{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.032 visninger | Oprettet:

1. gangs hvalpeejer og 1.000 spørgsmål :) {{forumTopicSubject}}

For 2 uger siden fik vi vores lille Micki, en Samojed fra Kennel Cabaka. Min kæreste og jeg har aldrig haft hund før, og der melder sig selvfølgelig en masse spørgsmål. Selvom vi vidste vi ville få en hvalp allerede tilbage i november, og derfor har læst tonsvis af bøger og nærmest alle indlæg her på Hundegalleri, så opfører hvalpen sig bare ikke, som bøgerne siger smiley TYPISK! Så håber I kan komme med gode råd eller bare lige sige, at sådan er alle hvalpe...!

1: Micki gør en del, bl.a. af sit lejetøj, sin mad eller når jeg opdrager lidt på ham! Indtil videre har vi ladet ham gø, for han er jo bare en hvalp der lige har opdaget sin egen stemme. Men skal vi allerede stopep ham i det nu? Så det ikke bliver en dårlig vane når han bliver voksen? Og hvordan stopper vi det bedst?

2: Som mange andre herinde også skriver om deres hvalpe, så flipper han helt ud nogle dage. Spænder rundt, bider alle folk i ben og tæer og er overhoved ikke til at få til at falde til ro. Vi er blevet opmærksomme på ikke at overstimulere ham.. Men selvom vi bare sidder helt roligt, kommer han luskede og bider i tæer og hvad der ellers er inde for rækkevidde. Og Nej, det er ikke bare et lille nap... Han sidder simpelthen fast i anklerne og vil overhoved ikke slippe igen, det gør skide ondt og ender ud i masser af sår og skrammer! Vi har prøvet ALT!
Pive og vende ryggen til - hvilket bare får ham til at bide endnu mere.
Sige NEJ med en fast stemme, men så er han pludselig døv (for han har lært ja/nej når det gælder godbidder smiley )
Give ham noget legetøj at bidde i - men det er slet ikke interessant når der er ben og tæer i nærheden.
Så lige for tiden flygter jeg op i sofaen, men han er snart så stor han kan hoppe der op.. så den holder nok ikke meget længere!
Ja vi har altså prøvet diverse råd som der er givet, men han forstår det ik smiley Han vil bare bide i vores fødder!
Men det er faktisk så slemt, at man kun 1 ud af 10 gange kan sidde og kæle med ham stille og roligt, de andre 9 gange begynder han at bide, og går man så fra ham, så sidder han straks i anklerne!

Det skal lige siges, at lige så umulig som han lyder, lige så sød og dejlig kan han være smiley Og selvom vi kun har haft ham 2 uger, så smelter mit hjerte allerede når jeg kigger på ham! Total moderkærlighed smiley

Håber I kan komme med gode råd (konstruktive tak), eller bare fortælle at det hele bliver bedre snart!

/Anne

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  1. gangs hvalpeejer og 1.000 spørgsmål :)
  • #1   15. jun 2011 Til spørgsmål 1: Samojeder gøer ufatteligt meget! Selv af de mindste ting. Jeg ville lære ham at gø på kommando, for ad den vej at fralære ham den dårlige vane.

• #2   15. jun 2011 Han opfører sig ikke som bøgerene siger... Hihi ja det kan jeg godt huske. Vild panik her det første tid, for vores var heller ikke som bøgerne sagde smiley

Ang. hans bideri, kan i så ikke tage ham op når han bider, og sætte ham i timeout i et andet rum i 2 min. hver gang? I stedet for at i går, med ham siddende i jeres ankler..
    Det viser da tydeligt at bid=ikke sammen med flokken.

• #3   15. jun 2011 Jeg følger lige interesseret med på sidelinjen smiley
    Vores lille dreng bliver også bare endnu mere vild når man piver og vender sig væk nemlig smiley

• #4   15. jun 2011 Jeg ville bare vende ryggen til ham og stå med armene over kors uden at se på ham, indtil han opfører sig korrekt igen. Hunde forstår ikke konsekvens, men de forstår at kontakten brydes.

• #5   15. jun 2011 Lyder ligesom da jeg skulle opdrage min ilder. Hun elsker at bide i tæer men hun har efterhånden lært det er forbudt. Ikke sikkert det vil kunne bruges på en hund og er ikke selv sikker på om jeg ville bryde mig om at bruge det. Men jeg tager hende op og siger nej og lader hende kede sig i et par min. før jeg sætter hende ned igen. synes det lyder voldsomt at han ikke vil slippe igen

• #6   15. jun 2011 Først vil jeg lige sige at jeg synes det er rigtig dejligt at læse, at i har forberedt jer godt og læst en masse bøger - det er der sgu mange andre nybegyndere der ville have haft godt af smiley

Mht det med at bide, så tror jeg bare det er en fase han skal igennem, måske fordi gummerne klør og tænderne er ved at blive løse? for 6-7 uger siden fik mine forældre en westi hvalp og det er fuldstændig som du beskriver det, man er nødt til at flygte højere op og hvalpen virker helt ondskabsfuld og man kan ikke bare sidde og nusse med den.
    Her de sidste 2 uger har jeg kunne mærke en tydelig forskel når jeg har besøgt dem. Han bider stort set ikke og så sent som i dag har han lagt helt stille og slappet af i min arm mens jeg har nusset ham på maven, så jeg tror det bare er en periode han skal igennem smiley

• #7   16. jun 2011 hej anne
    hvor er han da mega sød, den lille pelsklump:)
    jeg skal prøve at svare ud fra hva jeg selv har gjort. jeg har en hvalp på 13 uger, der gjorde det samme med at gø og bide.
    syntes ik det gør noget, de gør af deres legetøj, betragter jeg som leg. ang maden kan du koble halskommandoen på og han stopper vel med at gø, mens han spiser. så gjorde jeg det, når han gør i situationer han ik skal, siger jeg SSSSHHHH ti stille og belønner ham med det samme, han er stille.
    du skriver i passer på ik at overstimulerer ham, men det kan jo være han er understimuleret, laver i nogle øvelser med ham, så han blir træt i hovedet?? i kan evt smide hans mad ud over græsplænen, så han skal søge efter det. det er en go øvelse psykisk og koncentrere han sig om at finde maden, tror jeg ik han vil gø samtidig. ros ham når han finder maden, i skal gøre det sjovt for ham.
    find nogle goe bløde godbidder og ha dem i lommen hele tiden, så i hurtig kan belønne ham for go opførsel i andre situationer.
    og lad endelig vær med at hoppe op i sofaen, det syntes han sikkert er sjovt, at han kan jagter jer rundt. afled hans opmærksomhed med en øvelse og godbidder. og blir han ved i en uendelighed, så tag ham i nakkeskindet( gør hundemor oz, når hvalpene gør noget forkert) og sig højt nej. og vær klar med en anden øvelse. feks sit eller dæk, kan i sagtens starte stille og roligt med.
    nu ved jeg ik ret meget om samojeder, men er det ik en rimelig aktiv hund?? hva med hvalpetræning?
    jeg satte mig i skrædderstilling på gulvet, så han ik kunne få fat i mine fødder og lavede nogle sjove øvelser med ham, så "glemte"han at bide. han var overgearet og rigtig kæk. jeg fik ro på ham og roste ham meget. når han bed i fingerne, holdt jeg bare hånden stille i hans mund og sagde nej, trak ik hånden til mig.
    når jeg ved jeg får gæster, går jeg en go tur med ham, så han er træt. så får han lov at hilse på gæsterne og så træner vi hen på tæppet, så der kommer ro på igen, for min gearer total op, hvis han får lov at blive ved i lang tid, han kan ik styre det, og "tæppetræning" går rigtig fint. skal selvfølgelig indlæres stille og roligt. man skal op og stå MANGE gange og hjælpe til go opførsel, men det lønner sig i sisdte ende,
    held og lykke med ham.
    marianne og chester

• #8   16. jun 2011 Hej alle - og tak for de gode svar smiley

Vi må prøve at lære ham det med at gø på kommando, og håber så det virker.

Mht. at bide, så løfter vi ham pt. op og sætter ham i hans kurv. Det virker bedst for mig, mens Micki bare farer lige i anklerne på min kæreste igen, hvis det der ham der sætter ham i kurven. Men vi håber skam også det bare er en fase han skal igenne - men lad da for guds skyld den fase være kort smiley
    Vi laver allerede lidt forskellige øvelser med ham, fx er han rigtig god til at lade en godbid ligge indtil vi siger "ja" og han kan også sagtens sit'te og dæk'ke! Men når der skal søges godbidder er han ikke så villig smiley Han giver ikke sit tørfodder (med mindre det er blødt lidt op), så når jeg spreder det ud i græsset går han bare sin vej. Han gider heller ikke aktivitets bolde osv. Jeg har dog haft held med noget lever, som jeg tørrede i ovnen. Det ville han gerne søge efter i græsset. Men det er lidt en stor process at lave det hver dag smiley

Men vi vil helt sikkert prøve at øve det med tæppe - og så krydser vi fingre for, at det hele går. Ellers så får jeg nok brug for gode råd igen smiley

/Anne

Kommentér på:
1. gangs hvalpeejer og 1.000 spørgsmål :)

Annonce