Schæfer uden fald i røven ! Schæfer uden fald i røven !
Hvor kan man få en schfæer der ikke har det fald i røven?
_Min kammerat vil gerne have sig en schfæer men ser helst at den ikke har det fald..
Nogen der kender en opdrætter ?
Danmark, Tyskland, Sverige, Norge, Finland?
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.736
aug 2005
Følger: 67 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 272 Svar: 3.234
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 22 Svar: 423
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 98 Svar: 2.510
Hvis man ønsker en rigtig schæfer ville jeg klart vælge efter brugslinier, men så skal man jo også være klar på at matche aktivitetsniveauet:o))
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 270
De grå brugslinjer er mere firkantet/vandret ryglinje, men der skal altså arbejdeshver dag med sådan en vuf, ellers kravler den på væggene.
Jeg mener at have hørt 4-6 timer dagligt for en grå og 2-3 timer for en højavls schæfer.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.003
okt 2010
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 25 Svar: 780
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.194
Hvis du sammenligner med trådstarters og andre alt deutsche, så er deres bagbensbygning og måden de træder ind under sig på anderledes, de belaster sig anderledes.
Ærgerlig at der er blevet avlet så skrå en ryg og bagbensstilling ind i de "gule" schæfere, vi har før vores bernere haft adskellige schæfere og specielt et par af dem havde kæmpeproblemer med ryg og hofter. Det er så fortvivlende med en så dejlig race og så store problemer.
Men de er jo ikke de eneste med fremavlede problemer, så det er dejligt at så nogen målrettet avle på en stærk, sund hund med et godt temperament.
okt 2010
jeg mistede min han for ca et halvt år siden han kunne ved og ved og ved og ved og det er lidt misforstået at det kun er de grå som er højt aktive jeg har haft begge dele.
de grå er ikke så firkantede som for bare 10 år siden de ligner også mere og mere bananer over ryggen
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
En Altdeutcher er ikke en race, der overholder schæferstandarden hverken når det kommer til eksteriør eller egenskaber.
Det sundhedsmæssige - er der noget som helst registreret omkring deres sundhed?
Overvinklingen hos schæferen er i øvrigt på retur i DK. Og godt for det. Men overvinkling er ikke det samme som vinkling.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 352 Svar: 14.479
Puha, så er jeg da godt nok glad for, at jeg købte malinois - hvis det er så mange timer om dagen schæferhundene skal arbejdes med ....
aug 2006
jan 2006
okt 2010
okt 2010
hvem definere overvinkling???
retur det er jeg så langtfra enig i brugslinjerne er da mere og mere vinklede idag end for bare 10 år siden når man så snakker med opdrættere vil de jo gerne have kåret hundene i kl 1 hvilket vil sige at de eksteriør mæssigt vil nærme sig mere og mere højavl
aug 2006
Ja, brugslinjerne er mere vinklede - højavlslinjerne mindre vinklede end for få år siden.
De nærmer sig hinanden og dermed nærmer begge sig standarden.
okt 2010
jeg ser ikke mindre vinkling i højavl men jeg ser hunde som ser farlige ud bagtil hos både brugs og højavl ikke særlig brugbart som arb hund hvis den skal holde lidt længere end de 6 år hvor mange hunde ser totalt slidt ud
så alt det med vinkling og deres pjat kan de stkke derop hvor solen aldrig skinner ikke om jeg vil have en hund som ligner en banan når den går
aug 2006
Jeg er skam heller ikke til bananrygge... Får ikke sådan en hund.
Men schæferen er nok ikke den rette race for en, hvis man ikke vil have faldende kryds.
okt 2010
det er jeg så ikke enig i de kan fåes uden men det er svært :o)
men igen det er jo individuelt hvad nogen syntes er for meget ??
der skal ikke meget til før jeg syntes det er for meget en lille vinkling er ok men jeg syntes det er gået over gevind
når jeg ser mange hvalpe idag så er jeg skræmt over og se deres bagben de vinkler de går unormalt og haserne ligner frøer og stikker langt ud det ser ihvertfaldet ikke sundt ud.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.003
I mine øjne er Tøsen ikke sænket bagtil, skal nok prøve at tage et billede i hel figur
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
En hund der er (ifølge standarden) korrekt vinklet, vil jo stadig have ryg der falder fra skulderen og nedefter. Men ryggen som sådan vil jo så være lige, faldet forårsages af vinklingen af bagbenet fra hoften og ned, ikke som følge af en (i mine øjne i hvert fald) deform ryg.
Har for ganske nyligt pløjet mig igennem schæfernes racestandard, og var ganske forundret over at der faktisk er angivet grad-antal på vinklingen. For det må nogen dommere da have overset i generationer for at nå frem til de højavlshunde man ser rundt omkring.
Men med det i baghovedet (at der er tal på), er det jo netop IKKE bare om til hvad man synes og mener er overvinklet. Det er jo ganske nøje defineret hvad der er racetypisk og hvad der er overvinklet.
At det så måske kan være noget af en opgave at finde højavl der ikke er overvinklet er jo en skam (jeg har ikke prøvet, så HVOR svært det er ved jeg ikke noget om -men udfra hvad man ser på gaden, vil jeg tro det er ret svært).
Personligt ville jeg ikke kigge på altdeutsche, hvis schæfer o.l. hvis det var lige netop schæferen jeg havde forelsket mig i. For selvom de er beslægtede, er egenskaberne jo ikke de samme.
Og det er ikke for at sige noget ondt om de racer, for de er da med sikkerhed dejlige hunde -men ligesom en BC og en Collie ikke er det samme, selvom begge hedder collie til "efternavn" så er det altså heller ikke helt ligegyldigt om man vælger schæfer, altdeutsche eller....
jan 2007
jan 2006
Enhver ved jo, at går man efter udseende .. så går man <i>ikke</i> udelukkende efter brugsegenskaber.
Bare en tanke ...
aug 2006
I øvrigt må jeg lige sige til et af de første indlæg, hvor altdeutcher bliver nævnt. Her står det, at denne race ser ud, som schæferen gjorde for 100 år siden. Og det må man sige ikke er sandt.
De to er meget langt fra hinanden.
Her er den originale schæferhund: http://cdn.pedigreedatabase.com/pictures/1208.jpg (bemærk i øvrigt det faldende kryds)
Her er en altdeutcher:
http://www.hunde-katzen.net/Altdeutscher_Schaeferhund_4.jpg
De to har ikke den store sammenligning. Ihvertfald langt mindre end schæfer af brugslinjer har med den historiske schæferhund.
jan 2006
Det billede du sætter ind, CH, minder iøvrigt bare om en langhåret udstillingsschæfer .. gør det ikke
aug 2006
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 98 Svar: 2.510
okt 2010
egenskaberne er de vigtigste for mig i linjerne bag den hvalp jeg køber ,men det betyder ikke at man ikke kan få en sund hund i en sund krop
desuden søger jeg ikke efter malle lool a like men en sund hund i en sund krop dvs så tæt på som den oprindelig er avlet til at se ud
okt 2010
nej martine jeg vælger ikke en god arbejdshund fra på bekostning den måske er en smule mere vinklet end jeg ønsker jeg kigger primært på stamtavler og hvad de har præsteret og de linjer der kunne give det jeg søger og så når de er fundet ser vi hvordan hundene er bygget
michelle
hvordan en hund er vinklet bagtil er jo en smagssag hvad jeg syntes ewr overvinklet er der ofte nogen som syntes er den er fint vinklet
okt 2010
den hund du linker til ser du den idag altså samme kropsbygning for den er en lille smule vinklet men ikke i nærheden hvad de er idag
okt 2010
jeg håber ikke du hentyder til at jeg vælger hund på baggrund af ekteriør det er lidt fornærmende ;o(
jan 2007
-det er jo det super smarte når en standard rent faktisk er præcis og ikke overlader det til vurdering og dommerens smag. Hvis/når så standarden ikke følges til udstillinger er det self et problem.
Men hvis hunden er vinklet sådan som standarden foreskriver, så er den jo ikke overvinklet, uanset hvad du synes, tænker og tror;o)
Man kan jo bare give sig til at måle hvis man er i tvivl
jan 2006
Jeg skriver helt ordret : <i>kan man så forestille sig, at du i din iver efter at få en schæferhund med lige ryg måske vælger en væsentlig bedre arbejdshund fra - fremfor den ikke helt-så-gode, der har lige ryg ??</i>
"forestille sig" - det er et spørgsmål, ikke en konstatering.
okt 2010
nu bliver der jo faktisk flere og flere overvinklede hunde i avlen så standarden er ikke noget man bruger åbenbart, og hvad dommeren mener er hans smag har intet med standard og gøre.
martine
ja det kunne man måske godt forestille sig, men det er ikke hvad der sker hos mig , der er det først og fremmest sind og egenskaber jeg søger først men igen en arb hund skal også være i en sund krop ellers holder den jo ikke længe så det hele hænger sammen
aug 2006
Min personlige oplevelse er det stik modsatte og så vidt jeg ved, så er eksteriørdommerne blevet indskærpet at gå i den rigtige retning.
Hvad angår definitionen af overvinkling, så er den jo ret enkel - ligegyldigt hvilken smag dommerne har, og hvordan de dømmer.
jan 2006
Jamen tak fordi du lige fik forklaret mig det - det var jeg næsten ikke klar over
jan 2007
Så kan det være at der er dommere der belønner overvinklede hunde (det må der jo være/have været, for at ende med den højavlsschæfer man ser i dag), men det er stadig helt klart udfra standarden om en hund er overvinklet eller ej, det er IKKE en smagssag.
-Det var såmænd blot det der var min pointe:o)
okt 2010
jeg ser så det modsatte og har talt med flere opdrætter som bekræfter at det er rigtigt hundene bliver mere og mere vinklet idet det er det dommeren vil se.
CH
jeg har hørt om det er blevet indskærpet men undrer mig stadig hvordan man altid skal diskutere med schæferfolk de ser ikke problemet i vinkling men det er en af de væsentlig grunde til at mange vælger racen fra især fra de almindelige mennesker , så er debatten ofte på at mange ikke vil have en hund med et faldet bagpart
CH
det er vel ikke ligegyldigt hvordan dommeren dømmer hundene når de ofte belønner overdrevet vinklede hunde?
michelle
det har jo noget med sagen og gøre at hunde er i avlen bliver belønnet når de er over vinklet de ses jo især hos højavl deres bagpart de vralter jo rundt nogen af dem.
martine
loool det skulle man ellers tro det stod ellers som om du troede på at jeg søgte efter hunde med en lige ryglinje fremfor egenskaber ;o)
aug 2006
Det kan man ganske enkelt måle sig frem til.
Hvad den enkelte dommer finder smukt er en anden sag.
Og eftersom det er blevet indskærpet at overvinkling skal undgås, så er dommerne ikke så frit stillet hvad det angår, som de har været.
Det samme gælder den voldsomme overstørrelse de har haft i lang tid...
Et glimrende eksempel, i øvrigt - hundene er ikke passende størrelse når de er 67 cm fordi dommerne dømmer dem til at være det. Den passende størrelse er stadig kun max 65 (66)... således også med vinklingen.
jan 2006
Skulle man tro at jeg ikke var klar over at man er nødt til at stræbe efter en hund med en sund fysik ?? Når man ovenikøbet - som du jo gør - ved, at jeg har skiftet race fra schæferhund til malle NETOP pga sundheden ???
Det forstår jeg ikke ..
Mht dit valg af hundehvalp .. jeg har ved flere lejligheder læst om dine præferencer af hunde og jeg mindes ikke at jeg nogensinde har læst at du har rost din nye hunds forældredyr for deres <i>egenskaber</i> men til gengæld har du snakket stolper op og ned om hvor <i>lige</i> de var i deres ryglinier .. det er derfor jeg fik tanken om, at det muligvis var noget du gik pænt meget op i .. men beklager da hvis jeg skød helt og aldeles over målet.
okt 2010
at jeg ikke snakker om forældre dyrene er fordi at jeg så vidt jeg kan huske har svaret i indlæg som har debatteret schæferens eksteriør.
og da det formentlig har været emnet og folk ikke har lydt særlig videne om linjer og egenskaber har det ikke været på bane da det oftest er hr og fru danmark som er fløjtende ligeglad med hvad de har bestået af prøver så det er vel derfor at jeg ikke nævnt det overhovedet. men han er valgt udfra stamtavlen, og linjerne og de egenskaber som de har bevist at de kan give videre (ingen garanti )og ikke udfra eksteriør overhovedet men jeg kan rigtig godt lide hans stamtavle og hundene efter den og håber da der kommer noget godt ud af det ;o) men når folk ikke har spurgt mig om hvem han er efter går jeg ikke sådan og fortæller om det hvis du forstår .
ja jeg ved godt du er skiftet pga sundheden ;o) men det er jo også forståeligt
okt 2010
muligvis snakker vi forbi hinanden men forstår ikke hvad i mener at det er ligegyldigt hvordan dommerne dømmer???
okt 2010
du burde kende mig herinde fra god til at skab konflikter og irritere folk ;o)
men egenskaber og brugsduelighed er det vigtigste ,skal heller ikke misforståes har ikke noget imod en smule vinkling behøver ikke ligne en malle men min grænse er nok kortere end andres og en smule vinkling er fint nok bare det ikke er for meget ;o)
okt 2010
jeg er faktisk rigtig glad for hvalpens forældredyr og dem bagi og hvad de har opnået , det er jo grunden til han er købt ;o) jeg er faktisk rigtig stolt og håber jeg har heldet med mig , har ihvertfald pr øvet og gøre hjemmearbejdet
men du ved ligeså godt som mig at mange af dem som spørger herinde om feks schæfer er interesseret i primært familiehunde så de er nok ikke så interesserede i hvem min hvalp er efter ;o)
men når folk ikke spørger mig går jeg udfra folk er ligeglade med om han er efter fido eller bamse lol
jan 2007
"Det er ligegyldigt hvordan dommerne dømmer, hvis det, der er spørgsmålet er om hunden er overvinklet eller ej.
Det kan man ganske enkelt måle sig frem til.
Hvad den enkelte dommer finder smukt er en anden sag."
Nu er jeg ikke schæfermenneske og ej heller super godt inde i racen. Men eftersom der generelt er kommet MEGET mere fokus på overtypning af hunde (uanset race) de seneste par år, tænker jeg da at det ville være mærkeligt hvis ikke dette osse vil komme til at få indflydelse på schæferavlen (og hvordan dommerne dømmer)
okt 2010
ingen måler sig jo til om det er over eller normal vinkling
jan 2007
Det er self ærgerligt når/hvis dommere selv fortolker på standarden og "presser" den ind i ege idealer. Men hvis hunden holder sig indenfor de vinkler som er angivet i standarden, så er den ikke overvinklet, uanset hvad man så selv måtte mene, tænke og tro.
Er den mere vinklet end standarden foreskriver, ja så er den overvinklet uanset om en dommer (eller andre) synes den er perfekt.
Schæfer uden fald i røven !