7.848 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 44 Svar

Hvor meget Hvidløg må en vovse få?` Hvor meget Hvidløg må en vovse få?`

Hejsa jeg går mange ture i skov og høj græs med min Vovse og hun bliver virkelig angræbet af flåter og tæger

Har læst flere steder at Hvidløg er godt til at forbygge men har også hørt at hunden kan få det dårligt af for meget hvidløg så hvor er grænsen

Mvh John og Emma

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afmontering og rens af ventilationskanal, vådrum. Lejlighed øverst. 390 kr.
  • Hængsler på køleskab klikker/låser 700 kr.
  • Montering af væghængt skænk 700 kr.
  • Ophægning af maleri i beton væg 1.000 kr.
  • Fjernelse af buske incl rødder 1.000 kr.
  • Tilstoppet afløb i bad. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor meget Hvidløg må en vovse få?`
  • #1   16. jun 2011 jeg har læst at det er lige så farligt som chokolade og avokado.

• #2   16. jun 2011 okay Hmm hvad dælen kan man så gøre som virker=?

• #3   16. jun 2011 jeg aner det virkelig ik. ved jo så heller om det passer at det er farligt med hvidløg har som sagt bare læst det.

• #4   16. jun 2011 De første to år gav jeg Dina hvidløg i maden.
    Jeg gave hende det på den måde, at jeg kogte noget ris og indmad i en gryde, sammen med 2 fed knust hvidløg.
    Jeg frøs det ned i portioner, og så fik hun en spsk over sit tørfoder hver aften. Jeg kogte til 1 måned af gangen.
    Jeg vil tro at mægden af hvidløg svarede til ca ½ fed om ugen (efter dyrlægens anvisning). så det er ikke ret meget de må få, for det kan være giftigt for dem at få for meget.

Det hjalp i to år, hvor hun ikke fik hverken lopper eller flåter, men sidste sommer var der så mange flåter, så jeg måtte gå over til at give Baywantic.
    Der var åbenbart kommet mange flere flåter i vores skov, for nogle gange fjernede jeg 10-20 eller flere flåter fra hende, efter en skovtur.
    Da vi går i skoven hver dag, var det altså ikke til at holde ud.

• #5   16. jun 2011 Jeg giver hvidløgsgranulat til mine hunde og har gjort det i maaaaaaange år. Til en hund på 55 kg giver jeg 2 gram granulat om dagen.

• #6   16. jun 2011 Jeg gir et par dråber på deres mad, og har gjort det i flere år, det er en skrøne at de ikke kan tåle det, tror jeg.

• #8   16. jun 2011 Mine får en knust hvidløgspille i deres mad medmindre jeg koger kylling eller indmad så smider jeg hvidløg der i, og her virker det altså, jeg turde ikke bruge al mulig andet, da ozzy har en meget følsom hud, men så herinde i en anden tråd en der havde lavet en væske hun sprøjter på hunden, den kunne jeg godt tænke mig at prøve smiley

• #9   16. jun 2011 Hunde kan ikke tåle hvidløg, kun i meget så mængder. Har kendt en hund som døde af hvidløgs forgiftning. Ydermere er effekten af hvidløg meget minimal på lopper og ved flåter er der ingen, så der er ingen grund til at løbe risikoen.

• #10   16. jun 2011 Man kan købe hvidløgspulver til hunde - jeg bruger den fra Olivers.
    Men det skal være i begrænset mængder. Mine får en smule over deres barf 3-4 gange om ugen (de dage, hvor de får kød).

Muligt det ikke hjælper på flåter, men vi bruger ikke andet, og vi har ingen flåter på vores hunde.
    Jeg er af den holdning, at lidt hvidløg i ny og næ sammen med naturlig myggespray er bedre end gift i nakken.

• #12   16. jun 2011 Tak for alle de gode svar.

Nu er min hund meget forkælet og får menneske mad i ny og næ så det er egentlig godt at vide det er giftigt det viste jeg ikke :0

Men er der noget man kan gøre når man kommer hjem så ikke så mange a dem får bidt sig fast?

Nu er jeg jo en mand smiley men for dælen hvor er det bare et klamt lille møg dyr tør sq næsten ikke røre ved dem og vovse sus heller ikke det er sjov

• #13   16. jun 2011 jeg har bedre erfaring med hvidløgs forebyggende virkning mod flåter og lopper, jeg ved ikke hvor i har fra at det ingen virkning har.

jeg ved godt det er giftigt....men hvad tror i pipetterne i nakke er?
    jeg kender en del hunde der ikke kan tåle de pipetter og endog er blevet meget syge.

både når jeg giver pipette og når jeg giver hvidløg, kan mine hunde få flåter, men jeg synes hvidløg har den bedste virkning.

selvfølgelig skal man give hvidløg med måde

dog vil jeg sige at vi har døjet rigtig meget med flåter i år, jeg har så forsøgt mig med hvidløgsdråber, måske jeg skulle gå over til knust hvidløg igen

• #14   16. jun 2011 Begge mine får granualt i deres aftensmad. Og ja, hvidlæg er skadeligt i STORE mængder, men så snakker vi altså om flere hele store fed hver dag, og de få gram de får er ikke skadeligt.

og de af jer der siger at det ikke virker? Pladder, har aldrig hverken flåter eller lopper på mine hunde.

• #15   16. jun 2011 Jeg bruger hverken pipetter eller hvidløg, har ikke gjort det i 5-6 år, og har aldrig hverken flåter eller lopper :o)

• #16   16. jun 2011 Jeg snakkede lige med min dyre læge han sagde jeg sagtens kunne give hende op til 2 fed om ugen det skete der ingenting ved

Og det har haft en god virkning for mig

Det er faktisk først her hvor jeg har glemt at give hende hvidløg hun har fået tæger. Hun har aldrig haft noget før
    Nu

• #17   16. jun 2011 Vi har ALTID brugt hvidløg, koger det sammen med grøntsager som laves til mos, som de får i deres foder.. Vi har aldrig haft lopper, vi kan tælle flåter på 2 hænder, (vi taler mange mange år og flere hunde) OG vores hunde er i live..

Det er mit stuebord til gengæld ikke mere, det røg ud efter en pipette, hvor der åbenbart var hul på, lå på bordet, jeg forlader hjem, og da jeg kom hjem var lak og farve ætset, og bordet havde nu et fint mærke efter en pipette...

Min første hund skiftede adfærd, nogle dage efter pipette, og derefter fik han væskende sår...

Så jeg her skifter vi ikke fra natur til gift igen...

• #19   16. jun 2011 Gift og natur er ikke modsætninger.

Det er at faktum - det er nemlig dokumenteret - at hunde kan få blodmangel af hvidløg.

Det er også et faktum, at der er ikke er en dokumenteret effekt af hvidløg mod flåter.

Om man vil give et giftstof med dokumenteret virkning eller et giftstof uden dokumenteret virkning og uden præcis dosering, det er jo op til den enkelte.

• #20   16. jun 2011 Maj-Britt - da mine to forrige hunde blev voksne tog de heller ikke imod hverken lopper eller flåter. Det vil sige, at de i deres voksne liv ingen behandling fik og heller ikke fik utøj.

Hvis jeg havde givet hvidløg, så havde jeg konkluderet, at det var på grund af det....

Øjnene kan nogengange være meget taknemmelige, og hjernen ønsker sammenhænge i alt....

• #22   16. jun 2011 Det er det nok - for det fik både Meck og Cassius også!!

Hermed en løsning.

• #23   16. jun 2011 Er enig med pia H og *CH*
    Nu skal det jo også siges at hunde er lige så forskellige med hensyn til incekt bid som mennesker er. Nogle personer skal bare overveje at vise sig i en skov eller lignende og de har de først 10 myggestik og 3 flåter som kravler på dem, hvor imod andre kan sidde i en myggesværm uden at få så meget som et eneste stik. Det samme med bistik nogle slår volsomt ud, andre er ligefrem overfølsomme overfor det, mens andre igen ikke er påvirkert overhovdet. Og jeg kan fortsætte..... Det samme gør jeg glædende med husdyr, herunder hunde.

Vil bestemt fortrække at bruge noget godkendt og afprøvet gift end at risikere at min hund får borrelia, fordi at flåter at tiltrukket af den.

• #25   16. jun 2011 Selvfølgelige kan man risikere at ens hund reagere negativt på pipette, men der findes mange forskellige slags på marked, så måske ens hund kan tåle en af dem.
    Og ellers er det altid en god ide at tjekke ens hund igennem hver dag, uanset om man giver den noget for det eller ej. Der kan jo være et lille genstridig bæst som ikke er klar over at hunden er "sprøjtet". Samt effekten vil altid aftage med tiden. Hvis hunden svømmer meget/ofte eller bliver våd, vil effekten ikke være holdbar lige så længe som hvis den ikke gjorde.

• #27   16. jun 2011 Jer, der af princip ikke bruger noget af det, der er lavet præcis for at undgå flåtbid, hvordan forholder I jer til den nye risiko for smitte med TBE via flåter?

• #28   16. jun 2011 Det er selvføgelig også forståeligt nok, og nærkontakt er altid godt smiley

• #30   16. jun 2011 Daisie, så er det tid at kontakte dyrlægen ;o)

TBE er nu i hele landet - og jeg ved, at de fynske dyrlæger lige har fået retningslinjer tilsendt.

• #32   16. jun 2011 Ja, det er virkelig sygt.

Vi har altid holdt os til kun at behandle hunden og ikke forebygge - men det ser jo så ud til, at det er nødvendigt at forebygge nu.

Og for vores eget vedkommende også - vi opholder os så meget i risikoområder, så vi skal kraftigt overveje vaccination. Eller manden skal ihvertfald som minimum.

• #35   16. jun 2011 Nej, man vaccinerer ikke hunde, men det gør man med mennesker :o)

• #36   16. jun 2011 Er der ikke noget med at Vetcur har et eller andet? Jeg kender intet til dets virkning.

• #38   16. jun 2011 Jeg giver mine hvidløgskapsler som jeg køber i Bilka eller brugsen. Bare de billige efter jeg er begyndt at give dem det undgår vi flåter og tæger helt. Mine heste var meget plaget af de små kryb og de får nu også hvidløg og de er sluppet helt af med dem. Ellers kunne de have op til 12 om dagen, det var umuligt at styre.
    Hvidløg skal gives i kure.

• #41   16. jun 2011 Daisie:
    Jeg har købt noget, som hedder Cur1 hos helsesam, det er rent naturprodukt.
    Det er en spary, som spays på hunden, det skader ikke pelsen eller andet. Det lugter ikke særligt godt, men det er også meningen.
    Men om det dur til allergi hunde ved jeg selvfølgelig ikke.

I år har jeg besluttet at prøve kun med den også hvidløg indimellem. Og indtil videre har vi ikke haft en eneste flåt.

• #42   16. jun 2011 Jeg giver hvidløg i små doser fordi det har en immunboostende effekt. Det holder bakterierne i skak og bekæmper sådan noget som svamp og visse vira (f.eks vorter). I store doser gør det hunden anaemisk, men vi snakker rimeligt store doser her.

Til flåter er jeg til Bayvantic, og/eller æblecidereddike blandet med vand på sprayflaske, alt efter hvor jeg er henne i verden (sommerhus = Bayvantic, i kbh = ÆCE på spray).

• #44   16. jun 2011 Daisie:
    Lige præcis, jeg købte den bare i helsam i byen her... Vi har indtil videre gode erfaringer med det.

• #45   16. jun 2011 Daisie

Har du prøvet de der shoo-tags?

Jeg aner ikke om de virker, men det er noget med at man har et lille kort som sættes i hundens halsbånd, og vupti ingen flåter. Det er noget med at det skaber en elektromagnetisk barriere om hunden, som insekterne ikke bryder sig om? Så, ingen kemikalier, bare magneter.

• #46   16. jun 2011 Hvad er TBE?

• #48   16. jun 2011 Det er helt sort for mig med den magnet der. Jeg skal være den første til at skrive under på, at magneter er undervurderet i forhold til mange ting, men der er nogle alarmklokker der bimler, når jeg læser, at virkningen holder i 4 måneder.

Hvilken magnet holder op med at være en magnet på 4 måneder?

• #50   16. jun 2011 Daisie, ja det kunne man godt komme til at tænke *GGG*

• #53   16. jun 2011 Hehe Jeg glæder mig lidt til at høre hvad i finder ud af der virker jeg tror lige jeg holder mig til hvidløg lidt i nu

Det er jo næsten 50/50 om hvad der virker

OG ja den med en magnet der kun Virker 4 måneder den er jo helt Gal LOL!!!

• #54   16. jun 2011 Men Overall Super fedt at der er så hurtigt respons her inde.

• #55   16. jun 2011 Holder os også til hvidløg, efter anbefaling fra dyrlæge i små doser, ozzy er allergisk over for alle de pipette tingerster der findes. og den tid de har fået pillerne har der været 1 om dagen, og før var det 6-7 nogen gange flere, vi bor midt i skoven så det kan ikke undgåes.
    Nu syntes jeg jo også at magneter og lign er noget hokus pokus, men jeg må sige jeg har døjet rigtig meget med migræne, men efter jeg har fået sådan et magnet armbånd har jeg ikke haft det siden, men hvad det lige skulle hjælpe på flåter hmme det kan jeg ikke lige se

• #56   16. jun 2011 Kørekort - magneter er nemlig super til en mængde smertetilstande, men det der med magnetfelt og fire måneder og sådan noget - det virker sgu lidt søgt *GG*

• #57   16. jun 2011 Jeg ville rigtigt gerne prøve det, men jeg synes at de er lidt dyre.

Min hund er en flåt-magnet (hø hæ) når vi er i sommerhuset, så det ville være alletiders mulighed for at afprøve det.

• #58   16. jun 2011 Hov.. 30 dages returret... hm... Måske skulle man prøve...

• #60   16. jun 2011 Pia, lige knap er en magnet en magnet. Der er forskel på om de er sorteret i syd/nord eller ikke er. Det har stor betydning for den funktion, den skal have..

I forhold til lopper og flåter ved jeg dog ingen verdens ting, så der kan man jo foreslå nærmest hvad som helst *GG*

• #61   16. jun 2011 CH hehe. nej jeg er heller ikke lige klog på det med magneter, har overvejet at købe sådan en pind så man af magnitisere vandet skulle efter sigende være godt.

• #62   16. jun 2011 magnapak.com

• #64   16. jun 2011 Hvis man prøver magneten, så skal man jo droppe alt muligt andet man fortager sig i forbyggelsen af flåter. Men sådan er det jo med alle produkter, hunden skal have en rense periode på en mdr hvorefter man kan prøve det nye produkt, ellers kan man ikke være sikker på hvad det er det virker hvis det virker

Kommentér på:
Hvor meget Hvidløg må en vovse få?`

Annonce