{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  samojeden halsbånd eller sele ??
  • #1   19. sep 2011 Begge dele.. Hunden skal ALTID bære halsbånd med skilt i med tlf. nr..
    Dette er lovpligtigt..
    Derudover syntes jeg i skal få fat i en sele, sådan at i, hvis hunden trækker, ikke ødelægger nakkehvirvlerne på den smiley


  • #2   19. sep 2011 jeg havde tænkt på et kvæler halsbånd, eller sådan en anordning der går rundt om snuden.

  • #3   19. sep 2011 Til en samojede vil jeg helt klar anbefale en sele.

  • #4   19. sep 2011 Kvæler, NEJ! Det er en utrolig stærk hund! så du ender bare med at kvæle den..

    En grime kan være en god ide, hvis selen ikke duer..

    Men jeg ville altså vælge en sele, evt. en af de der smarte nogle til stærke hunde smiley


  • #5   19. sep 2011 jeg er bare bange for at den skal komme til at trække så meget, så min kæreste ikke kan gå tur med den. derfor er vil jeg mene grimen er en god ide, og ved brug af almeindelig sele sider den rundt om hvor den har aller flest muskler, så den har god mulighed for at trække.


  • #6   19. sep 2011 Sele er en god idé og så skal hunden lære at gå pænt. Det kan godt lade sig gøre med en Samojed.


  • #7   19. sep 2011 Synes I skal prøve Jer frem. Vi har brugt sele til vores samojedfra han var hvalp. På et tidspunkt begyndte han at trække mere end meget - arme og ryg var ødelagt efter en tur med ham. Så gik vi over til halsbånd - og den går han pænt med.

    Måske har vi ikke været konsekvente nok og tålmodige nok i gå pænt træningen med selen - I don´t now. Men halsbånd fungerer rigtig godt her.



  • #8   19. sep 2011 Tror godt din kæreste vil kunne gå tur med den, uden at grimen er nødvendig.
    Jeg er selv en lille pige på 50 kg og kan godt holde vores samojed - også selvom han har set en kanin eller kat. (disse skal helst skræmmes/jagtes)


  • #9   19. sep 2011 Tak for hjælpen, vi vil prøve os frem til hvad vi finder bedst.

  • #10   19. sep 2011 Altid en sele....


    Hundeseler

    Der er meget delte meninger om seler til hunde og brugen af dem, jeg skal ikke sige hvad der er rigtigst men hvad jeg synes er godt og skidt.

    Der findes efterhånden et kæmpe stort udvalg af seler alene i Danmark og til mange forskellige formål, her vil jeg kun omtale de to typer jeg synes er udmærket til almindelig dagligt brug, på almindelig gåture med hunden – uanset om det er en stor, lille, slank eller kraftig hund og uanset om den trækker i snoren konstant, bare nogen gange, eller aldrig.

    Mht. om man skal bruge sele eller ej til en hund der trækker hele tiden eller bare i nogle situationer vil jeg sige, at så længe din hund trækker i det hele taget og indtil du har lært den at gå i snor uden at trække overhovedet, så er en sele det mest skånsomme for hundens nakke og ryg hvirvler. Flere hunde kiropraktorer og dyrelæger fortæller, at de ser mange skader der er kommet af vedvarende ryk i snor og halsbånd. Er hunden ung og under oplæring og kan du endnu ikke forhindre den i at hænge sig i snor og halsbånd ind imellem, selvom du træner på livet løs, så er og bliver en god sele der passer til hunden det mest skånsomme for dens bløde brusk. Men husk nu, at din unge hund ikke lære at gå pænt bare fordi du har en sele på den, de fleste hunde vil trække og hive lige så meget som før, men de er bare ikke i lige så stor risiko for at få skader i nakke og ryg som hvis de ”hænger” i snor og et halsbånd.

    Kun vedvarende og konsekvent træning af dig og din hund, kan får den til at stoppe med at trække i snoren uanset om du bruger sele eller halsbånd!

    Selvom selerne ser ens ud og har visse standart mål, er alle hunde så tilstrækkeligt forskellige (også inde for samme race og kuld) at mindre end ½ cm. kan gøre forskel på om selen passer til hunden, når hunden er i bevægelse. Så tag hunden med ud og prøv selen, eller sørg for at du med sikkerhed kan sende en sele tilbage med posten hvis du har købt via Internettet. Selerne kan købes i flere udgaver fx i læder, Nylon o. lig, og med ekstra bløde polstringer forskellige steder som ekstra beskyttelse af hunden. Selerne kan købes med pynte syninger, nitter og andet tingeltangel der kan være sjovt at se på, men som er uden reel betydning for hunden.

    Min anbefaling er derfor at du først finder ud af om: 1. er din hund udvokset eller ej, skal den have en H eller en B sele.

    Om de 2 seler:

    Den sele jeg kalder for H/X/Y-sele (Se billede H sele: http://www.foderxpressen.dk/shop/canac-harness-sele-658p.html se billede X sele: (link fjernet) se billede Y sele : http://www.foderxpressen.dk/shop/hurtta-pro-y-sele-1063p.html ) er en sele der går rundt om hundens hals, rundt om dens mave bag forben og har et stykke der også går mellem forbenene på hunden. Lægger man den ud på et bord, former den et stort H/X/Y.

    Den findes i mange varianter men fælles for den gode kvalitets sele af denne type er, at den kan reguleres 3 steder (H & X selerne):



    1. Rundt om maven



    2. Rundt om halsen



    3. Mellem forbenene.

    Nogle af H & Y-selerne kan fx ikke reguleres mellem forbenene og dette gør, at selen meget let ikke sidder korrekt når hunden bevæger sig og/eller vokser op og når selen ikke gør det, er trykket på hunden fra selen heller ikke hverken korrekt eller skånsomt for knogler og brusk. Køb derfor kun sådan en sele hvis den kan spændes ind og ud alle 3 steder og lad dig ikke evt. ”lokke” af en god sælger, der får selen til at sidde fint i butikken og fortæller dig at det er uden betydning om den kan reguleres 2 eller 3 steder – det er ikke uden betydning, hvis hunden er i voksealderen eller trækker hårdt og ofte.

    Denne sele er god til hunde i alle aldre, men er også den eneste sele der med sikkerhed kan anbefales til hvalpe og unghunde, som endnu ikke har færdig dannet knogler og brusk.

    Den sele jeg kalder en B-sele/spor sele (brystsele se billede http://4hotdogs.com/templates/product.asp?ProductGuid=225911&ProductName=Hurtta+PRO+sele&GroupName=Jagthunden&GroupGuid=64 ), er en sele der går rundt om hundens mave bagved forbenene og hen over hundens bring/brystben. Denne type sele må kun bruges af en udvokset hund, da trykket på hunden bla. ligger henover hundens knogler og brusk og derfor skal de være helt færdig udvokset. Denne sele kommer også i mange udgaver og hvilken en man fortrækker, er en smags sag. Men afgørende er det igen, at den sidder korrekt når hunden er i bevægelse og eventuelt trækker i snoren. Som regel (der findes få modeller der kan justeres begge steder) kan denne type sele kun justeres på stykket rundt om maven og da stykket rundt om hundens bring/brystkasse skal sidde korrekt, anbefaler jeg altid at selen prøves på hunden før du køber selen.

    Korrekt vil sige at:

    selen ikke sidder for langt nede foran, så den sidder hen over albuerne - og heller ikke sidder for langt oppe, så den sidder i struben på hunden. Stykket rundt om maven/brystkassen, må ikke sidde så tæt på albuerne at den genere der.

    Selen skal sidde lige ved/over brystbenet – men ikke oppe i struben.

    Den skal sidde tæt rundt om maven/brystkassen, men så den ikke rammer og genere albuerne når hunden bevæger sig.

    Til sidste en advarsel!

    Der findes de såkaldte ”gå pænt” seler til hunde, dette er seler der umiddelbart ligner en H-sele og som nogle sælgere prøver at lokke dig til at købe, hvis du har en hund der trækker meget i snoren. Disse seler har to tynde snore der løber under hvert forben og når din hund så trækker, vil de stramme voldsomt i den meget bløde og følsomme arm hule på din hund. Flere dyrelæger har haft hunde inde i behandling for grimme brændemærker, lange sår og blødende revner i hundens armhuler, fordi ejeren har haft købt sådan en sele. Sælger vil gerne fortælle dig at hunden sørme lære at gå pænt med den sele på, det gør den helt sikkert ikke, men nogle hunde lære at undgå den smerte snorene giver - og andre hunde lære det aldrig og ender hos dyrelægen!!!

    Den "gå pænt" sele er helt unødvendig og giver din hund en unødvendig smerte oplevelse, det er din hund og dermed også dit job at træne din hund til at gå pænt og ikke, at finde letkøbte løsninger på dit problem!

    ~ ¤ ~ ¤~ ¤ ~ ¤ ~ ¤~ ¤ ~ ¤ ~ ¤~ ¤ ~ ¤ ~ ¤~ ¤ ~ ¤ ~ ¤~ ¤ ~ ¤ ~ ¤~ ¤ ~ ¤ ~

    Et godt seletøj:

    * forebygger skader og smerter i hals og ryg
    * giver hunden frihed til at kommunikere med artsfæller
    * giver mere sikkerhed i vanskelige situationer
    * forebygger forkert indlæring

    Hundens hals er ligeså følsom som menneskets, da dens halshvirvler er opbygget på samme måde som vores. Et seletøj, som sidder godt, aflaster halshvirvlerne. Brug af halsbånd, ikke mindst kvæler- og pighalsbånd, kan derimod skade hundens nakke, især når trykket rammer mellem to hvirvler. Derfor er "hug og ryk i snoren" i forbindelse med halsbånd meget skadelige for hunden, og heldighvis er mange hundetrænere da også gået væk fra at bruge sådanne metoder.

    Hunde kommer også ofte i situationer, hvor de selv trækker eller springer i snoren. Det kan være af glæde eller pga. angstrelateret aggression, f.eks. når de møder en anden hund.

    Trækker hunden i snoren, strammes halsbåndet, og det påvirker både strubehovedet og de øvrige luftveje. For at kunne trække vejret og ikke mindst beskytte sin strube, spænder hunden omgående sine halsmuskler. Efterhånden opstår der spændinger og skader i hundens nakke, og medicinske studier har påvist, at disse medfører symptomer som hovedpine, svimmelhed og smerter i rygraden. Hunden kan ikke fortælle os, at den har smerter, og da mange hundes smertetærskel er temmelig høj, opdager vi det ofte meget sent eller måske aldrig.

    Halsen har stor betydning i hundens sociale liv, idet hunden kommunikerer ved at bevæge hovedet, øjnene eller ørerne. Derudover kommunikerer hunden taktilt, idet den på forskellige måder rører ved en anden hunds hals eller selv tillader en sådan berøring. Det må "en god ven" nemlig gerne gøre.

    Seletøjet tillader halsens frie bevægelighed, horimod halsbåndet afskærer hunden fra væsentlige dele af dens kommunikationsevne. Når hunden nu samtidig konstant udsættes for tryk og berøring på halsen, går denne kommunikationsmulighed tabt.

    Hunden lærer gennem association. Møder den et barn, en anden hund osv. og et ryk i halsbåndet samtidig medfører ubehag eller smerte, kan hunden danne forkerte associationer. Hunden lærer således: ser jeg et barn, må jeg forvente smerte.
    Sådan griber du fat i seletøjet
    I vanskelige eller farlige situationer har man meget bedre styr på hunden, når man tager fat i seletøjet. Her kan man hurtigt og sikkert holde hunden, uden at den bliver kvalt.

    Tænk på hundens trivsel - brug seletøj!

    Seletøjet skal være behageligt at have på, derfor bør man være opmærksom på følgende:

    * Materialet skal være blødt. Det er også en fordel, hvis det kan vaskes. Remmene skal være så brede, at de ikke skærer ind i huden/pelsen.
    * Det skal være muligt at åbne seletøjet på begge sider, så hunden ikke skal træde ind med poterne. Det bryder de fleste hunde sig ikke om.
    * Remmen på oversiden skal være syet fast, så den ikke glider frem og tilbage, og den skal være så lang, at seletøjet ikke glider frem under armhulerne.
    * Hos mellemstore og store hunde skal der være plads til en hånd mellem remmen på siden og armhulen. Hos små hunde (f.eks. gravhund) eller meget små hunde (f.eks chihuahua) er det nok, hvis der er plads til 2 - 3 fingre.
    Afstand til armhulerne
    * Låsene skal være afrundede, så de følger kroppen.
    * Seletøjet må ikke sidde for løst, men heller ikke så stramt, at det trykker på rygsøjlen. Seletøjet sidder rigtigt, når man lige netop kan skubbe en flad hånd ind under remmene. Ikke for løst ... ... og ikke for stramt
    * Hunden skal ikke bære seletøjet derhjemme eller om natten, ligesom den ikke skal have det på under længere køreture i bilen, så den ikke er nødt til at ligge på låsene.

    Der findes udstyr, som lægger mentalt pres på hunden, skræmmer den og/eller tilfører den smerter.

    Dertil hører "Anti - træk - selen", også kaldet "Gå pænt sele", "Lupi" eller "Easy walk-sele". En Anti-træk-sele består af et halsbånd og to tynde snore, som løber under hundens "armhuler" og samles på ryggen. Når hunden trækker, strammes snorene i "armhulerne" og påfører den smerte. Tænk på, at pelsen her er meget tynd og huden særdeles sart.
    Hunden kan få grimme brændemærker, lange sår og blødende revner i "armhulerne" eller få ødelagt blodomløbet. Ud over at få fysiske skader, kan hunden udvikle adfærdsmæssige problemer. Også her vil hunden lære gennem association. Den kan f.eks. udvikle aggression overfor artsfæller, når den ser en anden hund og samtidig føler smerte. Det eneste, den bestemt ikke lærer, er at gå pænt i snor.

    Den såkaldte "Gå-pænt-sele""Halti" eller "Gentle Leader"

    Brugen af den såkaldte "Gentle leader", "Halti" eller "Grime" kan jeg slet ikke anbefale. Hvad ville vi mon synes om at skulle bære sådan en og blive trukket omkring ved næsen. Hunden tvinges til både at følge sin "leder" minutiøst og samtidig holde hovedet i en helt bestemt stilling. Den lærer ikke at gå i slap line, men får til gengæld spændinger i nakken. Sidder grimen forkert, og/eller anvendes den uagtsomt, kan hundens følsomme halshvirvler blive skadet. Grimen får hunden til at føle sig fuldstændig magtesløs, utilpas og usikker, hvilket let kan føre til aggressioner. www.hundenstrivsel.dk


  • #13   20. sep 2011 Vi har et halsbånd og en sele til vores Samojed. Da vi trænede "gå pænt" var det hovedsageligt med halsbånd og så skiftede vi langsomt over til sele. Jeg mener generelt, at det er bedst for hunden med sele.
    Det er rigtig godt, at bruge stemmekommandoer, så ryk og træk ikke er nødvendigt, andet end en sjælden gang, når vores hund lige skal tjekke om reglerne stadig gælder og vender det døve øre til smiley
    God fornøjelse med jeres Samojed - det er en skøn race!


  • #14   20. sep 2011 Vi bruger sele, og har altid gjort det. Hun havde halsbånd med fra opdrætter så den var midlertidig i brug til vi fik købt selen, og det fungerer slet ikke til damen, hun trak helt vildt fordi det var ubehageligt, men da hun fik selen og en god gang træning blev det straks bedre.

    Vi har også halsbånd på hende, men det er blot til at holde hundetegnet.

    Jeg vil anbefale jer at finde en god sele og træne det godt, ikke grime, det er jo ikke hunde på 50 kg. Grimen er et træningdredskab, ikke noget der bør anvendes fast efter min mening.


  • #16   20. sep 2011 Vores har sele, ellers kvæler de sig selv i halsbåndet..

  • #17   20. sep 2011 Maj H: Dejligt, at høre at det ikke er et ukendt fænomen smiley

Kommentér på:
samojeden halsbånd eller sele ??

Annonce