848 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Dyrelægetjek- nej tak ? Dyrelægetjek- nej tak ?

Hvorfor vælger nogle sælgere at sælge hvalpe uden så meget som et lille bitte tjek hos dyrelægen ? Jeg fatter det simpelthen ikke. Og det irritere mig grusomt at det åbenbart er ret udbredt at bryde loven på den måde for vi har ikke mindre end to af de hundesælgere vi har kontaktet fået beskeden om at 'de er helt sunde og raske, derfor behøver de ikke et dyrelægetjek' WHAAAAAT? Der er så mange ting galt med den sætning at jeg ikke engang gider nævne hvad!

Bodil Jørgensen får et kuld hvalpe
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til at få Husqvarna havetraktor til at starte 600 kr.
  • Fix misaligned door.. bonus: paint and polish 1.500 kr.
  • Klipning af hæk og rensning af fliser 2.010 kr.
  • Har højt græs på ca 3000m2 plæne som skal slås ned til normal niveau 2.500 kr.
  • Rengøre og mindre reparation til tagrender og nedløbsrør 4.000 kr.
  • Rydde lejlighed 3.499 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dyrelægetjek- nej tak ?
  • #2   15. maj 2011 Nu er det jo ikke lovpligtigt at de bliver tjekket -men chip skal de have, så hvis du får sådan et svar, er det da bare at fortælle dem at loven siger de skal chippes, og så anmelde det hvis de ikke agter at få det gjort.

• #3   15. maj 2011 Jamen, når de skal chippes, kan man da lige så godt få det gjort ved dyrlægen og så få dem tjekket samtidig?

Meeeeeen det koster jo knaster, så det er nok derfor!

• #4   15. maj 2011 Jamen.. Det koster jo penge???

I øvrigt er der RIGTIG mange sælgere der ikke husker på at hvalpene skal være chippet når de er 8 uger.

• #6   15. maj 2011 *Mette det er ikke så meget mere det koster at få gjort, vi kunne aldrig drømme om at sælge en hvalp det ikke var tjekket ved dyrlægen...*

Nej, men det går jo fra fortjenesten og hvorfor udsætte sig selv for "unødige" udgifter??

PS: Jeg OSER af ironi!!

• #7   15. maj 2011 Suzy -det tvivler jeg på man må. Men dyrlægen kan jo ikke tvinge en til osse at få sundhedstjekket hvalpene når de chippes.
    Jeg forstår dog ikke at man undlader det, men reelt kan man jo nøjes med chippen.

Tror dog de fleste der fravælger sundhedstjek osse undlader at chippe -og det kan man jo anmelde

• #8   15. maj 2011 Joan, enig. Det er forsvindende få der overhovedet overvejer at der kan være en lovgivning på det område.

Killinger bliver også gladeligt solgt som 8-ugers fordi folk er trætte af dem nu og moderen alligevel ikke gider dem mere som de siger..

• #9   15. maj 2011 Jeg er sikker på, at det står en kommende køber frit for, at tage en hvalp med til dyrlægen og få den tjekket inden køb på egen regning.

Jeg synes det er fint nok, hvis hvalpene bliver tjekket efter fødslen af opdrætteren, og hvis den ikke viser nogen symptomer på noget som helst, så lade det være op til køberne at få tjekket dem inden køb.....

• #10   15. maj 2011 I min race er det bestemt ikke de fleste, der ikke giver sundhedstjek, der heller ikke chipper.

• #11   15. maj 2011 Fik måske lige formuleret mig forkert. Jeg mente hvorfor man fravælger at chippe OG sundhedstjekke, muligvis er sundhedstjek ikke lovpligtigt- det troede jeg bare? Og det burde det altså også være. Synes bare det er nogle skod sælgere. Og når man så begynder at sige hvad med loven. Jamen så er man da hævet over loven hvis bare man har overtrådt den tilpas mange gange med succes.. Arg!

• #12   15. maj 2011 Hvorfor skulle det være lovpligtigt at sundhedstjekke?

Det er INTET i verden, der afholder køber fra at gå til dyrlægen en tur, hvis denne vil gå med livrem og seler.

Hvis opdrætteren har været til 1. tjek efter fødslen, har givet ormekur efter foreskrifterne og så chippet hunden, så er der vel ingen grund til at gå til dyrlægen igen med en hund, der ikke åbenlyst fejler noget?

• #13   15. maj 2011 Joan - al mulig respekt for det. Det er fint, at nogen vælger det - men det betyder jo ikke, at det er specielt negativt, dårlig moral, snydetampe-agtig nærigt at lade være ;o)

Blot min pointe :o)

• #14   15. maj 2011 Joan - det er jo netop den procedure, der er så forskellig. Mange opdrættere får DKK's chipmand ud. Det vil sige, at den ikke alligevel kommer til dyrlægen den skynding.

Og så er det jo helt glimrende, at køberen selv futter til dyrlægen - og dermed selv får de beskeder, der skal gives i den forbindelse.

• #15   15. maj 2011 Jeg får altid mine hvalpe sundhedstjekket 2-3 dage før de bliver afhentet. På dette tidspunkt er de blevet chippet forlængst. Angående vaccination er det spildte penge i 8 ugers alderen, fordi der kan en hvalp ikke danne immunstoffer. Den har moderens immunstoffer i sig ( hvis moderen er korrekt vaccineret), og kan først danne immunstoffer i 12 ugers alderen.
    Det ligger jo også op til hvalpekøberen, at denne kræver en sundhedsundersøgelse inden afhentningen.
    En god seriøs opdrætter vil altid have sundhedstjekket sine hvalpe.

• #16   15. maj 2011 Nej, der er altid sundhedstjek med, når man vaccinerer.

• #17   15. maj 2011 "En god og seriøs opdrætter vil altid have sundhedstjekket sine hvalpe"

Jeg mener bestemt ikke, at det at hvalpen ikke bliver sundhedstjekket på opdrætterens foranledning inden ejerskifte, har noget som helst med at gøre om opdrætteren er seriøs eller ej.

Hvis en hvalp skranter, jo - men dælme ikke hvis alt går lige efter bogen.

• #18   15. maj 2011 Jo, det har i høj grad noget at gøre med at være seriøs opdrætter, fordi en hvalp ,der bliver sundhedstjekket beviser jo netop at sælgeren gerne vil give sine hvalpekøbere en god og sund varer.Og findes der fejl, vil køber kunne oplyses inden salget. En opdrætter, der skjuler noget er ikke seriøs, men en pengegrisk avler.
    Angående vaccination kan jeg da godt forstå at dyrlægen ikke er enig . Han/hun skal jo tjene penge. Vi vaccinerer vores hunde alt for meget , og det er dyrlægerne skyld i.

• #19   15. maj 2011 Fru Pomrus - jeg er fuldstændig uenig. Hvis man som køber vælger at tjekke hvalpen efter køb (man kan jo godt gøre det før, hvis man synes), og der er noget i vejen, så har man vel sørget for, at opdrætteren kontraktmæssigt er bundet?
    Om ikke andet, så er opdrætteren bundet af købeloven....

Jeg kender ikke mange (om nogen) schæferopdrættere der gør sådan - og de er hverken mere eller mindre seriøse end andre.

• #20   15. maj 2011 Her i huset vaccinerer vi mellem 10 og 12 uger.

• #21   15. maj 2011 Joan - uha nej *GG*
    Jeg har vist været uklar ;o)

Jeg er ikke opdrætter, blot køber :o)

• #22   15. maj 2011 Jeg håber sørme ikke en sådan lov bliver vedtaget.

Der er forskel på racer - og når en schæferhvalp er 8 uger, så ER den begyndt at være så voldsom, at den kan lave skade på sine kuldsøskende.

De skal ikke være sammen til de er 12 uger - og tæven skal dælme heller ikke have sit kuld omkring sig så længe.

Så fint, at folk med små racer, der har brug for det, har dem i 12 uger - men det vil være forfærdeligt for andre racer.

• #23   15. maj 2011 Det må vel også være op til den enkelte opdrætter hvornår hvalpene er klar til at flytte hjemmefra. Sådan tror jeg de fleste seriøse opdrættere har det, men der vil jo altid være avlere, som kun gør det for pengenes skyld og deres hvalpe bliver solgt ligeså snart de er 8 uger.

• #24   15. maj 2011 Stakkels labtæve hvis hun skulle beholde 10+ hvalpe til de blev 10-12 uger:-(

Al respekt for folk der beholder et lille kuld til hvalpene er 10-12 uger, men jeg tror nok at en stor hund med 10+ hvalpe vil være glad for at slippe af med dem når de er 8 uger:-))

• #25   15. maj 2011 Charlotte:

Det er også det jeg mener..........Stakkels labtæver hvis der kommer en lov om at hvalpe skal være 12 uger før de må sælges......*G*

Så hænger patterne da først laaaaaaaaaaangt sydpå:-))

Kommentér på:
Dyrelægetjek- nej tak ?

Annonce