gode råd til to hanhunde sammen {{forumTopicSubject}}
Hej
Vi har overtaget en schæfer på 16 mdr og jeg har selv en malinois han på snart 3 år. De har så længe de har kendt hinanden ikke haft nogle problemer sammen og det er snart et års tid.
De første uger vi havde fået schæferen var der bare lige det der almindelige dominansleg uden noget videre, men dette er optrappet til, at schæferen ud af det blå springer på min den anden og så er der slåskamp, for min skal forsvare sig selv. Det har kostet et par huller i hundene, men heldigvis har vi fået dem skilt ad hurtigt.
I søndags var det fire gange i løbet af dagen.. tre af dem på under en time..
Min hund er ikke glad for at være i haven sammen med schæferen mere, og det er da forståeligt. Min laver alle signaler om at han ikke gider nogen konflikt osv. men det fatter schæferen ikke.
En gang imellem så ligner det at de leger, men det som der sker her er at min ikke vil lade schæferen ligge hovedet over nakken på ham, og det viser han ved at flytte sig og lægge sit over schæferen eller lægge ham ned. Uden rejste børster eller knurren eller biden fra nogen af dem.
Så vi er meget forvirret.
Vi har bestilt tid til kastration hos schæferen.
Er der nogen som har nogle gode råd?
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.206
feb 2009
Følger: 37 Følgere: 35 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 983
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 259 Svar: 2.478
Vores plan er at de ALDRIG kommer i haven alene sammen. Hvis begge er i haven, så er schæferen i snor, og ude på tur når de er sammen er den også i snor.
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.208
jul 2007
Det som jeg synes er noget rigtigt lort, er at schæferen ikke respektere den gamle, når han viser alle signaler til at han ikke vil en skid, og han går når han nærmer sig osv.. Han gider det ikke, og schæferen kan gå virkelig langt før den gamle virkelig slår til og siger så er det nok..
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.164
Det har de ikke fået fastslået endnu, fordi de bliver skilt ad når de går i gang...
Dette har bevirket, at de nu er anspændte og sure på hinanden, og jeg tror ikke en meter på, at en kastr. vil hjælpe...
Det gør jeg så ikke fordi det værdste hundeslagsmål jeg har oplevet, var mellem en kastr. han og en ukastr.
Når hundene først har set sig sure på hinanden, så skal luften renses eller den ene bliver nødt til at flytte...
Begge racer er jo kendt for ikke at kunne lide andre hanhunde når de først er blevet kønsmodne....
Der for handler det først og fremmest om at forebygge, dvs. de ALDRIG kommer op og slås....Og den er jo nu forspildt....
Jeg har haft en del bjæffer hanhunden gennem tiden, og faktisk kun 2 gange været så heldig, at de kunne klare andre hanner....Uden at slås.Ham jeg har nu er den ene...Han har taget en tur med en anden han...der stoppede de af sig selv og stod og gloede dumt på hinanden.....
Den anden han kunne godt møde andre hanner uden for sit domæne uden at ville slås..kun lige løfte benet når han tissede.
aug 2004
Følger: 48 Følgere: 25 Hunde: 6 Emner: 87 Svar: 2.045
aug 2006
Men det kan godt være et problem ikke lige at se signalerne i tide, og nu har de jo været igang.....
Men blev han kastr. som TS skriver de vil gøre ??
Eller fik han det lært uden kastr.
Faktisk har jeg for 2 mdr. siden pludselig oplevet at mintæve og han, røg i totterne på hinanden...De fik lov til at slås til de selv stoppede, jeg gik min vej nemlig...De efterfølgende dage, kunne jeg se på deres kropssprog, at de fortsat var ldit sure på hinanden, hvor jeg brod ind og klart markerede, at det ville jeg ikke have....
I dag er der intet...
jul 2007
De er aldrig blevet adskilt når de laver det stille og rolige med at ligge hovedet over hinanden..
Det at du har set et slemt slagsmål med en ikke kastrat og kastrat er jo nok at den der ikke er kastrareret har tildens til også at slås, og det har min hanhund bestemt ikke, han bruges nogen gange til hunde som er nervøse og bange for andre hunde.
Hvis schæferen ikke sprang på min uden antræk til det først, så var der ingen problemer..
Når der er antræk til noget som kan udvikle sig, så bliver der sagt stop inden den overhovedet kommer hen til den anden hund.
jul 2007
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.727
Men jeg ved så meget at kasteration ikke har nogen dokumenteret virkning.
Men du kan være så heldig at det lige gør ved din hund, det kan også forværre problemet.
aug 2009
Følger: 25 Følgere: 24 Hunde: 3 Svar: 294
De spiser, sover og hygger i samme rum /seng som os andre, går sammen inde når de er alene hjemme. Går både ture sammen og alene ;o)
De kan godt blive uvenner, hvor de lige siger fra med lidt lyd, men de går væk fra hinanden. Da vores schæfer begyndte at blive kønsmoden, ville han lige spille smart, med høj hale og vist hele klaveret, gik han hen mod den ene cairn, jeg stod, heldigt nok, lige ved siden af og gik imellem. Fik fortalt at dette bare ikke var ok.
Du skal have øjne på hver finger og det mindste tegn skal du tage alvorligt, din schæfer er ved være voksen og vil prøve krafter af ;o) Gå imellem dem når de viser tegn på vred, og lege ikke kaste lege mv. når de begger er sammen ;o)
Men man kan godt have flere hanner sammen det kraver arbejde, men det gør det jo når man har flere hunde sammen ;o)
aug 2009
feb 2006
aug 2009
feb 2006
Det kan jo lige så godt være den lille, der "går efter" den store og hvor det ender med at denne siger fra og så har man balladen.
aug 2006
Det er 3 år siden jeg sidst blev bidt af en omplaceringsbjæffer, den røg i hovedet på en hvalp, og jeg gik imellem....Jeg gør aldrig noget tilsvarende...Det var en fremmed hvalp, hvor ejeren ikke kunne kalde den til sig.
jun 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 166
Vi står med præcis samme udfordring, mht. vores to handhunde. Præcis samme scenarie! Den unger der til tider også ud af det blå, angriber den ældre! Det er en kæmpe belastning for vores ældste hund, der med al tydelighed heller ikke gider konflikten. Han er også godheden selv! Dog forsvarer han sig også, da han jo er en stolt hund med en hvis værdighed!
Det har efterhånden også kostet en del huller til dem begge!
Vi håndtere det faktisk næsten ligesom Filtermokken 2. Hvilket da også reducerer de situationer konflikterne opstår i og dermed antallet af konflikter, men det er stadig lappeløsninger!
Vi er nået til den erkendelse at det simpelthen er for omstændigt. Det fylder for meget i vores hverdag, og det er vel og mærke ikke på den fede måde! Da den yngste samtidig mangler "drive" og ikke er specielt egnet til det formål han blev anskaffet til. Har vi valgt at søge en ny familie til ham!
Jeg har set eksempler hvor kasterationer har hjulpet på udfarende eller stærkt dominerende hanner, men jeg har også set det modsatte!
Som Louise Britt skriver, findes der ikke nogen dokumenteret effekt. Jeg kan dog se at mine to ukastrerede hanhunde, har en helt anden reaktion på en kastreret han, end på en ukastreret! Til tider kan de forveksle en kastreret han med en tæve, hvilket også kan give anledning til konflikter!
Så jeg har heller ikke nogen dicideret "opskrift" på en løsning af problemet!
Jeg vil ønske jer alt muligt held og lykke med at finde en løsning..
gode råd til to hanhunde sammen