{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.030 visninger | Oprettet:

Selvtillid hos en hund. {{forumTopicSubject}}

Hej med jer smiley

Skriver lige kort her fra iPhone. Skal nok uddybe mere hvis nødvendigt.

Den korte version:

Vi har idag en Japansk Spids - hanhund - på lige knap 3 år. Har just adopteret min søsters/niece's tæve, en mindre blanding på 4,5 kg det er 2 år og 4 måneder. Hun har været en del igennem , har bla allerede fået hvalpe!! Skal lige sige at hun på det tidspunkt ikke boede hos min søster. Ja, hun har haft et lidt turbulent liv smiley

Har loge haft hende til dyrlæge til det store tjek. Helbredet er helt fint men hun er meget underdanig og mangler selvtillid. Jeg overser hende med kærlighed og trygge faste rammer. Men hvordan giver man en hund selvtillid? Og hvad gør man for at gøre det modsatte? Altså, mener om jeg evt kunne gøre mere skade ved at nusse og pusse med hende??

Det går helt fantastisk godt mellem de to hunde nu smiley I starten viste hun tænder hver gang han nærmede sig men slet ikke mere. Har haft hende i to uger og hun bliver nu skrevet over i mit navn.

Håber på lidt gode råd her så hun kommer til at tro på sig selv og ikke underkaste sig sådan smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Selvtillid hos en hund.
  • #1   20. nov 2011 Tror egentlig bare, du skal nussepusse hende på de rigtige tidspunkter.
    Hvis du aer hende, når hun er underdanig, skræmt, osvosv, så forstærker du det bare ved at ae hende. Det er ligesom at sige dygtig og give hende en godbid for at være underdanig og usikker.
    Istedet for, vil jeg mene, at du skal ignorere den her opførsel, og forstærke de tider, hvor hun leger med din hund, og sådan noget! smiley Giv dem nogen godbidder, når de leger, og er nogenlunde lige om det.


  • #2   20. nov 2011 Overser = overøser smiley Damn autocorrect...

  • #3   20. nov 2011 Jeg oplever meget at træning gør de får mere selvtillid smiley Ellers ved jeg ikke, har aldrig haft det problem smiley
    Ellers sejt du har taget hunden til dig! smiley Dejligt.


  • #4   20. nov 2011 Mht at lege. Når jeg går tur med dem begge så leger hun ikke. Ikke ret meget og da min japaner er et kæmpestort legebarn, så tror jeg hun bliver lidt skræmt.

    Den underdanige side kommer frem feks når man kommer hjem, så gør hun helt vildt men logre med halen. Når man så vil hilse på hende så lægger hun sig ned på alle 4. Altså ikke på ryggen. Kropsproget er tydeligt. Underkastelse. Dyrlægen sagde at hun var en meget venlig hund. Selvom hun HADEDE at være til dyrlæge og endnu mere at få klippet negle, så var det eneste hun gjorde at prøve at komme væk. Ikke noget med at vise tænder, snappe eller noget.

    Hun elsker at putte UNDER dynen/tæppet på sofaen og har været vant til at komme med i seng under dynen. Kan det have en betydning?


  • #5   20. nov 2011 Ja, når du søger under ting, er det også underdanigt.
    Det samme gælder egentlig for katte. Men det er lidt OT.
    - Prøv at få hende ud, og sæt dig på gulvet, når du vil ae hende og sådan noget. Hele tiden ned på hendes niveau, så hun ikke føler, at du er større end hende.


  • #6   20. nov 2011 Er det for øvrigt også normalt for små hunde at de ryster tit og meget?? Det er ikke kun når hun fryser. Syntes måske det er blevet mindre på de to uger men hun ryster stadig en gang i mellem. Når hun sidder hos en i starten feks.

  • #7   20. nov 2011 Så det med at hun helst vil putte i sofaen ved siden af mig og under et tæppe er tegn på at hun er underdanig? Skal jeg så fjerne tæppet? Hun ligger også ovenpå tæppet i løbet af aftenen smiley Det forstærker det? Troede det var pga varmen da hun ikke er sø stor og ikke har meget/lang pels?

  • #8   20. nov 2011 Self kan det også være derfor, men det med at hun går under sofaen, det er bestemt ikke for at få varmen o:
    Men altså.. det kan være begge dele, skal ikke kunne sige, at det er fordi hun fryser ^^


  • #9   20. nov 2011 Mener nogle racer synes det er lækkert at komme under dynen, tæppet o.s.v. f.eks gravhunden.

    Som der bliver sagt er træning som hun får succes med og synes er sjovt giver selvtillid - "jeg kan noget" :o)



  • #10   20. nov 2011 Min egen hund er blevet mishandlet inden jeg fik hende. Hun var rigtig usikker og bange for alt og alle. Jeg startede på et mindre træningshold (max 7-8 hunde) hvor hun lærte basis tingene og jeg lærte at læse hendes kropssprog og vi lærte at samarbejde. Det hjalp dog ikke særlig meget så startede til agility (ikke med hensigt på konkurrence eller hurtighed) men simpelthen for at give hende succes oplevelser, alt forgik efter hendes eget tempo jeg tvang hende ikke til noget men lokkede hende og skam roste hende når hun gjorde fremskridt. Det har gjort alt for min hund og hun har fin med selvtillid nu. Jeg gik så over til almidelig lydighed (gå grund af hendes ben)og er siden hen gået over til rally lydighed, hvilket er den helt rigtige træning for hende. Agility er godt for selvtilliden hos en usikker hund da den overskrider nogle grænser og forhendringer, det er bare rigtig vigtig at man ikke presser hunden.
    For at give hunden selvtillid på gå ture og andre steder, kunne jeg finde på at bede hende om at hoppe op på en bænk, en stor sten, træstub mv. og nogle gange bede hende om at sætte sig, ligge sig eller ligende på genstanden og så rose for det.
    Det er fint nok at du pusser og nusser hende, men det er vigtig at du lære hunden kropssprog at kende for hvis du nusser og pusser hende mens hun er usikker og underdanet så forstræker du det. Når der kommer nogle og hun ligger sig ned, så lad hende være gå ikke hen til hende eller lad andre gør det. Hvis hun så kommer hen og snuser til gæsten kan gæsten stille tage hånden ned til hende og evt have en lækker godbid i hånden. Du skal ikke give hende fysisk opmærksomhed, men hvis hun gør noget godt så må du gerne stille rose hende med stemmen, hvis hun kommer over til dig når du gør det skal du lade hende være.
    Med hensyn til at hun gerne vil ligge under tæppet det skal hun have lov til mange hunde elsker at putte, incl min egen. Men det er ikke okay hvis hun gemmer sig under sofaen eller ligende, så skal du lokke hende ud og evt gør så hun ikke har den mulighed.
    Hendes rystet er sikkert fordi hun er usikker og nervøs og det skulle gerne aftage med tiden når hun får mere selvtillid via træning mv.


  • #11   20. nov 2011 Vil lige sige at hun ikke gemmer sig under sofaen. Hun ligger PÅ sofaen og putter under dynen.

    Jeg siger mange tak for jeres svar som jeg tager til mig. Agility, kan man det med sådan en lille selskabshund?


  • #12   20. nov 2011 Som ej med løber skriver så kan du sagtens gå til agility med hende, det er der mange som gør i min klub er der både chihuahuaer og papliloner som dyrker aglity

Kommentér på:
Selvtillid hos en hund.

Annonce