{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.384 visninger | Oprettet:

Hvad? Væske ud af babserne? HJÆLP! {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Ja så måtte jeg lige oprette en tråd herinde...
Vores tæve Alma har for nogle måneder siden ved et uheld været sammen med en hanhund i sin løbetid (de hang sammen og det hele), vi frygtede det værste - men heldigvis gik hun tom!

Hun er langt over terminen (ca. et måned) og der er ingen tegn på graviditet.... Men men....

Hendes patter har været lidt hævede og slaskede siden, men jeg har fået at vide at deres patter normalt vil vokse lidt efter en løbetid, nu her til aften sad der altså en næsten gennemsigtig dråbe på hendes ene pat, jeg fandt dernæst ud af at det altså var ALLE hendes patter der "dryppede" med noget ret klistret halvgennemsigtigt snask, trykker man lidt på dem kommer der mere ud.... VED I HVAD DET ER?

Jeg har googlet og googlet og googlet men kan ikke rigtig finde noget, hun virker ikke til at have ondt eller føle sig generet når jeg rører eller trykker rundt omkring...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad? Væske ud af babserne? HJÆLP!
  • #1   5. okt 2011 Et alvorligt tilfælde af falsk drægtighed? Tror du skal tage til dyrlæge i morgen og få Galastop

  • #2   5. okt 2011
    Falsk drægtig
    Du skal ihvertfald stoppe med at trykke og rage mere på dem, det fremmer mælkeproduktionen.. :o))

    Galastop vil jeg så ikke give, og begge mine dyrlæger nægter at give dette, da det kan være kræftfremkaldene...



  • #3   5. okt 2011 Sanne M, Kradsebørsten og hundehvalpens moar smiley ) :

    Hvad er Galastop?
    Og hvordan kan hun være falsk drægtig når hun er så langt over tid?


  • #4   5. okt 2011 Nadja: Prøv at læse om falsk drægtighed. Kroppen tror at hun har hvalpe nu som hun skal amme så den prodcerer mælk.

    Hvis ikke I kan finde ud af at undgå "uheld" og hun får så alvorlige anfald af falsk drægtighed ville jeg få hende steriliseret ...


  • #5   5. okt 2011 M&R . :

    Hvad skal så gøre? Jeg er ikke interesseret i at hun får kræft.
    Jeg er på helt bar bund, og min første tanke var noget brystbetændelse af en art, men det ligner ikke betændelse.


  • #6   5. okt 2011 Tag en snak med dyrlægen. De kan bedst vejlede jer. smiley

  • #7   5. okt 2011 Galastop stopper mælkeproduktionen og den falske drægtighed.

    Men ja, tag som sagt til dyrlægen og aftal evt. en tid til neutralisering


  • #8   5. okt 2011 Sanne M, Kradsebørsten og hundehvalpens moar smiley ) :

    Det har vi snakket om, og det bliver nok også det næste hun skal igennem.


  • #9   5. okt 2011 Jeg vil sterilisere hende, så undgår du også flere uheld...:o)

    Her og nu er der ikke så meget at gøre, bare pil snitterne fra dem:o)

    Nogle siger dog at Tørret hindbær blade hjælper, andre siger det ikke hjælper..

    Har du Eddike i huset kan du også prøve at duppe det på, det skulle hjælpe og få dem til at trække sig sammen, igen opdrætterråd, som ikke helt er bevist at det skulle virke:o))

    Det klistrede er mælk:o)

    Men som sagt hold fingerne væk, det går i sig selv igen, nogle kan tage op til et par måneder andre en uge og andre igen 14 dage... :o))


  • #10   5. okt 2011 Og er ikke enig med Sanne, syntes ikke det er et alvorligt anfald af falsk drægtighed, når det er alvorligt i mine øjne er når tæven vitterligt går hen og tror hun har hvalpe, og samler alt ind som kan agere hvalp, bygger redde, og i det hele taget er ved siden af sig selv pga af hun ikke kan finde sine hvalpe...

    Mælk i patterne er sgi billigt sluppet:o))


  • #11   5. okt 2011 Her er lidt læsning:O)
    Falsk drægtighed

    Af dyrlæge Flemming Samsøe

    Hvad er falsk drægtighed hos hunde?
    Falsk drægtighed er ikke en sygdom, men en tilstand, der er forårsaget af hormoner hos ikke-drægtige tæver i tiden efter løbetid. Man mener, at tilstanden kan skyldes et for højt indhold af hormonet prolaktin. Hunden tror, at den skal have hvalpe, og dens adfærd ændrer sig. Tilstanden kan ramme stort set alle ikke-steriliserede tæver i større eller mindre grad.

    Hvad er symptomerne på falsk drægtighed?
    Symptomerne starter som regel et par måneder efter løbetiden - på det tidspunkt, hvor tæven skulle have født, hvis den var drægtig. Der er både fysiske symptomer, hvor tævens krop ændrer sig, og psykiske symptomer, der viser sig ved adfærdsændringer.

    De fysiske symptomer er:
    Forstørrede mælkekirtler
    Mælk i kirtlerne
    Let opsvulmet bug


    Adfærdsændringer:
    Bygger rede, graver huler
    Passer og plejer legetøj, som var det en hvalp
    Slikker sig på brystkirtlerne
    Kan være mere aggressiv
    Ændret appetit, både forøget og nedsat appetit kan forekomme
    Drikker ofte mere end normalt
    Ve-lignende sammentrækninger af maven kan forekomme


    Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen falsk drægtighed?
    På baggrund af en beskrivelse af hundens adfærd derhjemme og en grundig undersøgelse kan dyrlægen relativt let stille diagnosen. En røntgenundersøgelse kan afsløre, om hunden virkelig er drægtig. En blodprøve kan sikre, at der ikke er betændelse i kroppen.


    Hvordan behandles falskdrægtighed?
    Det eneste sikre middel til at undgå, at tæven bliver falsk drægtig igen, er ved at sterilisere den. Men det er vigtigt at vente med operationen, til tilstanden er væk igen. Ellers risikerer man, at symptomerne ikke forsvinder.

    Det er muligt at stoppe tilstanden med en kortvarig medicinsk kur, hvis hunden er meget plaget af tilstanden. Dette vil give en hurtig afhjælpning af symptomerne. Hunden vil dog som regel få symptomerne igen ved næste løbetid.

    Beroligende midler kan bruges til at få tæven til at slappe lidt af, og hvis mælkekirtlerne er meget spændte, kan man give hende vanddrivende tabletter.

    Hvordan er fremtiden for din hund, hvis den er falsk drægtig?
    Den falske drægtighed forsvinder af sig selv i løbet af nogle uger, hvis hunden ikke behandles.

    Nogle tæver er psykisk ustabile i deres løbetid. Løbetiden forekommer ca. to gange årligt, så man kan risikere at have en tæve, der ikke er sig selv flere måneder om året. Derfor vælge man ofte sterilisation som behandling af tilstanden.

    Hvorfor bliver hunde falsk drægtige?
    Tævernes hormonforandringer efter en løbetid er næsten ens - uanset om den bliver parret eller ej. Det hormon, der vedligeholder en drægtighed, falder hen imod fødslen, mens det hormon, der er ansvarlig for mælkeproduktionen, stiger.

    Hvad er risikoen for, at din hund bliver falsk drægtig?
    Alle ikke-steriliserede tæver kan blive falsk drægtige i en eller anden grad. Nogle er bare mere glade for et stykke legetøj end ellers. Andre har alle symptomerne og får dem efter hver løbetid.

    Hvilke racer er særligt udsatte for at blive falsk drægtige?
    Alle racer er udsatte.

    Anden viden om falsk drægtighed:
    Tæver, der lever tæt sammen, kommer ofte i løbetid på samme tidspunkt, de synkroniserer. De tæver, der ikke bliver drægtige, kan så hjælpe med at opfostre hvalpene i flokken. De kan ligefrem overtage og lave mælk nok til et helt kuld.


  • #12   5. okt 2011 M&R . :

    Hehe, så meget har jeg heller ikke rodet ved dem, jeg skulle bare være sikker i min sag smiley Kan jeg bare lade hende være sådan? Vil det bare gå over helt af sig selv? De er ikke hævede som sådan men de hænger en smule mere end normalt og det er først nu i dag at jeg har bemærket at hun har dryppet.

    Vi er slet ikke interesseret i hvalpe da hun er Amstaff.


  • #13   5. okt 2011 M&R: Nej vi er ikke enige i graden af falsk drægtighed :o) Mine hunde har aldrig været så falsk drægtige at de ligefrem drypper mælk. Og har dermed heller ikke haft brug for behandl.

    Synes det er voldsomt når kroppen reagerer sådan da der skal en del hormoner til at udløse den effekt.


  • #14   5. okt 2011 Ups. Jeg er altså lidt langsom på tastaturet, er vidst lidt træt smiley

    Men tak for det, jeg vil tage en snak med dyrelægen imorgen.
    Hun har ingen symptomer udover det med hendes babser, men ellers er alt som det plejer smiley


  • #15   5. okt 2011 Mine hunde har også "hvalpe". Kia har endda engang adopteret en opvaskebørste og en brødkniv som hvalpe i stedet for som vanligt hendes legetøj ... Gys, hvad der ikke kunne være sket.

    Men så længe hunden stadig spiser, vil ud og gå, er nem at aflede og sover om natten synes jeg ikke det er alvorligt .. Men så drypper de som regel heller ikke mælk (kan kun tale for mine egne hunde :o))

    Kia plejer at ligge hendes "hvalp" ved siden af mig om natten så jeg kan få lov at "babysitte" mens hun smider sig i fodenden og får sin skønhedssøvn :o)


  • #16   5. okt 2011 Og ja. Det forsvinder som regel af sig selv.

    Men synes du skal smutte forbi dyrlægen :o) Og giv lige et pip om hvad han siger :o)


  • #17   5. okt 2011 Jeps, det går over af sig selv:o) Alle de amstaff tæver jeg kender har mælk i patterne efter løbetid:o) Død irriterende når man udstiller, skal jeg hilse og sige:o))

    Giv hende godt med motion,(selvf. kun hvis hun er vandt til det) du vil se at når hun har lagt stille er det mere...


    Sanne, at de drypper mælk er i min verden heller ikke noget at behandle for...


  • #18   5. okt 2011 Syntes tilgengæld det er synd når de så går hen og tror de har hvalpe... Det gør noget ved dem, det gør mælk altså ikke...

    Så ja, vi ser helt forskelligt på det:o)


  • #19   5. okt 2011 Sanne M, Kradsebørsten og hundehvalpens moar smiley ) :

    Hvor meget ville man lægge mærke til små dråber på hundens bryster hvis den er langhåret? Det var et rent tilfælde at jeg opdagede det da hun skulle op og kravle på mig og stod med røven helt oppe i ansigtet på mig hvis man kan sige det sådan.


  • #20   5. okt 2011 Synes også at alle amstafftæver jeg kender har haft et stort yver men ikke så de lækkede og netop møgirriterende når de udstilles :o)

    Meen der er der så brugt Galastop.

    Vidste ikke at de har fundet ud af at det er kræftfremkaldende? Herude bruger de det stadig?

    Du har ikke tilfældigvis et link liggende som jeg kan tage med til dyrlægen næste gang eller sende til ham?
    Der er mange ting han ikke altid er klar over før han får det at vide :o)
    De kan jo ikke følge med med alt det nye ...


  • #21   5. okt 2011 Nadja: Aner det ikke :o) Men da det er klistret ville man nok opdage det når hunden gjorde sig ren eller når man nusser den på mavsen :o)

  • #22   5. okt 2011 M&R: Og derfor er min hund selvf. steriliseret :o)

  • #23   5. okt 2011 Okay, jamen så er dette tilfælde heller ikke slemt.
    Hun bygger ikke rede eller samler ting ind, hun reder selvfølgelig altid seng som hun plejer at gøre, men der er intet unormalt i hendes adfærd. Jeg var bare blevet bange for at hun havde fået noget betændelse eller noget i den stil.

    Men en sterilisering har vi snakket om længe, også før hundeloven da vi ikke er interesseret i hvalpe.


  • #24   5. okt 2011 Mine whippet tæver får også hævede mælkekirtler og indimellem mælk.

    Siger som M&R det er ikke kønt i en udstillingsring smiley
    Hos whipperne ses det meget tydeligt fordi de er så tynde, hele området omkring patterne er hævet i en cirkelformet plamage med en diameter på 4-5 cm.

    Min erfaring er dog, at det er meget let at stoppe, man skal blot skære foderrationen ned til det halve i en 4-5 dage, så er det væk.
    Nogle kan sikkert ikke lide den metode, men jeg synes det er mere skånsomt end Galastop.


  • #25   5. okt 2011 Min Chelsy har også lige været <i>meget</i> falsk drægtig.
    I de første 9 uger efter hendes løbetid var der ingen symptomer andet end hævede patter uden mælk, men her i sidste weekend begyndte hun at tro at to bamser var hendes babyer, og vogte over dem i kurven - samt få endnu mere hævede patter MED mælk der løb ud. Så meget var der. (Kig evt. mit patte album, haha).
    Vores dyrlæge sagde dog vi bare skulle se tiden an, og allerede 3 dage efter var patterne blevet mindre og hun var begyndt at blive sig selv igen.
    Nu er hun næsten "normal" igen smiley


  • #26   6. okt 2011 Vores hund er ingen udstillingshund, men nej det ser selvfølgelig ikke så godt ud smiley Men da hun kun er vores hygge/familie hund, så er det kun at hund har det godt der betyder noget for os smiley

  • #27   6. okt 2011 Det er første gang jeg hører, at Galastop skulle være kræftfremkaldende,er det dokumenteret?

  • #28   6. okt 2011 Inge R

    Det skal jeg ikke kunne sige..

    Men at de kan blive sterile og det er kræftfremkaldene er hvad jeg har fået afvide, og disse to ting er rigeligt for mig til ikke at vil give det(kræver også at jeg så fandt en dyrlæge der vil, for som sagt, mine dyrlæger vil ikke give det)

    Sådanne risiko er ikke værd at lege med, så vigtig er udstilling heller ikke, og vores tæver har aldrig været mærket af andet end mælk i patterne...

    Skal da siges at gamle Maggie har fået det af Michaels tideligere dyrlæge, hun er 12 1/2 idag, om hun er blevet steril, vides ikke, men kræft har hun da ikke :o))

    Men som sagt, bare det at der rent faktisk er en risiko, er nok til at jeg ikke vil give det...


  • #29   6. okt 2011 Kirsten H


    Ja, vi sætter også madration ned, holder hende faktisk lige i den slanke ende lige fra løbetid, det har vi erfaret at det hjælper så det ikke bliver så voldsomt som førhen..


  • #30   6. okt 2011 M&R - Tak for svaret.
    Jeg hat brugt Galastop til begge mine hunde, godt nok for at stoppe en kedelig adfærdsændring og ikke "kun" for at stoppe mælkeproduktionen.
    De er begge efterfølgende blevet steriliserede, men begge mine dyrlæger havde ingen problemer med at give det.
    Vil lige gemme informationen i "baghovedet".


  • #31   6. okt 2011 Inge R

    Ja, når der er adfærdsændring, så tror jeg også dyrlæger er mere villige til at give det, for derefter at sterilisere...


Kommentér på:
Hvad? Væske ud af babserne? HJÆLP!

Annonce