Fejl ved udstilling? {{forumTopicSubject}}
Der er noget jeg egentlig har tænkt over siden min vaps blev overfaldet.
Og nu spørger jeg ski herinde, det må i kloge damer og mænd jo vide
For lige at ligge det fast, er det rent hypotetisk eller hvad man nu siger, da Louis er en blanding, så han har jo ingen stamtavle og kan derfor ikke udstilles.
MEN....
Hvis nu Louis var f.eks. ægte mops med fin stamtavle, og jeg havde planer om han skulle avl godkendes, som jo så kræver udstilling, ikke? Det når jeg så ikke inden han bliver overfaldet af den her anden hund. Han bliver jo bidt til blods, og har nogle store ar på halsen, det er vel en fejl? Og jeg kan risikere han ikke får den placering som fortjent? eller hvordan hænger det sammen?
Eller ser dommerne bort fra ar osv?
Og noget helt andet - Kan en kastrat egentlig godt udstilles?
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.910
Så vidt jeg ved kan kastrater ikke udstilles, med mindre de har ændret reglerne ligesom de har på markprøverne?
Jeg ved ikke hvordan en dommer ville se på ar - de ville jo stadig kunne se om hundens skeletbygning og hårlag generelt var som man ønskede det - men om det ville trække ned i sådan "overall look" det ved jeg ikke...
dec 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 446
Det andet ved jeg ikke ret noget om - men vil da mene at de bør se bort fra det.. MEN det er jo en skønhedskonkurrence, så de dømmer nok ned på det alligevel..
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 86 Svar: 578
Ja okay
dec 2007
Udstillingsberettigede
Alle hundeejere har på DKK-udstillinger ret til at udstille hunde, der er stambogsført af DKK eller
af en anden klub/organisation anerkendt af FCI. Racer, der er forbudt ifølge dansk lovgivning, kan
ikke udstilles. Dog kan forbudte racer deltage på specialklubudstillinger, hvis dette specifikt fremgår
af invitationen til udstillingen (eller i annonceringen af udstillingen) og under forudsætning af,
at der er givet polititilladelse til arrangementet. Danskejede hunde skal være stambogsført i Danmark.
Det er en forudsætning, at ejeren ikke udstiller hunden i en forening, der ikke er anerkendt af
DKK. Ligeledes må ejeren ikke være medlem af en kynologisk forening, der ikke er anerkendt af
DKK.
Importerede hunde, der er under registrering i DKK, kan udstilles, såfremt ejeren sammen med anmeldelsesblanketten
indsender en bekræftelse fra DKK på, at hundens stamtavle er under importregistrering
i stambogsafdelingen. I dette tilfælde er ejeren selv pligtig til at indhente bekræftelsen fra
DKK’s stambogsafdeling.
Personer, der er udelukket fra deltagelse i udstillinger i DKK, de nordiske kennelklubber eller FCI,
kan ikke tilmelde hund, være officials eller hundeførere. Det samme gælder personer, der af sit
hjemlands myndigheder er frataget retten til at holde dyr, ligesom det også gælder for personer, der
ikke har generhvervet medlemskab og medlemsrettigheder i DKK efter udelukkelse. Udelukkelsen
omfatter endvidere enhver aktiv medvirken på udstillingen – herunder klargøring af hunde. Det er
hundeejerens pligt at sørge for, at ovennævnte regler overholdes.
De eneste racer, der kan udstilles, er de racer, der er foreløbigt eller endeligt anerkendt af FCI, samt
racer, der er nationalt anerkendt i Danmark og stambogsføres af Dansk Kennel Klub. I sidstnævnte
tilfælde skal racerne fremgå af et specielt afsnit i udstillingskataloget under benævnelsen ”racer, der
ikke er anerkendt af FCI”. Racer, der er forbudt ifølge dansk lovgivning kan dog ikke udstilles, selv
om de er anerkendt af FCI eller DKK, med mindre det drejer sig om en specialklubudstilling, hvor
der er givet polititilladelse til det (se oven for).
På alle udstillinger, hvor der tildeles CACIB, er det obligatorisk at anvende den gruppeinddeling,
der til enhver tid fremgår af FCI’s race-/gruppeinddeling.
Tæver i løbetid må gerne udstilles. Udstilleren er naturligvis forpligtet til at sørge for, at hunden
ikke er til gene for de øvrige hunde, der deltager på udstillingen.
Hunde, som ikke står i kataloget, kan ikke bedømmes, medmindre der er tale om et problem, som
arrangøren er ansvarlig for (problemer med trykning af kataloget eller lign.). Det er desuden en forudsætning,
at anmeldelsesblanketten er korrekt udfyldt og rettidigt indsendt til arrangøren, samt at
anmeldelsesgebyret er rettidigt indbetalt.
>Der står intet om at kastrater ikke må udstilles ergo må det jo godt kunne lade sig gøre - men pointen med det ville være svær at finde<
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.377
mar 2005
Følger: 29 Følgere: 29 Hunde: 5 Emner: 111 Svar: 855
dec 2007
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
jun 2006
Og set i lidt større perspektiv vil det være et godt redskab for opdrætteren til at vurdere om avlsarbejdet er godt nok eller om man skal gøre det bedre næste gang eller evt bare ikke lave lige den kombi igen
dec 2007
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.758
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.011
DKK regler for det:
For kastrerede hanhunde, der ikke tidligere har været udstillet minimum 2 gange i officiel klasse på
en DKK-anerkendt udstilling, som har fået bortopereret en eller begge testikler, kræves der dokumentation
i form af DKK’s dyrlægeattest for, at hunden har haft to normale testikler efter, at hunden
er fyldt 8 måneder. Hunden kan ikke opnå avlsret.
For kastrerede hanhunde, der tidligere har været udstillet minimum 2 gange i officiel klasse på en
DKK-anerkendt udstilling, kræves der udover dyrlægeattest som nævnt ovenfor dokumentation i
form af EDB-udskrift,som bekræfter, at hunden før indgrebet har opnået præmiering i officiel klasse
på to FCI-anerkendte udstillinger
jun 2006
jeg udstiller min colliehan.. Hvis han bliver avlsgodkendt og og der er nogen der efterspørger ham, så vil han indgå i avl, men det er ikke med det formål han udstilles.. det er fordi jeg synes det er sjovt og hyggeligt.
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.936
aug 2006
apr 2005
Dette er dog ikke gældene for en kemisk, de må ikke udstilles...
Ja, vi udstiller da også på livet løs, og vores race er altså forbudt at avle på i DK ;o))
aug 2006
dec 2007
Jeg siger ikke at man kun udstiller fordi man ønsker at indgå i avl... Ved udemærket godt at mange udstiller fordi det er sjovt og hygeligt og det gør jeg da også selv..
apr 2005
Dem holder vi os også fra så meget som muligt... Vil gerne vores hunde har en god dag, og det indebærer ikke at de skal sidde i bur hele dagen, skal de ud og sidde på skødet som de elsker skal de jo være iført mundkurv, og det er bare ikke betingelser vi vil byde dem... Hyggen er gået af de danske udstillinger for os...
Så vi udstiller mest i udlandet, der kan de få lov at være hunde på lige vilkår med alle andre hunde ;o))
dec 2009
Så blev jeg da det klogere!
Nu var det også bare for nysgerrighedens skyld, eftersom Louis ikke kan udstilles jo
Men min næste hund skal have stamtavle, for synes det lyder spændende med udstillinger
dec 2007
dec 2007
aug 2006
Men ja jeg kan sagtens forstå jer...
dec 2009
apr 2005
Ja, det er latterlige regler :o)) Igen de forkerte der rammes...... Meeen, nu også nogle "kære" medlemmer i terrierklubben der har haft deres med til det, de ser helst vi ikke er der, trods det der aldrig har været noget med vores race, altid fået ros både af personale og dommere for den ro der er om vores ring...
Vi var på en udstilling i Helsingør, og ja min fejl ingen tvivl om det, men havde været så dum at købe en ny mundkurv 2 dage inden , og den havde jeg taget med, men hun kunne bare ikke lide at have den stive satan på, hun rullede og teede sig som var det pest, så jeg valgte at gå helt ned bagved og lufte hende og tog den af, hurtig luftning og tilbage i hal igen(med mundkurv)
Da vi så skulle hjem, kørte manden bilen helt op til døren (vi stod lige ved indgang) og tog hende ud i bilen uden mundkurv...
Det efterkom så klager til bestyrelsen, samt et læserbrev i terriernyt, med en udmeling af klubben....
Uden tvivl os der fejlede, men det er satme at gå i meget meget små sko:o)))
Men helt okey at ders små hunde står med hele fjæset ind i vores bure og gør som ind i helved, det også helt ok at de lige hopper op og snapper efter vores hunde...... Mens de kikker på os, somom de siger, så kan du bare gå væk:o))
Helt anden følelse i Terrierklubben i feks. Sverige, virkelig en KÆMPE opbakning man få fra både klubben og medlemmerne :o))
Når der er udstilling i Terrierklubben, skal der være et bånd rundt om ringen, og vores bure stå lige op til ringen, så hunden kan tages ind i ringen, under båndet...... ....
dec 2007
M&R: Jøses - ja det var da godt nok små sko at gå i... Og ja jeg giver dig ret i at det er de forkerte der rammes... Så kan jeg godt forstå at i tager udenlands når det skal foregå sådan her hjemme - det er sørgeligt..
dec 2009
dec 2007
dec 2009
dec 2007
Fejl ved udstilling?