{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.205 visninger | Oprettet:

Hvalp ud for ofte? {{forumTopicSubject}}

Med farer for at komme med endnu et dumt spørgsmål, så vover denne første gangs hvalpeejer alligevel pelsen...
...Hvor tit skal en normal 3 mdrs. tisse?

Nu blev jeg lige gjort opmærksom på at blæren skal trænes op til at hvalpen kan holde sig, hvilket nok giver god mening, but how?

Vi lukker Yuki ud når han beder om det, og det er altså gerne op til 10-15 gange på et døgn. Han tisser med det samme, og lukker jeg ham ikke ud når han siger til (= rejser rumpetten indenfor 15 sekunder), så tisser han inde. Han har haft to uheld inde idag. 1. gang så jeg ikke han vågnede og 2. gang troede jeg liiiige jeg kunne nå at gøre dét færdig jeg var igang med. Det var bare 30 sekunder for lang tid...Han har ellers kun meget få uheld inde, og stopper sit tissen så snart jeg rejser mig op og kalder på ham. Så venter han til han kommer ud og tisser færdig udenfor.

Han holder sig til 3 tisseture fra vi går i seng til vi står op (hvilket efter sigende allerede skulle være for mange med hans alder), men om dagen tisser han hver gang han har spist, sovet, leget og drukket. Og han drikker meget.
Han får 3-4 gåture om dagen på en 20 minutters tid, og da tisser han aldrig mere end 1 gang.

Jeg har googlet lidt rundt omkring, men som vi alle kender Google, er der 20 forskellige svar til ét spørgsmål, så hører hellere fra folk med erfaring.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalp ud for ofte?
  • #1   9. jan 2018 Ligesom en menneskebaby skal "træne" det. Og hvordan er det? Jo, det sker såmænd helt af sig selv, i takt med at blæren vokser, hvalpen får blærekontrol og tissesignalerne i hjernen hænger sammen med blæren.

    Så det korte svar er, at du bare skal koncentrere dig om at lukke din hund ud når han beder om det smiley


  • #2   9. jan 2018 Jeg har aldrig tænkt over at skulle træne blæren på Sif. Hun skulle selvfølgelig ud når hun beder om det. Det er da LANGT at foretrække fremfor at få negative oplevelser indenfor. Men Sif var også rigtig god til det, og det tog ca. 14 dage fra jeg fik hende hjem som 8 ugers til hun var helt renlig. Der har kun været meget meget få uheld siden, grundet dårlig mave eller alene hjemme. Det skænker jeg ikke mange tanker.

    Jeg tænker altså at det kommer helt af sig selv. Fortsæt som du gør og luk ham ud når han beder om det. Hvis du er bekymret for, om der er noget galt, så få tjekket for urinvejsproblemer.


  • #4   9. jan 2018 Vi har haft vores hunde ude at tisse hver 15-20. minut når de var vågne i den alder.

  • #7   9. jan 2018 Huskies kan normalt sove i ca. 7 timer uden at skulle tisse når de er 10 uger gamle, så jeg synes det lyder vildt at din hvalp skal tisse tre gange om natten.
    Fodres han tæt på sengetid? Er han tilpas mentalt stimuleret om aftenen?


  • #8   9. jan 2018 Jeg tænker om noget forstyrre ham om natten, så han vågner? For det lyder at meget om natten. Når de er vågne og aktive så skal der noget væske igennem..

  • #9   9. jan 2018 Phew...glad for at alt er normalt så smiley Har altid lært når den har leget, sovet, spist eller drukket, og har netop tænkt at det kommer af sig selv som med små børn - Men man ved sgu snart aldrig. Men hvad, så er jeg ikke helt tabt bag en vogn. smiley
    Nu havde vi lige uheld nr. 3, mens vi stod og var ved at tage selen på - Skal sgu have en K9 sele. Denne her er altså bare for bøvlet og tager en krig.


  • #10   9. jan 2018 Vi har Fie på i dag 7 mdr. Hun har endelig fattet det med at tisse ude. Men der kan da stadig komme uheld , bla. når vi skal ud at gå og der er meget tøj der skal på og 3 hunde gøres klar. Så kan hun godt finde på lige at tisse på avisen. Men med alderen skal hun nok lære at holde sig også selv om der er en spændende tur i vente.


  • #11   9. jan 2018 #9 Får han sele på hver gang han bare skal ud for at tisse? Det var ikke gået med Sif - det skulle gå stærkt dengang. Jeg var lykkelig for en godt indhegnet have, så man bare kunne løbe ud med hunden midt nat. smiley

  • #13   9. jan 2018 K9 er til firkantede hunde, ikke huskies. De hindrer alle normale forbensbevægelser.

    Byg en indhegning og send ham derud. Det er uundværligt indtil I får haven hegnet helt ind.
    Vær obs på at hegn skal et godt stykke i jorden samt være 180 cm som minimum over jorden.


  • #14   9. jan 2018 Han får kun sele på når vi går ture, ellers har vi snoren i halsbåndet. Som regel kan han godt holde sig, men idag bøvlede jeg bare lidt for meget med den dumme blækspruttesele. Vi snakket sekunder for meget.

  • #15   9. jan 2018 Malene, hvilken sele kan du anbefale som sidder godt og ikke glider rundt? Vi måtte igennem 3-4 seler før vi fandt K9 der passede spot on, men nu er der selvfølgelig stor forskel på bygningen.

  • #16   9. jan 2018 Jeg synes at tisseriet om dagen lyder helt fint, men tisse tre gange på en nat lyder ganske unormal i mine øjne.
    Hver og en af mine hvalpe har max været ude en gang om natten og når de har været ti uger har de sovet igennem.

    I stedet for at bøvlet med sele når han skal tisse, så gør som Bodil skriver.
    Eller investere i en rulle havehegn og stænger og hegn et stykke af haven ind, indtil i får hegnet rigtig ind.

    Angående K9 sele, så er det den mest u-ergonomiske sele der findes.
    Det er også den mest usikre da hundene kan bakke ud af dem.
    Det tager ikke tyve sekunder for min hund at komme ud af en K9sele.


  • #18   9. jan 2018 Vi har bare ikke noget have at hegne ind. Den er gravet op i begge sider, så det ligner bogstaveligt talt et bombekrater.

    Nu holder vi ham ude af buret om natten, og så prøver vi at se om der er en forskel i hvor ofte han vil ud.


    profilbillede
  • #19   9. jan 2018 læste i din anden tråd at du havde ham i bur - tror han vil sove bedre igennem i sengen sammen med sin flok.. min Mille (nu 1år) sov i sengen og skulle kun ud en gang om natten - og lærte selv at holde sig natten igennem... Men nogle gange når hun faldt i søvn i kurven skulle hun også ud flere gange.. tænker måske det var fordi hun ikk sov ligeså tungt og trygt... gir det mening? Men selv om natten - ta ham ud når han beder om det - de fleste lære at holde sig natten over med tiden ligesom om dagen.. Mille var nok ude ligeså ofte som din om dagen men jo mere de drikker jo mere tisser de og hvis de så samtidig er meget aktive så tisser de også mere.. ville ikk være bekymret! Men hvis det er så kan du samle lidt af hans tis og lugte til det - de gange mine tæver har haft blærebetændelse så lugter tisset grimt (unormalt uden tvivl)..

  • #20   9. jan 2018 #19
    Tak for tippet. tisset er dig klart og lugter ikke, så det er ikke blærebetændelse, men han har drukket usigeligt meget idag, og bare leget helt enormt meget, i forhold til hvad han plejer. 3 uheld inde er meget atypisk for ham, men vi tager det stille og roligt. Jeg er spændt på at se om der er forskel nu hvor buret står åben og han kan putte hos os. Men han kommer fortsat ud når han beder om det.


  • #21   9. jan 2018 De drikker også mere når de sveder for at køle sig (franske bulldogs gør ihvertfald) og de drikker også mere efter tyggeting og efter leg.. så det hele hænger sammen smiley

  • #22   10. jan 2018 Enig med de fleste andre. Antallet af tisseture om dagen er helt normalt, men de tre gange om natten er mere, end mine har haft brug for i den alder.

    Hvordan er det gået her i nat?


  • #25   10. jan 2018 Læste ikke at han skulle ud 3 gange om natten. Vores har MAKS været ude 1 gang. smiley

  • #26   10. jan 2018 Hov ja - hvis der er varmt i lokalet, kan det sagtens være derfor.
    Jeg fik Zeven hjem om sommeren, så allerede da han var 8-9 uger valgte han, at gå ud og sove en del af natten.
    Hvis de skal "tvinges" til at sove indendørs, skal der være temmelig køligt. smiley


  • #28   10. jan 2018 I nat har buret stået åben, og han har taget det hele så fint. Han gik ind i sit bur til at starte med, men kom ud igen. Han har kun været ude én gang i nat, og ingen uheld, så det var rigtig dejligt. smiley
    Jeg takker mange gange for hjælpen, og er glad for at høre, at det ikke bare var mig der havde sat mig for hårdt på "ud hver gang han har spist, drukket, leget og sovet + når han selv beder om det". smiley


  • #29   10. jan 2018 Dejligt - det betyder meget at ens søvn ikk bliver afbrudt så mange gange pr nat smiley

  • #31   10. jan 2018 Hun mente det ikk lugtede grimt er jeg overbevist om...

  • #32   10. jan 2018 Isabelle
    Jeg har godt nok altid hørt at det skulle lugte, og ikke være klart.


  • #33   10. jan 2018 Jeg har lige været inde at google (ja, ved godt at det frarådes at google symptomer), og dette er hvad der står:

    "Øget drikkelyst, blod i urinen, smertefuld urinering og stærkt lugtende urin. Hvis hunden, især hvis det er en hanhund, pludselig slet ikke kan komme af med urin, er det vigtig at kontakte dyrlæge med det samme, da der kan være tale om et mere kompliceret tilfælde, hvor urinrøret er stoppe til af en blæresten."

    Det stemmer i hvert fald ikke overens med hans tissen.


  • #34   10. jan 2018 Nu kan du ikke sammenligne din hvalps tis med den voksen hans tis.
    Hvalpetis lugter ikke så slemt som tis fra en voksen han.

    Og jeg kan garantere dig for, at en hvalp kan have blærebetændelse selv om den har klar og lugtfri tis.
    Jeg har haft nogle hvalpe med blærebetændelse hvor deres tis har været klar og uden at det lugtede.

    # 33 - og blæresten har jo ikke noget at gøre med blærebetændelse.
    En hvalp i den alder burde ikke allerede bøvle med blæresten.


  • #35   10. jan 2018 Jeg har lige snakket med dyrlægen, og så længe han er som han plejer at være vil hun ikke være urolig, men jeg kunne selvfølgelig altid komme ind og få ham tjekket.
    Og idag er han præcis som han plejer. Tisser hverken mere eller mindre end normalt, adfærden er som normalt og drikke-, spise- og legelysten er som normalt.
    Jeg holder ihf. øje med ham.


  • #36   10. jan 2018 En urinvejsinfektion kan som regel lugtes i urinen ... undtagelsen er dog hvis vovsen drikker så meget, at urinen fortyndes betydeligt, hvorfor urinen vil være klar og lugtfri.

    Så det med lugten kan man ikke regne med, ved hunde, da de netop ofte drikker rigtig meget, ved urinvejsinfektion, og urinen derfor fortyndes.


Kommentér på:
Hvalp ud for ofte?

Annonce