{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
855 visninger | Oprettet:

? om udstilling {{forumTopicSubject}}

Hvor gammel skal hunden være før den kan avlsgodkendes ( DKK )
Gælder resultaterne fra et skue ?
Hvad sker der hvis en avlsgodkendt hund til en udstilling enten ikke kan bedømmes/ præmieres eller bliver diskvalifiseret ? ( kender ikke helt betegnelserne )

Hvad skal der til før du som tæveejer vælger en bestemt hanhund ?
Skal han have mange fine titler eller ser du også på andre egenskaber ?
En ting er at man som tæveejer vælger en hanhund... Vælger hanhundeejere også hvilke tæver de vil lade komme til ? ( Vi snakker kun avlsgodkendte hunde )

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ? om udstilling
  • #1   30. jun 2011 Alle DKK registrerede avlshunde skal være udstillet på en officiel udstilling i mindst junior klassen, for at blive avlsgodkendt,Præmieringen skal være mindst Very Good. Der kan være specielle krav til sundhedsundersøgelser for de enkelte racer. Et skue tæller ikke med.
    Når jeg udvælger en hanhund, skal han ikke være i så tæt familie med tæven at de 6.25% i indavl overskrides. Han skal være indenfor standarden. Jeg er ligeglad med alle de fine titler, fordi de kun siger noget om eksteriøret og ikke om evnen til at give gode hvalpe.
    Han skal være så sund som muligt og have et godt temperament.
    Det samme gælder i omvendt retning.

• #3   30. jun 2011 Maj-Britt har svaret på de tekniske ting.

For vores vedkommende findes en hanhund ikke via titler.
    Det er et langt studium i linier, stamtavler, gennemgang og pille-rode-rave på andre hunde, og så ser vi på om hunden passer til vores tæve.

Problemet er at alle disse ting tager en del tid at komme ind i, så det er ikke nemt at være "begynder".
    Håber I kan finde en seriøs ældre opdrætter, der vil hjælpe til.

en hanhund kan altid sige nej til en parring, hvis han ikke ønsker denne.

• #4   30. jun 2011 Hvor finder man en hanhund ?
    Er der et register med hanhunde til afbenyttelse ? feks i specialklubben .
    Er det en man ser til udstilling eller fordi man kender opdrætter eller ejer ?

Alle disse spørgsmål fordi jeg her i weekenden får min første udstillingsegnede hund ( håber jeg da )og så fremt ifald han viser sig at være god vil jeg gerne stille ham til rådighed for avl når han er gammel nok.
    men det er jo rart at kende reglerne og betingelserne på forhånd, så man kan gøre det forarbejde der skal til godt nok

• #6   30. jun 2011 Jeg ser på mange ting når jeg vælger hanner til mine tæver OG når min hund fr parringsforespørgsler. Min han ska kun parre sundhedstjekkede tæver selv om min race ikke har nogen krav, jeg kigger også på titler, men det er knap så vigtigt men han kommer aldrig til at parre en tæve hvor jeg ikke er vild med linierne eller det konstruktionsmæssige eller tempermentsmæssige ved tæven.
    Mht når jeg vælger han kigger jeg på alt der også. Sundhed selv om vi ik har et krav, udstillingsresultater, temperment mm. der er mange ting man kan vælge ud fra og ikke alle hundeejere har de samme valg. Har du en mega fin tæve er der så klart større chance for at få ja på de lækre hanner eller hvis du kommer med noget medium kvalitetsmæssigt.

• #7   30. jun 2011 mange speciaklubber har en liste over "avlshanner" men det er noget man som hanhunde ejer selv skal melde sin hund til..

Men mange opdrætter finder ikke deres hunde der, de ser den på udstilling, følger dens udvikling, studerer hundeweb tyndt omkring den hanhund de har tænkt sig at bruge, og hvis den så ellers passer til deres tæve i linier og sundhed, så kontakter de hanhundeejer...

• #8   30. jun 2011 Tak for jeres svar :o)

Vi kaster os over første udfordring... Ringtræning :o))
    Og så må vi se hvordan det han klarer sig.

Han er efter sunde forældre, men det er jo ingen garanti.

Forresten mht øjenlysning ved collie..
    han er øjenlyst og fri for øjensygdomme, men skal han øjenlyses igen senere ?

• #10   30. jun 2011 Sunshine : Mange tak for dit indput. det giver god mening.
    Når man er helt grøn i faget, kan det være svært at få hundeweb til at give meget mening.
    Man kender ikke linierne og ved ikke helt hvilke egenskaber der plejer at ligge til hvilke linier / kenneler / hunde.

Når man har en tæve forestiller jeg mig at man nemt kan få vejledning fra bla opdrætteren om valg af hanhund...
    Er det lige så normalt at søge hjælp til at sige til eller fra når en tæveejer spørger om at låne en hanhund ?

• #11   30. jun 2011 Tak Maj-Britt.

• #12   30. jun 2011 Du bør kunne få hjælp hos din opdrætter.
    Vi hjælper hellere end gerne nye med at få tingene lavet "rigtigt".

• #13   30. jun 2011 Peter : Det er jeg også sikker på jeg kan få.
    Jeg har et godt indtryk af opdrætter, men nu kender jeg dem ikke så godt endnu.

Virker det irriterende hvis der hele tiden tikker den her slags spørgsmål ind på mailen, eller bliver man bare glad som opdrætter ?

• #14   30. jun 2011 Der er selvfølgelig forskel på opdrættere også i den sammenhæng. Nogle er skide ligeglade om deres hanhunde parrer i øst og vest og nogle sætter overordentligt stor pris på at blive spurgt til og gerne give tilsagn eller det modsatte til en given parring med ens hanhund.

Jeg mener absolut at man som køber og hanhundeejer bør spørge til og respektere opdrætters holdning til en given parring - også selvom dette skulle vise sig at opdrætter er imod parringen. Det er der jo som oftest en yderst god grund til.

• #16   1. jul 2011 nej det er bestemt ikke titlerne der er afgørende ... MEN titler gør jo at man måske få øje på lige netop denne hund, da der jo for det ofteste er en grund til at han får titlerne smiley MEN igen så betyder det jo ikke at han faktisk har sine stærke sider der hvor min tæve har sin svage.
    Vi kigger mest på stamtavlen og sundhed i linierne... hvis de er ok, så kigger vi atter på hunden og det han selv indeholder. Vi finder hanhunde via udstillinger i udlandet, kontakter i udlandet hvor vi meningsudveksler omkring hvilke hanner der er super for tiden, vi kigger på hjemmesider og resultater på udenlandske udstillinger.

Vores han er efter en ganske ukendt han, uden titler.. men med en super stamtavle og vores han har omkring 21 titler og er super sund.... for os er det kombinationen og linierne bag der betyder allermest. Jeg vil heller finde den rette han, som er ukendt, end at bruge ham der vinder alt, som alle så bruger....

Man kan bestemt afvise tæver og det bør man også gøre, hvis man ikke tror på kombinationen. Desuden så er vi også tæveejerne behjælplig med det de måtte ønske hjælp til - vi følger dem gerne godt på vej.

• #17   1. jul 2011 Laver man egentlig en top 20 liste over hanhunde med div indextal, hvor man sammenholder med resultater fra søskende og anden familie til hanhunden...
    Feks noget med hvor let fødslerne går ?

Man gør det med tyre.. men gør man også med hunde ?

• #18   1. jul 2011 Mht tiltlerne så har vi umiddelbart ikke tænkt os at rejse verden rundt for at udstille ham..

Hvis vi kun udstiller i DK så kan han vel ikke få internationale titler.. Eller hvad ?
    ( Forudsat at han er god nok )

• #19   1. jul 2011 nej det gør man ikke med hunde... ved min race laver man en top 20 over udstillingsresultaterne - det er det eneste.

Nej ingen internationale titler, hvis man bliver hjemme i DK smiley

• #20   1. jul 2011 Sunshine : Hunden er købt med træning ( Lydighed og agility ) for øje.. Og som " familiehund"

Da han jo er med stamtavle synes jeg det kunne være sjovt at prøve at få ham bedømt, og så fremt ifald han viser sig at være god og vi begge hygger os med at udstille, så vil vi gerne gøre mere i det end vi måske først havde tænkt...
    Både for min egen skyld men også for at opdrætteren får en pejling om opdrættet er godt nok.

Jeg er ikke forhippet på at han SKAL bruges, men vil gerne vide det der er at vide om emnet... for på det område er jeg helt grøn

• #22   1. jul 2011 Sunshine: Når jeg læser mine indlæg igen kan jeg godt forstå du spørger som du gør.

• #23   1. jul 2011 Krumme : præcis..
    Og det var da også først da opdrætteren spurgte om vi ville udstille og få lavet røngten og mentalbeskrivelse på ham at jeg begyndte at tænke på det...
    Og når først mine tanker begynder, så er de ikke til at stoppe igen.. så MÅ jeg bare vide mere :o)

• #24   1. jul 2011 Og vi får ham i øvrigt allerede i morgen :o))))

Ihhh kan næsten ikke vente

• #27   1. jul 2011 Jeg ønsker en "livslang" kontakt med dem jeg køber hund af.
    Jeg kan godt lide at sende et billede og lige fortælle om hvordan det gik til den sidste konkurrence og jeg synes det er skønt at se når opdrætters hjemmeside opdateres med den slags info og billeder.

Jeg kender jo ikke opdrætteren endnu, men jeg har et rigtig godt indtryk af dem og jeg er sikker på de vil være der til at besvare spørgsmål...
    Synes måske bare at de spørgsmål jeg er kommet med her er sådan lige vel fremme i skoende agtige når vi nu ikke engang har fået ham endnu.

Jeg er fuldt ud bevidst om at jeg ingenting ved... så jeg vil agere Spørge jørgen de næste mange år ;-))

• #28   1. jul 2011 Jeg tror også det er lidt at skyde sig selv i foden at acceptere alle tæver..
    Hvis der kommer noget skidt ud af kombinationen, så er det vel ofte hanhunden der får "skylden" ? Eller hvad ?

Hvalpene har dårigt sind..
    ja men de er jo også efter xxxxx
    Det var det samme med hvalpene kom kennel yyy fik med den hanhund..

og så kører det.. selv om problemet måske ligger hos tæverne

( Og nu tænker jeg bare højt... )

• #31   1. jul 2011 Sunshine: jeg kan også nemt forestille mig min mands sure fjæs når jeg ( med opdrætters vejledning) afviser en tæve = penge..

Men jeg har før fået banket fornuft ind i ham... Mon ikke jeg kan det igen

• #33   1. jul 2011 Sunshine : det var da faktisk en god ide det der...
    den tror jeg lige jeg skal have lusket ind i kontrakten

• #34   1. jul 2011 Tina: selv om jeg er opdrætter, så tror jeg ikke jeg ville gøre det, med at skrive kontrakt på at opdrætten skal bestemme. Helt enig, at vi opdrætter har langt mere erfaring osv osv, men at binde sig på den måde, ville jeg mene var øv. Men kan aldrig være helt sikker på at man altid vil være bedste venner og se ens på tingene og pludselig kan du så risikere at opdrætten blokere for din hund.
    Du er helt ny indenfor denne race og aner intet om hvad der er eller ikke er af fnidder-fnadder mellem opdrætterne... måske en afvisning ikke altid er sagligt så... hvis du forstå.
    Så undlad denne klausul, men forsæt med det tætte kontakt til opdrætteren og se hvor det bære jer hen.

• #35   1. jul 2011 Uhh ja..
    Der er jo flere aspekter at tage hensyn til..
    Det med fnidder fnadder havde jeg slet ikke tænkt på.. Og selvfølgelig forekommer det...

hmm...
    Jeg må jo ud og møde folk, så jeg kan danne mig et indtryk af hvordan de er..

Jeg tror jeg venter til jeg hører opdrætterens udspil, og så må vi tage den derfra.
    Det er jo heller ikke sikkert det bliver aktuelt.

• #36   1. jul 2011 selv om du ikke binder dig, så kan du jo stadig lytte til din opdrætter og have dem ind over ved evt parringer.

• #37   1. jul 2011 Tina tak for en god tråd jeg kunne lærer af også smiley

• #38   1. jul 2011 Platugler : Ja det er rigtigt og det vil jeg bestemt også gøre

Bergamasco: Var så lidt :o)
    Men det er vist dem som svarer i tråden du skal takke

• #39   1. jul 2011 Ja men du oprettede den og hvis du ikke havde gjordt dette så havde jeg ikke fået svar selvom de andre vidste dette heeh smiley

• #40   1. jul 2011 Det er selvfølgelig rigtigt :o)

• #41   1. jul 2011 Sunshine : Nåreh....
    Ja blåndinen her er ikke så skarp om fredagen .
    *host*

Nu får vi se hvad der sker..

• #42   1. jul 2011 hehe smiley

Kommentér på:
? om udstilling

Annonce