{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.579 visninger | Oprettet:

? om Dansk og Japansk spids {{forumTopicSubject}}

hejsa alle sammen
håber i har lyst til at svære :o)
jeg sad lige og kigge lidt på den dansk og japanske spids
og blev nysgerie :o)

hvad er forskellen på de to ?
her tænker jeg både fysisk og sind messigt
hvad kræver de er to
af motion og og hjerne gym ?

jeg vil jeg sige at jeg her helt nu og grøn inde få hunde verden men man bliver jo aldrig kloger hvia men ikke spøger :o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ? om Dansk og Japansk spids
  • #1   6. aug 2011 Altså så vidt jeg ved, er den danske spids ikke FCI godkendt, hvor i mod den japanske er..
    Derudover er den japanske spids en dejlig hund!! smiley


  • #2   6. aug 2011 okey det vidste jeg ikke at det ikke var

    hvad med dens højte, vægt og sundhed ?
    hvad med motion og hjerne gym. skal den have få at være en vel tilpas hund
    vilket hjem ville være perfekt til sådan en ?


  • #3   6. aug 2011 jo den danske spids er også FCI godkendt

    jeg kender ikke meget til den danske spids.
    men ved en masse om Japansk spids, kan bare ikke stille dem op overfor hinanden.

    i mit fotoalbum kan du læse lidt om racen, spørg endelig hvis der er mere du vil vide
    http://www.hundegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=17278


  • #4   6. aug 2011 hejsa tak få det så har jeg læst lidt om den japanske spids
    så så vidt jeg lige umilbart kan se er den hvis en lille smule mindre end den danske

    vilken type ejer ville være super få den japanske og vilken hjem ville være godt

    mener jeg læste at du har skrevet moderart motion men hvad er det lige prasis, kan du skære det lidt mere ud i pap så jeg har en ide om hvad det betyder
    feks. er 6,8 10 timer motion de har brug få eller


  • #5   6. aug 2011 jo den japanske sidst er den mindste af de to
    http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/DKspids.pdf

    en japanske spids er en nem race, så den egner sig til mange forskellige
    den kan sagtens bruges som førstegangshund
    den egner sig til mennesker der ønsker en selvstændig hund.
    den er nem trænbar,

    Den tilpasser sig nemt det aktivitetsniveau som familien har.
    det er ikke sådan en hund der kommer til at løbe på væggene, hvis der ikke sker mere end et par gåture en enkelt dag.

    den elsker at være med på gåture, til træning og i det hele taget deltage i dit liv, så det er ikke en doven hund, men er du ikke særlig aktiv en dag, så ligger hunden sig.


  • #6   6. aug 2011 okey mange tak :o)
    hmm jeg tænker lidt på et gangske normalt aktiv menneske så sagten kan have sådan en basse
    men hvis men nu generalt er mindre aktiv en normalen er så kan men vel gå hen og få problemer og det tænker jeg lidt at man kan med alle slags racer
    jeg leder og lederefter den helt rigtig race til mig og min leve stil
    så jeg en skønne dag kan blive hunde ejer :o)


  • #7   6. aug 2011 jo alle racer har jo brug for en eller anden form for aktivitet
    men det er forskel på en doven race, der ikke gider ret meget andet end en luntetur i omegnen og en hyperaktiv hund, der løber på væggene og bliver destruktiv, hvis den ikke bliver stimuleret.

    og der midt imellem ligger den japanske spids, det er det der ligger i ordet moderat aktivitetsniveau

    er man en ganske normal aktiv person kan man sagtens have en japansk spids - jeg har 4 :o)

    du skal være velkommen til at besøge os, hvis du skal se dem IRL


  • #8   6. aug 2011 okey mange tak det vil jeg lige huske på :o)
    du skriver du doven race
    vilken hunde ville du ligge i den katogori
    hi nu lyder det jo næsten som om jeg bare er lud doven og vil have den mest dovne race hund der findet hihi

    jeg ved ikke om jeg vil kalde mig selv dovn men er ved at have et godt indblik i hvad jeg kan og ikke kan holde til. jeg er førtidspansionist og det er jeg jo blevet af en grund
    feks. så bliver jeg hurtig overstimuleret og det gør at jeg vildt hurtig blive træt og har brug få at slappe af og få det medst også få en lille en på øjet
    og det er her jeg tænker at det kan gå galt hvis jeg få en for aktiv hund som til sidst vil løbe på vægene og måske blive (distritiv)staves?
    fordi jeg ikke er i stad til at tilgode se dens behov få motion og mentalt (stimilition)staves?


  • #9   6. aug 2011 det bedste for dig vil næsten være at komme ud og se en japansk spids.

    dovne racer....uha nu skal man jo passe på ikke at træde nogen over tæerne...men har da ikke indtrykket af at mops fx er en race der kræver særlig meget



  • #10   6. aug 2011 okey så må jeg se om jeg ikke kan få tid til det en gang :o)
    ja det er lige med at holde tungen lige i munde her inde en gang i mellem :o)
    okey sjovt du skriver mops hihi jeg havde faktis syndtes jeg selv læst mig til at det er en lille aktiv race
    måske ikke så aktiv som en dansk svensk gårhund

    jeg har i lang tid overvejt en chihuahua men syndtes måske at den er lige lille nok selv om det ville være nemt med såden en lille hund her tænker jeg med at komme nogen steder med bus og så vider
    jeg har også kigget på papillonen men ud fra hvad jeg kan læse mig frem til kræver den en del moiton og gerne gym
    men ja jeg syndtes det er svært det er heldigvis ikke her og nu jeg stor og skal have en hund så har god tid til at prøve på at finde den rette

    forresten mødte jeg få en lille månedes tid siden en japansk spids og siden der har jeg gået og tænkt på at jeg godt kunne tænke mig at høre lidt mer om den :o)
    så der få tråden her :o)


  • #11   6. aug 2011 jeg synes tit jeg høre herinde at dem der har mops at de er lidt dovne..men måske er det slet ikke rigtigt.

    jeg tror dog med det du fortæller at hvis valget står mellem japansk spids og dansk spids så skal du vælge den japanske




  • #12   6. aug 2011 okey ja jeg ander det ikke hihi
    den japanske lyder også til at være en veldig dejlig hund :o)
    så skal jeg bare ha fundet ud af om je kan opfølge dens krav :o)
    og ellers må jagten på en race forsætte :o)


  • #13   6. aug 2011 vær opmærksom på at der bliver solgt mange japanske spidser rundt omkring som giver sig ud for at være ægte men uden stamtavle, som måske ikke er helt japanske spidser

  • #14   6. aug 2011 Den japanske er en skøn og forholdvis let hund at have smiley

    HVis du er til pelspleje kunne bichonracerne også være nogle gode bud på racer der passer til din livstil. Men de kræver en del mere pleje end spidsen, så det skal man have lyst og fysik til smiley


  • #15   7. aug 2011 Altså vi har en japansk spids på 5 måneder, han får sin flip en gang imellem, og kan sagtens være hyperaktiv i et par minutter, men så vælter han også om på ryggen og er helt færdig! men det er jo bare en hvalpe ting smiley

    Hvis jeg ligger og sover, sover han, hvis jeg farer rundt og er stresset, farer han rundt og kan ikke finde ro. Hvis vi er ude og gå lang tur er han elle vild!
    når vi træner, er han den mest opmærksomme hund på hele træningsbanen! Jeg har aldrig oplevet noget lignende! han er SÅ træningsvillig! og så er han en hjerteknuser!

    jeg kan helt klart anbefale en japansk spids!


  • #16   7. aug 2011 okey dejligt
    jeg har faktis også kigget lidt på bichonracerne men jeg er lidt i tvivl med pels arbejdet også i forhold til den japanske spids
    jeg har en maine coon kat og de skal gerne redes en gang i ugen
    men da jeg har en virkelig dørlig hukommelse glemmer jeg det tidt jeg giver ham en god tur med kammen når jeg kan se og mærke hans pels trænger til det så om det er gang i ugen ved jeg ikke

    tænker at hunde der kræver pels plage er det vel vigtig at holde det om det er en gang to gange eller mere i ugen
    kan være at jeg bliver nød til at få min mobil til at minde mig om det


  • #17   7. aug 2011 Michelle s: man kan jo altid klippe dem ned, så pelsen er til at overskue, så synes ikke du skal lade dig skræmme af pels hvis du finder en race der passer dig.

  • #18   7. aug 2011 Maya R det har jeg faktis høre om før men har kun hørt det om shit syen eller hvordan man nu lige staver det hihi

  • #19   7. aug 2011 Mange der har de små pels racer klipper dem ned hvis de ikke skal udstilles, jeg har selv haft lôwchen og den klippede jeg helt kort, alt viklede sig jo ind i pelsen når vi gik tur og sne om vinteren var frygteligt, har måtte bærer hunden hjem fordi den ikke kunne gå, så røg pelsen:-)

  • #20   7. aug 2011 okey det lyder da godt at man kan det på de fleste vilken lille race ville du forslå det vil passe til mig i forhold til det jeg har skrevet
    med at den ikke må være for aktiv og helst være så doven som muligt hihi ved ikke lige vilket ord jeg skal bruge i stedet få doven syndtes måske ikke lige det er det rigtig ord at bruge men ja håber du hved hvad jeg mener :o)


  • #21   7. aug 2011 der kan ikke være en nemmere pels end den den japanske spids har.

    en børstning hver 14 dag er rigeligt ofte gør jeg det ikke så tit...kun i fældeperioden er det en god ide at børste ofte - og der er det mest for ens egen skyld

    pelsen er selvrensende, så det er heller ikke nødvendigt med jævnlige bade


  • #22   7. aug 2011 Altså de små selskabs racer er jo ofte livlige og legesyge men de kræver ikke meget motion, de kan dog være ret følsomme.

    Det er svært at forslå en race for jeg ved jo ikke hvordan din hverdag er, og helt præcist hvad du ligger i ordet doven.
    Jeg tror ikke en mops kræver ret meget motion, det betyder ikke at den ikke nyder at komme ud og rende. Det samme med den franske bulldog.

    Prøv at beskrive hvad du vil kunne tilbyde, af aktivering (træning, leg mm.) motion (gå ture) og hvordan du gerne vil ha din hund skal være.


  • #23   7. aug 2011 okey det lyder da godt jeg trode faktis de mendst skulle børstes en gang u ugen med alt det pels
    lige en anden ting jeg kom til at tænke på
    kan ikke lige huske vilken race jeg har læst de om her inde men mere at have læst at nogen racer feks. pomeranian
    og så en lidt støre hund med meget pels ikke rigtig er putte/skøde hunde da de for det få varmt
    hvad med den janakske spids vil den også få det få varmt og ville sådan en hund overhovede ejne sig til en to værelses lejlighed men en lille mini have eller skal de have lidt mere plads


  • #24   7. aug 2011 Hvis du er i tvivl omd u kan klare pelsplejen, så ville jeg spille den sikkert og finde en race der ikke kræver det vilde af dette!
    Japansk spids synes jeg virkelig lyder som en god mulighed, eller måske whippet..


  • #25   7. aug 2011 okey hmm jeg skal prøve at gøre et godt forsøg men syndtes måske det er lidt svært at svar på da jeg aldrig har haft en hund
    så jeg ved ikke om feks. tre gå ture og adgang til have

    jeg har en forstilling om at hvis jeg nu bruger 20 min om morgen en time måske lidt mer om middagen/ eftermiddagen og så 20 inde senge tid
    det håber jeg virkelig er noegt jeg kan magte, men som jeg skriver længer oppe har jeg det med at blive meget hurtig mentalt træt hvor jeg så for det medste har brug få en lille lur
    jeg tænker også at have kan bruges til at få lidt luft og måske lidt lej

    men ja jeg syndtes det jeg har skrevet med hvordan en værdag kan se ud virker af så lidt og jeg kan da godt være bange få at der ikke rigtig er en hunde race der ville kunne funger med det :o(

    som jeg før har skrevet er jeg førtidspansionist så jeg er en del mere hjemme en amindelig folk der har amindelig arbejde


  • #26   7. aug 2011 jeg kender mange med japanske spids i lejlighed. De trives fint.

    jeg kan kun sige at mine 4 er de største puttetrolde i verden...men de kan godt få det for varmt, så det er ikke i timevis de gider putte i sengen, men de trives fint tæt på en, så når det bliver for varmt så ligger de bare på gulvet ved siden af...
    mine går med mig hvor end jeg er.
    men en japansk spids er en selvstændig race og den skal lære at henne omkring dig er det det bedste sted i verden

    Maria - mine er også meget trænbare


  • #27   7. aug 2011 Ginne
    det har jeg faktis også tænkt få det meste men syndtes bare ikke jeg helt ville udlukke en race bare fordi den kræver lidt pelsarbejde og hvis man kan trimme/klippen den så er lidt nemmer at passe den

    whippet hen har jeg faktis også kigge en del på men syndtes den måske er på kanten til at blive for stor og så syndtes jeg ud fra det jeg har kunne finde på nette at så virker det til at være en meget aktiv race
    har også kigge på den mindste af myndte racerne som jeg ikke lige kan huske hvad hedde men der syndtes jeg også jeg kan læse mig frem til at de er en del aktive


  • #28   7. aug 2011 okey det lyder jo godt :o)

    jeg ved ikke om en selvstændig race er en god ide til mig
    men måske ligger jeg de forkert ting i ordet selvstændig, og hvad form for opdravelse den har brug få :o/

    jeg har nok en tendens med at være en tand få blød og nok også eftergiven
    men igen nu kan jeg kun basere min vede fra det at have kat opg en kat og hund er jo ikke det sammen


  • #29   7. aug 2011 en japansk spids skal ikke have ret meget opdragelse...det er typisk ikke en hund der bliver utåelig, hvis den ikke bliver opdraget.

    den lære hurtig hjemmet spilleregler og opføre sig derefter


  • #30   7. aug 2011 okey så er jeg mere rolig hihi
    trode faktis at når en race var selvstændig at så skulle man/skal man være mere efter dem/ være mere obs. på dem
    mere hård og kontant eller hvad man nu lige skal kalde det

    jeg kunne rigtig godt tænke mig at kunne opdrave en hund efter positiv træning eller hvad man nu kalder det så på et tidspunkt inde jeg skal have hund skal jeg have funde en bog eller andet hvor jeg kan læse lidt mere om de forskelig ting men kan gøre få at træne med positiv beløninger


  • #31   7. aug 2011 det er netop sådan en måde man kommer længst med en japansk spids...man opnår ikke noget ved at være hård.



  • #32   7. aug 2011 okey det lyder da godt så skal jeg bare have fundet noget læse stof så jeg kan sætte mig helt ind i det
    kan forstille mig at der er forskellig måde at gøre det på og men kan vil også tænke sig det til det medste men ville da være rart at man lige kunne læse om det så man ikke skal føle sig helt usikker op om man nu gør det ordenlig


  • #33   7. aug 2011 okey :o) det lyder jo godt

  • #35   7. aug 2011 ja Hanne....ligesom den også bliver fornærmet over skæld ud og hårde ord :o)

    flot skrevet Laila


  • #36   7. aug 2011 Jeg er 100% enig i det Laila skriver.
    Nu har jeg sat og tænkt forskelligt igennem tråden om hvad jeg ville skrive og Laila rammer det bare:-)

    Du er også velkommen til at komme her og kigge.
    Har da to af racen, den ene på knap11måneder og den anden knap 23måneder.

    Og så en ting, pas på når du først har en vil du have en mere:-P hehehe

    Jeg har gået sygmeldt længe nu, og det er ikke hverdag jeg har overskud til lige meget og vi har ingen faste rutiner her i huset, jov lidt om mad rækkefølge og sådan noget.
    Men mine hunde tager det super og er altid med på det jeg vil. Og vi kan sagtens nuppe en lur midt på dagen det passer dem fint.

    Jeg har også en maine coon, og jeg børster dem vel ca lige meget.
    Også når de er i fæld, der kræver Main Coonen jo også at blive børstet oftere.
    Ja og så syntes jeg faktisk at en maine coon og en japaner minder om hinanden på mange måder, ellers er det bare min main coon, hun er også lidt sær:-) hehe


  • #37   8. aug 2011 1000 mange gange tak for jeres svar dem sætter jeg meget pris på :o)
    jeg syndes at nu mere jeg læser om denne race og det i skriver nu mere forelsker jeg mig i den og blive lige så stille mere og mere sikker på at den sagtens ville kunne passe til mig :o)


  • #38   8. aug 2011 Jeg er slet ikke i tvivl om du ville passer super til bichonnerne hvad temperament og aktivering angår.
    Men de kræver uanset pelslængde 2-3 gange børstning i ugen og vask hver 2-3 uge...
    Jeg siger det kun fordi jeg virkelig synes det er skønne racer, og jeg synes de passer SÅ godt på dine behov til hunden. Så hvis plejen ikke afskrækker, så bør du gøre sig selv den tjeneste at se lidt på dem!


  • #39   8. aug 2011 Ginne okey det vil jeg da lige prøve så trår måske jeg skal se hvordan man børster dem og så ud fra det tror jeg at jeg kan få en ordenlig i det om det er noget jeg vil eller ikke vil

    du er ikke søde og skreve navnene på de forskelige bichonnerne jeg tror nemlig kun jeg kender en af dem havanis eller hvordan det nu lige staves


Kommentér på:
? om Dansk og Japansk spids

Annonce