{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.299 visninger | Oprettet:

Ung hanhund til parring?! {{forumTopicSubject}}

Jeg synes det er lidt "sjovt" og foruroligende, at der er så stor forskel på, hvem der herinde på HG, har "tilladelse" fra andre HG brugere til at avle med med for unge hanhunde.

Der er en tendens til, at det er OK, hvis man af forskellige årsager, som for mig er uforståelige, forstår at gøre sig selv til et "lille unikum", når det handler om hunde, og så gør det jo heller ikke noget, at man har en specialklub i ryggen.

For ikke så længe siden, var der en tråd om en hund, som er drægtig - og alle som responderede på indlægget, var jo nærmest ved at falde på halen af lykke over denne drægtighed. Ikke een har kommenteret hanhundens unge alder!! Alt dette kan dog læses i andre tråde i forum.

I samme åndedrag vil jeg nævne, at flere herinde er blevet hevet igennem dyndet, når det proklamerer, at nu er deres unge hanhund klar til avl.

Det er ikke OK, at avle med for unge hanhunde, uanset om man "bare" er hundeejer eller om man har en special klub eller flere avlere i ryggen.

Men hvorfor den forskelsbehandling?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ung hanhund til parring?!
  • #1   10. apr 2009 Nu tjekker jeg ikke alle profiler før jeg svarer i en tråd. Derfor kender jeg ikke altid alderen på hanhunden.

    Jeg lægger dog ikke skjul på, at der er visse ting jeg mener bør være tilstede før avl, uanset om man er fru jensen med en blandingshund, eller om man er en anerkendt opdrætter.

    Så at jeg sikkert gennem tiden har ønsket tillykke med en eller anden drægtighed, trods for unge forældre, skyldes højst sandsynligt at jeg ikke var klar over forældrenes unge alder


  • #2   10. apr 2009 Michelle,

    Det tillykke du gav i omtalte tråd, viser at du kender "opdrætter".

    Af ren og skær nysgerrighed: Hvilke kriterier mener du, bør være til stede før avl - eksempelvis hanhundens alder?


  • #3   10. apr 2009 Iben,

    Det er ligegyldigt, hvem jeg hentyder til i dette specifikke tilfælde. Jeg undrer mig bare rigtigt meget over, at der er så stor forskel på, hvordan folk bliver behandlet herinde.


  • #4   10. apr 2009 Linda -at jeg kender opdrætter herindefr, betyder ikke nødvendigvis at det er en jeg kender godt. Ej heller at jeg kender vedkommendes hunde. Derfor behøver jeg altså heller ikke kende hundenes alder.

    jamen jeg vil da gerne fortælle hvad jeg som udgnagspunkt mener bør være på plads:

    Hundens alder -den skal være gammel nok til at kunne testes for relevante arvelige lidelser (og self være testet for disse), og gammel nok til at man kan vurdere dens sind og temeprament, hvilket for de fleste hundes vedkommende, vil sige et sted mellem 1½ og 3 år, afhængig af race, køn osv.

    Hunden skal gerne være avlsgodkendt (men nu orker jeg altså ikke tavledebatten hver eneste gang der er en tråd om avl)

    Opdrætter skal have tid, plads viden og økonomi til at opfostre hvalpene på bedst mulig vis (logisk nok, er det ikek alle disse ting man kan vide noget om gennem nettet, medmindre der lgefrem skrivs noget om det i tråden)

    Der er flere ting hvis jeg selv skulle købe hvalp fra opdrætteren, men det er jo lidt en anden sag


  • #5   10. apr 2009 Michelle,

    Tak for svar :@) - og jeg ønsker så heller ikke en tavledebat.
    Mit spørgsmål til dig var mere generelt, hvad hundefolket (i dette tilfælde dig) sætter som kriterier ved avl - og i dette tilfælde især hanhundens alder.

    Men kunne i grunden godt tænke mig at høre andres meninger - og igen, hvori ligger forskellen om man avler med en ung hanhund som alm. hundeejer og som "opdrætter" med en hær i ryggen.


  • #6   10. apr 2009 Linda -mit alderskrav er det samme. Afhængig af racen, et sted mellem 1½-3 år, når det drejer sig om en hanhund. Helst mindst 2 år.
    Jeg mener nu engang at man gerne skulle kunne bedømme hundens sind, fysik osv, inde den benyttes i avl, og det kan man først når den er ved at være udvokset. Og det er der jo ingen forskel på hvadendten man er ejer af en blandingshund, eller en hund med tavle.

    Afhængigt af omstændighederne for parringen, kan der jo være noget der gør at jeg ikke finder det ndøvendigt at tage debatten om hundens alder, selvom denne er ung.


  • #7   10. apr 2009 Jeg deltager aldrig i debatten om hvor gammel en hund skal værefør den må indgå i avl, da vi hos newferne bruger dem fra de er omkring 2 år og det ved jeg mange synes er meget tidligt.. Årsagen til at de bliver brugt fra denne alder er at vi ikke rigtig har nogle avlshanner herhjemme, så alle er interesseret i hvad en " ny han" kan give racen... Der går " hurtigt " 1½ år fra de første kuld til de næste, da man også afventer HD og AA status på afkommet og at man kan se hvad hannen egentlig har givet med at krop, hoved og benstammer ... Da en newf i gennemsnit bliver 7 år, er der ikke mange år hunden bliver brugt i avlen.

  • #8   10. apr 2009 Michelle,

    "Afhængigt af omstændighederne for parringen, kan der jo være noget der gør at jeg ikke finder det ndøvendigt at tage debatten om hundens alder, selvom denne er ung"

    Ovenstående forstår jeg ikke meningen med? Kan du uddybe?




  • #9   10. apr 2009 Min holdning er at en hanhund skal være voksen og mentalt færdigudviklet før den indgår i avl.

    Men der hvor jeg forestiller mig der kan opstå en forskel på om man er en "gammel" erfaren opdrætter eller en hovsa-hvalpeproducent, er i kendskabet til linierne man benytter.

    En opdrætter med erfaring og godt kendskab til hundene bag de hunde der ønskes benyttet i dennes opdræt, har større forudsætning for at have en forventning til hundens videre udvikling.

    Importerede hunde, evt. af fremmede linier, eller hunde uden tavle og dermed uden mulighed for at vide noget om baglandet, mener jeg i højere grad er usikre at benytte i avl inden de er færdigudviklede i både krop og psyke.


  • #10   10. apr 2009 Linda -antaget at der er tale om et uheld, jamen s er det jo ikke nødvendigt at diskutere hundens alder.
    Det kan osse være at man (som I mariannes eksempel) har nogen fornuftige grunde til at bruge hannen tidligere.


  • #11   10. apr 2009 Mie,

    Men forventning til hundens videre udvikling, er jo kun en forventning, og dermed ikke en eksakt viden?

    Var det ikke bedre om man i stedet for at forcere, ventede til hanhunden, var færdigudviklet - både fysisk og psykisk?

    Og så er spørgsmålet; Hvorfor parre med en ung hanhund? Fordi man "glæder sig sådan" til at få et kuld hvalpe? Er det nu også særligt seriøst?


  • #12   10. apr 2009 Michelle,

    Uheld, kan man jo ikke gøre så meget ved. Men planlagt avl med en 14 mdr. gammel han?



  • #13   10. apr 2009 det lyder unægteligt noget tidligt... men jeg aner ikke hvilken hund der er tale om, og hvad årsagen er... men nej umiddelbart synes jeg ikke det lyder særlig smart

  • #14   10. apr 2009 Marianne,

    Kan godt se hvad du mener mht. din race.


  • #15   10. apr 2009 Linda, det er ikke MIN holdning jeg har skitseret, den finder du øverst i indlægget.
    Jeg forsøgte at fantasere mig til den formidlende omstændighed, ved at det i nogle tilfælde kan være mere i orden end i andre, at benytte en ung han.

    Til dit sidste spørgsmål,
    jeg vil tro der i et opdræt kan opstå en situation hvor man vælger at benytte en lidt ung han, fremfor at vente et halv år og tæven så er blevet det ældre. Men igen, det er tænkte situationer - jeg er ikke opdrætter.


  • #16   10. apr 2009 Linda, et uheld er der også råd for.
    Abortsprøjten er trods alt opfundet.


  • #17   10. apr 2009 Mie,

    Vedr. uheld/abortsprøjte: Yes I know :@)


  • #18   10. apr 2009 Jeg er af den mening at hannen ikke tager skade af parringen. Så kender man linierne super godt, hannen er gennemtjekket og alt ellers ser ud til at være i den skønneste orden, så kunne et argument med f.eks. tævens alder, og der med chancen for at få den rette kombination på hende, for mig godt gøre en tidlig parring ok.

    Men man skal satme vide hvad man arbejder med så!


  • #19   10. apr 2009 Chardame,

    Jeg siger ikke, at man skal være et "unikum" for at avle på/med hvalpe, men jeg vover så at påstå, at der jo er nogle, som forstår at give indtryk af, at være et "lille unikum".

    Men jeg må indrømme, at jeg finder denne dobbeltmoral meget foruroligende, da nogle af de angreb der har været på andre herinde pga. parring med hvalpehanner, har været rigtig meget under bæltestedet, fordi man uden at have nogen som helst kendskab til det, ofte går ud fra at hunden/hundene ikke har været sundhedschecket eller at ejeren ikke kender hundes baggrund.

    Iben,

    Længere oppe giver du mig jo i grunden ret i min holding til forskelsbehandlingen - og nu?? Har du fundet ud, hvem jeg specifikt skriver om her? Hvis det er tilfældet, så synes jeg egentligt, at det er da meget sødt og loyalt, at komme på banen nu, men også meget forvirrende?!?!

    Mht. at have specialklubben i ryggen!!!! Nej jeg tror egentlig, at jeg vil lade den ligge for i dag.

    I øvrigt har jeg det rigtigt skidt, for jeg har fået en del pb'ere, fordi der er mange, som simpelthen ikke tør skrive i forum, og give udtryk for deres holdning, og jeg synes egentligt er lidt synd, at det skal være sådan.


  • #20   10. apr 2009 Ginne,

    Tja.....hvis man vil have hvalpe på en speciel tæve, skulle man måske have tænkt på det, før hun var ved at blive for gammel?


  • #21   10. apr 2009 Linda -at man ikke tør skrive her, må da stå for egen regning, Det kan jeg altså ikke rigtig have ondt af.
    Det er jo ikke sådan at man bliver hverken halshugget eller får brækket arme og ben, hvis man er uenig med de øvrige;o)

    Hvis man ikke kan/vil stå ved sin mening, så skal man nok overveje om den er helt i orden;o)

    Jeg ved nu hvilken parring det drejer sig om -og ja jeg kender opdrætter. ikke personligt, men jeg ved at den parring er gennemtænkt på kryds og tværs, og jeg ved at opdrætter (med andre erfarne opdrættere i ryggen) kender hundens linier til fulde.
    derudover er der tale om en race der ikke laver de store udsving mentalt fra hvalp/unghund til voksen.
    OG hanhunden er self osse fundet sund og rask (og er i øvrigt 15 mdr ikke at det gør en kæmpe forskel;o))

    Og der har vi så et af de tilfælde hvor avlen på netop den hanhund er velbregundet.

    Hannen i sig selv tager ikke skade af at parre hvadendten den er 8mdr eller 2 år.
    MEN afkommet kan jo arve uheldige tendenser hvis ikke hanhunden er gammel nok til at det kan vurderes hvordan den reelt er. Og for den race det drejer sig om, ER hanhunden gammel nok til at sindet kan vurderes


  • #22   10. apr 2009 Chrizzeeel,

    Jeg kan forstå, at der er gået en mail-kæde igang - finder det ganske sødt, og nej - du tager fejl, det er ikke en hetz mod en bestemt person eller "opdrætter".

    Om det skulle være en af mest seriøse avlere af de hunde, har jeg intet kendskab til - tvivler på at vi taler om den samme.


  • #23   10. apr 2009 Linda> Jeg kender ikke omstændighederne bag pågældende "sag"... Men det kunne da være man ville nå et sidste kuld på en super go tæve... Eller det kunne være en bestemt kombi der først kan tages nu, simpelthen fordi materialet ikke har været der tidligere...
    Jeg synes det er for let bare og pege fingre af andres valg under opdræt, under dække af et for ungt tal... Jeg havde hellere hørt om de grunde, jeg går ud fra der er, til at den pågældende parring er valgt til?


  • #24   10. apr 2009 Hov -og må hellere tilføje at jeg self skriver om den aprring, hvor jeg selv har skrevet tillykke. Og det tillykke står jeg stadig ved;o)

  • #25   10. apr 2009 Christel -nu er det vel ikke udhængning, når personen ikke er nævnt ved navn;o)

    Medmindre self vedkommendes navn bliver sendt rundt i pb'er


  • #26   10. apr 2009 Michelle,

    Ja, men når du nu kender til "opdrætter", så er det helt i orden, at hvalpen kun er 15 mdr? Well - jeg forstår - men jeg synes stadig, det lugter langt væk af dobbeltmoral - specialklub/avlere i ryggen eller ej.

    Jeg har været medlem af en specialklub, og er udmærket klar over hvordan de arbejder.


  • #27   10. apr 2009 Der har på intet tidspunkt været nævnt navne, hverken i forum eller pb

  • #28   10. apr 2009 Linda -jeg snakker da slet ikke om specialklub. Og nej aprringen er ikke i orden fordi jeg kender opdrætter, men fordi hundens linier kendes til fulde (og er sunde og raske) og fordi hunden faktisk har oget at byde på.
    Hunden er derudover gammel nok tila t være testet for relevante lidelser, samt at kunne vurdere dens sind (som var et af de krav jeg osse skrev lægere oppe).

    DERFOR finder jeg denne parring ok trods hannens unge alder.


  • #29   10. apr 2009 Chardame,

    Jeg har intet imod at andre ytrer deres meninger, derfor tråden. Jeg kan ikke se, at jeg i nogle af mine indlæg, beklager mig over, at folk ytrer sig?


  • #30   11. apr 2009 15 mdr ? ? Lige præcis derfor at HD foto blev sat til 18 mdr for store racer ! ( det er det så kun gældende for de racer som har det som avlskrav )

  • #31   11. apr 2009 MIchelle,

    Nej, jeg kan nok heller ikke have ondt af, at der er mange, som ikke tør skrive deres holdninger i forum, og så alligevel - vi har allerede her et indlæg, hvor der bliver antydet noget med børnehave - ikke, at det ikke var ventet, men alligevel. At diskutere i dette forum, kan ofte være meget noget af en prøvelse, og det behøver ikke, at være fordi, man ikke har rent mel i posen, eller at ens mening ikke er i orden.

    Mit allerførste indlæg, refererer netop til dette - og det er et rent tilfælde, at jeg tog parring med hvalpehanner op, det kunne såmænd have været noget andet

    Og for lige at gribe bolden inden den rammer jorden, så er det ikke fordi, jeg synes, at det er forfærdelig "synd for mig", og at jeg ikke vil høre andres holdninger.


  • #32   11. apr 2009 Tina,

    Jeg undlader ikke at svare dig, men jeg har på intet tidspunkt nævnt navne - og heller ikke dit, jeg tror du må have fat i dine tavle venner her, for det er da vist dem der drager konklusioner eller........


  • #33   11. apr 2009 Er 100% enig med Michelle ...

  • #34   11. apr 2009 Hanhundens alder er uvæsenlig.

    Men den skal være "moden" - indfrie de krav der er gældende for pågældende race - osv

    Hvis man står med en tæve og det er hendes absolutte sidste chance for et kuld og det netop er den linie man gerne vil have ind - ja så er det det man skal gå efter.




  • #35   11. apr 2009 Chrizzeeel 9 år,

    Godt nok er jeg en hurtig skriver, men alligevel - selvom man har mange anslag i minuttet, kan jeg altså ikke, både læse og skrive flere indlæg på samme tid.

    For mit vedkommende er det ikke udhængning - det er din konklusion, og ikke uventet.


  • #36   11. apr 2009 Linda -du hinter jo til netop den parring, da du i starten skriver om en tråd hvor jeg kender opdrætter, har skrevt tillykke, og hanhunden var 14 mdr.

    -så har Tina velsagtens selv regnet resten ud;o)

    Nej jeg mener ikke der hænges ud når der ikke nævnes ved navn -men du kan da ikke komme udenom, at du har haft e specifik parring i tankerne


  • #37   11. apr 2009 Tina,

    Du er ikke den eneste, som avler med hvalpe - så det handler om avl med hvalpe generelt, og du kan da læse min holdning til dette i tråden. At du kom ind i billedet, må du vist takke tavle vennerne for.


  • #38   11. apr 2009 Linda

    Hvalpealderen følger vel udstillings inddelingen?
    Ergo er den unghund så?


  • #39   11. apr 2009 ...men jeg forstår altså stadig ikke den forskelsbehanling der foregår her....og da jeg skal ud og lege påskehare i morgen ved 5 tiden, vil jeg gå i seng nu, og det er altså ikke fordi jeg ikke "tør" være her mere, eller at jeg ignorerer nogen - heller ikke dig Chrizzeeel 9 år

  • #40   11. apr 2009 Må da indrømme at jeg syntes der er forskel på at udbyder sin alt for unge han UDEN tavle og at bruge en alt for ung han MED. Man kan dog MED en tavlehund undersøge om der er arvelig lidelser i anerne. Det kan man ikke med en UDEN..........dette er specielt rettet mod de hunde man ved HAR lidelser og eller arvelig defekter..... Og det ses desværre tit.

    Og så gipper det i mig især når ejeren IKKE bare kan vente på at hunden bliver undersøgt.........Man kan sagtens være en ansvarsfuld hundeejer, selvom man ingen belæg har for at få sin hunds aner undersøgt...!


  • #41   11. apr 2009 Linda -forskelsbehandlingen består vel i at brian med blandingen ikke kan lave samme tjek på linier osv med hans 15 mdrs hund, som Tina kan med hendes.

    Jeg er ikek for at man ukritisk avler på hunde hverken med eller uden tavle, men denne parring er jo netop ikke ukritisk avl på en unghund


  • #42   11. apr 2009 Mener præcist det samme som Michelle

    Netop står der ofte en ung han som far der hverken er kendskab til vedr sygdomme - HD osv


  • #43   11. apr 2009 Ja man bliver hurtigt grå herinde *G*

  • #44   11. apr 2009 Tina,

    "Hvorfor ligger den så under avl? Hvis det blot er for at diskutere tonen herinde så burde den vel ligge under OT?"

    Nej den skal ligge herinde, fordi det hovedsageligt handler om avl med hvalpe - eller unghunde, som det nu hedder, og fordi hvis du læser hele tråden, er det jo ikke blot for at diskutere tonen herinde!!!

    "Som Michelle skriver så lyder det blot til at være mig du hentyder til... men det er det ikke eller hva? Kunne du ikke svare mig direkte, efter en lang bytur er jeg ikke så god til de kryptiske svar

    Du hentyder jo selv til en bestemt tråd..."

    Det er fuldstændig ligegyldigt, hvem der bliver hentydet til - jeg har i denne tråd givet udtryk for min generelle holdning til enmet, ved at komme med et eksempel - hvordan du og tavlevennerne så vælger at tolke og konkludere, vil jeg helt lade jer om. Igen vil jeg minde jer om, at der er flere som avler med hvalpe - med undskyldningen: "for racens skyld"!! Ikke kun du Tina, så det kan jo være hvem som helst, og/eller den som melder sig på banen!!

    For mit eget vedkommende lukker jeg denne diskussion nu, da jeg har fået nogle meget tydelige svar på mit første spørgsmål om forskelsbehandlingen på folk i HG, samtidig har jeg også fået svar på et par ikke stillede spørgsmål som ikke alle har med HG at gøre, og jeg finder det ærligt talt dobbeltmoralsk og også lidt skræmmende, og samtidig har jeg i høj grad atter fået bekræftet, at mit fravalg af specialklub har været rigtig.



  • #45   11. apr 2009 Hold da helt fest - det er da vidst en personlig vendetta der er igang her

    Jeg mener seriøst at hvis man har et problem med en bestemt parring eller person - så kan man tage den i Pb - for ja jeg kan da heller ikke få andet ud af denne tråd, end at det er en bestemt du mener - det giver du Linda kraftigt udtryk for i dit svar til Michelle

    Og så er det jo forbandet nemt at skrive - at man lukker diskusionen - det er da i den grad en plat måde at gøre tingene på - for man har sendt en bold op i luften - og så skrider man når bolden sendes retur - uden at gribe den


  • #46   11. apr 2009 OK, så lukker den ikke her kan jeg næsten forstå, men det her bliver altså mit sidste indlæg i denne tråd.

    Nej Charlotte H, det er ikke en personlig vendetta - det er sådan I vælger at tolke det, fordi I tror, at det udelukkende handler om en I godt kan lide meget typisk HG i øvrigt. Hvad I vælger at konkludere er for mit vedkommende ikke relevant, jeg har fået svar på mit spørgsmål, og jeg har som sagt endda fået svar på ting, jeg ikke har sprugt om - derfor lukker jeg for mit vedkommende.

    Og i øvrigt Charlotte, man henvender sig ikke på PB i tilfælde af, at man har "problemer" med en parring - det er der da i al fald ikke ret mange andre der gør - men det er åbenbart kun hvis I tror det handler om - igen - en I godt kan lide, at I mener man bør henvende sig til personen. Det var ikke et spørgsmål - det var min konklusion.

    En rigtig go' påske til alle.
    vh
    Linda



  • #47   11. apr 2009 Nu ligger det så sådan at det er dig der starter med at henvise til en bestemt tråd - og derved en bestemt person - så det er vel ikke så underligt at det er hvad folk får ud af at læse denne tråd ??

    Og jo, det er da meget simpelt at henvende sig - så kan man lufte sin evtuelle harme i pb´en - fremfor at smide med sten i en tråd i forum
    Men klart dit valg

    i mine øjne er der ingen som helst tvil om at du mener en bestemt - da du lægger hårdt ud med at skrive det i dit svar til Michelle

    God påske til dig også


  • #48   11. apr 2009 Nu kender jeg Tinas begrundelse for at parre med en så ung han....... Gør du det, Linda?? Eller konkluderer du, som du beskylder andre for at gøre?

  • #49   11. apr 2009 Det tog mig ganske kort tid at regne ud, hvilken parring trådstarter hentydede til i denne tråd.... foruroligende, må jeg sige, at man kan hentyde og insinuere og så ikke vil stå ved sin kritik!!
    Jeg kender Tina rigtigt godt og kender hendes hunde. Jeg ved hvad Tina har gjort af forarbejde og ved hvad hun vil med sit opdræt... Og der er intet udeladt i forbindelse med denne parring og ingen overvejelser der ikke er gjort...
    Ville andre gøre det samme og ikke bare "udbyde" deres hanhund til avl "fordi nu kan han", så ville det da være i orden med mig!!

    Mailkæder osv..... ej, helt ærligt... folk må da sige og mene hvad de vil.... hvis de kan argumentere og begrunde deres holdninger/meninger!


  • #50   11. apr 2009 Nu ved jeg ikke omkring den pågældende race, men vi oplever flere newfer som er super i unghund og mellemklassen og når de så runder de 2 år, er de ikke blevet til en disse.. De kvaliteter der " tydede så godt" er ikke blevet udviklet. Årsagen til at man sætter de 18 mdr, som HD foto er at en stor race ikk er er færdig med at vokse knoglemæssigt som 12 mdrs, der mener DKK man først er sikker på de 18 mdr. De er faktisk ved at ændre index systemet, så jo ældre hunden er når den bliver HD foto, jo flere " point" får den
    Skulle min egen lallehvalp på knap 12 mdr. indgå i avl om 3 mdr ? Ja man kender også hans linier fuldstændig,men derfra til at sige at han vil udvikle de " kvaliteter" han udviser nu, der er langt....


  • #51   11. apr 2009 Tina... Ja fysisk.. " Holder" kroppen, benstammer, hovedet, bryst og " rumpe".. Min Ferdinand tyder på en kompakt krop, god bagpart og godt bryst, men ingen ved hvad der sker . Han kunne godt have bedre stop, men har et kg hud i hovedet, vil det blive fyldt ud ?? En newf har sin " velmagtsdage som 4- 5 årig, hvad der ikke er som 2- 2½ årig kommer aldrig.... Vi ser sådan set aldrig en newf blive brugt under de 2 år ( tror min Albert var en af undtagelserne, han var 20 mdr., det var så Louis´s opdrætter, så man kan ikke sige at det var en udefra kommende opdrætter. Albert har for korte overarme, det er faktisk først kommet til syne da han rundede de 2½ år. Han er den eneste fra hans 11 hvalpe kuld med denne fejl og det tyder ikke på at han giver det videre. Albert er først blevet brugt igen, her som 3 årig)

  • #52   11. apr 2009 Linda -jeg er ikke helt med på hvad denne tråd har med dit fravalg af specialklub. Udover Tina, tror jeg faktisk ikke der sidder nogen her der er medlem af specialklubben for irske ulvehunde, så det er da i hvert fald ikke specialklubben der forskelsbehandler her.

    Jeg mener heller ikke at jeg selv forskelsbehandler. Optimalt set, jo så havde hunden da været lidt ældre når den blev brugt.
    MEN hundens linier er tjekket i hoved og r*v, og altså fundet uden fejl der bør udelukke fra avl.
    Hele forskellen ligger jo i, at havde hunden været uden tavle, så havde det været hovedløs, fordi man kun kan vurdere på hunden alene, og dermed ikke kan tage anerne med op til overvejelse. DERFOR mener jeg det er et noget større problem når en tavleløs hanhund bruges når de er 15 mdr, end når en tavlehund bruges i samme alder (vel at mærke hos en opdrætter der osse bruger muligheden for at tjekke anerne)

    Som jeg skrev en del længere oppe i tråden, ja så er jeg skeptisk når jeg hører sådan en alder i forbindelse med avl -men det sker at der gives argumenter for parringen der gør at jeg ikke finder det nødvendigt at dunke nogen i hovedet med alder...

    Disse argumenter kommer bare yderst sjældent fra folk der avler uden tavle -her er det så noget i retning af "han er så sød og dyyrægen siger han godt kan nu"


  • #53   11. apr 2009 Tina... newferne udvikler sig ikke i forkert retning... De udvikler bare ikke det man forventede... Alberts kuldbror manglede bryst som 1½ årig, der troede man at det ville komme... Det er aldrig kommet

  • #54   11. apr 2009 Tina.... Albert har også hold sig hele vejen igennem, men jeg kan godt se han han stadig udvikler sig.. Han blev 3, 1 januar i år.

  • #55   11. apr 2009 Nu hvor tråden har taget denne drejning, håber jeg ikke jeg træder helt ved siden af ved at spørge, hvad grunden er til at en så ung hanhund benyttes?

  • #56   11. apr 2009 Tina

    Vil også lige indover uden at trampe:

    Angående bredden - det mener jeg ikke man kan garanterer "kommer".
    Nu kender jeg jo ikke til Irske Ulvehunde - og kan kun give udtryk for hvad jeg selv oplever.
    Men jeg har set unghunde der ikke kom videre - ikke mange - men det er sket.
    Jeg vil så tilføje at at linierne bag ikke var kendte


  • #57   11. apr 2009 Tina

    Okay. jamen når alt er på plads - så er der vel ikke mere at rafle om *ss*


  • #58   11. apr 2009 Tina, tak for forklaring.

    Havde det været uforsvarligt at vente til næste løbetid?
    Hvad er gennemsnitsalderen for racen?


  • #59   11. apr 2009 Undskyld jeg spørger..Ikke en diskussion om Tina´s parring eller andres.. Det vil sige at det skal til at være tilladt at bruge hanner , når de er 14-15 mdr., når bare den er tjekket i forhold til avlsrestriktionerne på den pågældende race og argumenterne er i orden ???????????

    Igen ! Der er en grund til at man siger at en stor race skal være 18 mdr. før HD foto , hvis det er et krav. På den anden side, hvem ved om ens race er disponeret for HD , når man ikke tjekker den... men det er en helt anden diskussion !


  • #60   11. apr 2009 Kan ikke siges meget bedre Iben :o)

  • #61   11. apr 2009 Marianne -først ved 18 mdr vil et HD-billede jo give et reelt resultat. Nej jeg mener ikke at vi skal til at lade helt unge hunde (uanset køn) avle.
    Men der ER forskel på om en gennemtjekket hund med sunde aner, eller en tilfældig hund gør det.

    Jeg regner ikke med det er så udbredt at bruge hannerne så tidligt (det er det ikke ved min race i hvert fald), og dette er da ikke grønt lys for bare at avle løs. men jeg synes der ER tilfælde (som dette) hvor det kan forsvares at hannen er ung.


  • #62   11. apr 2009 Tina.... Udslettelse ?? Ja nu er HD jo ikke et nyere kendt problem...

    Så vidt jeg kan se har din race jo ingen avlsrestriktioner , men hvis man er bange for udslettelse ja så er det da også bedre at lade være....


  • #63   11. apr 2009 Iben... Ja så er det pga ledbåndene og ikke pga en knoglestruktoren ! ....
    Har du forandringer knoglemæssigt så bliver den altid værre !


  • #64   11. apr 2009 Som opdrætter er det nok bedst at HD foto tidlig, men sundhedsmæssigt er det jo nok bedst at vente... så hvem snyder hvem ?

  • #65   11. apr 2009 Nu var det omkring, om man vælger at foto tidligt eller senere..En hund med knogleforandringer til en C , går jo ikke til et A , men kan sagtens gå videre til en D...
    Ja som jeg skriver hvis HDén skyldes løse ledbånd.. Desværre kikker DKK ikke på disse " skader" når de siger hunden har HD... Albert har en kuld søster med D hofter, her er der ingen knogleforandringer, så ved træning kan denne status sagtens ændres


  • #66   11. apr 2009 Tina - jeg husker dårligt, men er der noget med Dharma har født tidligere?
    Er det den mislykkede drægtighed du nævner?

    Hvad er gennemsnitsalderen for racen siden du mener det for sent at parre en tæve på 4 år?
    Jeg sammenligner selvfølgelig med min egen race hvor der hos mange også parres efter tæven er fyldt 5 år.


  • #68   11. apr 2009 Tina... Hos newferne kan vi slet ikke sammenligne HD resulaterne fra udlandet.. Da det slet ikke er samme bedømmelses system de bruger... Der er faktisk newfer der bliver sendt til udlandet for at blive HD foto... Der er meget foruroligende at de bliver frie i udlandet ...


    Tina.....De sygdomme i oplever i din race, som I stadig ikke kender avegangen på, opdager I det på yngre hunde... Hos newferne ser vi faktisk først hjertesygdomme som 2-3 årig... Hos cavalierne er de jo 18 mdr. før de kan undersøge dette..


  • #69   12. apr 2009 Jeg kommer på banen igen, da der er et par stykker, som jo synes det er ganske smagløst, at jeg forlader debatten, på trods af at jeg har fået svar på mine spørgsmål.

    Alle går ud fra som givet, at det kun er Tina med ulvehundende, jeg refererer til - men jeg refererer til alle, som har gang i hvad jeg stadig vil kalde avl med hvalpe - jeg synes stadig, at jeres reaktioner herinde er under al kritik, for hele debatten her viser netop, at meget er tilladt og helt OK, hvis man har fået opbygget sig et renome, som "vældig fantastisk". Og har man først fået ind i hovedet, at det er Tina og kun Tina der bliver henvist til, jamen så ændrer man holding som med et knips med fingereren - og argumenterne er mange. I lige netop Tinas tilfælde, er der en som argumenterer, at hun er den mest seriøse opdrætter af denne race? Det synes jeg godt nok er noget af et statement, ser man på antal år, hunde og kuld hun har haft, men OK.

    Så er der det argument, at hun har 3 opdrættere i ryggen, som har godkendt og endda opmuntret hende til denne parring: Well, et par stykker har spurgt mig, hvorfor jeg taler om specialklub i denne debat? Derfor: - 3 opdrættere som opmuntrer til dette, og da jeg er ret sikker på, hvem disse 3 er, tillader jeg mig at tale om specialklub, og det er en (eller endu en) af mine begrundelser for ikke, at være medlem, at "min" specialklub.

    Der er så mange argumenter, som jeg personligt ikke kan bruge til ret meget, for omtalte hund er stadig kun en hvalp, og burde derfor ikke bruges til avl, og så er det fuldstændig ligegyldigt om "opdrætter" hedder Tina, Hans, Grethe eller Jørgen eller hvor mange opdrættere man har bag sig.

    Nogle har spurgt, om jeg kender Tina, hvilket jo i grunden er sagen udvedkommende, da det ikke kun hander om hendes paring, men generel paring af og med hvalpe - jeg kan oplyse, at jeg da har haft et par "øjeblikke", hvor Tina har været involveret - men jeg kender ikke Tina personligt. Ej heller kender jeg de personer, som jeg har set blive slæbt igennem dyndet af jer, for at proklamere, at deres unge hanhund nu er klar til avl, og jeg tror, at jeg med sikkerhed kan sige, at det gør I heller ikke, da deres begrundelser for at bruge en hvalp til paring, er blevet fejet af bordet - med hånlige og uværdige bemærkninger.

    Denne debat er et studie værd - som i mange andre debatter, hvor mange af jer deltager. Man vælger, at læse noget, men ikke noget andet i de indlæg, som "synderen" - i dette tilfælde mig - skriver. Eller måske vælger man kun at reagerer på det, som virkelig "gør en vred". Det ville måske tilføre debatten lidt saglighed, hvis man skrev i bullitpoints?

    Når jeg læser svarene på mine indlæg, kan jeg godt blive lidt "træt", fordi de ofte viser, at man har bidt sig fast i Tina, og at man i virkeligheden ikke læser, hvad der rent faktisk bliver skrevet, men jeg kan ikke sige, at jeg er overrasket - det er faktisk meget typisk for mange debatter herinde. Måske er det derfor, der er nogen som vælger, at slette deres tråde efter en rum tid?

    Hvis der er nogle af jer, som har gjort jer den ulejlighed, at læse hele dette indlæg samt mine andre indlæg, vil I måske opdage, at det ikke kun handler om Tina, men generelt om brug af hvalpe i avlen, og at det også i høj grad handler om den forskelsbehandling, jeg stadig synes foregår herinde, alt efter hvem man er.

    Og til jer som farer i harnisk over mig, fordi jeg tillader mig, at give udtryk for min holding:
    Jeres vredesudbrud, hvor I sandelig også fortæller mig hvad jeg er for en, bliver der altså kun rystet på hovedet af, og jeg ser det ikke som mere, end et overtryk, som skal udløses. Med andre ord: Det preller af.



  • #70   12. apr 2009 Her er jeg fuldstændig enig med Iben R!

  • #71   12. apr 2009 Linda, jeg kan sagtens sætte mig ind i din hovedrysten over brug af en 14 måneder gammel hund i avl. Jeg forstår også du finder det uacceptabelt at flere opdrættere bifalder dette.

    Hvad jeg ikke forstår er dit fravalg af specialklub på den bekostning.
    Det er vel netop indefra tingene skal ændres?

    Jeg mener det er vigtigt for en klub at der er flere holdninger og at disse bringes til debat. Mange ting kan ses fra flere vinkler, måske vil du få en bredere forståelse ved at høre argumenterne fra 3 forskellige opdrættere, måske vil de revurdere deres tankegang ved at lytte til dit syn på sagen.

    Måske I aldrig vil komme til enighed, men så er begge holdninger repræsenteret i jeres klub, det mener jeg personligt er vigtigt.

    Til denne sætning "jeg ser hundens ejer som værende en af de mest seriøse avlere af de hunde !" kan der selvfølgelig kun være enighed om at det må være en fortalelse. Man bliver trods alt ikke hundeopdrætter uden at have opdrættet hunde.


  • #72   12. apr 2009 Mie,

    Der ligger meget til grund for min fravælgelse af specialklubben, og det er ikke noget som skal drøftes på HG som sådan. Denne paring er blot endnu en begrundelse som er puttet i posen.


  • #73   12. apr 2009 Ja jeg kan kun sige som Mie.
    Er man utilfreds er der kun en måde at få det ændret på - og det er indefra.
    Ergo - mød op på generalforsamlingen - kom med ændringsforslag - nye love osv

    Der er ikke noget der klinger dårligere i mine ører end folk der "sviner" sit tilhørsforhold til. Det giver evt kommende ejer af disse racer et mega dårligt indtryk og de vælger måske derfor racen fra.

    (og her skriver jeg generelt!)


  • #74   12. apr 2009 Karin,

    Tja.....ved ikke hvad jeg skal sige. Jeg har ikke noget tilhørsforhold, og mener ikke jeg sviner nogen til. Jeg beklager hvis det kan lyde sådan.


  • #75   12. apr 2009 Linda

    Jeg skriver generelt. Det klinger bare ikke godt.

    Har man "raceproblemer" - hvad det jo i reglen er - så holder man det inden for murerne og arbejder sig frem imod en løsning.
    At mennesker er uenige om avl - linier - hundehold osv - sådan er det bare.
    Men racerelaterede sager - nej tak.


  • #76   12. apr 2009 Jeg er ganske enig med Iben.

  • #77   12. apr 2009 Damn hvor er jeg træt af folk der har ondt i r*ven over andre mennesker - jeg ser osse omtalte person som MEGET seriøst og velvidende om hvad denne har at gøre med !!!

    OMG - hg i en nøddeskal !


  • #78   12. apr 2009 Dorthe ?

    Ahva ?


  • #79   12. apr 2009 Dorthe.. det var noget af et udbrud.. Kan du uddybe den ?

  • #80   12. apr 2009 JA - jeg kender omtalte personligt ! STOP så for SA*AN den hetz !!!!!!!!!!

  • #81   12. apr 2009 Bo.. du kommer med et udbrud i en debat på et åbent forum og så forventer du ikke,at blive spurgt ind til det..

    Var det for at få 5 min opmærksomhed,eller hvad skulle du så med det udbrud ?

    Du må da stå ved,hvis en opdrætter er skidt,når du vælger at udtale dig et sted som her..


  • #82   12. apr 2009 Samt der er nogen der har interesse i andre racer end dem,man delere sofa med..

    Men det er måske ikke tilladt i ulvehunde regi ?


  • #84   12. apr 2009 nu har jeg skimtet tråden igennem... og jeg forstår ikke helt, er Tina slettet eller hva? For kan se I svarer som om hun har skrevet, men kan ikke hitte ud af det...

    nå, men jeg synes at 14 måneder er MEGET ungt for en hanhund...
    der er ikke de samme etiske guide-lines ved f.eks. DKK i forbindelse med hannens alder som der er ved tævens alder ved parring, men mange specialklubber under DKK har lavet regler for dette, hvilket jeg støtter helt op om.
    Det giver ikke en hanhund den samme stres ved en parring i en ung alder, da den jo ikke skal igennem selve drægtighedsperioden eller fødslen, men jeg mener ikke man kan danne sig et fuldendt billede af hanhunden mentalt før den er ældre og de sidste sundhedsmæssige spørgsmål og udviklingen af hunden er jo først færdig ved de små racer omkring 18 måneder og store racer 24 måneder.

    Jeg ante ikke hvem der blev snakket om i tråden, men kan godt forstå tankerne omkring forskellen her på HG.
    Og dette er ikke ment personligt men generelt!!!!
    Jeg ser mange harme-tråde omkring alder af både hanhund og tæver ved parring, og andre gange bliver dette forsvaret.

    Dog vil jeg sige, at jeg har langt mere respekt for at parringen er gennemtænkt, end at man på ingen måder kan forsvare det...

    men synes i bund og grund stadig det er en ung hanhund på kun 14 måneder, og stadig kun en hvalp.


  • #85   12. apr 2009 En hund på 14 mdr er nu altså en unghund -ikke en hvalp;o)

  • #86   12. apr 2009 michelle: du har helt ret... naturligvis unghund. ;0) Mere min personlige mening som jeg ville understrege, da jeg mener at store racer i en alder af 14 måneder kan være meget hvalpede.

    Tine: jeg mener 1 år er ekstremt tidligt... selvom der ikke er deciderede mental-problemer i racen, er det jo ikke alle hunde der egner sig til avl og man skal bestemt gøre sig tanker omkring hvilke mentaliteter man krydser selvom det ikke er "problem"-mentaliteter.
    Men som jeg skriver, kan små hunderacer parres i en yngre alder en store...
    og hvad jeg kan forstå, drejer det sig store hunderacer, og der mener jeg klart at 14 måneder er for ungt.

    Jeg kan godt forstå mange specialklubber under DKK har indført regler som hedder 2 år ved både tæver og hanhunde i forbindelse med parringer.


  • #87   12. apr 2009 4 Begge forældredyr skal på parringstidspunktet have en alder på mindst 2 år. Alle DKK’s avlsrestriktioner skal overholdes, herunder, at forældrene skal have opnået mindst 2. præmie på en DKK anerkendt udstilling.

    fra : (link fjernet)





    Hvis man både skal tage hensyn til eksteriør,
    mentalitet og desuden helst gardere sig mod arvelige sygdommen og defekter så bliver
    konsekvensen, at både hanner og tæver først bør anvendes i avlen når de er mindst 2
    helst 3 år gamle.

    (link fjernet)

    2-3 år... der var alligevel noget!


    flere specialklubber under DKK har det som regel:
    DLK’s regler for hvalpeanvisning af DKK stambogsførte hunde



    DLK yder hvalpeanvisning for nationale opdrættere blandt medlemmerne, når følgende punkter er opfyldt:
    1. Såvel hanhund som tæve skal minimum være 24 måneder inden parring.



  • #88   12. apr 2009 FC -nu er der jo stor forskel på hvor hurtigt forskellige racer modnes. Og jeg er temmelig sikker på at mange terrier har en noget større forandring gennem lømmelader osv, end en irsk ulvehund.

    Jeg synes osse 15 mdr er temmelig tidligt. Men som jegs krev helt i starten, er der situationer hvor jeg godt kan finde det forsvarligt. Og Tina havde argumenter for denne parring, der gjorde at jeg synes det var ok.

    Min egen race sker der en helt masse med mellem 1 og 2 år, både mentalt og fysisk, så en IF'er mener jeg ikke det kan forsvares at avle på i samme alder.
    Derudover skal de HD-fotograferes, og selvom man KAN gøre det allerede når de er 12 mdr, så mener jeg det giver et mere reelt resultat at vente lidt længere


  • #89   12. apr 2009 jeg er udemærket godt klar over at der er forskel på racer, derfor fandt jeg links til både store og små racer... og jeg ved godt, at der selv indenfor her er forskel, men der blev bedt om links, og jeg kom med dem, for at vise, at enkelte klubber har valgt at gøre det, ikke kun til en etisk regel, men en fast-sat regel for at hvalpene kan få DKK tavle.

    For lige at gentage mig selv: så har jeg langt mere respekt for en velovervejet og begrundet parring end en ugennemtænkt parring. Og jeg ville også undre mig hvis ikke det var gennemtænkt fra denne opdrætters side.
    Men jeg ændre ikke min holdning, for en stor hunderace synes jeg 14 måneder er meget tidligt.
    Og jeg ville bestemt lige vente nogle måneder for at se hundens udvikling i denne lømmelalder og som du skiver Michelle, lave de sundhedsmæssige test senere. Især store racer er jo ikke færdigudviklet i en alder af 14 måneder.
    Jeg synes virkelig en hund er meget ung som 14 måneder... men jeg ved godt der ikke er generelle etiske regler ved DKK... men det mener jeg faktisk der brude være. Om ikke andet synes jeg det er en god ide den enkelte klub så laver under-regler for deres race.


  • #90   12. apr 2009 jeg ved det ikke Iben, det var også hvad jeg spurgte om længere oppe... for jeg kan ikke finde hende... heller ikke i "gruppen"...
    håber jeg da bestemt ikke, hun var for mig en meget respekteret, seriøs m.m. bruger... det ville være et tab!


  • #91   12. apr 2009 Jep hun er væk, da det åbenbart for nogen er svært at læse det hun skriver som hendes egne personlige holdninger, og ikke som bestyrelsens udtalelser

  • #92   12. apr 2009 ej for %&#"!?&
    det er eddermame trist!!!!!

    Jeg er stadig af den mening at 14 måneder er for ungt for en hanhund af stor race at parre, men i min verden er der masser af plads til mennesker af anden mening eller holdning, især når denne kan begrundes og understøttes. ;0)

    Øv!!!

    Håber hun kommer tilbage... det ser man jo ofte... HG bliver man afhængig af. ;0)


  • #93   12. apr 2009 Michelle,

    Den udtalelse var da vist en smule ..... nå, tænker bare, hvis jeg nu slettede denne tråd, eller alle mine indlæg - tænkt eksempel - hvordan ville reaktionen så være? Som vanligt, at jeg nok ikke kunne stå inde for mine udtalelser? eller.....?

    Så sletter Tina sine indlæg, men så er det andres skyld??? Øh...ja undskyld, men er det ikke lige i kanten af ......................... forskelsbehandling?


  • #94   12. apr 2009 Sys fandme det er træls folk skal slette sig herindefra fordi andre skal sidde og gnide sig i fingerne mens de hænger andre ud !!!

  • #95   12. apr 2009 Lille-My,

    Jeg tror ikke, at der er nogen som sidder og gnider sig i hænderne, og der ingen, som har hængt nogen ud, men som du kan læse i denne lange tråd, så bliver der nævnt noget om, at kunne stå inde for det man siger og gør.........

    Jeg vil dælme have lov til - præcis som I andre - at give udtryk for mine holdninger. Hvis det så afstedkommer, at nogen føler sig nødsaget til at slette profil/indlæg, er ikke min eller andres skyld, og i øvrigt heller ikke mit problem.

    En ung pige, som i øvrigt var både høflig og sober i sin skrivemåde, slettede for et par måneder siden sin profil efter en hed debat hun var en del af, og jeg skal da lige love for at andre HG brugere hurtigt fik oprettet en ny tråd, hvor den stakkels pige blev svinet til, fordi hun var da både ynkelig, umoden og kunne ikke stå inde for hvad hun havde skrevet!!!! Hvor er forskellen her?


  • #96   12. apr 2009 Ved ikke hvilken debat du omtaler - men forstår bare ikke hvorfor man skal sidde og hænge andre ud ? Istedet for at gå til vedkommende !

  • #97   12. apr 2009 Lille-My,

    Jeg kan ikke fortælle dig hvilken debat, da det er så længe siden, men jeg snakkede med pigen på mail, og hun var rigtig ked af det.

    Og jeg kan altså stadig ikke se, at nogen er blevet hængt ud? Og hvad er det man skal gå til vedkommende med? Jeg taler om en generel problemstilling, som jeg personligt synes er meget vigtig og alvorlig i avlen med hunde. At jeg så har en anden holdning til dette en mange andre er vel et eller andet sted OK?


  • #98   12. apr 2009 DET i sig selv er ok - men ikke at den generelle problemstilling skal gå ud over netop et bestemt individ - såe kunne man have opsat tråden på en helt anden måde ! en subjektiv tråd !!!

  • #99   12. apr 2009 Det er godt nok en uhyggelig tråd denne her...

    Den viser faktisk meget meget tydeligt, den forskelsbehandling, der foregår.

    Her skal man nemlig ikke stikke næsten for langt frem, ikke være ALT for tydelig, ikke have ALT for mange holdninger og helst heller ikke udtrykke dem for meget.

    For så kommer der nemlig tråde som denne her - som i den grad er et udspring af janteloven og som emmer af misundelse.

    ØV, at Tina bliver nødt til at slette sig fra HG på grund af slet skjulte antydninger om amoralske handlinger.
    Jeg kan ikke sige andet, end at jeg godt forstår hende.
    Og som tillæg kan jeg sige, at jeg INTET aner om hendes hunde eller hendes avl, men taler udelukkende ud fra det synspunkt, at jeg godt kan lide profilen Tina Tullstown.

    Så JA gudødme er der da forskelsbehandling herinde. Alt andet ville være unaturligt.
    Nogen kender man, nogen kender man ikke, nogen udtrykker sig så der ikke opstår misforståelser, andre gør ikke. Nogen argumenterer sagligt og kan tale sin sag, andre kan ikke.

    Hvad havde du forventet?

    I den virkelige verden er det sådan, at ligebehandling er forskelsbehandling. Og sådan er det også her.

    Alting starter med sig selv........

    Endnu engang.... ØV!!


  • #100   12. apr 2009 Lille-my,

    Individet kom selv på banen, med direkte spørgsmål til mig om det var hende jeg hentydede til - det var det blandt andet, men også til andre som bruger hvalpe i avlsarbejdet. Du må da indrømme, at når man selv opretter debatter, hvor man fortæller, at man bruger en meget ung hund i sit avlsarbejde, må man kunne forvente en eller anden reaktion - dersom nogen - og det er så tilsyneladende kun mig - synes at det ikke er etisk korrekt og meget problematisk at bruge, hvad jeg stadig vil kalde en hvalp - i sit avlsarbejde. Jeg har selv haft ulvehunde i fem år, og ved udmærket, at den IKKE er færdigudviklet - hverken fysisk eller psykisk i den alder. Jeg har haft mange hunde i tidens løb, og ikke en af dem, hverken de små eller store, var helt færdige før de var 2 år - nogle af dem endda senere.


  • #101   12. apr 2009 CH,

    Jeg kan love dig, at min tråd så absolut ikke udspringer af hverken jantelov eller misundelse.

    Hvad jeg havde forventet af voksne mennesker? Well, ..... ikke det her.

    Og du har ret....alting starter med sig selv --- for alle!


  • #102   12. apr 2009 Denne tråd har da holdt sig på et helt rimeligt plan, jeg har svært ved at se forbrydelsen.
    Selvfølgelig skal det være legalt at give udtryk for sin holdning i forskellige emner, ligesom det er helt fint at gå ind i en tråd med modargumenter.

    Men ja, vi ser da forskelsbehandling her på siden. Når det er gamle brugere som mange har sympati for, holdes der igen. Er det en ukendt bruger får følelserne frit løb.

    Det behøver ikke omhandle klub eller ikke klub, i en tråd som denne http://hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=313382 hvor en 1 år gammel hanhund med tavle har parret en blandingstæve, bliver der ved gud bare ønsket tillykke og iiih hvor er det spændende.

    Havde det været en bruger ingen kendte er jeg ret overbevist om piben havde haft en anden lyd. Men er det folk vi "kender" så vælger mange at tie. Velopdragne er vi jo...


  • #103   12. apr 2009 Dit spørgsmål har jo netop udgangspunkt i, at du mener, at nogen bliver forfordelt...

    At nogen får særbehandling og andre får hug..

    I dette tilfælde er det jo ret tydeligt at se, hvem der for hug.

    I mine øje skal avl til hver en tid diskuteres, dissikeres, og hver gang, en opdrætter benytter sig af en avlshund, der træder uden for normen skal vi sikre os (især som købere, men også de, som opdrætter) at argumentationen for benyttelse af lige præcis DEN hund er i orden.

    Jo, man kan generalisere, men en sådan er der altid undtagelser på. Ligesom der er undtagelser i forhold til indavl er der også undtagelser i forhold til alder på avlshunde.
    (Og her vil jeg igen understrege, at jeg intet aner om den specifikke hund, der er brugt, så det udtaler jeg mig på ingen måde om).
    Hvis en opdrætter kan argumentere for brugen af en hund, der falder uden for normen og argumenterne er fornuftige og sammenhængende, så bliver man da nødt til at lytte....Og nogle gange også forstå og acceptere.

    For mig er det ligegyldigt hvem, opdrætteren er.... Det er kun argumenter, der tæller... Har man dem ikke, så KOMMER røven i klaskehøjde...


  • #104   12. apr 2009 Må erkende jeg er meget ked af at Tina har været nødt til at slette sig fra HG..... Viste slet ikke før nogen antydede i tråden at det drejede sig om netop hende...synes så vi havde en god debat omkring emnet .... Bliver så ked af,når jeg læser efterfølgende og får tænkt klart at jeg synes det er sørgeligt at man indenfor sin egen race laver en debat på HG hvor man egentlig diskuterer et emne som burde være foregået i specialklubben.... Kunne aldrig drømme om at tage sådan en debat offentlig med en fra min egen race

  • #105   12. apr 2009 Ch,

    Det er jo et fåtal i denne tråd, som uddeler hug - så vidt jeg kan se på tråden er 95% af udsagnene for avlsarbejdet med den omtalte hvalp. Det er da en rigtig høj procentdel.

    Og jeg forstår overhovedet ikke, hvorfor man sletter sin profil, hvis man er så skråsikker i sin sag - jeg er faktisk et stort spørgsmålstegn. Men igen - det er altså ikke mit problem at en profil er slettet, fordi jeg stiller relevante (for mig er de relevante) spørgsmålstegn til både brugen af hvalpe i avlsarbejde samt forskelsbehandlingen på HG.


  • #106   12. apr 2009 Linda, det, der måske kan være dit problem er, at rigtig mange rent faktisk kunne regne ud, hvilken hund og hvilken profil, du skrev om. Faktisk skrev du det direkte til Michelle.

    Det MÅ komme under udhængningsreglen.

    Jeg ved, at en lignende udhængning ville blive et problem i forhold til MIN specialklub og lur mig, om det ikke også er tilfældet i jeres.

    Det er ALTID relevant at diskutere avl. Men at gøre det på andres bekostning er ikke i orden, IMO.

    At blive nødt til at slette sin profil for at beskytte sig selv burde ikke være nødvendigt.


  • #107   12. apr 2009 Marianne,

    Ja, det er da sørgeligt, at Tina har slettet sin profil - men at tråden kom til at handle om ulvehunden, kan Tina og tavlevennerne vist takke sig selv for. Og tro mig, hvis jeg troede det ville batte noget at tage avlsarbejdet op andet steds, ville jeg gøre det.

    Men......nu handler tråden altså ikke kun om Tina, men om brugen af hvalpe i avlsarbejdet - SÅDAN GENERELT FOR ALLE RACER. Det tror jeg efterhånden, jeg har pointeret så mange gange, at jeg slet ikke forstår, at I stadig kun trækker Tina ind i debatten. Det er jo fantastisk.

    Hvis du læser hele tråden een gang til, tror jeg at du vil opdage, at de der taler mest om Tina er Tina selv samt tavlevennerne - ikke jeg.


  • #108   12. apr 2009 Her er indlægget, hvor du falder for udhængningsreglen og hvor det kommer til at stå HELT klart, hvem du taler om:

    Linda C



    Skrevet: 10-04-2009 17:46:50

    Michelle,

    Det tillykke du gav i omtalte tråd, viser at du kender "opdrætter".

    Af ren og skær nysgerrighed: Hvilke kriterier mener du, bør være til stede før avl - eksempelvis hanhundens alder?


  • #109   12. apr 2009 CH,

    Jeg har ikke udhængt nogen i denne debat - og hvis det er udhængning at komme med eksempler, så kan skal jeg med glæde fremfinde flere debatter, hvor der er eksempler som vil noget.

    I øvrigt er jeg er ikke medlem af nogen specialklub


  • #110   12. apr 2009 Linda.... enig, men du viste at den parring forekom og var en medvirkende årsag til du tog emnet op.. Du burde have tænkt så langt at der ville komme en reaktion omkring Tina´s avl...

  • #111   12. apr 2009 Ch,

    Ja, .... og..... er det omfattet af udhængningsreglen???

    Den må du vist uddybe


  • #112   12. apr 2009 Taget fra brugerbetingelserne:

    "Ligeledes gælder at personer der kritiseres udenfor siden ikke må kunne identificeres, hverken ved hentydninger eller ved andre omstændigheder vedrørende den konkrete person eller dennes virke. "


  • #113   12. apr 2009 Marianne,

    Det er forbudt, at komme med eksempler inden for sin egen race, men ikke for andres racer?

    Nej den forstår jeg ærlig talt ikke - enten må man komme med eksempler eller også må man ikke.


  • #114   12. apr 2009 Man må gerne komme med eksempler, men mennesket bag eksemplerne må ikke kunne identificeres.

    Og ja, det sker ofte her på HG. Men det gør jo ikke sagen bedre i denne tråd.

    Det, der er rigtig ærgeligt her er, at det fører til at en bruger må slette sin profil.


  • #115   12. apr 2009 Ch,

    Jeg forstår altså stadig ikke, at det er udhængning, jeg har ikke svinet nogen til på nogen måde. Jeg har pointeret en problemstilling som jeg synes var meget vigtig.

    Rent faktisk synes jeg selv, at jeg har været yderst saglig i denne debat, og prøvet at fremkomme med mine synspunkter omkring brugen af hvalpe i avlen.

    Hvis jeg nu var kommet med et eksempel, hvor bruger ikke var "gammel i gårde", havde du så trukket dette frem?


  • #116   12. apr 2009 Linda.... I sidder med samme race.. Det må da have været et diskussionsemne indenfor din race....

  • #117   12. apr 2009 Linda.... Kan godt være at det kun foregår i min newf verden, men man har da en vis loyalitet " indenfor murerne".... Så sådanne emner tages internt ....

  • #118   12. apr 2009 Ch,

    Ja du må altså undskylde mig nu, for jeg har set brugere slette deres profiler, pga chikane og andre mindre søde ting, hvorefter der straks bliver oprettet nye debatter som sviner vedkommende til - fordi man synes de var ynkelige.

    Jeg er godt klar over, at nogle synes at det er en personlig hetz, men det har på intet tidspunkt været hensigten - og denne såkalldte "hetz" blev egentlig først registreret af mange da Tina selv kom på banen.


  • #119   12. apr 2009 Linda, som jeg forstår dit første indlæg, så handler det mestendels om, at du obsererverer forskelsbehandling på HG.

    Du bruger et eksempel, som desværre er meget genkendeligt (og her kommer udhængningsreglen ind, der i sidste ende fører sletning af profilen med sig).
    Havde du enten valgt et andet tema inden for avl, eller - som du selv siger - et eksempel, der er mindre friskt i hukommelsen eller måske bare mere konstrueret, så havde det sikkert ikke udartet sig som det har gjort.

    Det er rigtig ærgeligt, især for Tina, men da også i forhold til dit formål med tråden.


  • #120   12. apr 2009 Marianne,

    Jeg synes det dejligt at I har en god klub


  • #121   12. apr 2009 Linda, jeg er ganske enig med dig i, at ikke alt (langt fra) foregår efter bogen herinde.

    Men det er heldigvis meget sjældent, at det ender som det gør her, hvor en bliver nødt til at slette sig for at beskytte sig selv.


  • #122   12. apr 2009 CH,

    Nu bliver jeg jo nødt til at spørge ,om det er fordi det lige netop er Tina, som har slettet sin profil - eller om du ville have påpeget dette, hvis det havde være Peter, som kun har været medlem 1 måned, og måske ikke var blevet så populær endnu?

    Jeg er helt ærligt meget overrasket over dette, især set i lyset af hvordan debatterne foregår herinde - og jeg synes ærlig talt, at denne debat har været yderst sober.


  • #123   12. apr 2009 Linda: Tavlevenner? Dvs. at hvis man synes at Tina kan og har argumenteret for sin brug af Falkor som avlhan i denne sammenhæng så er det fordi man er "tavleven"?

    Det kan ikke være fordi man rent faktisk som uvildig har hørt argumenterne og synes at disse kan forsvare brugen af en 15 mdr.'s han i denne specielle parring?

    Hmm ... Jeg synes helt klart denne tråd bør falde for udhængningsreglen. Tina har aldrig lagt skjul på at hun på HG optræder som sig selv, en privat person med dejlige hunde som hun brænder for på et seriøst plan.

    Hun har ikke optrådt på HG som repræsentant for specialklubben.

    Tina kan ikke som repræsentant sidde herinde og finde sig i at blive udhængt hvis dette kan falde tilbage på specialklubben.
    Dette ville jeg heller ikke kunne hvis jeg talte på vegne af andre end mig selv da hensynet til denne må være større end hensynet til mig selv.

    Tina har altid optrådt som privat person på HG.

    Du vælger at blande specialklubben ind i det og dette tvinger Tina til, som repræsentant at gøre det eneste rigtige mod din hetz mod ikke kun hende men selve specialklubben og slette sig.

    Jeg siger føj for en omgang.

    Og jeg har ikke tavle på min hund. Er jeg så stadig en tavleven af Tinas? Man bliver vel automatisk tavleven hvis man er uenig med dig for så kan du på den måde skubbe alle argumentationer som går din udhængning imod, hen under at det må være fordi vi kender Tina og ikke fordi vi rent faktisk HAR sat os ind i denne sag, hørt begge sider og stadig ikke mener at Tina handler uetisk ...

    Håber at det ovenstående er til at finde hoved og hale i.


  • #124   12. apr 2009 Linda, som sagt før, så handler det ikke om profilnavne for mig.

    Personligt er jeg ked af at Tina har slettet sig fordi jeg som sagt er glad for hende som "person" (profil, jeg kender hende jo ikke IRL), men for mig havde princippet været det samme om det havde været en hvilken som helst anden profil.

    Som sagt forholder jeg mig slet ikke til den hanhund, for jeg kender intet til den parring, jeg ved ikke hvilke argumenter der er for og imod brugen af den.
    Jeg forholder mig egentlig kun til det, du taler om - forskelsbehandling.

    Og ja, det er der, men den gælder hele vejen rundt. Alt andet ville være unaturligt.



  • #125   12. apr 2009 Ch,

    Har Tina slettet sin profil for at beskytte sig selv?
    Hvorfor i alverden har hun det, hun har hele tiden sagt, at hun har argumenterne i orden.

    Og jeg vil altså fastholde, at hun selv bragte sig ind i debatten, og at debatten på et tidspunkt udelukkende handlede om hende, pga at nogle mente, at jeg KUN hentydede til hendes paring.

    Hvis jeg skal være helt ærlig, så synes jeg faktisk, at det er ret fantastisk at se, at en enkelt person, kan skabe så meget røre - fordi man er gammel i gårde og vellidt.


  • #126   12. apr 2009 Sanne har netop beskrevet, hvad der er foregået bag kulisserne som en direkte konsekvens af denne tråd.

    Det er ikke så meget et problem, at det ikke KUN handlede om hendes parring, men ene og alene det, at hun var meget nem at genkende i din beskrivelse.
    Og det har ført andre problemer med sig, desværre.


  • #127   12. apr 2009 Linda, synes du det er unaturligt, at der bliver skabt røre om en person når personen er vellidt?

    Jeg vil da ellers mene, at det er unaturligt at hvis det ikke skete.

    Vi har set det en del gange før, hvor markante profiler enten er blevet slettet eller har slettet sig.
    Det er vel en ganske almindelig konsekvens af mennesker sociale omgang.


  • #128   12. apr 2009 Sanne M,

    Det var "medlemmer af tavlemafiaen" som bragte Tina ind i debatten med navn, ikke jeg.

    Well, jeg afventer så at høre fra admin - for jeg kan da godt se, at I alle meget gerne vil have, at denne tråd kun handler om Tina. Men det er også rigtig nemt, hvis man ikke ønsker at tage stilling til hele problematikken omkring brug af hvalpe i avlsarbejdet. Det synes jeg er sørgeligt.

    Jeg vil stadig påstå, at det var "medlemmer af tavlemafiaen" og Tina selv, som bragte hendes navn på bane.


  • #129   12. apr 2009 Linda: angående emnet omkring alder af hanhunde til parring, så kan du jo læse i mine indlæg at jeg bestemt synes 14 måneder er for ungt...
    men har du nogle links til facts omkring ulvehundenes udvikling og især hvornår de er færdigudviklede?
    Er der sær-regler under specialklubben omkring alder for hanhundene ved parringen?
    Er der regler for hvornår hanhunden tidligst kan sunhedstestes?

    Jeg har fundet ufattelig mange links på nettet omkring regler og etik, men har ikke søgt decideret for ulvehunde, da det altså er gået forbi min næse til at starte med, at det handlede om denne race og én bruger...
    så jeg søgte generelt...
    men nu bliver jeg jo nysgerrig omkring netop ulvehunde.

    I mine øjne er 14 måneder for ungt... men jeg vil også indrømme, at det hjælper at høre, at det er nøje gennemtænkt og det har sine begrundelser...
    men jeg kunne godt tænke mig at høre, hvorfor parringen med netop denne hanhund ikke kunne vente lidt?
    Og så kunne jeg godt tænke mig at høre om netop denne races udvikling i forhold til alder...
    hvad jeg kan læse på nettet omkring store racer ligesom ulvehundene, så er der mange klubber under DKK som vil have de mindst er 2 år og nogle racer kan ikke f.eks. HD-testes før 2 år, så det giver sig selv med alder.


  • #130   12. apr 2009 Linda, både din beskrivelse og din besked til Michelle var temmelig entydig.

    Du specificerer den senere..

    Mange genkendte historien, ikke mindst Tina selv... Derfor - : "Ligeledes gælder at personer der kritiseres udenfor siden ikke må kunne identificeres, hverken ved hentydninger eller ved andre omstændigheder vedrørende den konkrete person eller dennes virke. "

    Jeg vil ikke meget gerne have, at tråden handler om Tina.. Jeg ville VIRKELIG ønske, at den ikke gjorde - eller at man i det mindste ikke kunne se, at det er hende, du havde i tankerne, da du skrev dit indlæg...




  • #131   12. apr 2009 hov hov hov... og jeg er forresten selv et medlem af denne tavlemafia....
    jeg reklamere bare ikke med det på den måde...
    men dem som "kender" mig herinde, ved hvad jeg står for og hvad min grundholdning er...
    jeg har meget respekt for bruger-profilen Tina, men jeg har også mine egne holdninger i forhold til emnet her i tråden omkring alder for hanhunde i avl.

    Men som Michelle også skriver længere oppe, så er der forskel på racer, det ved jeg godt, især store og små hunderacer.


  • #132   12. apr 2009 Jamen, ved I hvad venner, jeg vil da slette denne tråd - og så synes jeg I bør tænke på denne tråd, næste gang I får en eller anden til at slette sin profil pga chikane

  • #133   12. apr 2009 Linda hvorfor nu dette martyrium?

    Jeg har, mig bekendt, ikke fået nogen til at slette sig og jeg chikanerer ingen...


  • #134   12. apr 2009 Inden jeg sletter tråden, vil jeg sige, at jeg havde både Tina og andre i tankerne da jeg oprettede tråden.

  • #135   12. apr 2009 Og det kunne man desværre se :o(

  • #136   12. apr 2009 Ch,

    Det har intet med matyrium at gøre - ikke mere end at man sletter sin profil, fordi man får lidt modvind.

    Men jeg læser faktisk dine og Sannes indlæg som en lille trudsel om, at jeg burde smides ud af HG? Fordi I føler at jeg trådt een i godt kan lide lidt for nær.


  • #137   12. apr 2009 Linda, du skal nøjes med at læse mine ord, ikke tolke dem.

    Jeg har på ingen måde underlagt en trussel om noget som helst.

    Jeg forsøger at diskutere konsekvensen af denne tråd.... Og den ER altså ret ærgelig IMO.

    Jeg synes temaet er ok, og det er da fint at diskutere. Jeg synes til gengæld at du var klodset i din måde at sætte det op på, og det har fået nogle konsekvenser, som du nok ikke kunne forudse, men som havde væet undgået, hvis du havde holdt dig nogenlunde til reglerne herinde.


  • #138   12. apr 2009 øh... det fatter jeg da heller ikke noget af... at slette tråden...
    vi er altså nogen som gerne vil have en ordentlig debat og som stiller relevante spørgsmål...

    er du ikke sød at kigge på mit indlæg Linda???


  • #139   12. apr 2009 Linda: Det var meget kort inde i tråden at jeg blev klar over at det drejede sig om Tina. Og det var dig selv der gjorde mig opmærksom på det

    Skrevet: 10-04-2009 17:46:50

    Michelle,

    Det tillykke du gav i omtalte tråd, viser at du kender "opdrætter".

    Ja den tråd var vi så alligevel en del der havde læst og skrevet i og i forhold til startindlægget var det meget nemt at regne ud hvem der blev talt om og derfor er det udhængning som CH også flere gange har gjort opmærksom på.

    Der er mange der har skrevet deres holdning til avl med en 15 mdr. gammel han flere gange og at det naturligvis ikke er ønskeligt men at der en gang imellem kan argumenteres sagligt for et sådan valg. Så at du ikke føler at du får svar på dit oprindelige spørgsmål må stå for egen regning. At du ikke får de ønskede svar er beklageligt for DIG.


  • #140   12. apr 2009 og jeg vil altså lige sige, at jeg altså ikke anede det drejede sig om denne ene bruger.
    Jeg har ikke et dybdegående kendskab til denne bruger, men har dog, især gennem visse grupper, haft gode dialoger og fået kendskab til profilen... jeg anede ikke det drejede sig om denne bruger...
    måske jeg er blåndine. ;0)
    Men det er altså gået min næse forbi selv med det indlæg som skulle være så åbenlys...
    sorry CH, vi plejer at være enige, men jeg synes altså ikke det var så gennemskueligt som du siger.


  • #141   12. apr 2009 Jeg truer ikke med noget. Du vil sikkert højst få en lille advarsel om ikke at udhænge ..

    Aldrig har jeg truet nogen !!


  • #142   12. apr 2009 Jeg kan stadig ikke se det er udhængning, da det jeg henviser til, er debat rejst af Tina, hvor hun fortæller om paringen.

    Jeg har skrevet til Admin, og vil naturligvis rette mig efter deres henvisninger. Til da, vil jeg stoppe her.


  • #143   12. apr 2009 Miss FC - jeg havde heller ikke gennemskuet det. Mest fordi jeg intet kender til hverken Tinas avl eller Tinas hunde.

    Men der var jo meget hurtigt nogen der vidste, hvem eksemplet kom fra. Og det er der filmen knækker... for det må ikke ske.

    I forhold til temaet og i forhold til det konkrete eksempel kan jeg kun sige, at det er argumenterne, der tæller.
    Jeg har ikke hørt argumenterne fra Tina, så det kan jeg ikke udtale mig om.
    I princippet er det konkrete også irrelevant her, synes jeg.

    Jeg synes ikke, man skal avle på meget unge hunde, og heller ikke ældre tæve. Man skal ikke lave tæt indavl.
    Det er min generelle holdning. Men det sker en gang imellem, at det kan forsvares at gå uden for normen.
    Om det er tilfældet i Tinas tilfælde aner jeg ikke noget om.


  • #144   12. apr 2009 CH: men det kan være svært at debattere noget generelt, hvis det udspringer fra et konkret eksempel... for så de personer som er med i det konkrete eksempel vil altid kunne se udhængningen, selvom alle andre udefrastående ikke kan.
    Jeg ved ikke om dette gav mening... det er sent og jeg har eksamen i overmorgen... så er lidt træt. ;0)

    Linda: er du ikke sød, for 3. gang jeg spørger, at læse mit indlæg omkring hanhundens alder ved en parring for ulvehunde????
    Jeg føler mig helt overset.
    Jeg prøver faktisk at diskutere emnet på dette generelle plan som du gerne ville... men bliver altså lidt overset. *snøft*


  • #145   12. apr 2009 Miss FC - det er nemlig svært at lave generelle diskussioner ud fra specifikke hændelser.
    Derfor er det også bedst at undgå specifikke hændelser som udgangspunkt for diskussioner IMO. Man vil ALTID kunne ramme nogen utilsigtet.


  • #146   12. apr 2009 Miss FC,

    Det handler stadig ikke kun om Tina og Ulvehunde, det handler og om alle hunde generelt.

    Jeg vil meget gerne afholde mig fra at debattere lige nu til jeg har hørt fra Admins, for jeg kan da se, at jeg har berørt en bruger, som ikke må berøres - det er jo beklageligt.


  • #147   12. apr 2009 Linda, det er noget ufine hentydninger du kommer med, på trods af, at du gang på gang får at vide, at det ikke handler om, at det er DEN bruger, det handler om, man bare EN bruger.

    Jeg vil gerne bede mig den antydning frabedt, tak.


  • #148   12. apr 2009 .....og I vil naturligvis blive informeret om deres afgørelse.

  • #149   12. apr 2009 Enig med CH !!

  • #150   12. apr 2009 Linda -nu skriver jeg utroligt sjældent i de der "tilykke din hund er drægtig tråde", og derfor kunne flere med lidt omtanke regne ud at det var hende det drejede sig om.

    Men dernæst tror jeg faktisk ikke at Tina slettede sig fordi hun er nævnt i denne tråd, eller på baggrund af at du ikke fandt parringen ok.

    Hun har slettet sig, fordi det pbenbart er svært for nogen, at finde ud af, at hun var herinde som privat-person, ikke som bestyrelsesmedlem.
    Når du flere gange skriver at "derfor er jeg ikke i specialklubben" på baggrund af hvad Tina gør eller ikke gør, så betyder dte jo åbenbart at du ser hendes udtalelser og handlinger, som noget der har med bestyrelsen at gøre. Og det er dette som ikke dur når man faktisk er her som privat.

    Sanne har ellers forklaret det meget godt


  • #151   12. apr 2009 CH: men de fleste spørgsmål og undren stammer fra konkrete hændelser i ens liv... så det ville godt nok dræbe mange tråde her på HG... for mange. ;0)

    Linda: hmm... det er jeg da lidt ked af... her var en reel nysgerrighed fra min side omkring avl og hanhundens alder, men så rammer jeg en mur...
    kan ikke forstå du ikke vil understøtte din mening omkring at hanhunden er for ung med nogle facts og teorier...
    jeg har jo den samme mening som dig i forhold til hanhundens alder (!!!) og jeg har længere oppe lagt links ud der til dels begrunder min holdning, men man kan jo ikke diskutere dette emne uden at komme med eksempler på de enkelte racer, fordi det er så forskelligt.
    Og nu er din race immer væk ulvehunden, ergo ville jeg da gerne have noget konkret omkring dette.


  • #152   13. apr 2009 Og for mit vedkommende, kan jeg (IGEN) sige, at det IKKE er fordi det er den bruger det drejer sig om, men fordi denne bruger kunne argumentere for sine handlinger, og argumenterne IMO holdt vand.

    Hvis "Peter" gjorde det samme, og havde argumenter jeg synes var holdbare, jamen så var de ligeså accepterede osse selvom han kun havde været her 1 måned.

    Og ja -self er der større reaktion når det er en "kendt" og vellidt bruger det handler om -der er jo givetvis flere mennesker der så føler sig berørt af det, end hvis det var en helt ukendt person. Tag et kig i de virkelige verden, hvor det er helt det samme


  • #153   13. apr 2009 Miss FC - dette var ikke en hændelse fra trådstarters eget liv - havde det været det, havde der ingen problemer været i det.



  • #154   13. apr 2009 Se trådstarter KUNNE jo sagtens have starten tråden med en specifik bruger i baghovedet.

    HVIS hun nu havde skrevet som eksempel "en hanhund på 15 mdr -hvad synes i" så havde ingen genkendt brugeren, og der kunne debateres udfra det.

    MEN det Linda kommer med, er jo slet ikke et eksempel, men en henvisning til en tidl tråd, nemlig en tråd hvori jeg har skrevet tillykke (og dem er der ikke mange af).

    Derudover bliver der løbende i denne tråd, draget lighedstegn mellem Tinas gøren og laden, og specialklubbens bestyrelse. Og her mener jeg det er vigtigt at huske på, at hun herinde udtalte sig som privatpersonen Tina. Hendes udtalelser er altså ikke = bestyrelsens udtalelser.


  • #155   13. apr 2009 Nej nu må jeg alligevel lige forsvare mig.
    Jeg har på intet tidspunkt nævnt bestyrelsen -- på intet tidspunkt.

    Jeg nævner 3 avlere, fordi der i debatten om drægtigheden bliver fortalt, at der var 3 opdrættere som havde opmuntret til denne paring, og jeg nævner specialklubben. Og jeg vidste ærlig talt ikke, at det var forbudt, at henvise til andre debatter?

    Hvis jeg f.eks. havde skrevet i den debat, som Tina selv havde oprettet, havde det så været i orden?


  • #156   13. apr 2009 Linda, ja - så havde det været i orden...

  • #157   13. apr 2009 CH,

    Er det forbudt at henvise til andre debatter herinde?


  • #158   13. apr 2009 Man må i øvrigt gerne henvise til andre debatter, men man må ikke kritisere andres handlemåde....

  • #159   13. apr 2009 Problemet her er, at emnet handler om et konkret menneskes måde at opdrætte på, og at man kan regne ud, hvem det er, det drejer sig om.

    Hvis du havde skrevet: Inspireret af en anden tråd, kunne det være interessant at høre, hvordan I forholder jer til avl med en hanhund på 15 måneder.

    Så var den gået...


  • #160   13. apr 2009 Linda -du må self gern henvise til en anden debat. Osse om et generelt emne du undrer dig over osv.

    MEN når du henviser til en specifik person/parring (idet du henviser til den tråd jeg har skrevet i, og dermed den parring det omhandler), så er det en anden sag, for så er det jo tydeligt for enhver der har læst tråden, hvem dette handler om:o)

    Og ang specialklubben, så skriver du (mere end en gang) noget i retning af at det er deror du ikke er med i specialklubben.Altså fordi Tina bestyrelsesmedlem, gør sådan og sådan, ønsker du ikke at være med. Mn hvad Tina gør derhjemme, er jo Tina privatperson -ikke Tina bestyrelsesmedlem.
    Er der problemer med et hun gør, iforhold til specialklubbens regler, så kan denne træde til, uanset om hun er bestyrelsesmedlem eller ej


  • #161   13. apr 2009 bortset fra når en eller flere brugere vælger at ytre noget omkring deres handlemåder, så må man jo godt kommentere dette specifikt i den tråd det bliver nævnt.


    Og igen igen igen linda: jeg håber stadig du, når du har tid og overskud, vil finde lidt teori omkring hanhundens alder i avl... noget som kan underbygge din mening... det vil jeg mene ville kunne løfte diskussionen op på det niveau den fortjener og forhåbentlig var meningen den skulle være...
    selvom du ikke vil snakke specifik, så kan du jo ikke undgå dette i en diskussion med sådan et emne, da det er forskelligt fra race til race. Og nu er jeg blevet oprigtig nysgerrig omkring ulvehundene.


  • #162   13. apr 2009 Michelle,

    Nej Michelle, jeg skriver ikke, at jeg har valgt ikke at være medlem af specialklubben, fordi Tina gør dette eller hint. Jeg skriver at opdrætternes opmundring til denne paring, er endnu en grund til, at ikke ønsker medlemskab.

    Citat,
    "Så er der det argument, at hun har 3 opdrættere i ryggen, som har godkendt og endda opmuntret hende til denne parring: Well, et par stykker har spurgt mig, hvorfor jeg taler om specialklub i denne debat? Derfor: - 3 opdrættere som opmuntrer til dette, og da jeg er ret sikker på, hvem disse 3 er, tillader jeg mig at tale om specialklub, og det er en (eller endu en) af mine begrundelser for ikke, at være medlem, at "min" specialklub."
    citat slut



  • #163   13. apr 2009 Miss FC,

    Kan vi ikke vente med det lige nu?


  • #164   13. apr 2009 Opdrættere er da ikke lig med specialklubben?

    Er du uenig - gerne vil have noget ændret - ja så er det klubben du skal bruge - da ikke andre opdrættere?


  • #165   13. apr 2009 linda: skriver også: når du har tid og lyst... er selv på vej i seng.

    karin: enig... at være medlem betyder ikke at man støtter alt det der går gennem klubben, men det er der muligheder for ændringer ligger.


Kommentér på:
Ung hanhund til parring?!

Annonce