{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
922 visninger | Oprettet:

penn-hip - indavl - hjertescanning : hjælp. {{forumTopicSubject}}

Hej derude.

Sidder og kigger lidt rundt på div. hvalpe/parringer og kunne godt bruge lidt hjælp til tydningen af de ting skrevet i overskriften.

HD har jeg fuldstændig under kontrol med hvad der må og ikke må avles på - samt min egen personlige grænse for hvad grad jeg ville ønske hvalpe efter.

Men pennhip ved jeg ikke rigtig noget om??

indavl mener jeg må ligge på omkring 6.0? eller husker jeg forkert? og hvornår synes i selv at den er for højt, selvom stadig lovlig?

hjertescanning vil jeg også gerne høre mere om hvad præcis de undersøger derinde? Det er vel den der bare bliver testet clear hvis man går fri,ikke?

Der er tale om racerne Bullmastiff og Staffordshire bullterrier.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  penn-hip - indavl - hjertescanning : hjælp.
  • #1   5. jun 2011 andre test der bliver taget af hunde må i også gerne smide herind, skrevet så vi dødelige danskere forstår det *ss*

• #2   5. jun 2011 PennHip er en diagnosemetode til diagnosticering af HD.

Hvad angår indavl, så har DKK en etisk grænse på 6.25, men jeg ved ikke hvor brugbar den er.
    Alt afhænger af den konkrete parring.

Hjertescanning må andre byde ind på...

• #3   5. jun 2011 CH : okay, faldt nemlig over en parring hvor der sidste år var lavet en parring på indavl 14,3 og det syntes jeg jo lød vildt højt - fandt så ud af at det var tævens morfar som også skulle være far til kuldet... - altså faderen ville blive både far og oldefar til kuldet.

• #4   5. jun 2011 men hvor høj må pennhipén være? Begge racer, og især mastiffen, døjer jo desværre en del med HDén..

• #7   5. jun 2011 men vil det sige at man får lavet en pennhip og så får man et index f.eks. 0,34 og af samme undersøgelse bliver hunden så sat som A,B,C,D,E HD-index eller er det en anden undersøgelse?

• #8   5. jun 2011 http://www.librrani.dk/page/page.php?page=23&tid=4&sid=27

fandt lige denne til forklaring på pennhip smiley

• #9   5. jun 2011 Man kan også få undersøgt hunden for PL det er patella lusation som igen er løsknæskal. Det er vist mest mindre og mellem store hunde som Staffordshire bullterrier, som kan lide af det.

• #10   5. jun 2011 Pennhip bliver ikke målt fra race til race, men man får et billede af hvor ens hund ligger indenfor racen, hvilket betyder at der er regnet et gennemsnit ud ud fra de hunde, der er blevet undersøgt og figurerer i databasen.

For mit vedkommende er der kun mine hunde, og altså ikke et særlig godt sammenligningsgrundlag.
    Man havde fejlagtigt lagt min tæve ind i forkert race (polski owczarek nizinny) og der der var flere hunde af denne race, der er blevet pennhippet og de havde dårligere status end min tæve så det jo ikke slemt ud med hendes hofter i forhold til racen, men da hun kom ind i rigtig race så det pludselig meget anderledes ud, og resultatet svarede til det D som er den status hun har fra DKK.

• #11   6. jun 2011 Polski forstår jeg dig rigtig at din hunds status ændrede sig eller var det kun hvor hunden lå i forhold til racen? så vidt jeg ved ændre det ikke hundens status da løshende er den samme. Desværre er det kun dyrlæger med autorisation til, at udføre penhip der har adgang til databasen pga dataloven mener jeg det er. Mvh Sara

• #12   6. jun 2011 Hæ hæ...

Læste lige igen, hvad jeg havde skrevet og kan se det kan tolkes som du gør Sara.

Nej selvfølgelig ændrede status sig ikke det var kun sammenligningsgrundlaget, hvor hun først lå på den side af stregen, hvor hun havde bedre hofter end gennemsnittet af de undersøgte hunde lå hun nu på den anden side (det formodede man da hun på daværende tidspunkt var eneste podhalanski der var blevet Penn Hippet).

Sabina...

Penn Hip er et rigtig godt værktøj for opdrætter at gøre brug af da man allerede i en ander af 3 måneder vil kunne slå fast med metoden om en hund vil udvikle HD, og dermed udvælge sine avlsdyr.

Jeg kender til flere, der har brugt denne metode til at få udryddet HD i deres ellers HD plaget racer.

/ Trine

Kommentér på:
penn-hip - indavl - hjertescanning : hjælp.

Annonce