{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.132 visninger | Oprettet:

Forskelsbehandling af hunde i hjemmet {{forumTopicSubject}}

Jeg har én hund og min stedfar har to (min mor er lige flyttet hjem til ham, og derfor er jeg tit på besøg hos dem). Det siger sig selv, at Emma og jeg har nogle vaner hjemmefra, som de to andre hunde ikke har, og det gør, at når jeg er hos min mor og stedfar, har jeg altid behandlet dem lidt forskelligt. Eksempler kan være:
1. alle tre hunde vil gerne sove på samme værelse som mig. Det får de lov til. Jeg kan godt lide, at Emma ligger lidt oppe hos mig, på mine fødder, en halv til en hel time om aftenen, hvorpå hun bliver sendt ned i sin egen kurv. Hun bliver i sin kurv resten af natten. De to andre kender ikke engang ned-kommando, og hvis man har "smidt" dem ned, hopper de bare op igen og møver rundt i hele sengen hele natten. Derfor har jeg valgt at min seng er no-go for de to.
2. de to er ikke ret sikre i indkald, da de aldrig rigtig er blevet gået tur med, og derfor ikke rigtig er til at styre, når man går udenfor den indhegnede have. Når jeg går tur med alle tre, kan jeg derfor godt finde på at have min egen hund fri fra snoren på passende steder, for hun holder sig tæt og kommer 99% af gangene.

Og sådan er der 1000 ting, hvor min får lov til lidt mere end de to andre. Omvendt laver jeg sommetider også noget med en af de andre, hvor Emma ikke er med, for man kan altså ikke altid lave det hele med tre hunde på en gang, synes jeg.

Problemet er, at min stedfar nu er begyndt at være efter mig, og sige at det er MEGET forkert at gøre forskel på hundene, og at jeg "kuer" de to andre ved det. Jeg har aldrig oplevet, at de blev "jaloux", tværtimod at de har virket mere selvsikre, når de vidste hvad de måtte og ikke måtte.
Han siger, at jeg skal lade de to få lov til det samme som min, eller også skal jeg hindre min i de samme ting.

Bør jeg virkelig aldrig gøre forskel? Hundene vælger fx selv at sove på mit værelse fremfor på min stedfars, hvor de må være alt det de vil i sengen. De løfter ikke engang et øjenlåg når min kommer op i sengen osv. Jeg vil hjertens gerne give dem lov til det samme, men det kræver jo, de er trænet til det samme, og det vil min stedfar ikke, for det er "unaturligt at dressere en hund som en skide puddel" (hans ord, han bryder sig åbentbart ikke så meget om, at jeg godt kan lide både pudler og veltrænede hunde).

Dette spørgsmål og svarene på det, vil nok ikke ændre hans opfattelse, og at når jeg er hos ham, gælder hans regler, men jeg betænker at engang i fremtiden, skal jeg da have endnu en hund, og derfor prøver jeg at udvide min horisont lidt. Det er jo ikke godt, hvis jeg ubevidst "mishandler" (endnu et af hans ord) hunde, der bare ikke er helt inde i vanen endnu.

Mange gange undskyld det blev så langt, men jeg kunne ikke lige finde ud af at formidle det kortere.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forskelsbehandling af hunde i hjemmet
  • #3   25. aug 2011 Jeg har tre hunde og der er stor forskel på, hvad de må og ikke må, det er der intet problem i, så længe den enkelte hund ved hvad den må og ikke må.

    Eksempelvis må whipperne gerne sove komme i min seng om morgenen, men gravbassen må ikke.
    Den ene whippet har sin "egen" kontorstol, der står ved vinduet, den må de andre ikke bruge, den anden whippet kan tilgengæld gå uden snor flere steder end de to andre.


  • #4   25. aug 2011 Hunde har ikke de samme følelser som i mennesker har og føler sig ikke "snydt" fordi din hund må noget som de andre ikke må.
    Tag en snak med mor og stedfar om, hvorfor han pludselig er efter dig omkring dette.... hvorfor han føler sig "snydt" på hundenes vegne?


  • #5   25. aug 2011 til jer der har nogle hunde i sengen og ikke andre..hvad er grunden til det?:)

  • #6   25. aug 2011 Jeg er så helt enig med dig. Jeg synes sagtens man kan forskelsbehandle hunde. Jeg har to forskellige hunde og jeg behandler dem forskelligt, på mange måder.

    En må løbe løs den anden må ikke. En må hilse på andre den anden må ikke. En må lege, den anden skal være i ro. En hund kommer med ud at træne mere end den anden. De ved hvad jeg vil have og ikke vil. Det giver ingen kuet hund smiley


  • #8   25. aug 2011 har først lige fet BamBam for en uge siden så han ska jo lige med ind i rutinerne her, men gør så lidt forskel på dem som muligt. men timon ka gå uden snor, det ka BamBam ikk uden for hundeskoven. eller måske han ville ku, men jeg vil ha indkald helt på plads inden han får lov.
    men så længe det ikk er godbidder du forskelsbehandler med, så ser jeg ikk noget forkert i det.
    er ret sikker på de trives med faste rammer.


  • #9   25. aug 2011 Det forstår hunde slet ikke. Altså den kan ikke tænke "hov jeg er en hund lige som fido, men fido må gerne være i sofaen, det vil jeg også, for jeg er også en hund". Så længe det ikke er den ene hunds kurv du forbyder den at være i for at give plads til din egen, så kan jeg ikke se noget problem i det. Da vi havde plejehund måtte den heller ikke komme i sengen, det er louies helle.

  • #10   25. aug 2011 nårh jo, så blir det os til at det kun er BamBam der kommer med til træning og ikk Timon. og Timon kommer med naboen ud på kørerture sammen med hendes hund og BamBam blir hjemme hos mig (Timon elsker at kører bil, BamBam ka godt li at være hjemme)

  • #11   25. aug 2011 Xingu, gravhunden er primært min søns, hun må gerne være i hans seng, men hun står op før en vis herre får sko på og det gør whipperne ikke.
    Whipperne står først op ved 11-tiden og de skal have lov til at sove deres skønhedssøvn uden at blive forstyrret af en lille drillesyg gravhund smiley


  • #12   25. aug 2011 Alle hunde er jo forskellige og de bør vel behandles sådan at der tages hensyn til den enkelte hund og dennes behov?

    Kan hunden ikke gå uden snor (indkald funker ikke eller den er utryg) så skal de have snor på.
    Hundene kan have behov for forskelligt mad
    Hundene kan foretrække forskellige indlæringsmetoder
    Nogen hunde har brug for at blive behandlet meget blødt og andre har brug for mere konsekvens.

    Hundene er vel ligeglad med hvordan de andre hunde bliver behandlet så længe de selv bliver behandlet som de har brug for?


  • #14   25. aug 2011 Vores gamle labradorblanding Laban måtte komme i sofaen, men da vi fik Marquis (toller) blev vi enige om at der kun var plads til en hund. Så Marquis fik aldrig lov.
    Det gav aldrig nogle problemer.

    De 4 jeg har i dag har samme regler herhjemme. Men når vi går tur er det meget forskelligt hvem der bliver sluppet hvor. For ikke alle er lige gode til at komme. Nogle er også oftere med i byen end andre.


  • #15   25. aug 2011 Rødtop og Vicky har alle deres henh, 11 og 7 år været i sengen de andre i hunderum og badeværelse der er kurve de sover i og så selvf. vores collie trunte i stor kurv for enden af vores seng.Blackie vores adoption ompladseringshund sover i bur i stuen det er hun vandt til og så er hun ude hele dagen....Ane

  • #16   25. aug 2011 Tak for alle svarene. Jeg må jo også nok indrømme, at jeg ikke kunne se problemet selv, men ville da lige undersøge det nærmere, nu når der var en anden, der slet ikke delte samme opfattelse.

    Nogle har foreslået, jeg skulle tage en snak med min stedfar om, hvorfor han reagerer sådan. Det er lidt svært at forklare, uden at krænge ud med alt muligt alt for personligt, både af hensyn til mig selv og ham, men han har tendens til at tro, at alt jeg siger med hensyn til hunde er et angreb mod hans hundeholds-metode. Vi støder tit mod hinanden på det punkt. han er træt af "jeg går for meget op i at lære min hund alt muligt" og jeg er træt af "han går for meget op i at lære hans hunde ikke ret meget".

    Mette - enig, jeg synes også man får så meget mere fornøjelse af en hund, når man lærer den hvertfald det basale, men der er han meget anderledes, og jeg vil ikke gå ind og "påtvinge" ham dit og dat. Det handler nok også om, at hans hunde kun er hjemme hos ham, eller hos familie der har det fint med de to, mens jeg har min med overalt, også ved mange som ikke synes det er sjovt med en hund der er i møbler osv. Det er meget nødvendigt for mig, at jeg kan bede den om at blive nede. (osv)

    Der har været nogle diskussioner mellem mig og ham, og det er efterhånden kommet til, at vi er blevet enige om at acceptere vi er meget forskellige på punktet hundeopdragelse, og lade hinanden om sit. Men når jeg har ansvaret for/er i selskab med alle tre hunde, vil jeg meget gerne være sikker på, jeg får min søvn uden at få en hund i hovedet og at der ikke opstår situationer på gåturen, som jo kan gå hen og blive ubehagelige eller direkte farlige, og det kan ikke ske uden enten at forskelsbehandle lidt til hver hund lærer eller behandle Emma på samme måde som dem. Og hvis ikke der er nogle bad feelings hundene imellem pga. de bliver behandlet forskelligt, vælger jeg at fortsætte med det.
    Ellers må han jo forbyde mig at være sammen med hans hunde, og det gør han ikke, for han kan jo godt lide at slippe for at samle deres høm-hømmer op osv. smiley


  • #17   26. aug 2011 Altså, hos mig er reglerne ens, det kan godt være en hund ikke føler den bliver forskelsbehandlet, men JEG ser ingen grund til at gøre det.

Kommentér på:
Forskelsbehandling af hunde i hjemmet

Annonce