{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.212 visninger | Oprettet:

Hvilken kendt adfærdsguru siger dette ? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en behandlingsplan for aggression ved madskålen ..
men hvilken kendt "adfærdsguru" ville sige dette ?
Gerne med henvisninger hvis du har nogen...

...............

Tidsplanen er vejledende. Måske har din hund brug for længere tid. Hvis hunden begynder at knurre er du gået for hurtigt frem.
Skæld ikke hunden ud for at knurre, men giv den plads når den beder om det.
Uge 1:
Læg en bog på bordet i køkkenet og sæt en kop kaffe klar.
Giv hunden mad, sæt dig ned ved bordet på modsatte side af skålen og sig ”værsgo” til hunden.
Ignorer hunden imens du læser og drikker kaffe.
Når hunden kan spise en hel portion foder uden at knurre fortsætter du nogle dage på samme måde.
Regn med det tager mindst 1 uge.
Uge 2:
Læg en bog på bordet og sæt en kop kaffe klar.
Lav en mad med frikadelle eller lignende.
Giv hunden mad og sæt dig for enden af bordet, så bordet ikke er mellem dig og hunden, men du har god afstand til hunden.
Læs, drik kaffe og spis din mad.
Hvis hunden virker rolig eller interesseret i dig / din mad, så kald på hunden og giv den et stykke frikadelle.
Giv hunden fri til at gå tilbage til skålen

Uge 3:
Gør som i uge 2 men når du har kaldt hunden til dig, så bed den sitte imens du går til skålen og lægger frikadelle deri.
Gå tilbage til din stol og giv hunden fri til at gå til skålen

Uge 4:
Som uge 3 men rejs dig op inden du kalder på hunden.
Uge 5
Når hunden spiser og du sidder med mad og kaffe, så rejs dig op.
Bed hunden sætte sig.
Gå hen til hunden og giv den et stykke frikadelle.
Gå tilbage til din stol.
Giv hunden fri.
Uge 6
Som uge 5 men læg frikadellen i skålen



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken kendt adfærdsguru siger dette ?
  • #1   22. sep 2011 Det behøver ikke være lige præcis som her beskrevet.. men princippet bag ..
    Hvem går ind for denne metode


  • #2   22. sep 2011 Ved jeg ikke, men det virker noget kompliceret.

  • #3   22. sep 2011 Aner det heller ikke men det er da det værste .... jeg længe har hørt.

  • #4   22. sep 2011 Synes du ?

    Hvorfor ?

    Hunden har haft voldsom madaggression i 2 år


  • #6   22. sep 2011 Jeg vil tro Irene Jarnved

  • #7   22. sep 2011 Hunden : Jo det var det.. Særdeles effektiv metode til den hund.

    men hvem af de kendte ville sige det samme ?


  • #9   22. sep 2011 hmm lyder ikke som Anette Røpke, men måske Anders Hallgrenn

  • #10   22. sep 2011 Lidt langvarig, men sådan er det jo med tillid. Forstår ikke hvorfor det skulle være noget ....

    Vil også gætte en af de blødere typer af trænere


  • #11   22. sep 2011 kom så, fortæl så

  • #12   22. sep 2011 Jeg tænker Hallgren / stilwell, men jeg kender ikke svaret..

  • #13   22. sep 2011 det er et langt forløb, men ingen problemer kan løses med et snuptag..

    Jeg hørte en konsulent engang sige at det tager ca lige så lang tid at komme af med et problem som den tid problemet har været der....
    I det her tilfælde ca 2 år....
    i den sammenhæng er 6 uger jo ingenting


  • #14   22. sep 2011 He he.. Det er en "Tina metode"...

    Det er fra før jeg for alvor fik interesse for adfærd...
    Men vi er rimelig enig om at det er ca hallgren, jarnved, Stilwell..


  • #15   22. sep 2011 Stillwell har jeg set bruge en metode, hvor man beholdte foderet i bægeret og så hældte lidt i skålen ad gangen, mens man var ved siden af hunden...

  • #16   22. sep 2011 Tina

    He he..
    Tja, ens kreativitet kan godt komme på arbejde, når man skal finde løsninger på hundeproblemer smiley


  • #18   22. sep 2011 Hold da op !

    Min metode er langt nemmere -

    1. Hæld mad i skålen
    2. Sæt skålen ned
    3. Hunden æder maden
    4. Fjern skålen og vask den af når hunden er færdig.



  • #19   22. sep 2011 Martine.. ja det er en fin og nem måde at gøre det på når hunden ikke har noget problem smiley

  • #20   22. sep 2011 Tina -

    Havde den det, kunne metoden skam også bruges - så skal man bare indsætte et nyt punkt efter punkt nr 2 - forlad hunden og luk døren efter dig smiley

    Hvorfor skal man lave sådan et stort problem ud af at en hund har madforsvar ?


  • #21   22. sep 2011 Det kommer jo an på hvor stort et problem ejeren synes det er..

    Hvis hunden oven i det mangler tillid til mennesker, så er det efter min mening en udemærket måde at slå 2 fluer med et smæk..

    Fint med dit input martine. det er godt at se tingene fra flere vinkler, og vi er generelt gode til at være uenige...
    Det udvider horisonten


  • #22   22. sep 2011 Tina -

    <i>Det kommer jo an på hvor stort et problem ejeren synes det er..</i>

    Det har du bestemt ret i - men jeg tror at det efterhånden er blevet "trend" at en hund bare skal finde sig i alt ! Og hvis den ikke accepterer at vi kommer hen til den når den spiser, <i>skal</i> den med djævlens vold og magt <i>lære</i> at det skam er OK at vi er der, for ellers er hunden jo usikker på os, mangler tillid osv osv ...

    Istedet for bare at sige pyt, vi lader Vovse spise sin mad i fred og måske i et andet rum i huset.



  • #23   22. sep 2011 - Martine -
    har du haft en hund med madforsvar?
    jeg har, min første rotte, det var ikke morsomt, han nåede at bide min egen tæve og svigerfars bulldog, pga vi havde mad i hånden, det var nok til at han forsvarede "sit" mad, tilmed havde han bidt ud efter mig ved fodring flere gange, når jeg satte madskålen, han knækkede nakken på vores kattekilling da den rørte hans tomme madskål, det ER en farlig coktail, da hunden føler at den skal forsvare og tilkæmpe sig mad, phsykologisk.
    jeg brugte 4 år til at llære ham at vi ikke tog maden,lære ham at vi kunne gå en meter forbi ham når han lå med et ben uden at han snerrede og og viste tænder og det blev til sidst at han vidste at vi ikke gjorde ham noget, men kunne tilbyde ham mere godter ved kontakt og når vi gik forbi
    synes du hopper let og elegangt over det


  • #24   22. sep 2011 Jeg synes også generelt at man skal lade hunden spise i fred og så går det såmænd nok alt sammen..

    Denne hund havde bare brug for hjælp...
    det var så slemt at hunden stivnede og knurrede hvis nogen passerede det rum hvor i hunden stod og spiste.

    Det er der jo ingen parter.. Hverken hund eller ejer, der har det godt med.. Hvorfor så ikke hjælpe hunden ( og ejeren)



  • #25   22. sep 2011 Smølfen -

    Nej, jeg har ikke haft en hund der var så ekstrem som du beskriver, men havde en, der ikke kunne få kødben indendørs, da han kørte forsvar både på mine andre hunde, katten og mig også.

    Så røg han i hundegård når han skulle spise kødben - og fik sin mad for sig selv.

    En hund som du beskriver havde jeg ikke ville have indendørs - ihvertfald ikke i køkkenet. Jeg ville have flyttet madskål når hunden ikke skulle spise af den. Mad havde den fået udendørs for sig selv - kødben ligeså .. men den skulle <i>edderrådme</i> være en super god IPO hund før jeg gad at have med sådan en hund at gøre.



  • #26   22. sep 2011 enig med tina, hunden skal have fred ved spisning, men når det først er eksaleret så skal der hjælp til, for det er frustrerende for både ejer og hund især

  • #27   22. sep 2011 Tina -

    Nu kender jeg ikke omtalte hund - men mener stadigvæk, at man ved at give hunden fred til at spise for sig selv - HELT for sig selv, evt bag en lukket dør, et hunde / børnegitter, så slipper man for langt de fleste problemer.

    Men forventer man, at hunden (som mine gør det nu) kan stå 3 side om side i køkkenet uden problemer med hverken hinanden eller kæresten og jeg .. så forventer man bare engang imellem for meget.


  • #28   22. sep 2011 Jeg er enig med Martine...... lad hundene spise i fred smiley

    her i huset spiser athos i bryggerset for sig selv, og nala i køkkenet....
    ingen af dem, har problemer......

    og jeg ved at jeg til hver en tid kunne tage maden fra dem begge........
    (men gør det aldrig)


  • #30   22. sep 2011 du tænker brugshund, jeg tænker familiehund, kan godt se hvad du mener med at benytte hundegården som egentlig kunne være en idé, men nu vi holder familiehund inde, han stod til aflivning da han knækkede nakken på katten og vi stod og hang med næppet nede hos dyrlægen, for det var ikke den måde at vi ville farvel til ham som en ung hund, men dyrlægen overtalte os til at få proff hjælp som ikke hjælp en skid, men efter jeg så gennemtæsket bøger og internettet, gik jeg igang med at virke tillidsfuld, han var en meget svær hund som forsvarede sin tomme madskål, madbolde som var tomme og ikke havde været i brug nogle måneder, alt hvad der været mad i forsvarede han, men han blev 9 år og blev aflivet pga kræft og ikke adfærdsproblem :o)

  • #31   22. sep 2011 Ja man kan undgå rigtig mange konflikter ved at lade hunden spise i fred.. Gid flere ville opdage det..

    men en ting er hvad man gør for at undgå at det bliver et problem..
    Noget andet er hvad man gør når problemet er der og har været det gennem flere år.

    Det er jo ikke alle der får deres hund når den er 8 uger gammel


  • #32   22. sep 2011 Men nu var spørgsmålet egentlig heller ikke om det er en god eller dårlig metode..
    Spørgsmålet var: Hvilken kendt adfærdskonsulent går ind for princippet bag denne metode


  • #33   22. sep 2011 ha ha ja det er et forum hvor alt bliver vendt og drejet, alt bliver analyseret :o)
    nå men metoden hjælp på den pågældende hund og det jo godt :o)


  • #34   22. sep 2011 Smølfen

    Den der IPO kommentar var for sjov smiley

    Det var mere et udtryk for at en hund, som ham du beskriver, for mig ville være helt enormt besværlig at have med at gøre, og at han VIRKELIG skulle være god, hvis jeg har gidet at tage kampen op.

    Mine hunde er bestemt familiehunde (sidder lige nu på kanten af sofaen, for ellers ligger Flax og Iroc ikke rigtigt godt smiley - men jeg har ikke noget problem i at lukke dem væk, eksempelvis når der kommer gæster - så ville heller ikke have det, hvis de ikke evnede at spise indenfor og helst ville have helt fred.

    Tina -

    Ja - sorry .. fik lige spammet lidt, beklager smiley


  • #35   22. sep 2011 Nogle gange kan man først se HVOR stort / alvorligt problemet var når hunden ikke er mere...
    Og det er altid nemmere for andre at sige at sådan en hund ville man ikke have..
    Ingen ønsker at have sådan en hund, men når den nu er der kan det også være svært at sige .. Stop.. Nu kan/vil vi ikke mere.

    Du er tilgivet Martine


  • #36   22. sep 2011 Synes det lyder som en god måde at træne madaggression væk. Vil bestemt have den i baghovedet hvis jeg skulle falde over en hund med det problem.

Kommentér på:
Hvilken kendt adfærdsguru siger dette ?

Annonce