4.251 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 35 Svar

Halti grime elller lignende, fordele/ulemper? Halti grime elller lignende, fordele/ulemper?

Ja, kort og godt, er der nogen der kan fortælle mig fordele og ulemper ved en grime til en stor stærk hund, der endnu ikke har lært at gå pænt?

Er det nødvendigt med decideret undervisning i brugen, eller er det nok at læse om anvendelsen af den?

På forhånd tak!

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Ophængning af 3 billeder og et spejl 1.500 kr.
  • Samling av sofa 500 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Afmontering af gammel vaskemaskine + montering af ny (væg-gennemføring) 1.000 kr.
  • Udskifte kuglehane 843 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Halti grime elller lignende, fordele/ulemper?
  • #1   10. aug 2011 Okay, det er jo ikke tanken bag, at den skal være til ubehag, mener du at den skærer nogen steder, eller bryder han sig bare ikke om at have den på?
    Er han blevet trænet til at det er noget positivt at have den på?

• #2   10. aug 2011 I m in verden er halti udelukkende til træning af lineføring, og udelukkende hvis man ikke kan holde hunden..

Med haltien i en line og halsbånd i en anden line kan du træne lineføring (eller gå pænt hvis du foretrækker det ord) med halsbåndet, og have haltien som en "sikkerhedsline" hvis hunden vil trække afsted med dig.

Haltien skal bruges varsomt, der må ikke rykkes i linen, ikke hives op i den - det er hundens snyde du styrer, der skal ikke de store armbevægelser til for at få kontrol..

• #3   10. aug 2011 nina:
    Det har jeg også tænkt på, om man ikke kunne have en line i en sele og en i haltien, indtil man helt kan undvære haltien.
    Det er jo det, at det er et kraftigt middel i forhold til en sele, også derfor jeg spørger om det er nødvendigt med undervisning til brugen, eller om det er nok at læse godt og grundigt om det, og så øve i haven før man går ud....

• #4   10. aug 2011 Jeg vil tro du kan øve lidt i haven for at få tag på brugen, og så ud i verden og træne gå ordentligt bagefter =)

• #5   10. aug 2011 Halti sidder ikke godt på alle hunde men kan fx sidde meget tæt på øjnene og genere. Jeg vil anbefale at kigge på et Canny collar, som er mere skånsomt og fungerer rigtig godt. Det kan bestilles billigst på firmaets engelske hjemmeside.

• #6   10. aug 2011 det der canny collar, hvad hvis nu hunden bakker fra en, kan det så ikke ryge af?

• #8   10. aug 2011 majbritt, det er vel en fordel at man har styr på sin hund, indtil den har lært at gå pænt? hvis man er forsigtig, er den vel ikke til gene for hunden, når bare hunden er vænnet til den. Forstår ikke helt din kommentar.

• #10   10. aug 2011 Maibrit, har tilladt mig at kopiere lidt af teksten:

Af og til kan det være en fordel for en periode at benytte et specielt træningsremedie i sine bestræbelser på at få en rolig, harmonisk og opmærksom hund, men INTET redskab kan nogensinde komme til at erstatte et godt opbygget forhold baseret på gensidig respekt hund og ejer imellem. Dette gælder selvfølgelig også diverse grimer til hunde.

Og igen:

Således skal man i løbet af normalt max. 3 måneder kunne tage grimen af hunden igen. Hvis ikke man kan det, træner man enten forkert eller for lidt.

• #13   10. aug 2011 Maibrit, og dermed går du automatisk ud fra at vi ikke har tænkt os at træne med hunden.....
    camilla, tak for svaret, jeg vil prøve at se den du henviser til.

• #15   10. aug 2011 katrine - vi brugte en grime på mischa i en måneds tid, nu bruger vi bare godbider. Vi har altid lommen fyldt vil helst have hende i højre side, så hver gang hun kommer op på siden fa mig får hun en godbid smiley Grimen hjalp hende med at forstå hun ikke skulle trække mig afsted.
    Du må endelig ikke trække i grimen, hverken den ene vej eller den anden. Hundene kan få nogle grimme nakkeskader hvis man bruger den forkert.

Vi forsøgte at bruge en grime på loke, men det gik slet ikke. han blev mærkelig af det, og blev bange og nervøs for alt. den fik vi hurtigt af ham igen, kun den ene gang fik ham "lov" til det. Godbider i massevis fik han også smiley og så en god sele til dem begge to:) nu går de begge i slap line hele vejen smiley smiler. Det er her hen over sommeren vi har trænet med det smiley

• #16   10. aug 2011 Rigtig mange hunde vænner sig aldrig til at have den på... jeg tror det skyldes den pinning effekt som Maj-britt skriver om.

Der er væsentlig risiko for at påføre hunden skader i hals og nakke region .. Piskesmælds lignende skader....
    Det skyldes at grimer er designet til heste, der har en kraftig hals og at hestens hoved normalt er højere oppe end menneskets hånd.
    Når hesten trækker vil grimen tvinge hestens hoved til siden og nedad i en naturlig bevægelse.

Hundens hals er ikke nær så muskuløs og hundens hoved sidder normalt lavere end menneskets hånd.
    Når hunden trækker til grimen tvinge hundens hoved opad og bagud i en meget unaturlig bevægelse og derved kan skader opstå.

En Halti bør efter min mening kun bruges efter grundig instruktion og tilpas lang tilvænningsperiode og KUN som et træningsredskab i en kortere periode

• #17   10. aug 2011 Har selv grimer på begge mine hunde (labrador blandinger) da de ellers trækker som gale begge 2. Men måske nok fordi jeg går med dem samtidig (begge kastrater).... Har prøvet uden. Kan dog sagtens lade sig gøre at styre dem begge men er træt af at få revet armene af led.
    Seler har jeg også prøvet til dem begge. Hjalp ikke på noigen af dem. Så derfor: Hurra for snude grimen

• #19   10. aug 2011 Et ord: hundetræning. Det giver heller ikke nakkeskader.....

• #20   10. aug 2011 må havde været små hunde du gik med,så hehe

• #21   11. aug 2011 Anne Julie, ja, men hvad gør man så indtil den der hundetræning giver pote, skal hunden så slet ikke luftes eller?

• #23   11. aug 2011 katrine: Hvordan ville du bære dig ad med at træne hunden i at gå pænt, hvis du ikke lufter hunden? Det giver ingen mening for mig, det er jo netop på gåturene man træner...

• #24   11. aug 2011 jeg ville gå til hundetræning på et hold, der er både kurser og enetimer at begynde med. Og så starte i haven eller andet lukket område, indtil man er klar til at begive sig ud imellem andre hunde og andre spændende ting.

• #25   11. aug 2011 Det lyder som en meget kompliseret måde at træne noget rimelig simpelt....

• #27   11. aug 2011 Her i byen går der en lillebitte dame med en KÆMPE irsk ulvehund! Aldrig i mit liv har jeg set så stor en hund, ryggen går hende vitterligt til midt på overkropppen.
    Hunden er noget så rolig, men alligevel har hun grime på den - har aldrig set hende bruge den, tror bare hun har den på som en form for sikkerhed, hvilket jeg ikke kan de der er noget galt i smiley

• #28   11. aug 2011 Med en hund fra et internat, der er samme str som mig selv, er det måske ikke så simpelt endda, men lad det nu ligge.
    Tak for de brugbare svar.

• #30   11. aug 2011 Camilla: Hvem overfalder? Jeg pointere blot at jeg synes det lyder som en kompliseret måde at træne gå-pænt. Og eftersom at Katrine ikke tidligere har nævnt at hunden der skal lære at gå pænt er en pony går jeg udfra at problembarnet er den hund der er på hendes profilbillede.

Dette er en debat og så må man altså forvente at få nogle andre meninger end ens egne.

• #31   11. aug 2011 Det er desværre ikke Frida, hende kunne jeg sagtens holde, men kiggede på en internat hund, som desværre er røget til et andet hjem, så indtil videre er det ikke aktuelt.
    Men kan ikke se hvad forskellen er på at det er en lille hund eller en kæmpe hund?

• #33   11. aug 2011 Forskellen er, for mig at se, enorm. Dels fordi at haltien gør meget større skade på en lille hund end den gør på en stor hund. Desuden så er en stor hund potientielt til lagt større fare end en lille, i og med at man ofte ikke har en chance for at holde den hvis den virkelig vil afsted og det kunne betyde traffikulykker/skade af andre mennesker.

Havde du fra start fortalt at det er en pony du stod med, så havde debatten været en anden. Tror jeg. Jeg ville f.eks ikke være så afvisende overfor haltien, hvis den oplysning havde været tilstede.

• #34   11. aug 2011 Okay, jeg giver dig fuldstændig ret, men kan ikke se hvad man overhovedet skulle bruge en halti til, ved en lille hund. måske du skulle have stillet det spørgsmål før du var så kritisk en anden gang.

• #36   11. aug 2011 For mig at se har afsender et ansvar for at give modtager af budskabet alle relevante oplysninger. Størrelsen på hunden må siges at være rimelig relevant.

• #37   12. aug 2011 skal lige siges at jeg overvejer at anskaffe mig en halti sele som I kalder det til min chihuahua... han trækker som en gal,med sin kampvægt af 3,2 kg og lyder som en gris fordi han ikke synes det går hurtigt nok. bruger pt en K9 sele da jeg hurtigt opgav at bruge alm halsbånd... Hvis så små str ikke findes,kan man vel altid selv lave en af sytråd?! He he

• #38   12. aug 2011 Hvis man ikke formår at lære en hund at følges med én på en så civiliseret måde at grimer og alskens andre åndssvage aggregater er nødvendige, så køber man sig en hund i en størrelse man er i stand til at håndtere fysisk.

• #39   12. aug 2011 Til Nanna
    Tror du så ikke det kan være den forkerte str du bruger?
    Selen på Buller røg ned under hans hage når han rendte fri så måtte sætte den på splads 3-4 gange på vores lufte tur når de rendte fri. den var simpelthen for stor... Din måske for lille?
    Til mie med grækeren
    jo ikke os alle der er ens... Vi træner på hver sin måde og vil kun hunden det bedste uden at gøre den ondt på den

• #40   13. aug 2011 Kan i hvert tilfælde tydeligt mærke forskel på om jeg har den på eller ikke...men ved godt det er min egen fejl de trækker. De første års tid af deres liv rendte de frit fordi jeg boede på landet i 18. kartoffelrække gg. Nu jeg flyttet til byen godt nok i udkanten men med meget trafik og en fandens masse andre hunde som de jo ikke var vandt til...

• #42   13. aug 2011 Camilla, jeg er overhovedet ikke ude på at belære dig om noget som helst, men lige som alle andre fortæller jeg om min holdning til emnet. Og det i en generel karakter. Du ser mig ikke henvende mig til nogen specifik, gør du?

Uanset, så er jeg stadig af den krystalklare holdning, at en grime/halti er et så grimt værktøj at putte på en hund, at har man det behov for at kunne klare sin hund fysisk, så skulle man have valgt en mindre.

• #44   14. aug 2011 Til camilla-schæfer jeg giver dig fuldstændig ret.... alle de kloge åger

• #45   14. aug 2011 Det var ellers en voksen debatform....

• #46   14. aug 2011 Til Kathrine - Held og lykke med træningen. Og Hej Camilla- ja jeg giver dig ret, mange gange bliver debatten afsporet i belærende og bedrevidende ligegyldighed. Til Mie - jeg opfatter dig som yderst dobbeltmoralsk. Du skriver bla, at lære hunden at følges med en på en civiliseret måde. Et tanke experiment, kunne det ikke tænkes da du jo TVANGSFODRE HUNDE, at de derefter, i din verden og optik,efter et sådan overgreb, optræder meget civiliseret. Ditte

• #47   14. aug 2011 Ja, gud forbyde at man lære noget på et debatforum...

• #48   14. aug 2011 Du må opfatte mig lige som du har lyst, Ditte.
    Mere dialog kommer jeg ikke til at indgå i med dig. Det er min tid simpelthen for kort til.

Kommentér på:
Halti grime elller lignende, fordele/ulemper?

Annonce