{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad ser du efter
  • #1   12. jul 2011 Først og fremmest ser jeg på om forældredyrene ser racetypiske ud. Om JEG synes om forældredyrene.

    Derefter bliver sundheden gransket i laaaaaaang tid på hundeweb. Den skal være tip top!!

    Hvis det hele virker som jeg vil ha`, kontakter jeg opdrætter, tager på besøg og ser moderen (og faderen hvis det er muligt), tjekker deres teoperament, bruger lang tid på at studere den og først efter besøget bestemmer jeg mig.

    Hvis jeg ser ting som bekymrer mig, spørger jeg. Min kemi skal passe med opdrætter og vi skal være rimeligt enige om de grundlæggende ting.


  • #2   12. jul 2011 Selvfølgelig er sundhed meget vigitg, begge forældre og helst nogle aner skal være PL-fri og ingen merle...udseende er også nogenlunde vigitg, men farven og pels spiller ingen stor rolle og man ved jo aldrig hvordan en hvalp udvikler sig...og så skal hvalpen har stamtavle, det er dog næsten lige meget fra hvilken klub...jeg prøver at finde informationer om hvalpens aner og jeg skal har en god mavefornemmelse ved valg af opdrætteren og prøver at finde mange informationer om den kennel jeg overvejer...

  • #3   12. jul 2011 Jeg tjekker arbejdsresultaterne på forældrene og hvilke arbejdslinier de er fra(hyrde), herefter tjekker jeg sundheden i linierne. Sidst men ikke mindst skriver jeg med opdrætter og evt. ejer af hanhunden.
    Kirk er fra Tjekkiet, ellers ville jeg besøge forældredyrene. Ved Kirk betalte jeg depositum og kørte ned og hentede ham. Hvis ikke han havde været fin eller forholdene havde været dårlige, var jeg kørt hjem uden hund.


  • #4   12. jul 2011 Med Hazel var det lidt mere spontant - jeg faldt tilfældigvis over opdrætters hjemmeside og så at de stadig søgte efter et hjem til hende..

    Begge forældre og aner længere tilbage var tjekket for alt det jeg ønskede, forældrene havde klaret sig fint på udstillingerne og Hazel havde lige netop den farve vi helst ville have - så jeg kontaktede dem smiley Og efter en masse skriven frem og tilbage i de efterfølgende dage tog vi til Berlin for at møde opdrætter, Hazel, Hazels mor og to halvsøskende.. Både vi og opdrætter var indstillet på, at det kunne være det ik blev hos os hun skulle bo.. Kemien skal være i orden, og hun skulle selvfølgelig have et sind der matchede os smiley Heldigvis var alt i skønneste orden og Hazel er ikke mindre end perfekt :O)))

    Det skal lige siges at farven overhovedet ikke er altafgørende - den første mini vi var skrevet op til var brindle selvom jeg rigtig godt ka lide de røde smiley

    Så jeg kigger efter en opdrætter med samme indstilling til opdræt og sundhed som jeg selv har, forældredyr der er tjekket for alle relevante lidelser, forældre der har klaret sig godt på mere end én udstilling og selvfølgelig skal hvalpen så også passe i sind til os.
    Hos mallen kiggede vi selvfølgelig også på brugsegenskaberne - altså om forældrene havde brugsprøver.. Behøvede nu ik tjekke så meget da opdrætter udelukkende opdrætter brugsmalinois og har mere end 25 års erfaring :O)


  • #6   12. jul 2011 hos mig blir der lagt stor vægt på temperament, ikke kun hos forældredyr men hele vejen tilbage, og til siderne...

    så kommer sundheden, den lægger jeg os stor vægt på.

    men det kommer meget an på hvad man skal bruge hunden til ferrari er udstillingshund, og der blev allerførst lagt vægt på at h*n sku være supersmuk, og det må man sige han er... opdrætter er hips som haps, når først man er inde i racen kommer man hurtigt til at kende de "kendtes" linjer. og så kan man hurtigt se hvad det er opdrætter lægger vægt på i sine avlsplaner


  • #7   12. jul 2011 Når man har været længe i en race, som jeg har (31 år), så ved man allerede en masse om mange af linjerne, og hvilke man synes er interesante og hvilke, der ikke rigtig er.

    Jeg ser først på udseendet på forældrene og i linjen i det hele taget. Hvis det falder i min smag og jeg tror forældrene passer godt sammen, giver jeg mig til at sturede både sundhed og temperament. Begge de to sidste ting er super vigtigt og skal være i orden. Men hvis ikke udseendet siger mig noget, kommer jeg slet ikke til det punkt med at undersøge sundhed og temperament. Heldigvis behøves det som regel ikke at være et spørgsmål om enten eller.


  • #9   12. jul 2011 Linda - jeg har det næsten lige omvendt... kan jeg helt selv få lov at vælge hvalpen, og/eller vælges der hvalp før de er 6-7 uger, så er det ikke der jeg ska købe smiley

    Jeg sætter stor pris på en opdrætter, der har nok erfaring til at kunne hjælpe med at vælge den rette hvalp.. Opdrætteren ser trods alt hvalpene hver dag, hvorimod jeg som køber maks ser dem et par gange..


  • #10   12. jul 2011 Henrik P - var den sidste bemærkning til mig??

  • #11   12. jul 2011 Jeg kigger på forældrene og ser efter hvor racetypiske de er, så tjekker jeg sundhed langggggttt tilbage, da racen jo har en del at kæmpe med, samtidig er det vigtigt for mig at jeg har en god kemi med opdrætter og vi er enige om de etiske ting omkring hundehold osv..

    Jeg er ikke intresseret i en hund hvor jeg ikke selv har indflydelse på valget af hvalpen, opdrætter kan sige den er nok så lækker men hvis kemien ikke er der siger jeg nej, og jeg vil ikke binde mig helt før jeg ved hvordan den udvikler sig både i bygning og temp.


  • #12   13. jul 2011 I er alle nærmest enig... sunhed, temperament, egenskaber.

    Og hvor er så alle de der køber "ud i luften" hunde?


  • #13   13. jul 2011 Med ud af "luften hunde" mener jeg totalt crazy blandinger, uden at tjekke hvilken hund de køber når den er med stambog, da det er fuldt tilgængeligt, køber fra hvalpe fabrikker osv

  • #14   13. jul 2011 Jeg ser bestemt ikke ukritisk på tavleavl. Jeg har en race hvor jeg ser at DKK er medvirkende til at meget bliver ødelagt af dens oprindelige egenskaber, lige præcis her handler det om udseende.
    Dette gør dog ikke at jeg ikke ønsker hund med tavle, da det giver mig en masse redskaber til at undersøge min hunds kommende sundhed og aner. Og derudover mener jeg at DKK langt langt hen af vejen er medvirkende til et kæmpe stykke arbejde i forhold til sundhed, viden om hunde osv.


  • #15   13. jul 2011 Karin - den type hundekøbere kigger vidst ik på særlig meget andet end hvalpens udseende...

    Min kæreste var engang en af dem - hans første hund blev i hvert fald købt uden den store omtanke smiley Han havde da læst lidt om racen - men vi ved alle at de bøger, hvor man kan læse om alle racer ik er særlig uddybende og har tendens til at få alle racer til at lyde som en lyseød sky... Så han valgte en husky fordi di jo en så smukke, og han ville gerne igang med at løbetræne.. Opdrætter fortalte ik rigtig noget om racen, og glemte også at oplyse om at hunden ska være min 1 år før løbetræning påbegyndes.. Det var et ups-kuld, så opdrætter sku nok bare af med hvalpene smiley

    Det resulterede så i en meget usikker, nervøs, angst hund som samtidig havde et skrantende helbred... Og vi måtte aflive hende da hun var 15 mdr :O(

    Da jeg købte min første hund troede jeg at en DKK tavle var lig med at alt var i skønneste orden - jeg er heldigvis blevet klogere smiley


  • #16   13. jul 2011 En del at de folk, der køber "ud i luften" hunde er måske ikke dem, der typisk reagerer på en tråd som denne.

    Jeg tror mange køber en hund, udelukkende fordi de regner med at den vil blive sød, smart, pæn, sej, osv., og som vi ser jævnligt herinde, er der mange der tror, at temperament udelukkende er spørgsmål om hvordan hvalpen behandles. Jeg tror også mange i hvert fald første gangs købere ikke tænker på at hunden måske kunne være disponeret for arvelige sygdomme med mindre man har haft dårlige erfaringer tæt på. Og ja, måske er den billig og tæt på, hvor man bor, måske kender man dem, der har moderen og de har svært ved at komme af med hvalpene, og alle hvalpe er da søde ... Der er mange grunde til at vælge netop den hvalp.

    Som hvalpekøber har man et ansvar for at tænke sig om inden man køber hund, men opdrætteren har også et ansvar for at oplyse. Og det er næppe alle der gør det.

    Jeg ved da at jeg som opdrætter ind i mellem får henvendelser fra folk, der overhovedet ikke har sat sig ind i racen, men bare synes den ser lækker ud. Og det er helt fint, en god måde at få noget at vide, og det er så min opgave at oplyse om racen, så de kan finde ud af om det er noget for dem - og det samme kan jeg - men hvad hvis jeg nu bare siger: "ih, det er så pragtfulde hunde, de er noget så søde". Og det ville ikke være løgn, jeg synes de er både pragtfulde og søde.
    Men måske passer de slet ikke til de mennesker og de forventninger de har til en hund. De ender måske ikke med en "ud i luften" hund, men det kan da let få en, der slet ikke er som de forventer.

    Jeg tror mange første gangs købere ikke tænker så langt, med mindre de har kontakter iniden for hundeverdenen, som kan lede dem på rette spor. Herregud vi andre viste jo heller ikke lige så meget fra starten som vi gør nu.


  • #17   13. jul 2011 Lene undskyld, men det er da ufatteligt så lidt tiltro du har til andre mennesker.
    Jeg føler mig lidt truffet når du skriver "Jeg tror mange første gangs købere ikke tænker så langt, med mindre de har kontakter iniden for hundeverdenen, som kan lede dem på rette spor", da vi selv var første gangs købere ved Charlie og da vi har mange vennepar som er første gangs købere.
    Vi har da ingen "kontakter i hundeverdenen" men vi har da lov til at tænke selv? smiley Der findes rigtig mange der sætter sig 100% ind hvilken race der passer til dem og hvad racen har af sygdomme. Og derefter kan man så give sig til at lede efter den rigtige kennel.

    Synes generelt herinde på HG man er hurtig til at pege fingre og tro at folk ikke kan tænke selv. Er godt klar over at der findes mennesker som ikke sætter sig ind i racen, sygdomme el. lign. men husk lige på at der rent faktisk også findes mange som GØR! Også selvom de er første gangs købere! smiley


  • #18   13. jul 2011 Nu køber jeg kun rescuehunde.... Så jeg ser på det, der er at se på. Hundens udseende, dens umiddelbare opførsel, hvordan den er i forskellige situationer og det jeg kan få at vide om dens fortid (som tit er enten ingenting eller løgn - Afhængig af hvordan man får rescuedyret...)

  • #19   13. jul 2011 Christina, Thomas og Charlie - da tingene er holdt i generelle vendinger er der vidst ingen grund til at føle sig truffet... Og faktum er jo bare at flertallet af første-gangs købere ikke laver samme forarbejde, som dem der har været i gamet mange år.. Det betyder ik at alle ik køber hund med hovedet under armen - men blot at man ik har samme viden om hverken sygdomme, opdrætterne og linierne i racen som de erfarne har...

    Uanset hvor meget man læser, så er der ting man ik ka læse sig til...

    min første hund var skam også velovervejet mht racen - jeg vidste også godt at det ik er verdens sundeste race, men omfanget af racerelaterede sygdomme findes der ik noget på skrift om... Og for 5 år siden var det ik noget der blev snakket højt om, selv idag er der mange mange opdrættere der benægter at racen er så usund smiley


  • #20   13. jul 2011 Christina, Thomas og Charlie A.
    Selvfølgelig har man lov at tænke selv, og det håber jeg da også at mange gør. Jeg reagerer både på en del at de henvendelser jeg får både som opdrætter og bestyrelsesmedlem i specialklub gennem mange år. Det er ikke bare spørgsmål, det er også nogle af de ting, folk fortæller mig de har oplevet i forb. med køb af hund, for slet ikke at tale om nogle af ting, man får at høre, når folk skal af med dem igen fordi de ikke levede op til forventningerne.

    Det jeg skriver er jo også, at en del henvender sig til en opdrætter og stiller spørgsmål om racen. Og det er nok et af de steder du kan få den mest sikre og omfattende information, men det kræver at den opdrætter du kontakter også er ærlig og villig til at fortælle om både godt og skidt ved racen. Det forpligter på begge sider.

    De fleste bøger om alle/mange racer giver udelukkende en positivt og meget overfladisk information om temperamentet på de forskellige racer, og talmæssigt små racer, som f.eks. min, kan det være svært at finde special bøger om.

    Det skulle ikke lyde som om at ingen første gangs købere tænker sig om, så jeg beklager hvis det blev formuleret forkert. Det var nu ikke bare for at pege fingre, men jeg har nu hørt om mange impulskøb.

    Men ja, jeg har læst med herinde længe, og synes ofte jeg undrer mig over, hvad der har fået folk til at købe netop den hund, de er endt med. Og jeg synes ofte folk virker overraskede over, hvad de har fået. Mange gange ender det godt, men der er godt nok også mange, der skiller sig af med dem igen.


  • #21   13. jul 2011 Lene

    Jeg er bare så enig med det du skrev: "mange der tror, at temperament udelukkende er spørgsmål om hvordan hvalpen behandles."
    STOR fejl.

    Det er jo netop via "den første hund" man gør sig sine erfaringer.
    De fejl den har/havde som var uønsket kikker man nøje ud ved den næste.
    For min del betød det så jeg overså andre ting der reelt var mere væsentlige.
    Men det krævede da 5 hunde i hustanden før jeg havde en der var god nok til avl.

    Som Lene - opdrættere har et stort ansvar mht købere. Mange fejl kunne have været undgået via os.

    Ja jeg læser det nu også generelt som


  • #22   13. jul 2011 dem der køber hund uden omtanke eller bare pga af racen er populær eller udseende, er sgu ikke her og bruger tid på at læse her i forum osv

  • #23   13. jul 2011 *Michélle aka Fie * "Og faktum er jo bare at flertallet af første-gangs købere ikke laver samme forarbejde, som dem der har været i gamet mange år.. " Altså jeg gad da godt vide hvor du har de fakta fra?
    Jeg er slet ikke uenig i at der findes mange der desværre køber hund uden at tænke sig om og som også vil af med den igen når der er blevet fuldvoksen og besværlig, men synes bare ikke helt at man kan sige det er FAKTA at FLERTALLET køber hund med hovedet under armen. Det kan man vel ikke stille sådan op medmindre der er lavet undersøgelser omkring det smiley
    Og hvis det er fakta efter hvordan folk er herinde på HG, jamen så er det vel netop et forum hvor man kan stille spørgsmål hvis man er i tvivl om noget omkring sin hund el. lign. Der findes altså også masser af gode hundeejere der ikke benytter sig af HG smiley


  • #24   13. jul 2011 Christina - så lad mig omformulere det.. Det er min erfaring (og åbenbart også andres) at flertallet af første-gangs købere begår fejl.. smiley

    Det siger jo sig selv at ingen første-gangs købere kan vide alt det en erfaren rotte ved - for som pointeret af flere så fremstiller bøgerne ofte alle racer som et glansbillede.. Og ikke alle opdrættere lever op til deres ansvar, og oplyser om både fordele og ulemper ved racen, samt alle dens egenskaber...


Kommentér på:
Hvad ser du efter

Annonce