"Kryptokide hunde skal aflives" {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen.
En af mine gode veninder står i den dejlige situation, at hun skal have sig en hund. Det korte af det lange er, at hun ønsker en Cavalier King Charles. Hun har set på én som er kryptokid. Både jeg og hende selv har undersøgt kryptokisme på nettet og hun har ligeledes skrevet til en dyrlæge omkring dette. Hun venter svar derfra.
Her kommer der så imidlertidigt to holdninger/kommentarer/råd/påstande fra én som har hørt fra nogle mennesker som selv har hund.
1: Cavalier King Charles hunden er sky!
2: Når en hund er kryptokid, skal den aflives.
Jeg er bestemt ikke mester i racer, adfærd, lidelser osv, men jeg har ikke kunne finde belæg for disse udtalelser. Hvad er jeres erfaringer eller meninger om dette. Selvfølgelig er folk af alle meninger om begge udtalelser mere end velkomne. Jeg må indrømme at jeg studsede lidt over begge, selvom jeg dog kender meget lidt til Cavalier'en.
God aften til jer alle
Ida
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 257 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.536
maj 2008
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 374 Svar: 2.882
maj 2008
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 374 Svar: 2.882
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 257 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.536
Det er da en dårlig grund til at aflive o.o
jan 2010
Følger: 47 Følgere: 46 Hunde: 6 Emner: 511 Svar: 4.062
apr 2010
Følger: 5 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 138 Svar: 1.889
Kasteres, men bestemt da ikke aflives.
maj 2007
Følger: 51 Følgere: 37 Hunde: 7 Emner: 149 Svar: 2.504
Og kryptokid er at der kun er en af hanhundens kugler der er nede i pungen den anden sidder fast i lysken og er arveligt i flere generationer (også gennem tæver) og det øger risikoen for testikkelkræft hvis dyret ikke er kasteret
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.033
maj 2007
Følger: 51 Følgere: 37 Hunde: 7 Emner: 149 Svar: 2.504
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.111
Men en af mine fordomme omkrig cavalierne er at de er nervøse, det har størstedelen af dem jeg har mødt i hvert fald været og da det jo er en populær race har jeg efterhånden mødt en del.
Off-topic, men da racen er meget populær skal man dælme se sig grunddigt for når man leder efter en opdrætter. Også fordi cavalieren er disponeret for en del sygdomme.
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
2. Kytokisme er ikke nsbetydende med aflivning!!! Nogle dyrlæger anbefaler kasterering, nogle gør ikke længere! Læs om emnet og vurder om i ønsker dette indgreb. Kasterering kan have bivirkninger - f.eks. hos en lidt nervøs, sky eller angst hund!
Dette bør enten give et afslag her og nu eller refundering som 8 måneders i hvalpens pris!
Du bør ikke avle på hunden! (selv om den muligvis kan fysisk!). Og den kan ikke udstilles..
okt 2009
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 215 Svar: 1.400
Men ellers er det er skøn race med masser personlighed
okt 2005
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 51 Svar: 204
okt 2005
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 51 Svar: 204
jul 2009
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 74
men ja som de siger de kan godt være lidt pivet.. men ellers en dejlig hund hvis man er til den race..
at aflive en hund pga af at den mangler en sten eller begge det er da kun latterligt. de kan sagtens leve med det. om de så bliver katreret eller ej. det har intet at sige.. self skal man holde øje med hunde. og det bedste er også at få den kastreret. men det gør jo igne forskel om den er det eller ej. for den anden sten er et eller andet sted i kroppen..
vi mennesker bliver jo heller ikke aflivet pga at vi mangler en sten i pungen. jeg kender en som har sin den ene siddende i ryggen uden problemer.. og han kan stadig få børn..
men avl er jo helt klart udelukket for den hund..
men tag ud i forskellige kendler og besøg nogle forskellige cavaliere.. det er den nemmeste måde at finde ud af om det skal være den race eller ej..
jun 2011
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 3.592
jun 2011
Følger: 131 Følgere: 120 Hunde: 6 Emner: 140 Svar: 2.318
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.299
Og nej man afliver ikke en kryptocid hanhund, men man fjerner som regl den sten der ikke er faldet ned.
Jeg vill dog nok ikke selv vælge at købe en hund der var kryptocid fra start af men nok hellere finde en hvalp eller en hvor begge sten var faldet ned.
mar 2009
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 13 Svar: 106
En Cavalier er ikke sky hvis den er blevet socialieseret ordentligt. Eller i hvert fald ikke mere end andre racer, der er selvfølgelig enkelte individer der er sky.
MHT kryptocisme, så skal de ikke aflives, det er noget sludder. (Det forekommer jo også blandt mennesker, og de er da ikke aflivet endnu.. *GG*) Men de skal på operationsbordet og have fjernet den testikel der ikke er faldet ned pga risikoen for kræft, her vil man som regel vælge at fjerne den anden samtidigt. Man skal også være opmærksom på at det er noget der er arveligt, så man skal altså ikke avle på en han der er kryptochid. Bare fordi det er arveligt, må jeg så også indrømme at jeg ville kigge lidt ekstra på opdrætter... Bare for at være sikker på at de tager avlen seriøst, og ikke har avlet på kryptochide linjer.
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.471
Hvis den sidder i lysken ,hvor den kan mærkes, så er der ingen grund til at fjerne den.
Sidder den helt oppe i bugen og derfor helt gemt, så anbefales at fjerne den.
Chancen for cancer forøges med 30 % mere end normal chance for testikelcancer, så det er meget lille risiko. Og denne form for cancer er næsten altid indkapslet, så hvis stenen vokser kan den fjernes på det tidspunkt. Der er faktisk større chance for problemer med bedøvelse end chancen for den type cancer.
okt 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Emner: 122 Svar: 4.432
Jeg har ikke mødt nogen cavalier der er sky...
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 195
"Kryptokide hunde skal aflives"