{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.009 visninger | Oprettet:

at vælge hund udelukkende efter farve {{forumTopicSubject}}

jeg oplever ofte folk efterlyser hunde i bestemte farver.


jeg er opdraget med at man skal bygge huset fr man maler de. men alligevel har jeg igennem lang tid haft et ønske om at få en jappe i lemon farve. nu er han her endelig men det var en lang og ret hård proces syntes jeg. da kvaliteten jo selvflgelig skulle være på plads..

men jeg synes ofte folk glemmer kvaliteten på hunden og kun kigger på farve.. hvorfor gør man det...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  at vælge hund udelukkende efter farve
  • #1   8. jun 2011 I min race ser vi det faktisk ofte - det drejer sig om enten ønsket om at få fuldsorte hunde, eller IKKE at få fuldsorte hunde. Og så langhår...

    Det er jo naturligvis hvordan man prioriterer. Jeg selv vil helst have schæfer i naturfarverne - nogle kalder det ulvegrå - men hvis den hund, der passer bedst til mig i kuldet er sort/gul eller fuldsort, så bliver det naturligvis den....


  • #2   8. jun 2011 Ved ikke hvorfor man gør det men personligt kigger jeg også efter farver
    næste gang jeg skal ha hund bliver det en bull terrier og den skal være hvid da jeg synes den er pæneste .. men jeg tjekker også op på sundhed og linier da jeg skal bruge den til udstilling


  • #3   8. jun 2011 Altså jeg valgte min DSG tæve fordi hun var den kønneste i kuldet, så sødest ud osv.
    Selvfølgelig kiggede jeg også efter hendes personlighed, hvis den ikke var som ønsket, ville jeg have valgt anderledes.

    Men folk har vel forskellige ting de går efter, lige som med biler, og designer møbler i et bestemt mærke osv.
    Det er vel lidt som en hund.
    Man skal naturligvis ikke bare købe fordi det lige er den farve man vil have, eller hvad ved jeg.
    Man skal også have hovedet med, men også sit hjerte - på hvad man ønsker af farve, pelslængde eller hvad ved jeg smiley


  • #4   8. jun 2011 Jeg har aldrig tænkt på farven , men derimod på pelsens " beskaffenhed "

    dvs. jeg vil ikke have en langhåret eller en ruhåret , kun glatte korthåret hunde har min interesse.

    men om de er gule , brune ,sorte eller andet spekulere jeg ikke på



  • #5   8. jun 2011 I mange tilfælde er markedet for hunde jo også ret stort smiley Så hvis man kan vælge imellem flere hunde med god kvalitet, så er det jo meget naturligt at kigge på farver osv smiley

  • #6   8. jun 2011 Jeg fortæller ofte Elton det er et held han er så smuk... ellers havde han næppe fået en kvart chance smiley

  • #7   8. jun 2011 Jeg vælger hund ud fra farve og har ikke dårlig samvittighed over det. Jeg skal leve med hunden og glo på den i mange mange år - så vil jeg også gerne kunne have følelsen af at jeg står med en smuk hund som jeg selv kan lide. Og hvad jeg kan lide og hvad udstillingsdommeren kan lide stemmer ikke altid over ens, så må jeg tage det med smiley

    For mig er farve meget vigtigere end kvalitet (på andre skønhedsområder)


  • #8   8. jun 2011 For mig er der en klar prioritering:
    Race
    Type
    Sundhed
    Brugsegenskaber
    Kennel
    Eksteriør

    Jeg er fuldstændig ligeglad med, hvordan hunden ser ud, hvis bare den virker....


  • #9   8. jun 2011 ved de franske har jeg tit hvalpekøbere, der spørger efter en bestemt farve, og dermed ikke ønsker at købe hvalp, hvis jeg ikke har den farve .

    De jeg købte min første franske ville jeg gerne have en fawn, men da hvalpene blev født, var der 1 fawn og 1 brindle tæve, og de ville selv beholde en fawn, så jeg valgte at tage den brindlede, da jeg tænkte at hun havde jo fawn bag sig, så den fawn tæve jeg ønskede mig, kunne jeg så selv lave...så det gjorde jeg:-) Så for mig er kvaliteten vigtigere end farven.


  • #10   8. jun 2011 Tja. Hvis jeg får mulighed for at få 2 hunde på et tidspunkt skal den næste være hvid eller i det mindste lys. Men det betyder da ikke at jeg ikke også vil se på alt det andet såsom race, væremåde osv

    Grunden er nu mest at Calle er mest mørk og jeg syndes godt man må kunne se forskel også som fremmed 8-)


  • #11   8. jun 2011 Sunshine: touché

  • #12   8. jun 2011 Sunshine: Og for nogle er farven bare vigtigere smiley De "grimme" hvalpe skal jo også have familier.

  • #13   8. jun 2011 Tinna: Findes der "grimme" hvalpe?
    Jeg bliver altid hvalpe skruk når jeg ser sådan nogen. Tror aldrig jeg har set en "grim" hvalp hehe


  • #14   8. jun 2011 For mig er farven vigtig, dvs min race findes i 4 farver og jeg har en svaghed for den ene, det er så ikke noget problem at få den farve i god sundhed osv da det er den der er flest af smiley Men jeg har altid sagt jeg vil ikke have en sort hund og det holder jeg ved lidt endnu selvom black an tan er ved at snige sig ind på mig :-)))

  • #15   8. jun 2011 Renee: Når det kommer til eksteriør, så ja! Silas er en af de grimme hvalpe - havde da håbet han ville være blevet en god udstillingshund, men det er han ikke. For mig er det mindre vigtigt end hans farve. Jeg skal jo se på ham og leve med ham, elske ham. Så må jeg vente med udstilling til den næste hund, som også bliver valgt ud fra farve og dur den heller ikke, så overlever jeg nok også det.

    Temperament har jeg også altid taget som det kom. Anede ikke hvad jeg gik ind med Lilly, hun blev også valgt ud fra udseende.

    ... men nu er det self også selskabshunde jeg vælger og ikke brugshunde smiley


  • #16   8. jun 2011 naaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaj Silas var da noget af det sødeste.

    Se selv (link fjernet)


  • #17   8. jun 2011 Da jeg skulle have staff var valget rød. Men jeg gik ikke på kompromis med sundhed og linier. Så måtte jeg jo vente til den rette kombi kom.

    Da min datter skulle have en fransk, var ønsket en rød tæve. Heller ikke her gik vi på kompromis med sundhed. Men da valget af opdrætter var bestemt og der kun kom 1 fawn tæve, var min datter ikke i tvivl. Hende måtte hun bare eje smiley


  • #18   8. jun 2011 Hmm... Det er lidt svært at sige, for jeg har været utrolig heldig med Amon, jeg brugte rimelig lang tid på at finde en opdrætter, jeg havde tillid til og snakkede godt med, og som havde en planlagt parring med en hanhund, jeg brød mig om. Og her tænker jeg både udseende, mentalitet og generelt hvordan hundene passede med racen...
    Og så havde jeg det krav, det skulle være en han. Med henblik på farve ville jeg helst have én med brindle pletter og helst også omkring det ene øje, men hvis ikke Amon havde været perfekt også i farven, havde jeg nu nok taget ham pga hans personlighed og gener alligevel...


  • #19   8. jun 2011 ... sundheden skal self være i top. Jeg taler kun om udstillingskvalitet smiley
    Sundheden er jo netop vigtig fordi man skal leve sammen med hunden i mange år.


  • #20   8. jun 2011 Jeg er næsten ligeglad med farven, jeg vil dog aldrig have en helbrindlet whippet uden hvidt eller en helt sort whippet, dem kan jeg ikke lide.

    Skulle det vise sig, at den perfekte hund med hensyn til temperament og bygning dukkede op og var en af de to farver, ville jeg dog nok tage op til overvejelse om jeg ikke kunne leve med farven smiley

    Min første whippet var næsten hvid, en farve jeg også på forhånd havde udelukket, men da hun først var i huset og jeg lærte hende at kende, endte jeg selvfølgelig med at synes hun var jordens skønneste hund og kunne ikke forestille mig, at hun havde haft anden farve end hvid smiley


  • #21   8. jun 2011 Sunshine nej jeg har jo først kigget linier og sundhed osv inden jeg har kontaktet opdrætter, jeg har jo så bare valgt at tjekke inden for den farve jeg vil have, da man oftes parre 2 af samme farve eller i hvert fald partycolor med partycolor og helfarvet med helfarvet, så på den måde får jeg det hele i en pakke, jeg ved at det er super sunde linier, der gør sig godt på udstillingerne i flere generationer bagud osv og at det så er i "min" farve er jo bare heldigt :-))

  • #22   8. jun 2011 Sunshine: Hvordan skulle en opdrætter nogen sinde kunne finde ud af hvilken hvalp der passe mig, når det kommer til sind? Jeg ved det jo ikke engang selv.
    Jeg arbejder og tilpasser mig det sind som hunden har. Det har fungeret fint indtil nu. Gik fra rolig, nem Cavalier til strid og stædig terrierblanding - til så at få Silas som er total modsat, fimset og langt fra selvstændig.

    Racen har jo det sind som racen har og alt hvad der afviger arbejder man med at lære at acceptere og elske.

    Og ville opdrætter vælge hvalpen som var sort til mig, skulle jeg slet ikke have nogen hvalp. Vil ikke bruge 15 år på at glo på en hund jeg dybest set synes jeg grim.


  • #23   9. jun 2011 Sunshine: Da jeg skulle hente min hvalp havde avler udset sig en af drengene som hun mente havde det helt rigtige sind til mig.

    Da så jeg kom gad den valgte hvalp dårligt hilse på mig hvorimod broren stod på bagbenene i mit skød og skiftvis slikkede mig på hals og hænder eller gloede mig dybt ind i øjnene det meste af aftenen. Gæt hvem jeg tog med hjem 8-)

    Indrømmet sker det samme med den næste hund og den tilfældigvis er sort så betyder farven intet. Men jeg vil nu stadig helst have den helt rigtige hund OG at den er lys hvis jeg kan.


  • #27   9. jun 2011 ja, man ser også nogen gange inden for de franske, at dommeren vil have brindlede, og derfor bliver andre knap så godt pladseret, de kan godt gøre mig lidt harm, da de ikke udelukkende bør dømme på farven, men eksteriør, og så hvis de har svært ved at bestemme sig, kan det måske i sidste ende afgøre, men det skal ikke fra start af være det afgørende.

  • #30   9. jun 2011 Nu er jeg jo nok på tværs eftersom jeg ikke udstiller mine hunde og at det ikke er et krav i forhold til avl, så udseende betyder ikke noget for mig, mine hunde må være skotskternet, bare de kan arbejde.
    Men kan da så samtidig til en hvis grænse følge hvis man som udstillingsmenneske vælger efter en farve, så længe at man ikke går på komprimis med sundhed og forældredyrene.


  • #32   9. jun 2011 da jeg så coco inde på den blå avis med sine søskende 4 uger gamme valgte jeg ham ud fra hans farver en lille hvid klump med chokolade pletter og choko hovede det kunne jeg slet ikke stå for og har aldrig fortrudt han ved jeg synes han er en smuk hund og han ved selv han er det og hans personlighed er bare heeelt ubeskrivelig

  • #33   9. jun 2011 og jeg vælger gerne igen efter farver

  • #35   9. jun 2011 Jeg har altid godt kunnet tænke mig en brindle, brindle/hvid eller en helt hvid EB. Jeg har haft en fawn m. hvid, en rød/hvid, en rød og en rød m. hvid :o) gad vide om der nogensinde kommer en brindle eller hvid buller i mit hjem?

  • #37   9. jun 2011 Nu har jeg slet ikke fået lov at vælge mine hvalpe selv. det har opdrætterne gjort... Chilli elsker jeg farven på smiley Molly er lidt kedelig farvemæssigt, da jeg synes hun er for hvid. Men det betyder såmænd ikke det store for mig. Molly er af opdrætter valgt ud fra de kriterier jeg havde om en udstillingshund og hun ser ret lovende ud. Så jeg håber jeg har fået mig en god udstillingshund, men har jeg ikke det så går det også nok

  • lillian m
    lillian m Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Svar: 54
    #38   9. jun 2011 står man med et kuld hvalpe hvor man kan sige sundheden er iorden er der vel intet galt i og vælge efter farve.

  • lillian m
    lillian m Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Svar: 54
    #39   9. jun 2011 Jo jo men hvis man bare skal ha en familie hund, som de fleste, ser jeg ikke noget problem i det.

  • #40   9. jun 2011 Lillian - der er jo ingen, der "bare" skal have en familiehund.

    Når man vælger en race, så vælger man jo altså hele pakken.

    Og man må jo gøre op med sig selv, hvad der er vigtigst for ens familiehund - dens mentalitet og sundhed eller dens farve?

    Vælger man udelukkende efter farven fordi man skal se på hunden i mange år, jamen så kan det da være, man helt automatisk begrænser denne tid fordi man glemmer at se på det allermest væsentlige...


  • lillian m
    lillian m Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Svar: 54
    #41   9. jun 2011 ja men hvis man står ved et kuld hvor sundheden er iorden, er der intet galt i og vælge efter farven.

  • lillian m
    lillian m Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Svar: 54
    #42   9. jun 2011 jeg prøver sgu og skære det ud i pap ... regner ikke med at det virker heller godt nok.

    2 ens hunde mentalt og sunde, eneste forskel er den ene er sort den anden er hvid ... så vælger man efter farven og det er der intet galt i.


  • lillian m
    lillian m Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Svar: 54
    #43   9. jun 2011 ja hvem vurdere det ? når en hvalp kun er 6-8 uger når den bliver valgt

  • lillian m
    lillian m Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Svar: 54
    #45   9. jun 2011 jamen så har du jo svaret for mig ... en mentalbeskriver vurdere det.

  • #46   9. jun 2011 Når man står og skal vælge hvalpe, så er der truffet valg om kuld - dermed om sundhed.

    Det eneste, man skal vælge på dagen er, hvilken hund af dem, jeg har foran mig, passer bedst til mig, og det, jeg ønsker af en hund......

    Altså det mentale.

    På dette tidspunkt skulle farven dælme ikke vægte højst.

    Men der skal jo være forklaringer på, at så mange vælger forkert hund, som de så senere skaffer sig af med.

    Husk på, at alene fordi hunden er mentalt sund, betyder det ikke at den mentalt passer til dig.
    Der er et utal af variabler.


  • #47   9. jun 2011 Jeg ville IKKE have en hvid bull terrier men nu har jeg to smiley man kan sagtens gå efter en farve jeg ville så gerne have haft en rød men det var der ingen af de gange jeg skulle vælge dog ville jeg meget gerne have fra den kombination som Disney kommer fra og derfor blev det hende trods hun var hvid smiley

  • #48   9. jun 2011 første gang kunne jeg have fået en brindlet men det skulle bare ikke være hende syntes jeg.
    Og jeg faldt for Diva som jo er hvid, dog havde det været fuldstændig ligegyldigt sundhedsmæssigt hvem jeg havde valgt da tre af tæverne endte med allergi inklusiv min egen .


  • #50   9. jun 2011 Hundemutter

    Jeg kan ikke lade være med at synes, at der er noget selvmodsigende i det, du skriver.

    Du sætter dig for at få en bestemt farvet hund. Og du leder længe og finder til sidst en hund med 1) den rigtige farve og 2) af en kvalitet, som lever op til dine krav.

    Men - i hele denne process har du jo så også nødvendigvis fuldstændig undladt at kigge på andre farver og derved måske gået glip af en hund, men en ENDNU BEDRE kvalitet end, den, du er endt op med?

    Og derved sker forringelserne.

    Så jeg har en smule svært ved at forstå din undren.

    Da jeg i sin tid skulle have min schæfertæve, havde jeg et ønske om, at den måske ville blive grå. Det blev den så ikke, - den blev sort m. brune ben, for jeg ville have fra de linier og HD-indexet lå på 134.


  • #51   9. jun 2011 Og som sunshine også er inde på, så er det nok opdrætternes skyld langt hen ad vejen, fordi de skriver i salgsannoncerne......

    7 søde brune labradors til salg
    1 langhåret schæfer til salg
    1 husky med tofarvede øjne til salg
    osv. osv.

    Overfladiske salgsargumenter som får folk til at fokusere på det ydre mere end det indre. Og hvilken hvalp er ikke "sød"?


  • #53   9. jun 2011 Maj-Britt: kan jeg godt forstå de er også bare simpelthen over gude smukke.
    Kan ikke lade være med at stoppe og Årh Nårh nusse nusse hver gang jeg møder hende som bor her i nærheden 8-)


  • #55   13. jun 2011 lise - ja der er rigtig meget selvmodsigende i det jeg skriver .. dog har rækkefølgen været omvendt. kvaliteten først også farven - det er det som har været så forbandet svært. for har i den proces er der kasseret rigtig mange smukke og dejlige hunde -


    da jeg fik måsen fik jeg ham heller ikke fordi jeg stod og manglede en hund - havde han aldrig dukket op havde jeg været lige så lykkelig som jeg er nu - han er ren overskudsfrås hvis man kan kalde det det.

    der er muligvis røget et par rigtig gode hunde på den konto at farven ikke var lemon - men da jeg slet ikke har set efter hunde i anden farve - så føler jeg ikke jeg er blevet snydt eller går glip af noget..


    lige for tiden er det meget populært med en bestemt farve inden for en bestem race. og her undre jeg mig virkelig da det er mange opdrættere der tager denne farve hjem - for specielt når hunden skal indgå i avl bør man vel være endnu mere omhyggelig.


    mine hunde er ikke avlshunde - men udstillingshunde og kæledyr først og fremmest.


  • #56   13. jun 2011 Hundemutter

    Jammen, min pointe er jo netop, at du selv sidder inde med svaret, - netop at farven ER et isue.

    Stil dig selv det samme spørgsmål......du køber en hund, som du ikke har "brug for", - du kalder den selv for "overskudsfrås".

    Og jeg ved godt, at det for dig også har været et sprøgsmål om et godt temperament, - men havde du købt en "overskudsfrås"e-hund BARE på temperamentet, hvis du havde mødt en?


  • #57   13. jun 2011 okay - lad mig være lidt mere specifik -- hvorfor køber man en hund med en bestemt farve vel videndede at den på andre punkter ikke helt lever op til det man ellers går efter.


    for mit eget vedkommende havde jeg aldrig fået måsen hvis ikke han havde haft alle de andre kvaliteter i orden. med den farve han har ved jeg han oven i købet skal være 10 % bedre end alle de andre da hans farve ikke er så vel set blandt dommerne -


  • #58   13. jun 2011 Hundemutter

    <b> hvorfor køber man en hund med en bestemt farve vel videndede at den på andre punkter ikke helt lever op til det man ellers går efter. </b>

    Se, - spørgsmålet er jo netop, om man er "vel vidende" om, at den på andre punkter ikke helt lever op til det, man ellers går efter.

    De tilfælde, som jeg har kendskab til, er det typisk fordi folk netop IKKE ved, at hundene ikke kommer til at leve op til det, de ellers også søger.

    Jeg har ekstremt mange tilfælde med brune labradors, som folk har købt for at ville bruge dem til jagt, men mange af dem har ganske simpelthen været for uduelige.

    Men igen kan du jo stille spørgsmålet til dig selv, som jeg forstår det. For du siger jo, at du skal bruge dine hunde til udstilling, men KUN pga. farven vælger du en hund, som så oven i købet har et "handicap" på udstillinger.


  • #59   13. jun 2011 jeg har jo netop valgt hunden fordi kvaliteten er der til at kunne konkurrer med de sort hvide

  • #60   13. jun 2011 Hundemutter

    Hvis jeg stiller op til et hækkevæddeløb i gummistøvler, så ved jeg, at ud over at være lige så god som de andre deltagere, så skal jeg være mindst 10 % bedre, hvis jeg skal have en chance for at hamle op med de andre,.....bare fordi jeg har valgt at løbe i gummistøvler.

    Men jeg synes bare mine røde gummistøvler er SÅ pæne.


    Kan du ikke se komikken?
    Kan du ikke se, at du selv gør noget - sætter en bestemt farve i højsædet - som du undrer dig over andre gør?

    Hvor VED du fra, at folk har andre lige så vigtige forventninger til hunden som den farve, den har?

    Er det en bestemt episode, du tænker på?


  • #61   13. jun 2011 ja det er nok fordi jeg har nogle bestemte eks som jeg tænker på - at jeg undres. jeg syntes det er ærgeligt for den pågældende race at der er så stor focus på faven fremt for kvalitet.

    og syntes din sammenling med hundeudstilling og hækkeløb er meget morsom men dog ikke særlig brugbar. jeg ved godt jeg har sat mig lidt hårdere i dt ved at væge en farve der ikke er så populær - men nu er mine hunde først og fremmest kæledyr og her betyder farven ikke noget i den vurdering. og da sækkeløb handler udelukkende og få parameter - nemlig hurtighed og styrke - og udstilling handler om 100 forskellige - så forsvinder sammenligningen altså.

    man kan jo også vende det om og sige - jeg har måske en fordel ved han er lemon - han skilder sig ud og jeg kan være heldig og ramme i de dommere som elsker farven og ved hvor svær den kan være og arbejde med. så det er ikke udelukkende at have gummistvler på -




  • #62   13. jun 2011 Jeg tænker ikke så meget på farve med derimod på køn..

    Tæver og jeg går ikke godt sammen, så vælger kun hanhunde.. Om den så er grøn, gul, brun, sort, broget eller hvad den nu er, er lige meget bare det er en han..


  • #63   13. jun 2011 Men er der en hanhund i en lidt speciel farve eller der kun er en af den farve i kuldet, så er den måske lidt at foretrække..
    F.eks er alle hundene i familie hvide med brune pletter.. Hvor Kato så er den eneste der er sort og hvid..


  • #64   14. jun 2011 Hundemutter

    Du bliver nødt til at forklare mig noget her, - hvad er det for en "kvalitet", som du mener, andre vælger fra for bare at få den farve, de ønsker?

    Hvilke racer snakker vi om?


Kommentér på:
at vælge hund udelukkende efter farve

Annonce