini-australian ahepherd;o)

Men hvor meget den rent faktisk har tilfælles med en rigtig aussie tør jeg ikke sige. Angiveligt er der ikke blandet andre racer i. Den er blot avlet på de mindste aussies.
    MEN når der selekteres så ekstremt udfra størrelse som første prioritet, så vil man nødvendigvis skulle gå på kompromis med andre kvaliteter, så jeg vil altså tillade mig at sætte spørgsmål ved om det overhovedet er en "race" med samme karaktertræk og egenskaber som en rigtig aussie.

Min aussie er med i stalden hos hestene ca 4-6 gange om ugen. I den tid vi er der, render hun frit rundt udenfor og hjælper mig med diverse. Så det er vel 2-3 timers "motion" (nu er hun jo ikke i fuld gang al den tid vi er der -men mulighed for motion i hvert fald).
    Derudover kommer hun på gåtur ca 3 gange om dagen af i alt ca 1½- 3 timers varighed -af og til heldagsture. Vi har ikke et så fast program, så det varierer ret meget.

1 af de daglige ture bliver brugt til forskellig træning, søgeopgaver og den slags, og hun "hjælper" med mange ting herhjemme hvor hun får brugt hovedet -alt fra at tømme vaskemaskine til at hente sko o.l. jeg skal bruge.

Hjernegymnastisk siges at være vigtigere end fysisk motion, men må dog sige at Gaia har et stort behov for osse at få brugt sig fysisk.
    -hun tåler dog osse fint en dag uden de store aktiviteter engang imellem

• #3   10. maj 2011 Okay, tusind tak for jeres svar :D.
    Men, er de mere aktive end border collien?

• #4   10. maj 2011 De ligger ca. i samme kategori som BC'en. Det er dog mit indtryk at aussien er bedre til at "tage en fridag" engang imellem en mange BC'er er -men har jo ikke selv haft BC det er bae det indtryk jeg har fået af dem på træningspladsen.

Men hvis det er mini-aussie du kigger på, kan du næppe bruge erfaringer med en rigtig aussie til så meget.
    -det er ikke sandsynligt at det er "samme hund", og så vidt jeg kan læse mig til, er miniaussien osse avlet med den bagtanke at den skulle kunne fungere for langt flere mennesker = mindre krævende. Om det holder stik tør jeg jo så ikke love.

• #5   10. maj 2011 Min aktivering af Zion består af følgende. Jeg går en tur om morgenen på en halv times tid (på vejene og dermed i snor) efterfølgende bruger jeg en halv time på træning af lydighed og tricks samt lidt søgning af godbidder.

Når jeg kommer hjem fra arbejde tager jeg ud og går en tur på 1½ time...af og til 2 timer. Dette foregår uden snor i forskellige hundeskove eller på stranden. Når vi kommer hjem får han også noget tid til at gå med at spise sin mad, de dage han får ben (han får barf). Inden jeg går i seng får han en lille gåtur i snor på ca. 15-20 minutter.

Mht. træning så går vi i perioder til træning 2 gange om ugen (lydighed og tricks/dogdancing). I perioder går vi til mere træning og i andre perioder mindre. Derudover hyrder vi 2-4 gange om måneden.

• #6   10. maj 2011 Læs evt her: http://australianshepherds.org/about-aussies/faqs/

Der findes IKKE flere forskellige størrelser af aussien. En "mini aussie" er en degereret blandingshund nogle mennesker har avlet for at tjene penge...
    De få jeg har mødt har haft det mest vanvittige temperament man kan forestille sig...

• #7   10. maj 2011 Er der nogen herinde med mini-aussie? Kigger ikke efter Sådan en, havde bare aldrig hørt om dem smiley

• #8   10. maj 2011 Ifølge raceoversigtigen er der ikke nej -den er (heldigvis fristes jeg til at sige) ikke så udbredt herhjemme (endnu)

En ausie er jo ikke engang en voldsomt stor hund, så har man ikke plads til sådan en, skulle man måske se sig om efter en helt anden race, istedet for bare at lede efter noget der ligner og bliver solgt som værende det samme, men i virkeligheden slet ikke er det:o)

Men aussien er ellers en rigtig lækker hund, hvis man da er indstillet på dens "særheder" *G*

Kommentér på:
mini-aussie????

Annonce