flat coated retriever vs labrador flat coated retriever vs labrador
Jeg ville bare lige høre om nogle kunne beskrive de største forskelle mellem disse to retrievere.
Jeg kan godt lide retrievernes venlige sind og gode tilpasnings evne som familiehund og samtidig deres glæde ved at arbejde sammen med fører. Jeg er vild med flatteren synes den er så smuk, men ved ikke om labradoren ville være et sikre valg, hvis det skulle være en labrador ville det blive af jagt linier.
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 98 Svar: 2.510
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 173 Svar: 1.915
Jeg har hørt at flatteren kan stresse en del, men kan man væge linier/kennel og formindske risikoen for en stress hund?
Nu har jeg kigget meget på "jagt" kenneler med labrador og de er jo meget forskellige i udseendet end udstillings modellen og sikkert også i temperamentet. Men er der den samme opdeling indenfor flatterne?
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.794
jun 2008
Da jeg var barn luftede jeg en flatter for en ældre dame, den var bare så dejlig og godmodig. Jeg var jo ikke så gammel og ikke særlig ansvarlig (som børn nu er) forstår faktisk ikke jeg fik lov at gå med den. Men hunden var skøn.
jun 2008
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.794
Vi har et par stykker herude.. En på 12 (ja hun må jo være ældre nu, da det er længe siden jeg rendte ind i dem ) og der havde de lige fået hendes barnebarn (sådan helt rigtige barnebarn
Og så er der den vi ofte møder ovre på marken, han er vel 9 eller 10 (jeg kan ikke huske om det er Tino eller golden retrieveren, der er ældst).. Manden har 2 hunde.. En golden og en flatter, det har de altid haft
Lækker lækker basse ham Tino
Det er meget pudsigt med de to.. Flatten løber til Luna og golden løber til mig :o)
jun 2008
Jeg har haft labrador bl. og de havde det der venlige og tillidsfulde sind i forhold til mennesker og andre hunde. Den ene (den der var mest lab) var super nem at ha med alle steder fordi han bare tilpassede sig. Jeg har oplevet (i tog og på færge) at han bare lagde sig og slappede af, folk kunne træde hen over ham uden at han reagerede og det synes jeg bare gjorde alting så dejlig nemt, især når hunden er i den størrelse.
Jeg ved godt at lige meget hvilken hund jeg får så er der risiko for at den ikke falder sådan ud, men jeg tror at retrieverne (som labben og evt. flatteren) har stor sandsynlighed for at blive venlige hunde der uden de store problemer ville kunne komme med rundt i samfundet.
jun 2008
jun 2008
Kan da lige beskrive kort hvad jeg tænker nu:
Jeg ønsker først og fremmest en dejlig familiehund jeg kan nyde en skøn tur i skoven med, uden at skulle bekymre mig om at passere børn/mennesker og andre hunde og som jeg kan tage med når jeg besøger familien selvom det indebærer tog mm. Dernæst elsker jeg at træne med min hund, lydighed, tricks (nyttige og sjove) min lab bl. trænede jeg at samle tabte ting op, bærer ting, aportering mm. det gav så god pote da jeg fik en rygskade og i en lang periode ikke kunne bukke mig ned, så havde jeg en glad hund der nød at hjælpe mig:)
Jeg har løbet en del agility tidligere så det kunne være sjovt igen, eller noget jagt relaterede træning. Jeg har ikke planer om at gå praktisk jagt men kunne da være sjovt at gå markprøver mm.
Jeg har ikke planer om at udstiling bliver noget jeg vil gøre meget i.
jun 2008
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.118
Som Flatrunner skriver, så er det jo meget, meget svært at skrive for eller imod, fordi ens holdning jo er meget farvet af hvilken type hund man er til, for i mine øjne er der faktisk ret stor forskel.
Og man har selvfølgelig også altid en tendens til at generalisere over de hunde man har mødt som har gjort størst indtryk, godt såvel som dårligt.
Mit indtryk af flatten i forhold til labben er at den har markant større tendens til at stresse, men det kan selvfølgelig godt være fordi man både til træning og på markprøver lægger meget mærke til de urolige og stressede hunde. Der findes helt sikkert fantastiske flattere, men mit indtryk er klart at det er en vanskeligere hund at træne end den gennemsnitlige labrador.
Men som sagt synes jeg da at du skal besøge nogle forskellige opdrættere og tage ud på nogle retrieverarrangementer for at finde ud af hvad der passer bedst til dig.
flat coated retriever vs labrador