{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
988 visninger | Oprettet:

God aktivering af ung hanhund {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Jeg vil spørge til om nogle af jer har nogle ideer til hvordan jeg kan sammensætter en hverdag for at jeg får en lidt mere rolig unghund. Syntes jeg aktiverer ham som han skal, men der er stadig krudt på 24/7 og det kunne være dejligt at han bare ville lægge sig lidt om aftenen og ikke stå og stirre en op i hovedet for hvad man nu skal lave.
Et slags skema omkring aktivering vil være dejlig hvis nogen har sådan noget eller kan udarbejde et.
Det skal lige siger at jeg har lidt svært ved at gå lange turer med han for tiden fordi han lige for tiden har det lidt svært med sine trædepuder. De bliver nemt slidt ned og derfor skal jeg være lidt forsigtigt med det.
Men vil meget gerne høre nogle forslag.

Hilsen Louise


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  God aktivering af ung hanhund
  • #1   23. jun 2009 spor... bliver de udmattede af på den gode måde smiley

  • #2   23. jun 2009 Nathalie og Nicolaj: Ok.. hvordan laver jeg bedst spor? Det er nemlig ikke oget jeg har prøvet før. Jeg har set nogle som opløser leverpostej i vand så det bliver helt fyldende og jeg lægger det i så spor i græsset med små godbidder undervejs.
    Er det sådan noget?


  • #3   23. jun 2009 Joan H: Har også overvejet det, men ved bare ikke lige om det skal være nu. Syntes ikke lige jeg har tid to en unghund og en hvalp lige nu.
    Men det har været på tale. Men selv om de kan tumle med hinanden skal de vel stadig aktiveres eller daler det en del, når man har to?


  • #4   23. jun 2009 Jeg gemmer små guffer rundt i hele stuen ( måske 30-50 stk ad gangen ) og så leder Laura intenst efter dem og er helt træt i potten bagefter...

  • #5   23. jun 2009 Jeg giver Nahla hendes morgemmad ude på græsset hver morgen, det tager hende 15-20 min. at finde det, alt efter hvor godt det er spredt. Så bare spred tørfodderet ud på græs/fliser i haven, så har du en dejlig træt hund :o)
    Vi går så også en hyggetur på en halv times tid inden, så hun sover rigtig godt i alle de timer vi er væk om dagen.


  • #6   23. jun 2009 Hvis jeg sku prøve at hjælpe dig med et "skema, " kan jeg fortælle hvordan vi gør. Det virker godt på Nahla (hun er 10 måneder) og hun er for træt til at lave ulykker, men tilpas frisk til at træne lidt, gå osv.

    Morgen: Gåtur på ca 20-40 min. hvor vi også laver lidt kontaktøvelser, øver indkald, hun løber lidt frit osv. Og så finde sit mad ude på græsset bagefter.

    Middag: NOGLE gange får hun sit 2. måltid, hvis der er en hjemme ved hende, også i haven. Ellers får hun LIDT i en skål.

    Eftermiddag: En gåtur! Her leger hun somme tider med en anden hund eller vi er et nyt sted, hvilket trætter meget. Men ellers går vi bare en lille tur på 15-25 min. hvor vi også øver lidt kontaktøvelser osv.

    Aften: Hvis hun er meget træt efter dagens dont, så får hun sin mad i en skål. Hvis hun er frisk, finder hun det selv udenfor.
    Resten af aftenen, slapper hun bare af og hygger sig selv eller med os :o)
    Hvis vi f.eks. skal noget om aftenen hvor hun skal med, får hun mindre aktivitet om eftermiddagen.
    Men der er nok stor forskel på, hvor aktiv en hund er. Men hvis den både får lidt næsearbejde (ved at finde sin mad, søg), problemløsningsopgaver, kontaktøvelser, et par gåture, leg og en masser kæl, så skulle alle behov være opfyldt :o)

    HELD og lykke, håber du kunne bruge dette til lidt...



  • #7   23. jun 2009 det tager jo lidt tid det med at lægge et spor, især i starten, der skal ikke være ret langt imellem hver godbid... men vi lærte til hvalpetræning at gå meget små skridt, og så lægge en godbid i hvert fodspor... det tager en evíghed at lægge, men det er rigtig godt...
    ellers som der også bliver skrevet, så er foder på græsset også en rigtig god ide, og så bruger de en del tid på at finde det også...


  • #8   23. jun 2009 Jeg kan godt lære dig at gå spor... Det kunne jo være et emne til en af vores "træningsmøder"
    Evt lær ham at finde the eller noget andet med en bestemt duft.. Der er en video her hvor Dess viser hvordan.

    Hovedsagen er at han laver noget, hvor han skal bruge næsen for at løse opgaven..

    Drop de vilde lege.. Som feks boldlege, hvor du kaster bolden og han løber efter den.. Det stresser han helt op over og bliver bestemt ikke mere rolig ( hvis han altså er boldglad)


  • #9   23. jun 2009 Jeg ved ikke om det gælder generelt for islænderen, men reiki er/var en "vandrer".
    Særligt udenbys, men tildels osse hjemme, har han været meget dårlig til bare at slappe af. Han gik rundt og rundt. Ikke vildt eller så han væltede hjemmet eller noget, han gik bare.

    For Reiki har det ikke været et spørgsmål om manglende aktivering, men om at han skulle lære at slappe af.
    Så jeg har brugt oceaner af tid på netop dette. Både hjemme og når vi var på besøg hos andre.

    Det er klart at du skal kigge på om han aktiveres tilstrækkeligt (eller for meget) osv.

    Men hvis den del er i orden, så skal han ganske enkelt øve sig i at slappe af


  • #10   23. jun 2009 Tina og Alex: Han er helt vildt med bolde, så det kan godt være at jeg skal prøve at lade være med at spille bold med ham, slev om han dog elsker når vi spiller fodbold med ham.
    Han kan også godt lide hvis jeg gemmer en bold og han skal finde den


Kommentér på:
God aktivering af ung hanhund

Annonce