{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
692 visninger | Oprettet:

Cocio
Cocio
Tilmeldt:
13. nov 2008
Følger: 1 Emner: 96 Svar: 402

Forskelle retrievere imellem? {{forumTopicSubject}}

Jeg ved, at der er flere herinde, der har/har haft forskellige retriever-typer og det er primært Jer, jeg håber, har lyst at komme på banen... smiley

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad de største forskelle på lab, golden, flatter og toller består i?

Jeg tænker særligt på ting som:
- Aktiverings/motions-niveau
- Trænbarhed
- Sind (f.eks. hvor egenrådige de er, hvordan de er sammen med børn)

På forhånd tusind tak for Jeres inputs smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forskelle retrievere imellem?
  • #1   31. okt 2011 Alle 4 racer er jagthunde uanset hvad man ellers mener om dem. De kan endda være helt fortrinlige jagthunde.

    Så alle 4 racer skal bruges. Det er IKKE en 23 timers sofahund. Bare lige så det er på plads.

    Skal jeg kategorisere dem efter energiniveau MEGET generelt (og nu får jeg nok på hatten af en del mennesker, men her kommer MIN mening), så starter vi med labben, derefter golden, efterfulgt af flatten og tolleren med højst energiniveau.

    Men det er MEGET generaliseret, for det kommer HELT an på hvilke linier du køber efter. Jeg er ikke 100% sikker med tolleren, men de andre 2 findes i jagt- og udstillingslinien. Derudover har en hel del opdrættere fundet ud af at lave dualhunde, som er en "blanding" af jagt- og udstillingslinier.

    Spørger du MIG, så er labben nok en af de mest misforståede racer.

    Prøv at høre hvor mange af labejerne herinde som reelt er bevidst om at det er en jagthund de har købt......... Ikke mange vil svare at det vidste de godt.

    Jeg har haft goldens i 30 år og mit hjerte banker for den race. Desværre synes jeg oftere og oftere at jeg oplever skarpe hanner og tæverne i modsatte grøft:-(

    Flatterne bliver aldrig voksne...........*GGGG*. Nej pjat. Flatterne er, for mig, den smukkeste af retrieverne, men der er gang i dem.

    Tolleren kender jeg ikke rigtig. Dem jeg har mødt har ikke overbevist mig temperamentsmæssigt. De har været lidt tilbagetrukket.


  • #3   31. okt 2011 Er curly coated retriever en reel race eller hvad man skal sige?

    Jeg troede faktisk det var et anden ord for "labradoodle" smiley


  • #4   31. okt 2011 Maj-Britt -dem har TS jo ikke nævnt;o)

    Ang labben så opfatter jeg den faktisk som mere en brugshund end golden (bare lige for at være på nakken af Mette *G*)

    Der er altså halv-langt imelle goldenopdrættere der avler med jagt-/markprøver for øje. Langt de fleste er show-hunde.
    Labben derimod, findes jo i stort antal i brugsmodellen.
    Hverken golden eller labbe synes jeg er voldsomt aktive hunde (men tag ikke fejl, de skal altså bruges til noget og ikke bare ligge på sofaen), men jeg ser dog som sagt labben som lidt mere af en arbejdshund end goldenen.
    Men self tildels afhængig af hvilke linier man vælger.



  • #5   31. okt 2011 Curly'en er skam en renracet retriever og har INTET med labradoodle at gøre:o)

    Kender den ikke ret godt, men de få jeg har mødt, har jeg syntes var lidt "kuldrede" i hovedet. Altså ikke bare i forhold til aktivitetsniveau, men sådan lidt hmm... sgutte nemt at beskrive *G*
    Men dejlige hunde, omend måske ikke helt så ligetil som f.eks. labben


  • #6   1. nov 2011 Chesy har jeg oplevet som en noget mere barsk hund end flatteren, golden, og labrador.

    Dem jeg har set, har været hardcore jagthunde og brugt til det. Dog ikke holdt som udendørs hunde, men absolut som brugshund med funktionen at skulle kunne gå jagt.

    Curly tror jeg faktisk aldrig, jeg har mødt en af smiley


  • Cocio
    Cocio Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 96 Svar: 402
    #7   1. nov 2011 Tak for Jeres inputs indtil nu smiley

    Det er helt bevist at jeg har udeladt et par af retrieverne, da det primært er de fire nævnte, jeg er interesseret i at høre mere om.

    Jeg ved godt, at der er tale om en jagthund, der naturligvis skal aktiveres for at kunne trives, men jeg var meget i tvivl om f.eks. forskellen i energiniveauet - ikke dermed sagt at jeg automatisk ville vælge den "nemmeste" og placere den på sofaen ;o) Jeg ville blot sikre mig, at jeg kunne indfri racens krav, HVIS altså valget skulle falde på en retriever smiley

    Men sjovt med uenigheden om lige netop lab og golden, for det var faktisk de to, jeg var mest i tvivl om smiley Så jeg vil spændt følge med og se, om andre er af helt andre holdninger...

    Hvordan mht. børn: Er der da nogen af racerne, der er "bedre" end andre? (Jeg ser det som en helt naturlig ting at børn lærer at omgås hunden på en god måde, så det er absolut ikke fordi, den skal finde sig i at blive hevet i hverken ører eller hale, men derfor er der jo nogen racer, der er mere til børn end andre)


  • #8   1. nov 2011 Umiddelbart vil jeg ikke sige flatteren er god til helt små børn, men kan bare være Floyd der er en smule "voldsom", men til større børn, der kunne de godt holde en "fest" sammen.... *G*

    Har ikke den store erfaring med flatteren, så det er kun baseret på kort tids observation, men der er gang i ham.

    Tolleren ville jeg aldrig vælge, men det hænger nok sammen med at jeg har oplevet flere med underligt/skarpt sind.


  • #9   1. nov 2011 Jeg kan kun lige snakke med om flatteren, da jeg er vokset op med dem. De andre har jeg kun overfladisk kendskab til..

    De tre flattere vi havde op igennem min barndom var VIDT forskellige. Den første havde boldmani og blev til sidst helt skør i bolden af en flytning, og måtte aflives.
    Nr. 2 var den mest velopdragne og kærlige hund. Hun vandt div. lydighedsprøver og hun var virkelig en "børnehund" (min mor var dagplejemor på dette tidspunkt og Mille var SÅ god til de små).
    Nr 3 Freja var som Mette nævner en af de hunde der bare aldrig bliver voksen. Hun var min yndlings, og hun var vidunderlig! Hun var en klovn, som fik mig til at grine selv når jeg var mest trist, og en puttetrold og kærlig.
    Mine forældre har dog ikke flattere længere, da vi måtte aflive de to sidste ved 5 års alderen pga. kræft. smiley


  • #10   1. nov 2011 UMIDDELBART (!!!!!!!) ville jeg, efter de temperamenter der generelt er nu, vælge labben sammen med børn.

    Men det er MEGET generaliserende!!


  • #11   1. nov 2011 jeg har goldens, en udstillingstype og en jagttype. Min (hvide) udstillingsgolden er meget rolig, stabil og venlig overfor alle. Hun er nu 6 år, og er stadig legesyg og glad. Til træning er hun ret selvstændig og kan være egenrådig, og så har hun ikke så meget drift.
    Jagttypen (mørk gylden), er meget aktiv. han er utrættelig og meget samarbejdsvillig, han kan virke lidt vims og stresset til tider. Han er meget venlig og kærlig. Dog lidt mere skarp end den hvide.
    Begge to typer er meget børnevenlige og legesyge.
    Så vær opmærksom på, at det ikke kun er racerne der er forskellige, også indenfor de forskellige typer, er der ret meget forskel.


  • Cocio
    Cocio Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 96 Svar: 402
    #12   1. nov 2011 Mette> Elsker dine generaliseringer smiley Det er bare helt super smiley

    Og til alle: Tusind tak - det er jo det gode ved HG; At man hurtige kan trække på en masse hundefolks erfaringer, når nu ens omgangskreds ikke ligefrem er den mest hundeprægede, der findes smiley Og svaret der nok ofte ville være "Jamen tag da den, du synes, er pænest" eller "Jamen koster de det samme, for ellers kan du jo vælge den billigste". Hmm.. Jow-jow smiley


  • #13   1. nov 2011 Hmmm nu har Mette så haft goldens i ca ti gange så mange år som jeg så måske er det min "manglende erfaring" der spiller ind her. Men jeg synes ikke at Charlie eller de golden hanner jeg har mødt er "skarpe". Næsten tvært imod. De laller roligt rundt og hilser på alle racer og køn uden problemer. Men jeg kan jo bare have været heldig smiley

  • #14   1. nov 2011 Ja formel 1 er en retriever...det er jo "blot" en labrador af engelske jagtlinier

  • #15   1. nov 2011 Kathrine -jeg er så ikke enig. Eller jo, self i at en F1 er en retriever (nærmere bestemt en labrador).
    Men de er altså ikke vildere, mere aktive eller mere krævende end en hvilken som helst anden labbe af jagtlinier.
    Og selvom det er begrænset hvor mange af dem jeg kender, så er dem jeg kender nu ikke voldsomt krævende.
    Self skal de have noget fornuftigt at give sig til, men de kravler ikke på væggene selvom der lige er en uge uden de store aktiviteter, og de bruger 90% af deres indendørs-tid på at sove;o)


  • #16   1. nov 2011 Margit:

    Jeg generaliserer også. Jeg har også mødt skønne skønne goldenhanner. Har selv haft en del af dem.

    MEN jeg synes at tendensen er at man laver dem større og mere skarpe end JEG mener er en golden.

    Og tæverne bliver mere og mere uselvstændige, som JEG ser dem.

    Golden har, som skrevet mange gange, en KÆMPE plads i mit hjerte og det gør mig ondt at se at man er ved at avle ud i en slags "ekstremer".

    JEG mener at en lab, fremfor en golden, er mere "robust".


Kommentér på:
Forskelle retrievere imellem?

Annonce