{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.153 visninger | Oprettet:

Opfølgning af opdræt {{forumTopicSubject}}

Når man nu vælger at lave hvalpe (her tænker jeg især på seriøse opdrættere der tjekker sundhed i form af HD/AD mm. hos deres hunde), undrer jeg mig lidt over, at langt de fleste opdrættere ikke vælger at lave kontrakt på, at deres hvalpe skal tjekkes for racerelaterede sygdomme, når de er gamle nok??

MEner bare at når man som opdrætter jo gerne vil lave sunde hunde og sikre at ens kombination/opdræt er godt, hvorfor så IKKE gøre det til et krav til kommende køber??

Især for os DKK-mennesker og brugere af hundeweb, ville det da være fantastisk at kunne se så mange oplysninger og måske hjælpe os endnu mere i avlsarbejdet.

Jeg må dog indrømme, at jeg ikke lige er helt klar over hvor mange der gør og ikke gør, men umiddelbart er det mit indtryk at mange ikke gør..

De af jer der ikke synes, det er noget man skal pådutte hvalpekøberen - hvorfor ikke??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opfølgning af opdræt
  • #1   2. sep 2011 Jeg tror ikke der er mange der har lyst til at vide at de står med en regning , når hunden er 1-2 år........og jeg er ikke sikker på at sælger vil sætte prisen tilsvarende ned , ved køb af hvalpen....( altså sælger betaler regningen ).
    Og køber har jo ikke noget at bruge " tjekket " til , hvis de ikke skal avle... :o)


  • #2   2. sep 2011 Jeg giver dig ret. Jeg har i et stykke tid gået og overvejet om jeg skulle påføre kontrakten et hjertescannings krav. Kunne nemlig godt tænke mig at følge status på sundheden på mine hvalpe.
    Men er stadig lidt ambivalent.


  • #3   2. sep 2011 uhhh det er et rigtigt godt emne

    Jeg gør rigtigt meget for at opfordre mine hvalpekøbere til at få det gjort, det står også som en anbefaling i købskontrakten.

    Jeg har dog valgt ikke at gøre det til et krav, da jeg som retrieveropdrætter, ville stå forholdsmæssigt alene med det krav, hvilket kan gøre det svært at komme af med hvalpene

    Prisen på vores hvalpe ligger i den lave ende, og gøre det til et krav at en hvalpekøber skal bruge 2-3.000 kr. for at fotografere og evt. øjenlyse, er nok lige i overkanten


  • #4   2. sep 2011 Altså jeg ville med glæde sælge mine hvalpe en smule billigere, hvis det så betød, at køberne ville tjekke hvalpene..
    Måske at køber ikke har noget at bruge tjekket til, men køber er vel også interesseret i racens sundhed.

    Tror bare at vi ville nå langt hvis alle krævede dette


  • #5   2. sep 2011 Det står der faktisk i min kontrakt.

    Han skulle tjekkes for HD/AD - hvilket alle deres hvalpe skulle.

    Dejligt, seriøst opdræt!


  • #6   2. sep 2011 Jeg har det som et krav i min kontrakt på Bazil at han skal hjertescannes, pl undersøges og øjenlyses når han er gammel nok og det har jeg det rigtig godt med, ville selv have gjordt det alligevel smiley

    Vil sige hos cavalieren synes jeg godt man kan skrive hjertescanning i kontrakten da selve scanningen jo er gratis hos kvl så det kun er rekvitationen man skal betale for.


  • #7   2. sep 2011 kennel Flatrunner: Ja, se det problem kan jeg se..Ærgeligt at du ville stå alene med det. Så er det også svært..

    Måske man skulle starte ude i specialklubberne- få dem til at opfordre opdrætterne til at stille nogle krav i kontrakten. Eller at flere opdrættere bliver enige om det og tager skridtet..


  • #8   2. sep 2011 Theresa R og Nadja: Dejligt at jeres opdrættere har gjort det. Sådan skal det være..

  • #9   2. sep 2011 *Kennel Flatrunner* - jeg ville bestemt ikke blive skræmt af en ekstra omkostning.

    Min hund var ikke i den billige ende af skalaen, og da slet ikke med de ekstra omkostninger til undersøgelser, MEN til gengæld fik jeg en sund hvalp, hvor sundhed er i top -> netop fordi at opdrætter vælger at teste ALLE sine hvalpe, og ikke kun dem, der bliver beholdt til egen kennel.

    Jeg har aldrig før været så tryg ved en opdrætter (har nu haft 3 tavlehunde), og denne er den eneste med krav i kontrakten til undersøgelser (i øvrigt med en "indkøbspris der langt overstiger de andres)

    Dette er ikke ment som en kritik af dig som opdrætter - men sagt på en anden måde: jeg tror ikke, at du skræmmer de seriøse hvalpekøbere væk med et krav om undersøgelser senere i hundens liv


  • #12   2. sep 2011 syntes vores opdrætter har gjort det rigtig smart. Hvis vi scanner Buddy for HD/AD når han er ml. 12-14 mrd og resultatet bliver dårligere end C, så får vi halvdelen af købsprisen retur.

    Tror self ikke alle hvalpe køberne får foretaget scanningen, men tror flere får det gjort end hvis det ikke stod i kontrakten.


  • #13   2. sep 2011 pia K
    min er også indkøbt som familie/træning hund, men der var ligeledes et krav om udstilling x antal gange, hvis jeg ville have en hund fra den opdrætter.

    Ikke lige min kop the, men blev faktisk bidt af det, og opdrætter havde ligeledes en mulighed for at følge "sin" hvalp med jævne mellemrum til udstillinger.

    Hvis man underskriver en købskontrakt, hvori der fremgår krav til enten det ene eller andet, bør man som køber overholde dette -> det støtter jo lige præcis avleren i fortsat at avle skønne, sunde hunde, der også kommer os tilgode smiley


  • #14   2. sep 2011 Pia K: Synes ligesom Theresa R at man bør overholde sin købskontrakt, når man nu selv har valgt at skrive under på den..



  • #15   2. sep 2011 Når man opdrætter hunde og sælger afkom som familie hunde, skal man huske at hunden er solgt, og helt personligt skal jeg ikke kræve og bestemme hvad mine hvalpekøbere skal og ikke skal.

    jeg vil meget hellere opfordre dem til at udføre div test, bl.a herjetscanning end jeg vil stille en masse krav op. Når hvalpen er solgt så har jeg ingen råderet over den. Jeg har naturligvis en interesse i hvordan de udvikler sig, men som skrevet så vil jeg hellere appelerer til folks sunde fornuft end jeg vil stille krav om en masse dyre prøver.


  • #16   2. sep 2011 hvis det står i kontrakten og de ikke overholder det, så kan jeg alligevel ikke gøre ret meget ved det, andet end læbe dem i retten, for egne midler... og hvem ønsker det?

    Så vil jeg hellere råde, vedlede og forklare hvorfor jeg mener disse test er interessante


  • #17   2. sep 2011 Helt enig, de BØR indgå for at få et bredt billede... og jeg håber og beder til mine hvalpekøbere vil gøre mig den tjeneste når hvalpene når en bestemt alder.. men jeg vil ikke kræve

  • #18   2. sep 2011 Hmmmm...... nej, selvfølgelig kan man ikke gøre så meget ved det, hvis hvalpekøber ikke overholder sin kontrakt.

    Men for F..... hvor ville jeg (hvis jeg var opdrætter) ærgre mig sindsyg meget, hvis jeg havde lagt rigtíg mange kræfter i et kuld (sunheds/metal undersøgelser osv. i mange generationer bagud) for så "kun" at kunne se resultatet på de hvalpe, som jeg beholdte.

    1 eller 2 hvalpe er ikke nødvendigvis repræsentativt for hele kuldet, og det ville være ærgeligt at vælge samme eller lignende kombination af forældre dyr, hvis det viser sig, at én eller flere hvalpe i kuldet ikke lever op til opdrætters krav til ex sundhed


  • #19   2. sep 2011 Vi kan ikke blive uenige om at det er vigtigt, det syntes jeg også, og derfor opfordrer jeg også, både verbalt og skrevet i kontrakten ved salg.

    Det kan godt være at man kan finde en håndfuld der gerne vil gi 10.000 istedet for 7.500 for en hvalp hos mig og jeg så afholder alle omkostninger til HD/AD og øjenlysning som er vores avlskrav, men det vil også skræmme mange væk, som "bare" skal ha en familiehund, og der ligger retrieveren jo altså højt, så det vil være at skyde gråspurve med kanoner, at forvente at samtlige hvalpekøbere af en retriever, vil poste så mange penge i det.

    At jeg i nogen af jeres øjne, kommer til at fremstå som mindre seriøs, det må jeg så leve med, mine hvalpekøbere ved heldigvis bedre smiley


  • #20   2. sep 2011 Vi vil ved næste kuld skrive i kontrakten at hvis man vælger at få taget HD/AD billeder på hvalpene når de er 18-24 mdr så vil vi betale halvdelen af udgiften, så står det køber frit for men tilbudet er der, og så kommer der til at stå at HVIS hunden skal indgå i avl så SKAL den gennem røgnten, da vi ser flere og flere der dukker op med dårlige hofter ;-(

  • #21   2. sep 2011 Helt enig, men man er bare nødt til som opdrætter at være rimelig. Jeg laver hvalpe for min skyld, fordi jeg vil have noget fra en given kombination, uden hvalpekøbere så kunne jeg ikke lave hvalpe, derfor mener jeg man skal passe på med blot at kræve og kræve, forbyde dit dat og dut og meget hellere råde, vejlede og ikke mindst stille sig til rådighed i enhver henseende.

    Jeg ser helst at de hvalpe jeg har solgt ikke bliver brugt i avl, men jeg har ikke lagt noget i kontrakten der minder om forbud. Jeg har skrevet at hvis tankerne skulle falde over dem at de vil lave hvalpe, så skal jeg tages med på råd og jeg har gjort et stort nummer ud af at forklare hvorfor jeg vil med på råd. Jeg kender om nogen linierne og hvis de vil lave hvalpe, så hellere et kuld der er kontroleret og "godkendt" end et de laver fordi de ikke kan finde på andet..

    Oplysning frem for krav og forbud.. sådan har jeg det


  • #22   2. sep 2011 *Kennel Flatrunner" - håber at du læste den sidste sætning: Det var IKKE en kritik af dit opdræt!

    Nu hvor du jo netop avler en af DK's mest populære "familiehunde" kan jeg selvfølgelig godt se problematikken, i og med ikke alle er klar til at hive den store pengepung op for en hvalp.

    For mit vedkommende, betyder de ekstra krav i kontrakten blot, at jeg er meget mere tryg ved denne opdrætter end de andre jeg har haft hunde fra.

    Lignende krav ved nye hunde (og opdrættere) vil på ingen måde afholde mig fra kenlen - tværtimod


  • #23   2. sep 2011 Nadja: eftersom kvl ligger i kbh skal man så lige påregne transport over broen og en feriedag til dem som kommer fra Jydeland. så helt gratis er det ikke. smiley
    Har også gået og tænkt på at sætte det i min kontrakt... både hjertescanning og så CCS og EFS tests.


    Men der skal da lige undersøges hvilke regler der så eventuelt er for tilbagebetaling af noget af en hvalps pris... og hvornår skal der tilbagebetales. Med hjertelyden er det jo ikke et spørgsmål om positivt eller negativt, men en grad... hvilken grad er så ok og ikke ok. Ikke i forhold til avl, for der er jo klare regler, men hvis vi snakker økonomi og "skade på varen" som jo er en stor debat i andre spændende tråde. Og folk er jo ikke enige.

    Men uden tvivl en masser tanker værd. smiley


  • #25   3. sep 2011 Altså egentlig kan jeg godt følge mange af jer i ideen om at når "varen" er solgt har man ikke længere ret til at kræve en masse af køberne samtidig med at der forelægger den mulighed at nogen bliver skræmt væk..

    På den anden side synes jeg alligevel at det er et rimeligt og ikke særligt stort krav at stille og mener at de positive aspekter af det opvejer de mulige negative. For der er ingen tvivl om, at det ikke er liget till, og at der er mange ting, der skal overvejes

    Hvordan man så gør det (sætte prisen ned, betale halvdelen osv.) må så være op til opdrætter at beslutte, men det er noget jeg håber at flere begynder på. På et tidspunkt ville det så hellere ikke længere skræmme nogen væk, da det så er mere almindeligt.


Kommentér på:
Opfølgning af opdræt

Annonce