{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
999 visninger | Oprettet:

Voksne hunde og salg [debat?] {{forumTopicSubject}}

Man ser jo nogle gange voksne hunde til salg. Jeg synes det bliver oftere og oftere.
"Normalt" køber man jo hunden som hvalp, og beholder til dens dages ende. Men flere er også begyndt på voksne hunde.
Så jeg kunne godt tænke mig en større eller mindre debat om dette, voksne hunde som sælges/købes.
Hvad synes i om det ? Kunne i selv komme på tanke at sælge jeres hund videre som voksen, eller måske købe en voksen hund ? Hvordan synes i det må være for hundens side ?
Min mening får i om lidt, i kan lige begynde at skrive imens.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Voksne hunde og salg [debat?]
  • #1   27. jun 2006 Ehm.. vi købte hekla da hun var et halvt år gammel, og vores den tidligere GD da hun var 1 ½ og det har aldrig været et problem..

    Jeg tror det kommer an på racen, og stedet man køber den fra...

    Hvis det nu er nogen der bare vil af med den fordi de skal skilles f.eks. så er det jo sikkert okay..



  • #2   27. jun 2006 tja fik jo min som voksen, men havde jo så også kendt ham hele hans liv, så no problemo der, og ja kunne godt finde på at tage en voksen hund igen

  • #3   27. jun 2006 Jeg har ikke så meget imod det at sælge en voksen hund, og dog. Det kommer an på hvorfor. Hvis vi var nødsaget til at flytte i lejlighed, og vi kom fra hus med have, ville jeg nok sælge, da hunden ville blive begrænset i en lejlighed.
    Men alligevel har hunden jo knyttet bånd til familien, man sælger jo heller ikke sådan bare sine egne børn. Men det er jo det samme med heste, de sælges jo også, nærmest som en forretning.

    Men egentlig har jeg ikke noget imod køb eller salg af voksne hunde, det er jo for nogle også bedst med en opdragen hund fra start, uden alt "hvalpe-bøvl". Og mener man ikke selv at ville ta dem fra hvalp er det jo genialt.


  • #4   27. jun 2006 Den ene af mine to hunde er en voksen tæve, som jeg har haft siden marts. Hun bliver 7 år på fredag :o)

    Jeg ser ingen problemer i at overtage en voksen hund, for mig (og hunden) har det gået smertefrit og nemt, og hun nyder hendes nye tilværelse her hos mig.

    Jeg overtog tidligere en tæve på 6 år, som skulle pensioneres fra den kennel den var avlstæve i. Hun fik lige knapt 4 gode år hos mig .. så jeg tror hun var glad for at komme herud og bo.



  • #5   27. jun 2006 jeg kunne aldrig finde på at købe en voksen hund da jeg godt ville have dem fra hvalp af. men synes det er bedre at sælge en voksen hvis man ikke har tid eller overskud til den

  • #6   27. jun 2006 Synes ikke det er acceptabelt at sælge sin voksne hund.. Synes i det hele taget ikke at en hund fortjener at skulle have et nyt hjem igen og igen, og få tiltro til nye mennesker igen og igen.. Synes det er blevet alt for udbredt bare at sælge hunden videre når den ikke er så spændende mere eller værre endnu - bare at aflive den..
    Kunne ALDRIG finde på at sælge Bella.. Under ingen omstændigheder.. Kan virkelig ikke komme i tanke om en situation der kunne få mig til at sælge hende.. Hun er jo familie..
    Kunne godt finde på at købe en voksen hund.. Så ville jeg vide at den ville få et godt liv hos mig i dens sidste år..


  • #8   27. jun 2006 normalt ja når man tager en hund ind må det være for resten af hundens liv.
    ja kunne sagtens finde på at tage en voksen hund ind og har tit gjort det.
    kunne ikke falde mig ind at gå af med en af mine hunde med mindre det var under tvang.
    og fra hundens vinkel, ja en hund lever i nuet, og mine erfaringer med at få en voksen hund ind er at den hurtigt omstiller sig til sit nye liv.


  • #9   27. jun 2006 Nu kan jeg kun tale for de to tæver jeg har overtaget.

    Der var ingen af dem, der virkede forvirrede i starten. Jo, den første nat var der lidt uro, men det er vel meget normalt.

    Der var jo så heller ikke nogen af dem, der blev givet til mig pga problemer .. så det var ikke hunde med "lig i lasten" hvor der skulle arbejdes på at opnå deres tillid, men sunde, glade hunde der havde et godt liv i forvejen.

    så jeg har aldrig opfattet det som synd for nogen af dem.


  • #10   27. jun 2006 Jeg kunne sagtens finde på at købe en ældre hund, men kunne ALDRIG sælge, så den måtte jo finde sig i at blive her til sine dages ende smiley

    Og Zaco slipper heller ikke sådan for mig smiley


  • #11   27. jun 2006 Nu siger nogle af jer, at i ikke selv vil sælge, men gerne tage ind. Og i har haft gode oplevelser med at modtage voksne hunde.
    Hvorfor ville i så ikke selv engang gå af med en hund til en familie der søgte voksen hund, stoler i ikke nok på det andet menneske til at kunne hjælpe det til noget lykkeligt somj vil gå godt ?


  • #12   27. jun 2006 Anette - go pointe :o)

  • #13   27. jun 2006 (tak) smiley

  • #14   27. jun 2006 Der er rigtig mange aspekter at se på når man taler om køb/salg af voksen hunde.
    Rigtig mange...

    Men til dig Dina.
    Nu siger du, at du ALDRIG kunne sælge din hund, men tænk så, når du bliver ældre og vælger at få børn. Så viser det sig, at dit barn var allergisk over for hunde. Ville du så skille dig af med dit barn?

    Bare lige et eksempel. :o))


  • #15   27. jun 2006 personlig bliver jeg for knyttet til en hund til at gå af med den igen.
    men jo hvis der er et hjem jeg finder egnet til en af mine hunde så har jeg ingen skrubler ved at give den vidre, jeg tuder nogle dage, men ved hunden har det godt i sit nye hjem og der kan de give hunden noget jeg ikke kunne, så jo har sagt farvel til voksne hunde også.
    det lyder modsigende men håber det forståes alligevel.


  • #16   27. jun 2006 Jeg kunne godt tage en voksen hund ind, men ville aldrig sælge mine.
    Nej jeg stoler ikke på folk til at kunne oertage min hund, og iøvrigt hvorfor skulle man også det.

    Jeg mener der er alt for mange som lige syntes det kunne være så hyggeligt at få en hund et halvt eller helt år efter passer hunden så ikke ind i "billedet" mere og ud med den. Det er useriøst og synd for hunden, og det er derfor ikke overvejdet grundigt nok,jeg mener når man køber hund er det for livet, igennem glæder og sorger.
    Der er selvfølgelig tilfælde hvor det er helt umuligt at beholdemen ikke for den "som bærer viljen i hjertet" :=) he he ej men man skal selvfølgelig også tænke på hundens tarv, men syntes der er alt for mange som ikke tænker sig om når de anskaffer sig hund.



  • #17   27. jun 2006 Har det som Dina og Heidi....har købt voksen hund (Zif) og hun slipper aldrig fri af mig! Er parat til at købe en voksen hund igen, men må sige at jeg har haft mindst lige så meget "arbejde" med hende som havde hun været hvalp!

  • #18   27. jun 2006 Jeps christine....!

  • #19   27. jun 2006 Jeg kunne aldrig give afkald på en af mine hunde.. De er en del af mig og ikke mindst - de er min familie.. Jeg har lige overtaget en voksen hund.. Jeg er ikke sikker på jeg ville gøre det igen.. Men når man ser ens mas belønnet er det al arbejdet værd smiley

  • #20   27. jun 2006 Frk. D......jeg har måske haft den samme oplevelse som du.....men jeg er ikke blevet skræmt....tvært imod......det var et hårdt arbejde at vinde Zifs tillid og genopbygge hendes selvtillid......men jeg tror jeg er kommet til at elske hende endnu højere af det.....vi har kæmpet sammen og VUNDET......!

  • #21   27. jun 2006 Det der kan give mig gys er folk der siger:.....hvis jeg en dag må flytte til et sted hvor jeg ikke må have hund...??????

  • #22   27. jun 2006 Parnuna: Jeg er absolut ikke klar til at få børn endnu, men udover det er Bella allergivenlig.. Min mor har allergi og kan godt tåle hende.. Så nej.. Heller ikke det vil få mig til at sælge..
    Hvis det gælder allergi kan jeg måske godt følge folk i at de bliver nødt til at sælge.. Men sådan noget som skilsmisse, manglende tid osv.. Det respekterer jeg ikke.. Man må tænke på de situationer der kan opstå i ens liv og overveje: bør jeg købe hunden og udsætte den for at skulle have nyt hjem hvis vi bliver skilt (osv).. Hvis mig og kæresten gik fra hinanden ville vi hver især KÆMPE for at få Bella.


  • #23   27. jun 2006 Lise: ja.. Lige præcis også den jeg går og skrupler over..

  • #24   27. jun 2006 Dina: Jeg kan sagten følge dine synspunkter, men synes alligevel at det er rimelig naivt. Hvis ikke du tror der kan ske ændringer i dit unge liv, der gør, at du er nødt til at skille dig af med din hund senere hen.

    Bare lige mine tanker..`=:o))


  • #25   27. jun 2006 Hvad så hvisman er jæger, og ikke selv hved hvordan man opdrager en jagthund. Hvad så ? Så skulle de ikke have mulighed for en voksen hund ?

    Forstår stadig ikke jer andre som gerne vil modtage men ikke give.
    Hvad så når i tager imod en voksen, forklare i dem så også at de ikke kan være bekendt at købe en hund og så sælge den igen ?


  • #26   27. jun 2006 kan med overbevisning sige at rocky er kommet for at blive, når/hvis jeg får børn og de udvikler allergi findes der heldigvis medicin mod det, så ser ikke et problem der,, kald mig naiv hvis i vil, men sådan har jeg det

  • #27   27. jun 2006 Team vapperne: Tror ikke at der er nogen der bebrejder dig når det er sådan en historie.. Så er det i mine øjne helt klart acceptabelt..

  • #28   27. jun 2006 Anette.. det med at vil tage og ikke give,, jeg vil ikke have et problem med at få en voksen hund igen, men jeg har hund for at de skal blive, ikke for at sælge dem videre, er ikke hundehandler men hunde ejer, så nej hvis andre vil have en voksen hund er der nok at vælge imellem bare ikke min hund

  • #29   27. jun 2006 Og hvad med hvis der nu en dag kom noget som hed sig at hvalpe kom i familier til de var store, voksne og opdragede og så skulle sælges til dejlige hjem der skulle have en voksen hund, ville det ikke være en idé ?
    Hvad med handicapede der bruger hunde som hjælp, de får dem også som voksne. Er det også syndt ?

    Og tænk så på heste - de bliver da næsten kastet rundt fra ejer til ejer, de har da også følelser og knytter sig til mennesket. Ville i også mene at folk som får føl og sælge føllet når det er opvokset og kan rides, ville i også mene det var synd ?


  • #30   27. jun 2006 Parnuna: Siger også at jeg ikke umiddelbart kan se noget der kunne få mig til at skille mig af med hende. Ud fra de begrundelser jeg gennem tidens løb har hørt, så er der ingen af dem jeg kan respektere (som sagt kun hvis hunden viser aggressiv adfærd eller hvis du selv/barn har allergi og virkelig ikke kan tåle hunden)..

    Men hvis du kan komme på nogle ting er du velkommen til at nævne dem.. Men kan simpelthen ikke komme på andet end de 2 grunde..


  • #31   27. jun 2006 Mine forrige hunde fik jeg 3 stk som skulle aflives hvis de ikke fandt nye hjem de var skilsmisse hunde en tæve og hendes hvalp og en gammel han.
    Jeg havde ingen børn og masser af tid så jeg tog dem og solgte hvalpen og beholdte de voksne og jeg havde dem indtil de blev så gamle at de ikke kunne mere .Det var ødelagte hunde som jeg fik gjort til gode hunde ved tålmodighedd og kærlighed men det kunne jeg i kraft af at jeg ingen børn havde.
    Nu har jeg toffi som også er en genbrugshund men som jeg fik da hun var 5 mdr jeg kan ikke forestille mig at jeg kunne findde på at skille mig af med hende hun er en del af familien nu og hun trives og mine børn elsker hende meget højt .
    Har man overskud og hjerterum ja og husrum smiley for den sags skyld kan man godt anskaffe en genbrugshund men man skal jo så bare være indstillet på at det kan tage lang tid at få genopbygget hundens tillid.
    Mange genbrugshunde kan ikke lide at være alene .
    Og ikke alle hunde er glade for børn så jeg syntes bestemt at man bør tænke sig om


  • #32   27. jun 2006 Zif købte jeg på et internat......og ville gøre det igen hvis jeg skulle have ny hund!

  • #33   27. jun 2006 Er helt enigM E.....du skal have den fornødne viden og tid......det er alfa og omega!

  • #34   27. jun 2006 Nogle få gange i ens liv kan man komme ud i nogle situationer, hvor det ikke er muligt at have sin kære ven med..Men det er et fåtal, den med allergien holder ikke i de fleste tilfælde - det er ofte en undskyldning folk bruger..Jeg synes ikke det er okey at sælge sin voksne hund fordi man er blevet træt af ansvaret, så må man sgu holde ud til hunden går bort!Men problemet er vel, at altfor mange anskaffer sig en hund uden at have overvejet det store ansvar der følger med. Man er mere afhængig af en hund end ex et barn, fordi barnet kan du tage med alle steder det kan du ikke med en hund..Og det tror jeg mange mennesker bliver overrasket over og derfor ikke gider hunden eller har tid....Dårlige undskyldninger er der nok af...Bare min mening...

  • #35   27. jun 2006 Team vapperne: Klart nok.. Lge så snart hunden har bidt skal der sgu meget træning til.. Og ville da ligesom dig også være meget nervøs..

  • #36   27. jun 2006 Anna: Enig..

    Ang. det med medicin mod allergi.. Har hørt noget med en sprøjte der skulle kunne fjerne allergi.. Er det bare sagn, eller er det sandt?


  • #37   27. jun 2006 Syntes også man ser voksne hunde tilsalg oftere og oftere!! Men har ikke noget imod det hvis der er en reel årsag..!

    Jeg tror det er fordi folk ikke tænker sig nok om.. fx. er det nok ikke så klogt at købe en sankt. barnhards hund hvis nman har en et værelses lejlighed!! :))


  • #38   27. jun 2006 Har man en hund der bider kan man ikke sende den videre til almindelige mennesker!
    Jeg mener kun den skal sendes videre hvis det er til en person der kan hjælpe hunden af med problemet......ellers er det klart aflivning!
    Kunne ikke forestille mig at give den slags ansvar videre til "uskyldige" hundekøbere......


  • #39   27. jun 2006 Dina det kommer an på hvilken allergi det er, om det er hundehår eller hundeskæl, ofte forbinder folk astma med allergi, men det behøver ikke at have noget med hunden at gøre..
    Men jo man kan blive hybersensibiliseret som det hedder så man skulle kunne tåle det man nu er allergisk overfor.


  • #40   27. jun 2006 Først skal man være helt sikker på, at der er tale om allergi og gennemgå forskellige prøver..Vi troede på et tidspunkt at vores datter var allergisk, hun gennemgik ret mange prøver - afsluttet med en priktest for alt mellem himmel og jord..Jeg stirrede på prik 5 (det var hund), men hun er ikke allergisk for en hylende fis..Heldigvis da!!!

  • #41   27. jun 2006 Da jeg var barn og teenager havde mine forældre også hunde. Jeg har både prøvet at vi fik en hund fra 8 ugers, en fra 6 måneders og så har mine forældre købt en 2 års fra et internat.

    Vores egen Asja overtog vi som voksen og det kan jeg ikke se noget problem i. Og Cæsar overtog vi som et års. (Ja den klassiske teenager amstaff som skifter hjem) Og der har absolut intet problem været. Hvis vi af en aller anden årsag ikke kunne have Cæsar mere er der kun ganske få mennesker som jeg vil have der skal overtage ham og det er af den simple grund at jeg ikke stoler på folk....Ja så hellere aflive ham end sætte ham til salg i dba!


  • #42   27. jun 2006 Nå, ok.. Det er jo bare meget rart at vide hvilke muligheder man har, HVIS man nu skulle komme ud i situationen..

  • #43   27. jun 2006 Anna: Uha.. Priktest.. Den var ikke sjov.. Det gør sgu lidt ondt.. heh..

  • #44   27. jun 2006 Dina, det var slemt for hende, hun lignede en stiknarkoman, det er 2 prik per ting man tester for...

  • #45   27. jun 2006 Lise Ø, nej det er jo der problemet ofte ligger synes jeg. Ikke kun med hunde der bider, men også med andre problemer.
    At de familier de kommer til, er "almindelige" mennesker og som ikke har den fornødne viden til at hjælpe hunden med problemet. Hvorfor er der ellers så mange hunde der ryger gennem både 6, 7 og 8 forskellige hjem og stadig er en "problemhund"??!!


  • #46   27. jun 2006 voksen hunde der bliver solgt er jeg ikke synderligt imod.. det kommer dog an på den enkelte situation, men når voksne hunde blibver solgt er der som regel en god grund dertil.

    Derimod er jeg utrolig træt af at se unghunde der bliver solgt, især de mange muskelhunde som skifter ejere igen og igen. Disse folk har jo klart ikke sat sig nok ind i racen og i det at have hund. De fleste unghunde bliver solgt pga. for lidt tid, alene hjemme problemer, pengeproblemer og adfærdsproblemer som tit kan rettes med noget enkelt hundetræning.. sådanne mennesker kan godt pisse mig lidt af...

    Ang. at købe en voksen hund.. jeg kunne måske godt finde på det men igen kommer det an på den enkelte situation/hund og dens historie.


  • #47   27. jun 2006 Sabina....vores Cæsar er sådan en hund. Vi havde fra starten sat os ind i racen og var faktisk skrevet op til en amstaff fra en kennel. Vi havde begge læst mange hunde bøger og blev enige om at vi bedst brød os om jan fennels beskrevne hundelytter metoder og har brugt dem fra starten af. Vi havde samtidig asja da vi fik ham.

    Der har ALDRIG været nogen problemer med ham, han kan være alene hjemme, være med overalt, gå pænt i snor og han slår alle fordomme mod kamphunde med hans rolige og super dejlige temperament.....


  • #48   27. jun 2006 <Hæhæ all4c, børn får ikke lov at blive bedøvet, men det er okey du behøver nu ikke sidder der i hjørnet og græmmes..*LOL*

  • #49   27. jun 2006 enig det er faktisk ikke lige til altid med en hund, selv om man køber en hund kan man godt komme ud for at man ikke passer sammen. der er bare ingen kemi.
    så selv om en hund måske har haft flere hjem så er der måske ingen der har forstået lige den hunds behov, nogle hunde er ikke så ligetil for "almindelige" hundeejere. de kræver lidt mere arbejde og forståelse for lige netop dens behov.


  • #50   27. jun 2006 vivi >> men du har jo heller ikke solgt ham vel ? *ss* man ser faktisk utrolig tit at disse "problemhunde" faktisk er utrolig gode og lydige hunde som bare trængte til lidt træning/tid og kærlighed.... noget som mange af disse unghundeejere ikke kunne finde ud af at give... suuuuk...

  • #51   27. jun 2006 Sabina, nej, solgt det blir han aldrig. Men ja du har ret det er bare så synd. Jeg er glad for at jeg ikke har en tæve med hvalpe der var da ingen der var gode nok til at købe mine små pussere, ville gå dem totalt på klingen for at høre om de havde tænkt sig ordentligt om og om de vidste hvad de gik ind til... smiley ..Seriøst vi får ingen bedre hund, han accepterer alt hvad vi byder ham (følger flokken) og han er bare for skøn!

  • #52   27. jun 2006 Hmm... meget rart lige at falde pover dette indlæg lige til aften da vi netop er blevet tilbudt en lille fransk på 6 måneder..
    Men vi er stadig i overvejelses stadiet da jeg er bekymret for hvordan Baggio vil takle situationen..

    men generelt set er jeg enig med mange af jer andre...
    synes det er sørgeligt der er så mange ung/voksen hunde til salg.. dog synes jeg det er flot af de fleste at de kan se hunden ikke har det godt (fx. hvis de ikke har tid til den og den bgynder og skabe alene hjemme problemer) og de derved prøver at finde et bedre hjem til den (hvis de så ellers sætter sig ind i den rent faktisk får det?!) end bare og lade en fin og rask hund aflive..


  • #53   28. jun 2006 Og så er der endnu en voksen hund til salg herinde..

Kommentér på:
Voksne hunde og salg [debat?]

Annonce