1.504 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

Tisser indenfor.. Hjælp! Tisser indenfor.. Hjælp!

Ja min hanhund som er fra april i år, og som egentlig er renlig, tisser indenfor.
Vi kan ikke skælde ham ud uden at han tisser, og det selvom han kun får et bestemt nej, vi rører ham naturligvis ikke! Han kan også finde på at tisse, helt umotiveret. Vi er ude med hundene mindst hver anden time, men lige lidt hjælper det.
Vi har snart givet op, for uanset hvad vi gør, bliver han ved.. Og når han gør noget forkert, ved han det godt, men han fortsætter så snart vi vender ryggen til. Han har snart bidt i alt hvad vi har, ødelægger vores ting, og især sko..

Har I oplevet det samme, eller har en idé til hvad vi skal gøre? Vi er ved at gå ud af vores gode skind smiley

Bodil Jørgensen får et kuld hvalpe
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af 6x gardinstangsbeholder 1.000 kr.
  • Skift af blandingsbatteri 1.000 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Kenwood røremaskine. Blender har sat sig fast 500 kr.
  • Reparation af skriveborde 800 kr.
  • Græsslåning 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tisser indenfor.. Hjælp!
  • #1   13. nov 2011 Først han gør det IKKE for at irritere jer.

Er han usikker ? Udover det er han jo højst sansynligt i teenagealderen og der glemmer de de ting de har lært, så forfra med ham.

• #2   13. nov 2011 Hvor meget aktiverer i ham?

Mener ikke med gåture, men med at bruge hovedet/næsen.

• #3   13. nov 2011 Bliver han aktiveret nok? Det er nødvendigt at både aktivere dem rent mentalt og fysisk smiley

• #4   13. nov 2011 Kan anbefale dette link

http://www.grosserguiden.dk/Ny_hvalp_i_huset/ny_hvalp_i_huset.html

Der er en del nyttige oplysninger, også om aktivering smiley

• #5   13. nov 2011 Han er generelt usikker, men det er fordi han ved at det han gør er forkert. Han er ikke usikker blandt andre folk og hinde. Og det er ligemeget hvor meget vi leger med ham og opmuntrer ham, han tisser stadig så snart han gør noget forkert og får et nej. Sommetider tisser han inden vi når at sige noget, fordi han ved han ikke må.

Han har aktiverings legetøj, hvor han skal bruge hovedet for at få fat i godbidder, samt vi leger 'gemmeleg' med godbidder så han skal bruge næsen, og træner tricks med ham.

• #6   13. nov 2011 Har i været ved dyrlægen og få udelukket sygdom?

• #7   13. nov 2011 Det lyder, i mine ører, som om, der er et problem med tilliden til jer.

Den der med, at han ved, han ikke må, tror jeg ikke rigtig på, må jeg indrømme..

• #8   13. nov 2011 Og inden, jeg bliver misforstået, må jeg hellere forklare mig ordentligt smiley

Tænker at hvis der er problemer med tilliden, bliver han jo mere usikker på jeres signaler, hvilket kan medføre, at han bliver rigtig utryg og derfor f. eks. tisser på gulvet.

Du skriver: Sommetider tisser han inden vi når at sige noget, fordi han ved han ikke må.

Tror du ikke, det mere at jeres kropsprog, han reagerer på?

• #9   13. nov 2011 Han er sund og rask, og er blevet tjekket, så det er ikke der den ligger.

Det er tydeligt at se, at han godt ved det er forkert.
    Jeg tror også selv at tilliden har fået et knæk, men uanset hvad vi gør for at bygge den op igen, virker det ikke smiley
    Har I idéer til tillidstræning?

• #10   13. nov 2011 Vi tager det stille og roligt når han gør forkerte ting, så vi netop ikke er for frembrusende. Så jeg tror ikke det er vores kropssprog, men jeg kan selvfølgelig ikke være sikker.

• #11   13. nov 2011 Tillidsproblem, det lyder os sådan i mine øre.

I må arbejde med tilliden så.

Hvorfor har I behov for at skælde ham ud ? Altså hvad laver han ?

• #12   13. nov 2011 Måske tror han "nej" betyder "tis"... smiley

Hvis det var mig, ville jeg i en periode udelukke ordet "nej" - og ignorere at han tissede indenfor. Så ville jeg få ham til at tisse på noget (evt en avis) og så have det liggende ved døren (de tisser jo ofte gerne på det samme) Hver gang han så gik mod døren ville jeg gå ud med ham - bare lige ud foran i 5 minutter og så ind igen (stille og roligt så han ikke blev skræmt) - når han så havde held med at tisse udenfor ville jeg rose ham til skyerne. (Jeg ville bruge klikker - men det kræver jo at hunden har lært den metode)
    Hvis det stadig ikke virkede ville jeg tage kontakt til en adfærdsbehandler.
    Vi irettesatte aldrig vores hvalp når han tissede indenfor (han gjorde det heldigvis på avis) og helt af sig selv holdt han bare op.
    Der er ingen hunde der kan lide at få skæld ud - og slet ikke hævede stemmer.
    De fleste hunde gør alt hvad de kan få at please deres ejere - jeg tror jeres hund misforstår jeres signaler og bliver nervøs og derfor tisser indenfor. Hvis den vidste hvad det var den skulle gøre er jeg overbevist om at den ville gøre det.

• #13   13. nov 2011 Han får et bestemt nej når han bider i ting og ødelægger sko, og når han så tisser får han igen et nej, og vi tager ham med udenfor. Når han så besørger udenfor, skamroser vi ham, ligesom han får ros når han bruger sit legetøj og sine bideting.
    Hvis han trækker i snoren får han også et nej, og ros når han går pænt.

Vi gør det samme ved vores anden hund, og hun er slet ikke som ham.
    Han kommer når vi kalder, og er altid glad for at se os, hvis de f.eks. har været selv hjemme, hvilket de ikke er meget, da jeg går hjemme.

Hvordan får vi trænet hans tillid til os? Vi leger og roser, men så snart han får et nej, går det galt igen..

• #14   13. nov 2011 Prøv og afled hans opmærksomhed når han laver noget han ikke må, lad være med at sige nej, men kald på ham, find et godt stykke legetøj og giv ham.

Har I prøvet at fodre ham ude på græsset ? smiley

• #15   13. nov 2011 Og så fjern de ting han kan komme til smiley

• #16   13. nov 2011 Vi bruger også ordet fy og puha, og det er ligeså snart vi 'skælder' ud at han tisser. Vi har forsøgt med at ignorere, men lige lidt hjælper det. Han har ingen problemer med at holde sig, og tisser som sagt når han gør noget forkert.
    Vi har kraftigt overvejet en adfærdsbehandler, det kunne godt være vi skal gå den vej..

Han tisser ikke når de er alene, og heller ikke om natten. Så snart vi står op går vi med dem, så han ikke skal holde sig unødigt.

Han ligger sig ned, og tisser så på sig selv.

• #17   13. nov 2011 Hvis ikke han tisser når han er alene om natten og når han er alene så er det jo jer der er "problemet". En adfærdsbehandler er en god ide smiley Så I kan få bygget jeres forhold op igen.

• #18   13. nov 2011 Alt hvad han kunne synes var spændende er gemt væk, men så bider han i dørlister, stole eller skabe og kommoder smiley Han har masser af legetøj, som han også er god til at bruge. Vi har ikke fodret ude, men har en foderbold som han synes er super spændende, og som han er god til at bruge.

Jeg vil prøve at aflede hans opmærksomhed når han gør noget forkert istedet for at skælde ud, det var faktisk en god idé smiley

• #19   13. nov 2011 Vi er virkelig glade for klikkertræning - jeg er så imponeret over så hurtigt vores hvalp lærer nye ting. Jeg tror at når man træner med succes så mindsker det også den uønskede adfærd. Vi går til træning en gang om ugen og så træner jeg hver dag. Han bliver træt, dygtigere, nemmere at håndtere og så giver det et helt fantastisk sammenhold og tillid til hinanden fordi signalerne er så tydelige i klikkertræning.
    Vi brugte ikke "nej" da han var helt lille - vi lagde forsigtigt hånden på snuden og førte snuden væk fra det han var igang med, afledte og fjernede det af stor værdi - for hundene mærker når vi bliver frustrerede.

• #20   13. nov 2011 Prøv at fodre ham ude en dag. Tror han vil syntes det er skide skægt smiley

Ja prøv og afled ham i stedet for smiley

• #21   13. nov 2011 ville i første omgang starte med at ignorere ham når han tisser inde... og så rose til skyerne og give godbidder hver gang det gøres ude...

• #22   13. nov 2011 Frossent marvben med opblødttørfoder er helt genialt. Det er en god aktivitet der tager tid, afstresser og mætter.
    Prøv at finde på nye tricks i kan lære ham. Det lyder til at han er lidt "følsom" og har brug for masser af positiv kontakt. Prøv at gøre alt for at undgå den negative.

• #23   13. nov 2011 Tak for alle jeres gode råd, dem vil jeg tage i brug, også evt. få fat i en adfærdsbehandler.
    Dejligt med så hjælpsomme mennesker smiley

• #24   13. nov 2011 Han elsker sine marvben, som vi ofte fylder med leverpostej, det tager nemlig god tid at få ud, og beskæftiger ham rigtig godt smiley

• #25   13. nov 2011 Smid evt hans marvben i fryseren hvis ikke du allerede gør det smiley

• #26   13. nov 2011 Vi har desværre ingen fryser, kan køleskabet gøre det? smiley

• #27   13. nov 2011 Åh de er ellers gode fra fryseren smiley SÅ tager det nemlig tid smiley Køleskab ved jeg ikke med smiley

• #28   13. nov 2011 Jeg må prøve mig lidt frem *s*

• #29   13. nov 2011 Ja gør det smiley Og held og lykke med ham smiley

• #30   14. nov 2011 Han har idag fuldstændig raseret vores hjem imens de var alene i to timer. Har smadret gulvtæpper og gulv, og lagde ud med at tisse som det første da vi kom ind ad døren. Min kæreste har givet op, så nu er han kommet op til min mormor og morfar som bor på en gård.
    Øv øv øv smiley

• #31   14. nov 2011 Åh det jeg ked af at høre, virkelig smiley

• #32   14. nov 2011 Øv det var synd smiley håber han får det bedre hos din mormor og morfar. Ellers synes jeg virkelig at i skal få fat i noget hjælp. Han lyder ellers som en rigtig dejlig hund som bare ikke rigtig forstår menneske sprog endnu. Men han kan godt lære det med den rigtige hjælp - det er jeg sikker på. Han er jo stadig ikke så gammel.

• #33   14. nov 2011 Jeg ønsker ikke at opgive på ham! Jeg ønsker at arbejde på det, for jeg ved han er en dejlig hund, utrolig kærlig og samarbejsvillig. Men vi venter barn, og har ikke resourserne til ham. At skrive sådan er ikke hvad jeg jeg har brug for, natasja. Jeg ønsker det bedste for min hund, og kan jeg ikke give ham det, vil jeg hellere at hans behov er opfyldt, end at beholde ham og risikere at gøre mere skade end gavn. Denne beslutning piner mig, og mit hjerte er splittet. Og at få sådan noget smidt i hovedet, gør det kun værre og sværere. Jeg gør det her for Cali, stod det til mig blev han her, men det er åbenlyst ikke hvad der er bedst for ham. Jeg håber stadig min kæreste går med til at kæmpe for ham, men gør han ikke, håber jeg bare at Cali får det godt, for mine dyr kommer langt før jeg selv! Jeg tror ikke du forstår hvor svært det er, eller hvad vi har været igennem med ham.

• #34   14. nov 2011 Har din mormor og morfar tid til at rette ham op så ? smiley

• #35   14. nov 2011 Jeg tror det ender med at vi vil forsøge at finde et nyt hjem til ham, hvor han kan få hvad han har brug for. Medmindre jeg kan overtale min mormor til at beholde ham, som jeg virkelig håber jeg kan.
    De bor som sagt på en gård med masser af plads, som er det ideelle for Cali.

• #36   14. nov 2011 Okay men dejligt de kunne tage ham i dag , når det brændte på smiley

Kommentér på:
Tisser indenfor.. Hjælp!

Annonce