{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
623 visninger | Oprettet:

Aktivering? {{forumTopicSubject}}

Jeg indrømmer med det samme at jeg ikke er den store motionist og det med at løbe er noget fanden har skabt i vrede. Så derfor er nedenstående en tankevækker fra en tidligere kollega, som er meget sporty og både løber (bla. maraton) og cykler (I alperne).
Vi sad en dag for mange år siden og talte om hundene. Hun er ikke voldsomt interesseret i hunde, men ved en utrolig masse om fysiologien hos mennesker og menneskers reaktioner på motion.
Hun fortalte mig at når HUN har været ude at løbe en "god lang tur", som for hende snildt kan være 25-30 km., er hun HELT på toppen og fuld af energi, når hun kommer hjem. Men sætter hun sig og læser eller løser en kryds og tværs, går der ikke lang tid før hun er ved at falde i søvn.........
Hun spurgte mig om det ikke var det samme med hunde?? Det havde jeg ikke tænkt over på DET tidspunkt, men det fik mig da til at åbne øjnene for, hvorfor mange har problemer med overaktive hunde, som efterlades alene og ødelægger ting. Ofte oplever man jo at folk går en laaaaang tur med hunden, inden de efterlader den for at tage på arbejde. Hunden er altså FULD af energi og skal så bare lægge sig ned og sove.... Hmmmm..... Men giv dem en "kryds og tværs" i form af søgning efter foder eller andre næseopgaver og man vil opleve at de ofte vil falde hurtigere til ro.
Min pointe er: Kort ned på gåturene og brug noget af tiden på at aktivere jeres hunde mentalt istedet.... Og efter den mentale aktivering, må de meget gerne få lidt tid til at falde HELT ned inden man forlader dem....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aktivering?
  • #1   28. feb 2009 Luna har også altid kun fået en kort tur om morgenen.. Netop fordi jeg har fået samme råd.

    Nu får hun en halv times tid, men der går også en time før jeg går hjemmefra, efter vores gåtur, så der er hun faldet til ro igen.

    Men jeg vil vende den om og bruge den.. Så vi må gå nogle længere ture om eftermiddagen, så hun får mere energi *S* Det kan hun godt bruge *GGG*


  • #2   28. feb 2009 Derfor at jeg kun giver hundene en meget kort tur om morgenen....((o:


  • #3   28. feb 2009 Mette - Du har ret. Det virker i hvert fald hjemme ved os. Vi går dog en længere tur om morgenen, hvor Jackson søger efter sin mad i græsset på vejen. Når vi kommer hjem lægger han sig i kurven og får en lille snack han kan tygge lidt på, og jeg sætter mig i sofaen og drikker min kaffe. Der bliver slappet fuldstændig af i en halv times tid, før jeg så småt begynder at gå ud af døren. Jackson er så træt, at han næsten ikke gider kigge efter mig.

  • #4   28. feb 2009 Jeg kan også sagtens mærke det på NIkko. Hvis vi har gået 9 km ruten, så er han klar på spilopper når vi er kommet hjem :-))

  • #5   28. feb 2009 Jeanette:

    Du kan bare få noget af Kaidos energi.......Hun har rigeligt til flere.......*GGGGGGGGG*

    Tibber:

    NEMLIG!!.......*GG*

    Lea:

    Det gør jeg også med Kaido........ Eller næsten. Når vi har gået vores morgentur, bliver Lotus og Blackie lukket ind i huset og får deres mad (Blackie i skålen, for ellers vil han ikke spise, og Lotus ud i hele huset). Så tager jeg Kaido med i bilen og kører ned på en boldbane, hvor jeg enten spreder maden ud eller har foderboldene med, så hun selv kan søge. Derefter kører vi hjem og jeg får morgenmad og går i bad og så har de masser af tid til at falde til ro:-)


  • #6   28. feb 2009 Joey sover altid efter en gåtur.. og bliver frustreret af "næsearbejde" fordi det ikke altid går som han vil og det gearer ham op, så hos os er det omvendt =)

  • #7   28. feb 2009 Jamen det vil vi gerne *S*


  • #8   28. feb 2009 Det er fuldstændig det samme med hunde.

    Når de lige har været aktive har de - ligesom os - en stor mængde adrenalin i blodet, og det giver en masse overskud i en periode. Hvis man lader en hund være alene der, tigger man næsten om problemer ;o)

    Når den skal være alene, skal den have stille motion, og mest af alt, noget mental stimulering - også på en stille facon.
    :o)


  • #9   28. feb 2009 Fie sover uanset om den har stået på hjerneaktivitet eller en løbetur, måske hun bare er sær *GG*

  • #10   28. feb 2009 Fie er speciel *S*

    Aj Luna sover nu også om vi har været på tur eller ej *S* Men jeg tænkte på, om det på længere sigt ville have en betydning *S*


  • #11   28. feb 2009 hehe

Kommentér på:
Aktivering?

Annonce