penn-hip - indavl - hjertescanning : hjælp. {{forumTopicSubject}}
Hej derude.
Sidder og kigger lidt rundt på div. hvalpe/parringer og kunne godt bruge lidt hjælp til tydningen af de ting skrevet i overskriften.
HD har jeg fuldstændig under kontrol med hvad der må og ikke må avles på - samt min egen personlige grænse for hvad grad jeg ville ønske hvalpe efter.
Men pennhip ved jeg ikke rigtig noget om??
indavl mener jeg må ligge på omkring 6.0? eller husker jeg forkert? og hvornår synes i selv at den er for højt, selvom stadig lovlig?
hjertescanning vil jeg også gerne høre mere om hvad præcis de undersøger derinde? Det er vel den der bare bliver testet clear hvis man går fri,ikke?
Der er tale om racerne Bullmastiff og Staffordshire bullterrier.
maj 2005
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 235 Svar: 2.567
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.991
Hvad angår indavl, så har DKK en etisk grænse på 6.25, men jeg ved ikke hvor brugbar den er.
Alt afhænger af den konkrete parring.
Hjertescanning må andre byde ind på...
maj 2005
maj 2005
maj 2005
maj 2005
fandt lige denne til forklaring på pennhip
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 6 Emner: 74 Svar: 4.137
jan 2006
Følger: 88 Følgere: 125 Hunde: 5 Emner: 395 Svar: 9.576
For mit vedkommende er der kun mine hunde, og altså ikke et særlig godt sammenligningsgrundlag.
Man havde fejlagtigt lagt min tæve ind i forkert race (polski owczarek nizinny) og der der var flere hunde af denne race, der er blevet pennhippet og de havde dårligere status end min tæve så det jo ikke slemt ud med hendes hofter i forhold til racen, men da hun kom ind i rigtig race så det pludselig meget anderledes ud, og resultatet svarede til det D som er den status hun har fra DKK.
dec 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Emner: 13 Svar: 266
jan 2006
Følger: 88 Følgere: 125 Hunde: 5 Emner: 395 Svar: 9.576
Læste lige igen, hvad jeg havde skrevet og kan se det kan tolkes som du gør Sara.
Nej selvfølgelig ændrede status sig ikke det var kun sammenligningsgrundlaget, hvor hun først lå på den side af stregen, hvor hun havde bedre hofter end gennemsnittet af de undersøgte hunde lå hun nu på den anden side (det formodede man da hun på daværende tidspunkt var eneste podhalanski der var blevet Penn Hippet).
Sabina...
Penn Hip er et rigtig godt værktøj for opdrætter at gøre brug af da man allerede i en ander af 3 måneder vil kunne slå fast med metoden om en hund vil udvikle HD, og dermed udvælge sine avlsdyr.
Jeg kender til flere, der har brugt denne metode til at få udryddet HD i deres ellers HD plaget racer.
/ Trine
penn-hip - indavl - hjertescanning : hjælp.