{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.156 visninger | Oprettet:

Susanne G
Susanne G
Tilmeldt:
8. nov 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26

Hvor indavlede er racehunde i Danmark? {{forumTopicSubject}}

Hej alle,
jeg (almindelig hundeejer, jeg er ikke opdrætter eller andet) sidder midt i en debat på en hundeside, hvor der både er medlemmer og ikke-medlemmer DKK (altså Dansk Kennel Klub) for en særlig slags hund.

Jeg er rimelig ny hundeejer (har haft hende lidt over et år nu), og det viser sig, at DKK-medlemmerne føler sig meget overlegne overfor andre, ikke-DKK hunde.

Det er jeg overrasket over, da DKK jo bare er en hundeklub, som ikke har nogen form for autoritet udover deres egen organisation.
Men de gebærder sig som hvis de havde monopol på racekriterier og god opdræt af hunde og de går ud fra at alle har lyst til at være med i DKK. Men, det har alle ikke lyst til, da det er kendt, at racehunde har store problemer med indavl, sygdom osv.

Det blev en del af en større debat, og nu spørger jeg bare jer andre:

Er det ikke almindeligt kendt, at racehunde har problemer med indavl og sygdom?

Ved I hundeejere, som har købt racehunde, hvad indavlsprocenten er på jeres hunde? (Dette kan man checke inde i Hundeweb, DKK's hundedatabase)

Hvad er det egentligt, som DKK kan tilbyde os hundeejere mht. hundens sundhed, når nu de ikke har nogle egentlige regler for avl, men kun etiske retningslinier som feks. tillader parringer mellem far/datter, mor/søn, søster/bror?
(dette er ikke tilladt i feks. UK eller Sverige).
Det er op til opdrætterne selv, at følge disse etiske retningslinier.

Og hvad kan DKK tilbyde opdrætterne?

Jeg siger ikke at det er forkert at arbejde med en hvis grad af inavl (selvom jeg ikke selv er enig), jeg synes bare at det er vigtigt, at hundekøbere ved hvad det er de går med til, _før_ de køber hund. Som det er, er jeg ikke sikker på at hundekøbere er klar over helt hvordan det står til med racehundeavl.


Er der nogen af jer, som har set disse BBC dokumentarprogrammer om problemerne med racehunde opdræt?

Og hvordan kan vi checke at der ikke er lignende tilstande i Danmark?

Det nytter ikke at opdrætterne siger at vi ikke har lignende tilstande her, hvis det kun er DKK selv, der checker egen avl. Der er et grundliggende problem med et system der kun er forvaltet internt.

Hvad synes I andre?


"Pedigree dogs exposed" (fra 2008):
http://en.wikipedia.org/wiki/Pedigree_Dogs_Exposed
http://www.youtube.com/watch?v=j9jROjFPAis


"Pedigree dogs exposed" opfølgning fra 3 år senere:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pedigree_Dogs_Exposed_-_Three_Years_On
http://www.youtube.com/watch?v=H4tTjdZJpPI


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor indavlede er racehunde i Danmark?
  • #2   8. nov 2013 Jeg tror du skal læse lidt op på emnet smiley

  • #3   8. nov 2013 Det kommer an på racen.
    Man er simpelthen nødt til at tage fat i den enkelte opdrætter og hund. Der er bare nogen racer, som er mere indavlede end andre, og nogen er også skamavlede, og derfor er der flere syge individer.

    DKK er det eneste forbund i Danmark, som er med i FCI, og FCI er verdens største (måske endda eneste verdensomspændende) kennelforbund.
    Der er krav for avlen alt efter hvilken race, der er tale om, og hvilke sygdomme der er typiske for denne race. Det er altså ikke bare en lille hyggeklub, der er oprettet for sjov, det er for at sikre gode genpuljer for fremtidig raceavl.
    Det er ikke uden grund, at der er en indavlsgrænse, og at mange opdrættere får importeret hunde fra andre lande.

    Den her tråd lyder nu altså mest af alt som et "DKK'ere tror, de er bedre, men SE nu her!".
    Sådan opfatter jeg det slet ikke. Jeg kender en del DKK'ere, og de har aldrig rakket ned på Vaks, bare fordi han er en blandingshund.


  • #4   8. nov 2013 Jeg er bange for, at du finder præcis de samme svar her, som det andet sted du befinder dig.

    Den eneste måde man kan undgå indavl på er, at avle på stambogsførte hunde.

    Og den eneste måde man kan avle sygdom ned og ud er, at kende anerne og gå uden om sygdomsgivende individer. Igen - stambogsførte hunde er et must.

    DKK hører under FCI og det er denne organisation, der står for de fleste racestandarder i verden.


  • Susanne G
    Susanne G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #5   8. nov 2013 Er der lavet lignende research omkring tilstandene for dansk racehunde avl?

    Hvis ikke, så ved vi jo vitterligt ikke hvordan det står til i Danmark :0)

    Det nytter jo ikke at DKK opdrættere sidder og siger "Det er ikke det samme her i Danmark". Det kan de jo nemt sige, det er dèt, der er hele min pointe.


  • #6   8. nov 2013 Tjaaaaa...... Begge mine hunde har en indavlskoefficient på 0...... De er med DKK tavler smiley

  • #7   8. nov 2013 Man kan så let som ingenting tjekke indavlskoefficient for alle hunde i DKK...



  • #8   8. nov 2013 I øvrigt er det ikke indavl, der skaber deforme hunde. Det er avl på dårlige egenskaber, der gør det.

  • #9   8. nov 2013 Jeg har aldrig set lignende research i Danmark, nej.
    - Men altså.. der findes dårlige opdrættere alle steder. Uvidenhed kan være en stor del af dette, og synes faktisk DKK og specialklubberne er gode til at oplyse om disse.
    Mange seriøse opdrættere tjekker for mere end kravene (Og der er rent faktisk avlskrav for de fleste racer).

    Der er meget skodavl i Danmark, men der er også mange gode opdrættere i Danmark. Det er der ikke lavet nogen statistik over, da man jo så skulle ud og kigge på alle, der nogensinde har lavet et kuld hvalpe på deres dyr.


  • #10   8. nov 2013 ih guder. Ikke igen igen igen igen igen igen igen vel?

  • Susanne G
    Susanne G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #11   8. nov 2013 Alexandoria, hvis du ser dokumentarfilmene, så viser de, at selvom hundeklubben er til for at sikre gen-puljen, så er det ikke det, der sker.

    Og der er ikke en indavlsgrænse - der er kun anbefalinger, men ingen checker at anbefalingen bliver overholdt.

    Du skal som ejer selv sidde og checke din indavlsprocent - og så håbe på at hundene ikke er dobbeltregistrerede.

    Der er meget, der burde kigges på her.


  • Susanne G
    Susanne G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #12   8. nov 2013 *CH* du skriver: "Den eneste måde man kan undgå indavl på er, at avle på stambogsførte hunde."

    Prøv at se dokumentarfilmene.
    Der er jo ingen der checker opdrætterne.


  • Susanne G
    Susanne G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #13   8. nov 2013 Undskyld Calles Moar - jeg er ny herinde :0) Håber du kan se udenom denne tråd :0)

    Der burde sættes en side op, hvor man kan læse at der ikke er nogen som helst ekstern instans, som checker DKK, og så kan vi gå derind og få lidt baggrund, istedet for at emnet bliver diskuteret igen og igen.


  • #14   8. nov 2013 Er det ikke almindeligt kendt, at racehunde har problemer med indavl og sygdom?
    Nej det er en skrøne. og er mig bekendt indtil flere gange blevet modbevist.

    Ved I hundeejere, som har købt racehunde, hvad indavlsprocenten er på jeres hunde?
    Nogen gør hvis de bruger hundweb. Mine 2 DKK er med indavl 0

    Hvad er det egentligt, som DKK kan tilbyde os hundeejere mht. hundens sundhed, når nu de ikke har nogle egentlige regler for avl, men kun etiske retningslinier som feks. tillader parringer mellem far/datter, mor/søn, søster/bror?
    (dette er ikke tilladt i feks. UK eller Sverige).
    Det er op til opdrætterne selv, at følge disse etiske retningslinier.

    Brug hundeweb inden køb, så er du helt sikker på ikke at være uvidende om indavls kvotient på lige netop din hund.

    Er der nogen af jer, som har set disse BBC dokumentarprogrammer om problemerne med racehunde opdræt?
    Ja de er old gamle og hevet frem herinde et utal af gange. Desuden omhandler de engelske forhold. Som blev så slemme bla. fordi man ikke måtte indføre nyt blod i mange år til England.




  • #15   8. nov 2013 0 % indavlskoefficient på min Border og han er med DKK tavle.

    Min blanding, der aner jeg det af grunde ikke.

    Siger DKK ikke 6,25 % som maks?



  • #16   8. nov 2013 Og så i øvrigt enig med Calle omkring resten.

  • #18   8. nov 2013 Arbejder selv for DKK, men er stadig skæpisk over for enekelte ting.

    1. Indavl og flere sygdomme blandt racehunde. Generelt ikke korrekt. langt det fleste avlere er seriøse omkring deres avl, og avler ikke på syge dyr. Enkelte racer er desværre undtaget dette og avler ud fra syge forestillinger om hvordan en race skal se ud. (men chance for at pisse nogen af tænker jeg her høv avls schæfer, bulldogger, mops blandt andet) men dette er mere et FCI problem end DKK. Da FCI jo sætter standarden for racer og DKK ikke har et valg i andet end at følge den.

    2: Største chance for at vide noget om din hund som køber vil være med DKK/FCI godkendt stambog, dermed ikke sagt at det er perfekte hunde. Eneste måde du reelt kan tjekke baggrunden på din hund.

    3: BBC programmerne, ja de er gamle og i langt de fleste tilfælde ubruelige. Dog er der også indenfor DKK brødne kar.


  • #19   8. nov 2013 Jeg kom for et par år siden i en park.
    Der kom mange hundeejere der. En af dem havde 2 kuld hvalpe på en gang.
    Tæve 1. havde udover dette kuld fået et kuld året før med samme han (ejers egen), fra dette kuld havde de beholdt en tæve. Lad os kalde den tæve 2 smiley
    Tæve 2. Var altså lige blevet 1 år da hun fik første kuld. Den var jo alt for ung, det er såmen slemt nok, men kan du gætte hvem faderen var?
    Og kan du gætte hvad købere ikke blev oplyst om?

    Se den slags sker tit, og eneste måde man kan sikre sig mod det, er ved at købe med tavle.


  • #22   8. nov 2013 Den Engelske kennel klub er så heller ikke med under FCI så de kan helt selv bestemme om de vil stille krav. Formanden siger i udsendelsen at de ikke vil lave regler for så får de ikke så mange medlemmer. Dybt useriøst. Vi er altså mange der sætter en ære i at avle sunde harmoniske hunde. Jeg vil gerne være stolt af mit opdræt.

  • #23   8. nov 2013 Min tidligere hund Shan havde (hvis jeg husker rigtigt) en indavlskvotient på 14%. Skyldtes uvidenhed hos opdrætteren på det tidspunkt.

    Men realiteten er at han aldrig fejlede noget. Indavl/ linieavl er altså ikke altid lig med syge hunde. Men det er meget vigtigt at man kender sundheden til bunds på de hunde man bruger i avl.

    Mine øvrige tavlehunde er ikke indavlede/ linieavlede og fejler heller ikke noget.

    Den eneste "syge" hund jeg har haft, Laban, var til gengæld blanding og skulle så pr definition være sygdomsfri. Alligevel var han den eneste med HD og gigt.

    Og så vil jeg til en hver tid vælge DKK, fordi jeg der har et meget større udvalg af avlsdyr end i nogle andre klubber


  • #24   8. nov 2013 Jeg kan ikke forestille mig at købe hund udenfor FCI-regi. Min egen race beauceronen er en meget lille race i Danmark og stort set alle individer i DK er i familie på den ene eller den anden måde på trods af at de kommer fra mange forskellige lande. Det ville jeg jo ikke have en chance for at vide, hvis ikke det var for oplysninger fra stamtavlerne! Men fordi mine hunde er med DKK-tavle og dermed i FCI, har jeg mulighed for at få så mange oplysninger om deres aner, søskende og led længere ude - både sundhedsresultater, men så sandelig også brugsprøveresultater. Det ville jeg ikke have en jordisk chance for, hvis ikke det var for stamtavlen.

    Dermed ikke sagt at det ikke kan gøres bedre. Især er nogle racer voldsomt disponeret for forskellige sygdomme, men hvis man tror at de sygdomme forsvinder, fordi man dropper tavlen, så er man godt og grundigt naiv!


  • #26   8. nov 2013 Nu behøver indavl jo ikke være = noget dårligt.
    Det er det generelt for mennesker, men flere dyrearter får først skavanker efter mange generationer med indavl.
    Hvordan det står til med hunde og indavl er svært at sige, men mener der findes langt større problemer med avlen.
    DKK er den største, og på sin måde den bedste stambogsførende klub herhjemme. Det er de især pga., at de er den eneste anderkendte klub under FCI.
    Problemet er, at FCI kun godkender/anderkender en klub i hver land, og det gør, at den pågældende klub ikke får konkurrence fra andre klubber, da FCI kortet vejer tungt.
    Jeg går ind for stamtavle avl, ud fra det, at man kan bibeholde en race, dens egenskaber, samt avle defekter/sygdomme ud. Det er i hvert fald drømme scenariet, men virkeligheden er ikke helt sådan.
    Noget stamtavle avl, som det du feks. har set i den dokumentar fra England, er fuldstændig håbløst, hvor exteriør bliver vægtet over alt andet.
    Heldigvis ser det ikke så slemt ud herhjemme, men selv herhjemme er der nogle der har den tankegang.
    Udstilling og den store fokus der på, er det værste der er sket for ren racede hunde. Efter det er blevet populært at konkurrere i exteriør, så er der mange racer, der har ændret sig eller mistet deres oprindelige egenskaber.
    Nogle racer døjer med massive helbreds problemer, men racestandarden står i vejen for forbedringer.
    DKK og andre klubber må stille de krav de vil, og ville ønske de stillede større krav inden avl, som feks. special klubberne gør, men det kommer nok ikke til at ske, da de ikke er til for at gøre hunde racerne sundere, men er en "forretning", og som tæller succes i antal medlemer/betalere.

    Det der er vigtigst at forstå, det er at tavlen ikke er = sund hund eller kvalitet, men kun et værktøj, som kan bruges til at finde den rette hvalp, med de egenskaber mm man søger.
    Køber man en hvalp med tavle, og tager den som en garanti, men ikke bruger den til at undersøge før købet, ja så kan man næsten ligeså godt købe uden.


  • #27   8. nov 2013 Hold da op en masse godt formulerede svar (med undtagelse af enkelte) smiley

    Jeg ville ønske der var flere der lyttede til dem, eller gjorde deres forarbejde før de løber med halve vinde. På den måde ville vi hurtigt være alle de røgter og alt den uvidenhed kvit smiley


  • #28   8. nov 2013 Har 4 hunde med DKK tavle, alle har indavl på max 3. Hos broholmer har man skærpet max grænsen for indavl, idet man siger 6,25 beregnet på 5 led. Det kan vi kontrollere fordi racen stadig er under rekonstruktion.

    Jeg er langt fra enig med DKK på alle punkter, bla mener jeg ikke restriktionerne burde være fjernet. Men, i mine øjne findes der ingen relevante seriøse alternativer til DKK og FCI.

    Det er en skrøne, ar racehunde er mere indavlede og syge end blandinger. Det har al forskning modbevist for år tilbage. Hvis hunden ikke har stamtavle, kan den stamme fra hvad som helst og være indavlet som bare pokker. Hvordan vil du tjekke det uden stamtavle?

    Alle ned bare en smule kendskab til genetik ved, at indavl/linjeavl kun giver syge dyr, hvis der avles på syge gener.

    Utallige undersøgelser har desuden vist at racehunde oftere kommer til dyrlægen end blandinger, ikke fordi de er mere syge, men fordi de oftere passes bedre med sundhedstjek osv, bla i forbindelse med avl. Lod man et vist antal blandingshunde HD fotografere, ville forekomste om ikke andet så være det samme som forekomsten hos racehunde. Den statistiske forskel skyldes udelukkende at antallet af blandingshunde, der fotograferes er forsvindende lille. Det samme gælder andre sygdomme.


  • Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

    Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 558
    #29   8. nov 2013 Sætter bogmærke. Og takker for de mange gode formuleringer, dem ved man aldrig hvornår man får brug for!

    Hilsen Clara med indavlskoefficient 0 og 8+ generationer i DKK stambogen smiley


  • #30   8. nov 2013 Begge mine har indavlskoefficient 0 - og har begge DKK tavle smiley


  • #32   8. nov 2013 Jeg var da ellers ret sikker på at far/datter. Mor/søn ja sågar bror/søster parringer var bandlyst i DKK
    Under alle omstændigheder ville jeg ikke være potentiel køber for de hvalpe. Uanset hvad man så ellers mener om lijeavl, så går det der langt over mine grænser


  • #33   8. nov 2013 Indavl er jo ret nemt at tjekke HVIS hunden har stamtavle -og er man ikke tilfreds med de 5(så vidt jeg husker) genreatuoner DKK udregner udfra, kan man jo selv lave regnestykket for flere generationer, for kender man anerne, kan man jo regner over mange generationer hvis man vil.
    -den mulighed har man ganske enkelt ikke med en hund med ukendte aner (i bedste fald kender man måske tilbage til bedsteforældre, men i reglen er det jo kunf orældrene der er kendte)

    Ang sundhed, så er det jo ret simpelt -snakker vi tavlehunde, har man mulighed for attjekke op på sundheden, for man kender anerne og klubben registrerer de sundhesundersøgelser der sendes ind. Yderligere kan man selv gøre lidt fodarbejde, og spørge sig for hos folk der har indgående kendskab til de linier man interesserer sig for -her kunne evt dukke noget op som hundeweb ikke viser.

    Tror du virkeligt at sygdomme og indavl forsvinder, blot fordi man avler uden tavle -det gør de altså ikke. Forskellen er blot at man uden tavlen, ikke kender til omfanget af problemer i sin hunds aner... så kan man lukke øjnene og bilde sig ind at det ikke eksisterer


  • #34   8. nov 2013 Og så er det altså ikke velset at lave mor/søn eller far/datter -parringer. Der skal da nok være nogen der gør det -men de etiske anbefalinger siger noget andet, og ingen af de opdrættere jeg kender, ville synes det var en fremragende ide med så tæt parring.
    Det gælde ri øvrigt osse for ENgland hvor jeg kender flere opdrættere som i DEN grad var kede af at det program fremstillede det som om at den praksis er meget udbredt.
    -det er den ikke, og ifølge de opdrættere jeg kender derovre, er det heller ikke velset der.



  • #35   8. nov 2013 Ej Michelle. Du burde da vide, at hvis man tager en bror og søster og laver tavleløse hvalpe. Så forsvinder mors HD, Fars AD. Bedstes OCD (fyld selv på) som dug for solen..når bare man husker ikke at give hvalpene tavle smiley

    (Ironi kan forekomme)


  • #37   8. nov 2013 man kan op til 8 generationer i DKK

  • #40   8. nov 2013 Isabelle -og de fleste opdrættere avler jo netop ligesom dig: på gennemtestede forældredyr.

    Det program der er video af her, svarer jo lidt til at gå ud til hvalpefabrikkerne og spørge hvordan de avler. Og ja, sådan nogen kan da osse findes under DKK og andre kennelklubber. Men de kan så sandeligt osse findes uden tavler.
    -det er ikke den almindelige opdrætter man har fundet og interviewet, men de mest uheldige eksemplerman kunne opstøve.
    Folk glemmer altså at programmet har et formål, og self vinkler sin historier sådan at det formål bedst muligt opfyldes.

    Det kan vel sammenlignes med Kontant e.l. Der interviewer man jo ikke 50 gode og seriøse håndværekere, for at finde den ene som tager røven på folk.
    Nej, man går da til ham/dem man på forhånd ved der er problemer med, så man er sikret den gode historie.


  • Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

    Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 558
    #41   8. nov 2013 En gang BC:

    Ja, men du kan også gå ind på din hunds bedstefar og se 8 generationer på ham, så på den måde kan du undersøge langt flere generationer, hvis du altså gider smiley


  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #42   8. nov 2013 den udsendelse er værdiløs, alene af den grund at den prøver at fortælle en historie om opdræt af racehunde, men reelt kun beskæftiger sig med ekstremavl på udseende alene.....

    Ekstremavl, uanset hvilken form den antager, har aldrig været en god idé. Big surprise.


    Herudover skal nævnes at kennelklubben derovre fungerer på en helt anden måde en herhjemme, at det er tæt på umuligt at importere hunde derovre, samt at de faktisk ikke er medlem af FCI......

    Undersøg sagerne inden du anvender sådan en "dokumentar" til bevisførelse.


  • #43   8. nov 2013 Er det ikke almindeligt kendt, at racehunde har problemer med indavl og sygdom?
    Det svarer Pia K faktisk rigtig godt på. Min egen opdrætter har "eksperimenteret" med at krydse farverne (som ellers er fy-fy i min race) men er nu gået tilbage til hendes oprindelige linjer - netop for at bibeholde sin egen standard på hundene. Det skal så lige siges hun fx også (som en af de eneste i Dk) HD og AD undersøger inden avl.

    Ved I hundeejere, som har købt racehunde, hvad indavlsprocenten er på jeres hunde?
    Det bør man da - det står på stamtavlen. Min har fx. 6,25%.

    Hvad er det egentligt, som DKK kan tilbyde os hundeejere mht. hundens sundhed, når nu de ikke har nogle egentlige regler for avl, men kun etiske retningslinier som feks. tillader parringer mellem far/datter, mor/søn, søster/bror?
    (dette er ikke tilladt i feks. UK eller Sverige).

    DKK kan tilbyde muligheden for at man selv aktivt går ind for at finde sunde hunde. Hvorvidt opdrætterne følger de etiske retningslinjer eller ej er vel i princippet ligegyldigt, hvis forbrugeren bare vil sætte sine egne krav op. Det er som med alt andet; børnearbejde, kopivarer etc. - Kan det betale sig for sælger? Hvis man som forbruger køber sunde hunde (kan findes via hundeweb) vil opdrætterne følge med. (Og de useriøse tavleløse opdrættere ophøre med at eksistere) Men det er sjovt som det er vigtigere for standard-danskeren, at ens ipad, Nike løbesko, what-have-you er produceret etisk korrekt, end at ens følgesvend de næste 12-15 år er.. smiley


  • #44   8. nov 2013 Det gode ved stambogen er jo netop at du som køber kan vælge til og fra.
    Vil du ikke have indavl eller lineavl, så kan du se det og vælge det fra. Vil have en hund bed bestemte egenskaber så vælger du fra opdræt der lægger vægt på disse. Osv.

    Køber du uden stambog, så er det på lykke og fromme - og er du rigtig uheldig så er det indavl, og er du endnu mere uheldig, så er det syge hunde og uden de egenskaber du søger i din kommende hund..

    I min race er der langt mellem indavlen.. Mine egne hunde har en koefficient på 0 i 8 generationer..


  • #45   8. nov 2013 A-S: Hvor ser du indavlskoefficient på stamtavlen? Kan ikke finde den nogensteder. Er det ikke kun på hundeweb at den er listet?

  • #46   8. nov 2013 I vores race er det ikke unormalt at der er en lille indavlskoefficient og det er sjældent du finder en kombi hvor procenten er nul..
    Men alle vores hunde, to med SKK tavler oprindeligt og resten med DKK har 0% indavlskoefficient..

    Den hanhund vi har beholdt fra det sidste kuld, har vi påtænkt at skulle parres med vores egen tæve, men det skal overvejes kraftigt og der skal kigges linjer for indavlskoefficienten bliver 0,958% hvis vi vælger at lave den kombination.. Og når man kan nå nul, så vil vi helst det..


  • Susanne G
    Susanne G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #47   8. nov 2013 Calle, det du beskriver med Tæve 1 og Tæve 2, er netop sådan noget opdrætterne (med stamtavlerne) gjorde... såe, medmindre man checker sin stamtavle grundigt selv, kan man ikke være sikker.

    Og hvem checker om hundene på stamtavlerne er dobbeltregistrerede?

    Hvis hunde er registrerede flere end en enkelt gang, bliver indavlsprocenterne jo nemt nul - selvom de ville være høje hvis hunden kun var registreret en enkelt gang.

    Min pointe er simpel: Konceptet bag DKK er god nok, men hvis der ikke er nogen udenforstående instans som checker noget af det, kan vi i realiteten ikke vide hvordan det står til i virkeligheden.

    Jeg siger ikke at nogen lyver eller snyder. Jeg siger bare at vi ikke ved det, og som resultat må krydse fingrene og håbe på at vores hund ikke bliver syg.

    Hvorfor ikke sætte noget kvalitetscheck op. Det ville ikke være svært at gøre, nu hvor vi har computere :0)


  • Susanne G
    Susanne G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #48   8. nov 2013 Isabelle, jeg har en ikke-DKK hund, og meldte mig glad ind i FB gruppen, men oplevede til min store overraskelse at bestyrelsesmedlemmer fra DKK sad og sagde ting som "ja, ikke-DKK er blandingshunde, og de er jo sikkert meget søde, men de har jo ikke en DKK stamtavle.." HA HA, det er virkelig latterligt. Og pinligt at en DKK klub udtaler sig sådan. Heldigvis føler jeg mig ikke underlegen, men er virkelig taknemmelig for at jeg ikke købte en DKK hund indenfor den race jeg har - jeg ville have haft det forfærdeligt dårligt med indavlsprocenterne.


  • #49   8. nov 2013 Suanne -idioter findes alle steder, naturligvis osse i DKK. Men som DKK-hundeejer oplever jeg altså oftere at det er mig der bliver kaldt snobbet og andet grimt, end den anden vej rundt
    Og så oplever jeg altså ofte at ikke-DKK'er opfatter det skrevne helt anderledes end det er ment.
    F.eks. er det ikke helt usævanligt at der bliver talt for stamtavler og imod avl uden. Men det betyder altså ikke at man hader blandingshunde/tavleløse hunde... blot at man finder det mere fornuftigt at avle med tavle...

    Den der med dobbeltregistreret forstår jeg ikke -hvad skulle fordelen være ved at registrere en hund mere end en gang?
    I øvrigt registreres hele kuldet jo når de er3-4 uger gamle (kan ikke huske præcist, men i i hvert fald mens de endnu er hos opdrætter9. Chipnr kommer på stamtavlen, og kan jo på et senere tidspunkt altid tjekkes his der er tvivl.
    Er der tvivl om afstamningen på en hund, kan der kræves DNA-test-så er det o ret ligetil at afgøre om en hund nu osse ER efter de forældredyr der påståes
    Hos schæferne (måske osse hos visse adre racer?) kræves DNA-test af alle hunde hvis de skal avlskåres



  • #50   8. nov 2013 Og så mangler jeg (og sikkert mange andre9 altså svar på hvordan du mener du er bedre tillet uden tavle?
    Tror du ikke der laves søskendeparringer på tavleløse hunde?
    Tror du virkeligt at arvelige lidelser forsvinder af at man avler uden tavle?


  • Susanne G
    Susanne G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #51   8. nov 2013 Michelle, min hund har tavle, bare ikke en DKK registreret èn.

    Men DKK folket i fb gruppen mener deres tavler er bedre en min opdrætters tavler, ha ha. Så jo, klart tavler til alle dyr, men DKK's er på ingen måder bedre, end tavler fra en anden klub. Det er jo bare fra 2 forskellige klubber.

    Jeg kan ikke forestille mig hvem der ville lave søskendeparringer !? Og jeg kan ikke forestille mig en eneste køber, som ville købe en hund de vidste var fra en søskendeparring?

    Ang. arvelige lidelser, så ved jeg intet om det, andet end at indavl forøger chancerne i stor grad. Men hvis du avler med dyr som ikke er i familie og hunden bliver syg, så har du jo gjort dit allerbedste og så kan man ikke gøre mere.


  • #52   8. nov 2013 Indavl øger chancerne, hvis man avler på syge individer.

    Avler man på raske individer, så er der ikke større risiko ved indavl end udavl... Tværtimod forstærker man gode gener.


  • #53   8. nov 2013 Det man kan gøre mere er at tjekke anerne bagud, om der er sygdom. Kun avle på raske individer og som har raske aner.

    SÅ kan man ikke gøre mere.... Man får ikke mirakuløst raske hunde af at have indavlskoefficient på 0.
    Og heller ikke syge hunde af at have en høj koefficient.


  • Susanne G
    Susanne G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #56   8. nov 2013 Jeg tænker selv, at vejen frem kunne være at registrere generne på hver hund - altså når en hund registreres, så registreres dens gener også på dens stamtavle/id nummer. Og man kunne checke generne på en hvalp før den blev registreret. På den måde kunne køber være sikker på hvem hundens forældre var.

    Og jeg har også foreslået DKK at udvide Hundeweb sådan at dyrlæger kan plotte diagnoser direkte ind i Hundeweb - på denne måde ville det være nemt at lave statestikker og få en oversigt over hvilke hunde der forårsager sygdom i efterkommerne.


  • #57   8. nov 2013 Susanne (TS): Det lyder som om, der er rigtig meget omkring hundeavl og genetik generelt, du burde sætte dig mere ind i før du starter den her slags diskussioner.

    Og i langt de fleste tilfælde er en DKK-tavle mere værd end en tavle fra en anden, mindre klub, simpelthen fordi der er så mange flere muligheder i en stor klub, som ovenikøbet er med i et stort verdensomspændende netværk. De andre små klubber bruger jo så vidt jeg ved de oprindelige standarder uanset at disse i langt, langt de fleste tilfælde hører under FCI.

    Edit: Tak Schaum for opklaringen. Det lyder jo ikke til at være noget altoverskyggende problem med dobbeltregistreringer så. smiley


  • #58   8. nov 2013 Så langt er man slet ikke rent videnskabeligt endnu. Alle arvelige sygdomme er ikke genetisk kortlagt, så det er ikke muligt at registrere.

    Hvis det var, ville det faktisk være ret let at undgå arvelige sygdomme.





  • Susanne G
    Susanne G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #59   8. nov 2013 minion, jeg bliver dårlig... Jeg kan ikke forestille mig du kan få nogle købere til sådanne hunde..

  • Susanne G
    Susanne G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #60   8. nov 2013 Trine M, du skriver "Edit: Tak Schaum for opklaringen. Det lyder jo ikke til at være noget altoverskyggende problem med dobbeltregistreringer så. "


    Er det ironi?

    Eller er det ikke et problem at man tror man har en hund med en indavlsprocent på nul, når den i virkeligheden er 16%?


  • Susanne G
    Susanne G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #62   9. nov 2013 Trine M, du skriver også:
    "Og i langt de fleste tilfælde er en DKK-tavle mere værd end en tavle fra en anden, mindre klub, simpelthen fordi der er så mange flere muligheder i en stor klub, som ovenikøbet er med i et stort verdensomspændende netværk."


    Hvad er det for muligheder man har med en DKK tavle?

    Jeg havde forstået det sådan at tavlen var en kvalitets-etiket.


  • #64   9. nov 2013 Tavlen har intet med kvalitet at gøre. Det er et værktøj, så man kan købe den kvalitet man ønsker.
    Det er noget man bruger til at sortere med - således at hvis man eksempelvis ønsker en hund med 0 i indavlskoefficient, så kan man via hundens stambog finde den rette.

    Det samme gælder sundhedsresultater og anernes sundhed.


  • #65   9. nov 2013 Det bør måske bemærkes at inden for hovedparten af langt de fleste racer, så er genpuljen NETOP størst under FCI - og dermed DKK.

    Altså dette sted, hvor det er lettest at avle uden indavl...


  • #66   9. nov 2013 M.I.: So sorry! Jeg var så sikker i min sag, at jeg ikke selv tjekkede inden, jeg skrev herinde.. Har kigget nu og jeg huskede simpelthen forkert.
    Jeg tror det er pga. der stod indaflsprocent på samtlige dyr på min frieservallaks stamtavle, da jeg havde ham, at jeg fik det mikset op..

    Men det er egentlig en rigtig god ide, det hollandske frieserforbund har fået sig der smiley Man burde tilføje indavlsprocent på samtlige individer på stamtavlen på hunde også. Folk har jo forskellige grænser for, hvad man kan acceptere rent etisk, og det er jo super nem information for avlsforbundende at komme med.


  • #67   9. nov 2013 Schaum -tak for forklaringen, så giver det mere mening. Men så er det jo heller ikke tilfældet som Susanne skriver at man "bare kan dobbeltregistrere sin hund" smiley

    Susanne -nej det er faktisk ikke et problem. Det er aturligvis mere end uheldigt, hvis de oplysninger man har tjekket, ikke er korrekte, det er der slet ingen tvivl om.
    Men indavlen i sig selv, giver altså ikke sygdomme -hvis anerne er sunde og raske, er risikoen ikke større, end ved en hvilken som helst anden parring.

    Ang indavl, så er der skam set adskillige eksempler på at folk har lavet søskendeparringer og anden tæt indavl med deres tavleløse hunde, så det er der skam folk der gør... Ligesom der er masser af folk der avler på deres syge hunde, enten helt bevidst (et kendt eksempel herindefra var en labbe der ikke kunne avlsgodkendes i DKK pga HD-status, så lavede den et hav af tavleløse hvalpe istedet) eller fordi de ikke tester dem, og derfor bare lukker øjnene for de sygdomme den evt måtte have.

    DKK er ikke fejlfri, og det tror jeg heller ikke på nogen vil påstå de er -men DKk har ogen fordele i forhold til de mindre klubber. Bl.a. gør størrelsen alene, at udvaæget af avlsmateriale er langt større (på den måde kan man f.eks. finde ubeslægtede avlspartnere og stille krav til test og sundhed, for der er, måske med undtagelse af antalsmæssigt meget små racer, hunde nok at vælge imellem, til at man kan sortere dem fra der ikke lever op til ens kriterier). I de små klubber er der mange race hvor det er stort set umuligt at finde en egnet avlspartner i egen klub.
    DKK har hundeweb der er en god hjælp til den første sortering når man vælger hvalp -her kan man på baggrund af anernes sundhed, brugsegenskaber osv sortere til og fra udfra egne præferencer.
    DKk har brugsprøver for en lang række brugsracer (altså markprøver, hyrdeprøver, IPO osv), så man kan rent faktisk have brugsegenskaber med i regnestykket når man avler, istedet for ensidig fokus på udstillingsresultater som avlskriterie... en ret stor fordel for de racer der rent faktisk stadig bruges til andet end at se pæn ud på sofaen og være gode at klappe på smiley

    En tavle er ingen garanti, men et redskab man kan bruge til at vælge til og fra på baggrund af de præferencer man har -om det så er at undgå al indavl eller noget andet


  • Susanne G
    Susanne G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #68   9. nov 2013 Hvordan ville man finde ud af, om ens hunds aner var dobbeltregistrerede?

    Det ville jo være umuligt at checke, ikke?


  • Susanne G
    Susanne G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #70   9. nov 2013 Ang. at der ikke er problemer med indavl, sålænge dyrene ikke er syge:

    DKK skrev en artikel i "Hunden" (deres eget medlemsblad) om at der netop opstår sygdomme ved indavl, sådan som DKK har avlet på i de sidste 100 år.

    Så måske er det tid til at revidere hvordan det hele foregår.

    Link til artiklen:
    http://www.dkk.dk/xdoc/120/100_aars_renavl.pdf


  • #71   9. nov 2013 Susanne -det må man jo kunne, når nu Schaum skriver at hun opdagede det smiley

    I øvrigt er det jo så ikke noget man bare kan gøre som opdrætter, men åbenbart et uheld i forbindelse med en opdatering... og dermed ikke oget der sådan er vildt udbredt og som man derfor bør gå og bekymre sig om.

    Schaum -det er self ganske uheldigt. Men der var engang da hundeweb ikke fandtes -der brugte man stadig tavlen til at vælge til og fra. Det gør det naturligvis mere besværligt, når det man ønsker at vide noget om, ikke er reg på hundeweb, men så er det jo man må igang med fodarbejdet -kontakt opdrættere, folk der kender de linier man er interesseret i, tag på udstillinger (eller til brugsprøver hvis de har sådan nogen) og se hundene osv... og på den måde kan du så osse prøve at finde frem til de linier der stadig er noget værd smiley

    Jeg kender en der avler en race hvor der åbenbart er en sygdom som af en del opdrættere bliver voldsomt overset -ja faktisk nægter de at den findes i racen, og derfor testes der sjældent for den i de fleste europæiske lande.
    Men det ville da ikke få mig til bare at trække på skuldrene og tænke "nå, så er der ikke nogen hjælp i en tavle"-istedet kunne jeg jo kontakte min bekendte (som har indgående kendskab til racen, og som udstiller i hele europa, kender alt og alle indenfor racen osv) og få hende til at hjælpe mig, med den viden hun har om problemerne i bestemte linier osv. Og det kan hun jo altså kun, hvis der er en tavle at arbejde ud fra smiley


  • #72   9. nov 2013 Susanne -nu avler man jo altså normalt ikke ind og ind og ind i hver generation. Normalt vil man måske lave linieavl, fra det kuld så vælge en fra til avl, hvis nogen er egnet, og så i næste generation lave udavl...

    Men ja, hvis man kontinuerligt laver indavl kan det blive et problem på længere sigt -det er bare ikke mit indtryk at det er sådan der generelt avles, og at ens hund har en høj indavlskoefficient giver de ikke større risiko for at være/blive syg, hvis avlsarbejdet ellers er i orden (= sunde linier osv)

    Jeg er ikek fortaler for at så skal vi bare lave søskendeparringer på livet løs, for der findes ikke fejlfrie linier, så meget tætte parringer kan jo betyde at man pludselig ser en fejl man ikke anede man havde i linierne.
    Men folk er, i mine øjne, altså voldsomt "indavlsforskrækkede" oftest uden reel viden om hvad indavl er og gør.

    Hvis indavl betød massevis af syge og deforme dyr, mon det så ville være så meget brugt stort set i avlen af alle slags dyr vi har i fangenskab -det være sig alt fra rideheste til malkekvæg.

    Brugt med omtanke og fornuft kan indavl være med til at fastholde og styrke de egenskaber vi ønsker (osse sundhedsmæssigt)

    Men self skal man da ikke bare lade kræene parre sig på livet løs og håbe på det bedste... det skal man så heller ikke selvom der ikke er tale om indavl


  • #74   9. nov 2013 TS - det lyder mest som om du tager det meget personligt at der er nogen der anfægter værdien af din hunds stambog. Og det lyder til at du af den grund ikke ønsker at se, hvorfor det måske kan være en fordel i at haven en hund med en DKK stamtavle frem for en stamtavle fra andre stambogsførende foreninger.

    En stamtavle - uanset hvor den er fra - er blot et redskab, som du kan bruge til at orientere dig om baggrunden for din hund, hvis du vil.

    Jeg var slet ikke i tvivl da jeg selv skulle vælge hvilken form for stambog jeg ville have på min nyeste hund!


  • #75   9. nov 2013 For mig er det ultimativt største argument for DKK genpuljen. Det internationale samarbejde giver alt andet lige bedre muligheder for f.eks. netop ikke at lave indavl..

    Og så skal man altså heller ikke være mere bange for fænomenet. Linjeavl kan være et glimrende redskab, hvis det bruges omhyggeligt..

    Min næste hund bliver med FCI-tavle.. Det er der ingen tvivl om..



  • Susanne G
    Susanne G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #76   9. nov 2013 Fra hvad jeg har fundet ud af fornyligt, er der god grund til at være "indavlsforskrækket", som hvalpekøber - altså have opdaget at de retningslinier for avl som DKK's har fulgt indtil nu, måske var fejlagtige. Og der skal nytænkning til, for at undgå sygdom.

    For mig at se, er det alle DKK-medlemmerne som siger at det er OK at indavle, og da DKK er selvforvaltet, er dette en problematisk situation, både helt praktisk (hvor kan vi ejere se statestikker over hvordan det står til med sygdom i racerne), og principielt (det nytter ikke at DKK opdrættere siger at alt er i orden, når det ikke er dokumenteret).

    Jeg foreslår at vi hundeejere og opdrættere beder om at få en ekstern instans til at registrere sygdom.

    Feks. er min idè med at dyrlæger indtaster diagnoser direkte ind i Hundeweb (som også skulle checkes eksternt fra DKK), sådan at vi nemt kunne få oversigt over de linier, som har sygdomme.

    Dette ville ikke være særligt svært at sætte op, da Hundeweb allerede eksisterer, og jeg er sikker på at dyrlægerne meget gerne vil være med til det.


  • #78   9. nov 2013 Jeg overvejer at lave et kuld mere på min DKK-hund.

    Fordi hun er med DKK/ FCI-papirer har jeg mange flere hanner at vælge imellem, frem for hvis hun var fra en af de små klubber. Fra de små klubber havde jeg måttet nøjes med danske hanner, nu kan jeg vælge fra næsten hele verden.

    Fordi hun er DKK, kan jeg følge hendes afstamning meget længere bagud end de 3 generationer der typisk står på en stambog. Ligesom jeg kan finde halvsøskende og anden nær familie til mine måske kommende hvalpe. Da hun er svensk import er det blot nemmere at gøre det på SKK's Hunddata (den svenske udgave af Hundeweb) Altså min sikkerhed for at jeg ikke laver uønsket indavl.

    Via Hundeweb/Hunddata kan jeg tjekke sundheds resultater langt bagud på begge hunde. Skulle der vise sig at være en tvivlsom hund, kan jeg også tjekke dennes søskende og afkom.
    Langt fra alle søskende/afkom vil være udstillet, men for de der er, kan jeg også se udstillingsresultater og derigennem sikre mig at linien er racetypisk.

    Derefter kan jeg ved at Google hundene højst sandsynligt finde billeder af de fleste. Det giver mig mulighed for at se om de er den ønskede type.

    Alt dette kan jeg gøre hjemmefra, fordi alle resultater og oplysninger ligger online.
    I de små klubber ville jeg kun have oplysningerne på stamtavlen og hvad ejerne selv ønskede at oplyse.

    Så ja, DKK/ FCI giver bare bedre muligheder for sund og racetypisk avl.


  • Susanne G
    Susanne G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #79   9. nov 2013 Ud fra hvad jeg har fundet ud af fornyligt, er der god grund til at være "indavlsforskrækket", som hvalpekøber - især også hvis det viser sig at de retningslinier for avl som DKK's har fulgt indtil nu, måske var fejlagtige (se DKK's egen artikel "100 års renavl har sat sine spor").

    For mig at se, er det alle DKK-medlemmerne som siger at det er OK at indavle, og da DKK er selvforvaltet, er dette en problematisk situation, både helt praktisk (hvor kan vi ejere se statestikker over hvordan det står til med sygdom i racerne), og principielt (det nytter ikke at DKK opdrættere siger at alt er i orden, når det ikke er dokumenteret).

    Jeg foreslår at vi hundeejere og opdrættere beder om at få en ekstern instans til at registrere sygdom.

    Feks. er min idè med at dyrlæger indtaster diagnoser direkte ind i Hundeweb (som også skulle checkes eksternt fra DKK) god , sådan at vi nemt kunne få oversigt over de linier, som har sygdomme.

    Dette ville ikke være særligt svært at sætte op, da Hundeweb allerede eksisterer, og jeg er sikker på at dyrlægerne meget gerne vil være med til det.


  • #80   9. nov 2013 Hvorfor poste nøjagtig det samme indlæg, og så ca. 45 min fra hinanden....?

  • #81   9. nov 2013 Ja, der var jo ikke meget nyt under solen der..

  • #82   9. nov 2013 Så kan man dælme snakke om cirkulær augmentation smiley

  • #83   9. nov 2013 Mon ikke dette bare er endnu en tråd om at køre hetz mod DKK ???
    Synes der er kommet rigtig mange gode argumenter for hva man kan bruge en DKK tavle til men synes TS gentager meget sig selv.
    Og ja som en anden skriver så er det ofte DKK'erne der får af vide de er snobbet osv bare fordi de taler for en DKK tavle.
    Så dem der anbefaler DRU f.eks de er DRU snobber?
    DKK er ikke perfekt. Det er der ingen klubber der er og jeg er skam ikk enig i alt hva DKK gør men det er stadig den klub jeg foretrækker fordi der som sagt er flere muligheder.
    Intet ondt til de andre klubber bare lige for at være sikker på jeg ikk bliver kaldt DKK snob smiley


  • Susanne G
    Susanne G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #84   9. nov 2013 Hej, undskyld dobbeltposten, og "cirkulær argumentation", hæ hæ

    Jeg har nogle problemer med at poste nogle gange, siden hænger osv. så det var en teknisk fejl.

    Men dette er ikke en hetz mod DKK. Jeg stiller bare nogle spørgsmål, og siger at hvalpekøbere virkelig skal checke alting grundigt, for DKK er ikke en garanti for noget.

    Og det tror man jo, før man ved besked.

    Nå, men tak for alle svar, god weekend derude :0)


  • #87   9. nov 2013 De racer, der har min interesse, findes heller ikke andre steder end hos DKK/FCI, så for mig er valget naturligt..

    Var det ikke tilfældet, tror jeg nu stadig, jeg ville kigge i FCI-regi, simpelthen fordi udvalget er større..


  • #88   9. nov 2013 Golden retrivere af jagtlinjer findes vist også kun i DKK (og så DJR, men dem vil jeg ikke røre med en ildtang.)

  • Susanne G
    Susanne G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #91   9. nov 2013 Hej Batdog (cool navn :0), jeg kan høre at I siger at indavl ikke er noget skidt.

    Jeg ved bare ikke om jeg er enig.
    Især hvis DKK selv skriver at den måde de har indavlet på indtil nu, viser tegn på ikke at virke efter hensigten i det lange løb.

    Altså, man troede at indavl ikke var en dårlig ting, før nu, 100 år efter, hvor man kan se på resultaterne for de sidste 100 år at indavls anbefalingerne ikke har været effektive i at holde hundene fri for sygdom.

    Det er bare værd at vide som hundeejer, før man køber hund avlet efter de gamle/nuværende metoder.

    Hvad svaret er, ved jeg ikke. Udover at vi skal have mange flere oplysninger end vi får nu, for at kunne tage informerede valg, når vi køber hund.


  • Susanne G
    Susanne G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #92   9. nov 2013 Mere for nye hundekøbere at læse:


    http://pedigreedogsexposed.blogspot.dk/


  • #93   9. nov 2013 Nu er det jo ikke DKK der avler - men opdrætteren...
    Og DKK har regler som opdrætteren skal følge - sker det ikke kan man faktisk ryge ud af klubben. En streng straf hvis man går op i sit opdræt med liv og sjæl. Derfor følger lang langt største delen af opdrættere i DKK også anbefalingerne og reglerne.

    Hyggeopdrætteren uden en fløjtede fis forstand på opdræt hæfter ikke for nogle regler, ingen anbefalinger eller noget som helst ud over hvad denne selv synes eller har hørt over hækken - og det ses desværre på etikken og de hvalpe der bliver lavet..

    Hvordan kan det være dårligt der er regler og krav, nogle få kan snyde med, når alternativet er ingen kontrol overhovedet?


  • #95   9. nov 2013 TS: Nej, jeg var ikke ironisk, men jeg ser det ikke som noget stort problem hvis 6 hunde ud af 120 ved en fejl er blevet dobbeltregistrerede. Og hvis linjerne i øvrigt er gode, er indavl heller ikke et problem. Det, der kan være et problem er, hvis der er få lille genetisk variation indenfor en race. Det kan f.eks. ske ved voldsom matodoravl eller hvis man ikke har mulighed for at indføre nyt blod. Sidstnævnte var noget af problemet i UK, fordi man ikke måtte indføre nye avlsdyr i en lang periode.

    Med DKK har man derimod mulighed for at finde egnede avlspartnere over det meste af verden. Det har man simpelthen ikke med de små klubber. Min race f.eks. findes slet ikke i de små klubber og bestanden i DK er nok på omkring 50-60 individer. Det ville være helt umuligt at komme nogen vegne, hvis man ikke havde mulighed for at tage blod ind udefra.

    Og nej, stamtavlen er ikke et kvalitetsstempel, det er et værktøj.


  • #96   9. nov 2013 Fordi en hund har to numre, så har den jo stadig kun det samme navn og så er det jo ikke et større problem end at man regner procenten ud manuelt.. det er jo tilladt at læse hvad der står på tavlen..

    Har man ikke tavlen så kan man stå med en søskendeparring uden man aner det.. Jeg kan simpelthen ikke se hvordan evt. Små problemer med registeringer hos enkelt individer kan være et argument imod arbejdsredskabet stambog..

    Og da slet ikke når alternativet et avl i det uvisse.. Russisk roulette..


  • #98   9. nov 2013 Susanne: du skulle vel ikke have dansk spids?

    Hvis jeg har ret, er det ikke bestyrelsesmedlemmer i DKK der udtaler sig på fb, men bestyrelsesmedlemmer i selskabet for dansk spids - det gør en stor forskel.

    Når man rekonstruerer en race, kan indavl ikke undgås. De første mange år var broholmeren også indavl. Bror/søster, far/datter osv. I 1974 havde man kun 2 hunde, og de er stamfaddere til alle dagens broholmere. I dag har selskabet skærpet DKK anbefaling om indavl. Begge mine har 0 på 3 led.



  • #99   9. nov 2013 Ps: jeg er ikke fortaler for indavl, og ville aldrig selv lave indavl, men jeg er heller ikke blind for, at det kan være nødvendigt ind imellem at fastholde en racetypisk race.

    Indavl i sig selv skaber ikke sygdomme, men risikoen for at evt sygdomme i linjen vil komme tiludtryk, er fordoblet, da afkom har større risiko at få samme defekte gen fra begge forældre.. Omvendt kan det også forstærke ønskede egenskaber på samme måde.


  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #100   9. nov 2013 og pedigree dogs exposed handler STADIG ikke om avl på hunde med stamtavler, og hvad dét fører til....

    Den handler om hvad EKSTREM-avl på udseendet alene, fører til.

    Ligesom man åbenbart igen glemmer de elementære forskelle der er på hvordan den engelske kennelklub er bygget op, kontra Dansk KennelKlub.

    Og en hel del mere...

    *tut**tut*


  • Susanne G
    Susanne G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #101   9. nov 2013 Trine B, jo, jeg har en dansk spids, hvor ved du det fra? :0)

    Og jo, det er bestyrelsesmedlemmerne fra lokalklubben som er med på fb, ikke DKK bestyrelsen, undskyld hvis det blev skrevet, det var en fejl.

    Ja, jeg var meget overrasket over at bestyrelsesmedlemmer kunne sidde og lave sådan nogle ting på fb som de gjorde derinde - slettede indslag som de ikke var enige med, tog folks kommentarer personligt, talte dårligt om hunde og kenneler/opdrættere som ikke var fra deres egen klub, og så siger de ting som "en ikke-DKK hund kan jo være meget sød, men den er ikke ægte"... HA HA HAH... ja, det er ret vanvittigt :0)
    Og folk melder sig da også ud derfra.

    Tonen og niveauet derinde er absolut anderledes end alle andre steder jeg færdes, både i virkeligheden og på internettet, men heldigvis er det blevet meget, meget bedre derinde, så nu bliver der i det mindste debatteret rimeligt sagligt.
    Og det kan kun blive bedre.

    Om ikke andet, så bliver det nødt til at ændre sig, hvis køberne ikke vil være med til det længere, så det kan ikke gå helt galt.

    Nå, men god aften til alle, og igen tak for svar.


  • Susanne G
    Susanne G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #102   9. nov 2013 Ang. at "Pedigree dogs exposed" handler om ekstrem-avl:

    Har I set programmerne?

    King Charles Spaniel - sagen er da feks. ikke noget med ekstrem-avl.

    Jeg tror som sagt der er god grund til at hundekøbere er rigtig meget på vagt når de undersøger deres opdrætter, og som I siger, der er gode opdrættere både i og udenfor DKK.

    Men som sagt bliver svaret nok gen-testning, og det jo allerede igang, og så kan køberne være en del mere sikre på anerne, og fravælge at købe hunde som de synes har for stor indavlsprocent.


  • #103   9. nov 2013 Susanne -men det varer altså RIGTIGT mange år før gentesting er en realistisk løsning. er er enkelte sygdomme som kan DNA-testes for, men det er altså kun nogen få sygdomme.
    Og så er det ikke engang altid det samme gen der giver samme sygdom på tværs af racer. Så selvom man f.eks. kan DNA-teste for PRA (øjensygdom) hos retrieverne, så er det ikke sikkert man kan det samme ved andre racer.

    HD og AA som jo nok er de sygdomme flest hvalpekøbere kender til og derfor er opmærksomme på, kan man ikke DNA-teste for -der har vi altså udelukkende vurderinger af røntgenbilleder at gå udfra. Og for at kunne det, skal resultaterne jo være registreret et eller andet sted = hunden skal have stamtavle, så man kan undersøge dens aner.

    Så din løsning er simpelthen ikke realistisk.

    Og ang cavalierne så har DKK et samarbejde med KU i forhold til netop den sygdom. Men så vidt jeg ved er arvegangen endnu ukendt, så selvom man vælger at scanne en avlshund, og den erklæres sund og rask, så er det ikke en garanti for raske hvalpe.

    Faktisk gør DKK (eller deres specialklubber) netop en del for at undersøge forskellige sygdomme diverse racer kan lide af, for netop på sigt at kunne undgå dem.
    Mig bekendt er der f.eks. ikke andre klubber der gør noget i den retning.

    Og så har ekstremavl jo altså ikke noget med indavl at gøre -ekstremavl handler om at fokusere på ekstremer (surprise) -det være sig ultra-korte snuder, korte ben, lange rygge eller...
    Der er indavl ikke så relevant -hunden kans elf odt være BÅDE ektrem OG indavlet, men den kan altså osse godt bare være ekstrem og have 0% indavl, så hvorfor de to ting skal blandes sammen forstår jeg ikke.

    Ligesom jeg heller ikek forsår hvor du vil hen med gentest der skal hjælpe med at fravælge indavlede individer. Man DNA-tester for sygdomme, ikke for graden af indavl.. sidstnævnte kan man jo ganske enkelt undersøge hundens aner for at finde ud af



  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #105   9. nov 2013 "Har I set programmerne?

    King Charles Spaniel - sagen er da feks. ikke noget med ekstrem-avl."

    Ja...



    Oooog..... jo det har.



    Derudover er det kun et fåtal af de engelske opdrættere der avler på dén måde, og det kan de bl.a. i kraft af måden den engelske kennelklub er skruet sammen på.

    Og gæt engang: Med sådan en tavle i hånden, er det forholdsvist nemt at undgå at købe hvalpe der er et produkt af sådan avl.


  • #106   9. nov 2013 At sammenligne den video, som viser avl i England og så i forhold til DKK er i min verden at sammenligne fx det amerikanske og det danske sndhedssystem - det er to meeeeget forskellige ting, og man kan ikke drage konklusioner om det ene baseret på på det andet.

  • #107   9. nov 2013 Susanne: prøv at kigge på min signatur og se om du genkender kennel navnet på en af mine broholmere?

    Samme kennel opdrætter også dansk spids! Jeg kunne meget hurtigt regne ud, hvilken fb-gruppe og race det handlede ud.

    Sender dig en pb


  • #108   9. nov 2013 Hvis linierne er rigtige køber jeg gerne hvalp efter en helsøskendeparring eller far/datter parring, men det kræver, at opdrætter virkelig kender sine linier og er en erfaren rotte i faget. Har haft en gravhund der var resultat af en sådan tæt parring (ikke dansk opdrættet) og hun var den bedste af slagsen, som jeg har ejet.

    Både mentalt, brugsmæssigt og sundhedsmæssigt.

    Alle mine 3 whipper kan spores tilbage til samme stamfar, i racens "ungdom" blev benyttet massiv indavl og trods det, er racen en af de sundste, der findes.
    De 3 tæver jeg har nu har alle har indavlsprocenter på 0,10, 0,68 og 2,65% udregnet på syv generationer, det kan jeg slet ikke se som problematisk


  • #109   9. nov 2013 Glemte lige - I min optik er det ikke indavl, der er en races største problem, men for manges vedkommende opstår problemerne, hvis racen bliver modehund.

    Er der stor efterspørgsel på en race, er risikoen langt større for, at der kritikløst avles på individer, der aldrig nogensinde skulle have været sat i avl i forhold til en race som min, der tiltaler en smal køberskare, som oven i købet ofte er meget kritiske med deres valg af hvalp og opdrætter.
    I en lille race rygtes det hurtigt, hvis en opdrætter laver noget skrammel.


  • #110   10. nov 2013 Kirsten : Jeg er helt enig. Det er faktisk ret forbavsende hvor hurtigt det går tilbage for en race, både mht. helbredet og mentaliteten, lige så snart den er blevet moderne....

  • #113   10. nov 2013 Susanne G hvis det egentligt er dit rigtige navn for din bruger er oprettet samme dag som din lidt latterlige oplæg her! Så det tyder på du skjuler dit sande identitet.

    Alle har hver deres mening om de forskellige klubber! Men som de fleste beskriver herinde så er dkk den eneste klub som har en verdens omspændende samarbejde med andre klubber i verden som de andre ikke har. Dkk har sine regler og hvis ikke man overholdes dem bliver man smidt ud hvor man å mmed snuptag bliver optaget i de andre klubber.

    Du ved heller ikke selv om du måske kommer sammen med din grangranfætter. Dkk er dem med den største mulighed for at kunne undersøge de forskellige ting om forældre dyr og stamtavlen ud for her bliver alt det nødvendige registreringer for netop din race. Så hvis folk vil have en hvalp med 0 i indavl så køb det. Men tror næppe du kan undersøge det samme ved de andre klubber
    Lad vær med at nedgøre de forskellige klubber hvad de bør og gør. Alle har fordele og ulemper.
    Man bliver kun klogere med at forske og undersøge. Og hvad der skete i gamle dage kan ikke være betydning på at sådan gør man også i dag.

    Selvom du kan have super forældre dyr med intet indavl og med a hofter kan der godt forekomme hvalpe med måske e hofter. Det kan jo bar være en fejl i genet som det kan være med mennesker med handicap eller de har fået det forkerte foder som hvalpe hos hvalpekøberen og de har haft glatte gulve og børn har leget voldsomt med hvalpen og den springer ned fra høje ting osv.

    Men som sagt du ved hva for en type hund du får med en ren hund, men med en blanding ved du ikke om den får den ene forældre eller den andens type hund med sind aktivitets niveau så den passer til dig som du kan med en racehund. Vi har selv haft blandinge som var dejlige så det er ikke for at nedgøre eller noget. Bar man sættes sig ind i at man kan ikke vide med sikkerhed hvilken type hund man får med en blanding. Hvis du har gode ideer hk de forskellige klubber hvad de bør ændre skal du nok gå til dem i stedet for her. Ingen af os herinde kan ændre det alligevel.


  • #114   10. nov 2013 Enig, Søren N
    Se bare hvor populær fransk bulldog er blevet over de seneste 10 år.... og der bliver avlet "flotte" (hvis man kan kalde den flot) udstillingshunde uden nogen hensynstagende til hunden ve og vel, og hvad der ligger af gener bag de enkelte hunde. Racen er i mine øjne offer for hvad VI som mennesker synes er flot og smart. Se bare hvordan en FB så ud for 100 år siden.


  • karin k
    karin k Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 6
    #115   10. nov 2013 Tror mange racehunde er indavlede. Og det bliver ikke bedre af, at nogen lige smutter til Finland eller Polen, får parret og kommer hjem med en hund, ingen ved, hvad er. Nogle avlere er kun ude på at avle skønhed. Og det er ene og alene for at behage dommerne. At avle sunde stærke hunde med ingen, eller en indavl på under 6 er en dyd, og burde være noget alle opdrættere håndhævede.

  • #116   10. nov 2013 karin k: Hvorfor skulle man ikke vide hvad man kommer hjem med, fordi man har parret i udlandet?

  • #119   10. nov 2013 Mine to har også 0%, men det er ikke væsentligt for mig. Jeg ved at den hanhund, vi brugte til vores kuld er blevet brugt både til halvsøskende- og mor-søn-parring (ikke i DK dog), med sunde arbejdshunde til følge som efterfølgende har lavet sunde hvalpe. Det gør mig faktisk tryg, eftersom der ikke er dukket noget uventet op i disse kuld. .

  • #121   10. nov 2013 He he, heller ikke jeg - det var mere en kommentar til TS: smiley

  • Susanne G
    Susanne G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #122   10. nov 2013 Sabine T, jeg er virkelig overrasket over at du taler sådan til folk du ikke kender!

    Jeg er skam ægte nok, jeg fik kun en profil herinde fordi jeg søgte et større forum end det jeg kom fra, og gerne ville høre en masse indput fra forskellige vinkler - jo mere info, jo bedre.

    Dette forum så ud til at være af god kvalitet, men at blive tiltalt som du gjorde, giver ikke forummet at godt ry.

    Mht. at vi herinde ikke kan ændre noget... Jeg er af den overbevisning, at vi er de _eneste_ som kan ændre noget :0)

    Når folket vælger med pengepungen (altså feks. ikke køber hvalpe avlet efter metoder man ikke er enige i), så må klubberne jo netop ændre sig :0)



  • #123   10. nov 2013 Og til at vælge den rette hvalp, der lever op til de kriterier man har - eksempelvis indavl, sundhed, eksteriøregenskaber, brugsegenskaber, væsen - har man kun et enkelt redskab, der tillader at man kan kigge bagud.

    Stamtavlen.


  • #124   10. nov 2013 Hvad siger man til samme problematik i DRU eller i DDH? Jeg kan se at selv min race har meget få eller ingen opdrættere. Men ved at at der er rigtig mange der forsøger at avle dem uden bog men efter de samme etiske regler som DKK og altså har helt styr på hvem der parrer med hvem


  • #125   10. nov 2013 Gitte - det hjælper kun kort tid eftersom DRU og DDH ikke har et system, hvor man som køber kan kontrollere sundhedsresultater, indavl mm.

  • #126   10. nov 2013 Susanne -jeg prøver lige igen: dit forslag med DNA-test, hvad forestiller du dig man skal teste for? Pt er det kun ganske få sygdomme der kan testes for, og ved disse sygdomme bruger man allerede DNA-tests.
    Men eftersom man kun kan teste for relativt få sygdomme på den måde, hvad forestiller du dig så man skal gøre med alle de andre sygdomme, når nu du ikke mener det er nok at registrere resultater af f.eks. røntgenbilleder, øjenlysninger og hvad der nu ellers findes af krav til tests?


  • #128   11. nov 2013 CH tak for svar. Jeg troede helt ærligt at DRU og DDH havde de samme systemer som DKK. Nå så blev jeg så klog. Er der nogen steder hvor man kan se hvor mange pekingesere der pt er i DK? Synes nemlig stort set ingen officielle avlere jeg kan finde. Min er ægte (kender forældre) dog uden papirer men jeg vil meget gerne have en ny ægte MED papirer.

  • #130   11. nov 2013 Lad os så præcisere at de ansvarlige opdrættere ikke laver sygelig indavl. Indavl af en grad der kan bringe kuldets sundhed i fare. En sindsygt dygtig opdrætter kan også styre linieavl. Men der er kun en ting at sige. Folk skal kigge sig for når de køber hund, og man kan bla. søge råd og vejledning hos dkk til hvordan man søger info om forskellige hunde.

  • #131   11. nov 2013 Det kan da godt være at jeg får hug nu, men jeg har planer om en fætter/kusine parring, på meget sunde linier, det er nogle gode typer hunde, som jeg rigtig gerne vil beholde, derefter bliver det en udparring, så vi kan få noget frisk ind. Ved en tæt parring, kan man nærmest forudsige hvordan hvalpene falder ud, når man så udparrer, kan kuldet godt falde meget forskelligt ud, men så beholder man den af kuldet, som er nærmest på typen, man gerne vil have, for så har du fået det nye blod ind. Men man skal have sine kontakter i orden, for at få oplysninger om hunde tilbage i stamtavlerne, evt. sygdomme, skavanker, temperament og hvad der ellers kan ligge bagved, som kunne snige sig ind, ved en tæt parring. Og er der noget, skal man selvfølgelig lade være, da man jo dobler, på både det gode og det dårlige.

  • #132   11. nov 2013 Jeg bryder mig afgjort ikke om indavl. Det kan godt være det er bygget på ren følelse fra min side. Men sådan har jeg det.
    I racer hvor der er massere af sunde raske hunde at tage fra kan jeg ikke se nogen grund til at indavle overhovedet.
    Men jeg kan godt forstå det ind imellem kan være nødvendigt. Enten for at bevare en lille race, eller for at avle sig ud af sygdomme. Hvis for eksempel en stor del af hundene er bærer af et gen for en alvorlig sygdom. Så kan man være nød til at vælge disse bærer fra og dermed forringes udbudet af avlesmateriale. I disse situationer kan jeg altså godt forstå det.

    Men for at vide om en hund er indavlet, for at vide om der er dårlige gener i en hunds aner, for at avle væk fra sygdomme, for at bevarer en races særpræg. OSV
    Så er en tavle altså nødvendig. Og DKK har det bedste redskab (hundeweeb) og de fleste hunde (Genmasse)

    Jeg kan godt se fejl hos DKK, jeg kan godt se fejl ved udstillinger og måden de køre på.
    Men hvis man gerne vil undgå sygdomme, og være sikker på at undgå indavl, så er der altså ingen vej udenom DKK.
    Men det kræver naturligvis man også bruger de værktøjer en tavle og hundeweb er.


  • #133   11. nov 2013 Mine to DKK (den ene oprindeligt SKK) stamtavlehunde har indavlskoefficienter på 0,3% og 4,6%. Ham med 4,6% har lavet 4 rigtig gode kuld hvalpe (3 i Sverige og 1 i Norge). Han tilhører en på verdensplan lille race, der alle kan føres tilbage til den samme håndfuld hunde. Så det er en race hvor man ikke kan komme uden om indavl smiley . Det er en af de sundeste racer, der findes (der er kendskab til 1 arvelig sygdom, som optræder uhyre sjældent = 1 tilfælde på 25 år i europa) og de er ikke en race dyrlægerne spinder guld på smiley Den avles stort set IKKE uden for FCI regi (de sidste 20 år har vi i DK haft ÉT kuld uden stambog). Det er en race, som ikke har nogle ekstreme eksteriørtræk og temperamentsmæssigt kan den være ret bøvlet, så den tiltaler ikke flertallet eller dem der spotter en hurtigt gevinst ved et kuld hvalpe. Vil man udstille så skal man sætte rigtig god tid eller et større beløb af til trimning og man skal ikke regne med at man vinder BIS eller BIG særlig ofte. Der findes ikke nogen krav til avlsdyrene. MEN det er en race der laves af entiutiaster for entiutiaster og det betyder så uendelig meget for den omhu, der lægges i avlsarbejdet !
    Min anden race har i perioder været umådeligt populær og det kan ses i antallet af arvelige sygdomme man skal forsøge at styre udenom som køber. Det er en race hvor opdrætterne i popularitetsperioder kan sælge alt uanset, hvor dårlig avl det er og uanset om der er stambog eller ej. Desuden er den lidt småpopulær som udstillingsmodel. Det er gået ud over både sundhed, mentalitet og brugsegenskaber. Det er en race, hvor man næsten altid kan finde tilfældig en hvalp i DBA eller G&G uden stambog. Men hvis man vil have en hvor brugsegenskaberne er i behold, så skal man være indstillet på at lede længe og vente på den rigtige hvalp. Dem der vil noget med deres avl er lige så omhyggelige som i min anden race.
    Så nej, racehunde er ikke nødvendigvis indavlede og jeg kender faktisk til flere tilfælde af ekstrem og komplet ugennemtænkt indavl med blandingshunde (fx far/datter parringere og kuldsøskendeparringer smiley ). Det er en misforståelse at tro at indavl nødvendigvis er noget skidt. Bagud i min hanhunds linier er der massere af indavl og der er individer med skyhøje indavlskoefficienter, men det er gjort GENNEMTÆNKT og med udavl på strategiske steder.


  • #134   11. nov 2013 Mette Marie :Nu bliver jeg nysgerrig. smiley Hvad er det for racer du har?

  • #135   11. nov 2013 Jeg har en Irsk Terrier og en Dobermann smiley

  • #136   11. nov 2013 oki. smiley

  • Susanne G
    Susanne G Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 26
    #137   11. nov 2013 Michelle undskyld det sene svar, jeg læser det hele, men har ikke tid til at svare, men tak til alle for jeres svar :0)

    Med gentest mener jeg at man kan checke at hvalpen virkelig er fra de forældre man får opgivet.
    Jeg føler nu, hvor vi så dobbeltregistrerede hunde indenfor min slags hund, at Hundeweb måske sagtens kan misbruges.
    Jeg ved at I siger at alting er i orden, men min tillid til databasen er ikke længere særlig stor.


    Er hundene i Hundeweb registreret med deres chip-nummer?



  • #138   11. nov 2013 Susanne -det gør man så allerede i tilfælde hvor der er usikkerhed omkring faderskabet (f.eks. fordi opdrætter har forsøgt at snyde med tavler e.l.), og hos enkelte racer gøres det systematisk hvis de skal avlskåres.

    Og dobbeltregistrering handlede jo så ikke om forsøg på at snyde, men om en teknisk fejl på siden... så der sidder altså ikke opdrættere rundt omkring og spekulerer i at dobbeltregistrere hunde.
    I øvrigt gør det jo ingen forskel -hunden hedder vel stadig det samme, har samme stambogsnummer osv, så selvom den findes i 2 eksemplarer i hundeweb, er dens data (går jeg da ud fra?) stadig de samme.

    Om de er reg med chipnr kan jeg ikke huske. Er ikke medlem af DKK længere, så bruger ikke hundeweb før igen engang når en hvalp skal findes.
    Men chipnr står jo i hvert fald på hundens fysiske stamtavle


  • #139   11. nov 2013 Chipnummeret står sammen med de øvrige stamtavleoplysninger både på hundeweb og på den fysiske stamtavle.

  • #140   11. nov 2013 Ja hundene er registreret med chip eller tattoo nummer. Nogle fci lande har obligatorisk dna forælderskabstest. I DKK er der vist kun schæfer der har haft det som krav tidligere.

    Og så er det så smart at bliver der tvivl om forældreskab, så kan DKK til hver en tid kræve dna testet kuldet. Og det sker ind i mellem. Indvilliger opdrætter ikke ryger man ud.


  • #141   11. nov 2013 Mette Marie.... Åhhhh har du Irsk Terrier... Elsker racen!!! Har selv haft to Soft Coated Weaten Terrier smiley

  • #142   12. nov 2013 @Louise: Jeps - det er simpelthen bare verdens bedste hund smiley Jo, jeg elsker også min dober, men irene er nu altså noget ganske særligt smiley Jeg har haft dem siden januar 1997. Før dem havde jeg ruhåret foxterrier, men så mødte jeg en irer og det var kærlighed ved første blik. En Irsk Terrier er dog en noget anden hund rent mentalt end en soft coated. Det er ikke for ingenting at den kaldes 'red daredevil'..... smiley
    Og det er s** rart at være faldet for en race, hvor man ikke skal trævle hundeweb, SKK's hunddata osv igennem for at kunne finde et eksemplar med sunde aner. Men istedet 'nøjes' med at fokusere på at finde en hund af lige præcis de linier man selv synes bedst om mentalt og eksteriørt (der er et par forskellige typer). Og så er man rimelig sikker på at have en god kammerat de næste 13-15 år smiley


  • #143   12. nov 2013 Mette Marie... Har læst en del om racen, da jeg efter min sidste hund overvejede en sundere race... og ja terrier er bare mig. Møder jævnligt en tæve, hvor jeg bor, og hun er faktisk ret nem... men ja har ikke mødt mange.. og møder heller ikke mange Soft Coated.. smiley

  • #144   13. nov 2013 Louise: Er man til terriers helt ind i hjertet ja, så er en irer et rigtig godt bud. Og finder man de rigtige knapper at trykke på så er det faktisk en temmelig nem hund. Hvis du for alvor overvejer racen, så kan jeg godt hjælpe dig med nogle tips og måske du skulle møde min charmebøf smiley
    ... så er du med garanti solgt smiley


  • #146   13. nov 2013 Schaum -hvilken race har du?

    Det er heldigvis ikke mit indtryk at mine racer har større problemer -HD findes ved islænderne, men de er sjældent mærket af det, og det er noget alle opdrættere jeg kender, er ganske opmærksomme på. Udover HD er der ikke det store at komme efter.
    Aussierne kan man så godt bekymre sig lidt om, fordi de bliver mere og mere populære og det er sjældent gavnligt, men endnu i hvert fald, er det sjældent jeg støder på aussier (både IRL og online) der fejler alverdens


  • #147   13. nov 2013 Mette Marie... Skal have Bull Terrier miniature igen... men pt er hvalp og ny hund ikke muligt.. Desværre.

    Har faktisk sagt at min mor burde have en... Det var hos dem jeg havde de Soft Coated smiley


  • #151   5. dec 2013 Nadine - du bliver nødt til at lære lidt om, hvad indavl er, for det har du fuldstændig misforstået...

  • #153   5. dec 2013 Nadine: Jeg synes du skal læse resten af indlæggene i tråden.
    De fleste racer er skabt ved at anvende en eller anden form for indavl og indavl er altså absolut ikke nødvendigvis lig med syge hunde - men det finder du så nok også ud af hvis du kommer ind og læse til dyrlæge, som der står i din profil at du vil smiley


  • #155   5. dec 2013 Tror Nadine fortrød

  • #156   6. dec 2013 Jeg synes stadig ikke at indavl er ok. Det er der jo desværre mange det synes. Dyrene får jo ikke alle de sygdomme uden grund. Det er min mening.

  • #158   6. dec 2013 Hunde bliver syge pga dårlig avl... ikke bare indavl/linieavl...

    Igen Nadine... du skal læse lidt mere om indavl/linieavl.

    Indavl er jo umuligt at spore på blandingshunde, så derfor er det bare nemt at skyde efter hunde med stamtavle.


  • #159   6. dec 2013 Nadine: Du kommer vist til at nuancere dit syn på indavl en smule smiley Indavl er et redskab til at forstærke og fastholde bestemte træk - både mht ekstreriør og mentale egenskaber. Avl af racedyr (hunde, katte, heste, køer, får osv) kan ikke eksistere uden eller anden form for indavl og alle racer er skabt med med varienrende grader af indavl. Og det er altså en skrøne at al indavl er skadeligt og medfører syge dyr. Men man skal selvfølgelig vide hvad man har med at gøre og kende sine avlsdyrs stærke og svage sider og så er der jo altså nogle indavlsgrader der er no-go (fx kuldsøskende parringer, forældre-afkom parringer). For man skal jo være meget opmærksom at indavl ikke kun forstærker positive egenskaber men også de negative! Ofte vi man vælge en model hvor man laver noget forholdsvis tæt beslægtet avl for at forstærke et træk og så på strategisk rigtige steder laver man udavl og bringer et totalt ubeslægtet dyr ind, så genpuljen udvides igen.
    Min ene race er -som skrevet i et tidligere indlæg i tråden- en på verdensplan antalsmæssigt lille race. Dvs. vi kommer slet ikke uden om indavl. Alligevel er det en af de sundeste racer der findes: vi kender til en arvelig sygdom og den forekommer meget sjældent, en levealder på 13-15 år er ganske almindelig og de er ikke ligefrem guldkunder hos dyrlægerne. Det det hele står og falder med er hvor grundige opdrætterne er og rigtig ofte hvor populær racen er. For fx din egen race har i mange år været ultrapopulær i det meste af den vestlige verden. Dvs. alt kan sælges og så begynder seriøsiteten hos mange at skride og så sker skaderne altså. Min race laves af entiutiaster for entiutiaster og det gør en enorm forskel for man tænker sig grundigt om inden man laver et kuld, da der i DK fx max findes købere til 1-2 kuld om året smiley
    Det omvendte af indavl er så heller ikke nogen garanti for at man undgår sygdomme. Fx er AD så udbredt i labrador at selv hvalpe af totalt ubeslægtede forældre stadig vil kunne blive genetisk disponerede for sygdommen.


  • #160   6. dec 2013 Forstod det lidt mere nu Mette Marie A. Kan godt se det med at man ikke kommer udenom indavl for lige som at beholde racen, men det med at nogle lader søskende eller ligefrem forældrene parre sig med ungerne synes jeg ikke er i orden, det er dog ligefor meget indavl, da de mulige sydomme de måske har bliver forstærket pga. Nogle laver det helt tætte indavl. Men kan godt se at man er lidt tvunget til at lave en form for indavl for ligesom at beholde dens oprindelige race og udsende smiley

  • #161   6. dec 2013 Søskendeparringer og forældre-afkom-parringer er så heller ikke 'kosher' i hos DKK. Deres retningslinier siger at man ikke bør parre tættere end fætter/kusine, hvilket giver en indavlskoefficient på 6,25%.
    Det er vigtigt at holde sig for øje at det ikke er indavlen, der skaber de syge gener. Den bringer dem bare frem i lyset!


  • #162   6. dec 2013 Nadine: Mener ikke det er tilladt i DKK at lave forældre til børn eller søskende parringer.
    Til gengæld kan jeg fortælle dig at søskende eller forældre til børn parringer, ikke er usædvanlig i tavleløs avl. Det får køber bare sjældent at vide. Og uden tavle er det jo ikke lige til at spotte.

    Folk køber ofte en søster og en bror fra samme kuld. UPS sker så desvære ind imellem når tæven...surprise... kommer i løb.
    Uerfarne avlere som beholder en af hvalpene laver så også ind imellem UPS parringer. Denne gang mellem den beholdte hvalp og en af forældrene.

    Desvære.


  • #163   6. dec 2013 Calle og belikas moar: Ved intet om, om det er tilladt i DKK at lave indavl med forældre og børn og søskende parringer, det ved jeg virkelig ikke. Ja man skal sørge for at få en tavle med, for at være sikker på at der ikke er tæt indavl. Man skal virkelig passe på med at købe søskende af forskellige køn fra samme kuld, det går galt når de er ældre.


    Mette Marie A:
    Synes at det er godt at de siger at man ikke må avle tættere end fætre og kusiner, det er jo også tilladt hos mennesker, da generne er så langt fra hinanden så de ikke kan gøre sådan en stor skade, at man bliver mærkelig eller hvordan man nu bliver når det er to søskende der får børn. Det er vel ikke anderledes hos hunde? Men alligvel er der nogle gener der er ens som fætre og kusiner , som så vel gør at racen forbliver som den er og for at opretholde den, sådan som jeg har forstået det nu ? smiley


  • #165   6. dec 2013 Majbritt: sådan en tæt parring ville jeg godt nok ALDRIG købe. Og så er det lige meget hvor lille et antal racen så har. Fætter/kusine synes jeg er ok hvis altså opdrætter ved hva han/hun laver.

  • #167   6. dec 2013 Maj-britt -nu er det så sse en race der ikke har så store helbredsmæssige problemer, så risikoen for at noget uheldigt i linierne viser sig er nok mindre end hvis det havde været f.eks. en labrador, cavalier e.l.

    Persoblit ville jeg ikke købe efter sådn en parring, ikke så meget pga risikoen for at evt "skjulte fejl" i linierne dukker op, men simpelthen fordi jeg har overordentligt svært ved at finde en god grund til at lave sådan en parring...
    Jeg er ikke "indavlsforskrækket", og kan sagtens se fornuften i at bruge indavl (eller linieavl om man vil) bevidst og målrettet til at fastholde/opnå nogen ønskede egenskaber.
    Men jeg synes det er for meget når man begynder at ave SÅ tætte parringer... Og eg an slet ikke forstå at du gentagne gange nævner det som noget du er stolt af...


  • #168   6. dec 2013 Majbritt: jamen tillykke men det ændre altså ikk min holdning til at søskende parring eller far/datter parring er for tæt. Og som Michelle skriver er Whippet en meget sund race.
    Er meget enig med Michelles indlæg smiley


Kommentér på:
Hvor indavlede er racehunde i Danmark?

Annonce