Jeg undre mig. (Om kløevenligt fodder). Jeg undre mig. (Om kløevenligt fodder).
Jeg har jo Akila som har lidt hud problemer. Jeg fodrede med Royal Canin, og der viste det sig ved lidt røde poter, øre-problemer og hot-spots. Da jeg kunne købe fodderet billigt og havde hørt det skulle være et godt mærke, tænkte jeg ikke over at det kunne være fodderet (lidt dum første-hunde-ejer er man jo). Men så skiftede jeg over til råfodring, havde læst at det skulle være godt mod allegi. Og det har hjulpet over al forventning. Problemet er bare at hun ikke bliver mæt (har prøvet at sætte mængten op) og nu ville jeg prøve at kompinere det. Jeg fik snakket med en der fortalte at det højt sandsyneligt er hvede hun ikke kan tåle. Det var hans erfaring.
Fint tænker jeg og tjekker Royal Canin´s side (da jeg stadig kan købe det til en go pris). Og så falder jeg over at deres allegi-venlige fodder indenholder:
Ris, hvedegluten, hvede, animalsk fedt, majsgluten, majs, afskallet havre, mineraler, hydrolyseret fjerkrælever, sojaolie, roetrævler, fiskeolie (kilde til EPA og DHA), hørfrø (omega-3-kilde), frugto-oligosakkarider, boragoolie (kilde til gammalinolensyre), morgenfrueekstrakt (luteinkilde).
Er det bare mig der er forkert på den? Eller burde de ikke lægge mere vægt på det animalske. Det indenholder mest Ris, hvedegluten, hvede. Da de er de første ingritienser der bliver skrevet... Det forstår jeg ikke. Er Royal Canin blevet et dårligt produkt, eller har det altid været det??
Jeg ved at der findes mange gode fodderprodukter. Men de fleste er desværre for dyre. Det bedste er Husse´s Lam og Ris eller Kylling og kartofler. Andre forslag i samme prisgruppe?
Vov-vov fra det vindblæste!
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 95 Hunde: 4 Emner: 958 Svar: 18.112
maj 2004
Følger: 43 Følgere: 36 Hunde: 6 Emner: 79 Svar: 1.425
Og de var så flinke fra fiemaet at sende 4 kg som prøve til hunden. Så vidt jeg kan se, er der ikke korn overhovedet i det.
http://www.franksprogold.com/?cat=47
Skriver du efter en prøve, får du 3 kg.
feb 2011
Tholo kender jeg ikke, wolfsblut fik min meget meget fedtet pels af, og så er de begge i den dyrere ende...
RC er jeg bestemt heller ikke imponeret af...
feb 2011
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
Hvis jeg havde en allergihund er jeg ikke et sekund i tvivl om, at jeg ville vælge et reelt allergifoder. Fint at vi gerne vil give vores hund foder med højt indhold af kød, men hvis nu hunden kan undgå allergi og kløe - så vil jeg til hver en tid foretrække det!
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Mener du hypo-allergenic?
I så fald er det ikke bare allergivenligt, men er specielt fremstillet til hunde med allergi. Man har forandret proteinerne så de ikke genkendes af hundens immunsystem, og den vil blive symptomfri - hvis det altså er fødevareallergi, den har.
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
jan 2010
Hunde: 1 Emner: 100 Svar: 525
Jeg vil gerne have at Akila bliver mæt. For hun æder alt muligt ulækkert når vi er ude at gå. Især hunde- og katte-lo... Og det gør hun ikke i lige så stor grad når hun er mæt. Dessuden ville jeg da heller ikke bryde mig om ikke at blive mæt engang imellem. Hun er osse begyndt at tikke lidt, nu når hun hele tiden er sulten. Og hun kan sagtens blive mæt, for før havde hun bare tørfodder stående så hun selv kunne tag. Og det gik fint.
jan 2010
Hypoallergenic, hvad mener i med det? Den jeg så og hentyder til hedder Maxi Sensible 28. Og hvis nu hun ikke kan tåle hvede, så er det jo ligegyldigt hvordan de har bearbejdet det, der er stadig hvede i...
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
aug 2006
Det betyder netop noget, at man har spaltet proteinerne, for ligegyldigt hvor de kommer fra og hvad hunden er allergisk overfor, så kan immunsystemet ikke genkende det og derfor vil hunden ikke få reaktioner på det.
Så det er bestemt ikke ligegyldigt, hvordan foderet er bearbejdet.
jan 2010
Det er jo lige meget hvordan de har spaltet og hydroliseret. Hvis hun ikke kan tåle hvede er det jo lige fedt! Og det (som skrevet) var Royal Canin´s allegivenlige fodder som jeg hentyder til. Og hunde er jo rovdyr ikke kaniner. Så forstår ikke helt hvad du mener? Ja, de skal ha lidt grønt. Men animalske produkter i fodderet må da være at foretrække. Dyrere, ja, men det bedste da.
Ved at feks. fritter ikke må få hunde og katte-fodder da der ikke er nok animalsk i.
jan 2010
Ja, hvis det ikke er det samme fodder, så kan jeg jo ikke udtale mig om det. For ved ikke hvad der er i det du omtaler. Hvis ingritienserne er anderledes så er det jo en helt anden snak.
jan 2010
aug 2006
Det foder du bruger nu er ikke et såkaldt Hypo-allergenic foder, hvor proteinerne er spaltede.
Når hunden spiser det - uagtet hvad der er i - så vil den IKKE reagere på de ting, som den normalt ville reagere på. Det vil den ikke fordi immunsystemet ikke kan genkende de proteiner, som det normalt reagerer på.
Ingredienserne er ikke fuldstændig anderledes i Hypo-allergenic foder, men det er behandlet så det kan spises af allergihunde. Det bruges til at få hundene symptomfri med - og så kan man tilbyde hunden en type mad ad gangen og tjekke om den reagerer.
Dette virker naturligvis kun, hvis det er fødevareallergi hunden har.
jan 2010
Sorry, er ret langsomtopfattende (og det ved jeg *smiler*).
Men forstår stadig ikke hvad du mener?! Hun får jo råt kød, og et par gange om ugen grønt og ris. Og det reagere hun jo ikke på, men har det tilgengæld godt med.
Så hvilke ingritienser skulle være anderledes end i Hypo-allergenic foder? Det er jo kød og kun kød hun får?
Undskyld, men er meget forvirret!!
jan 2010
Problemet ved at fodre hver anden dag vil så være at jeg ikke kan besøge mine forældre i hendes faste dage (jeg besøger dem ret tit). Og min hund kan slet ik ha, hvis min mor´s hund får mad og hun ikke gør. Måske er det pjattet og dumt tænkt. Men sån er det altså. Så det tør jeg ikke kaste mig ud i.
jun 2008
Følger: 25 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 47 Svar: 436
jeg har prøvet nærmest alt også de dyreste allerigvenlige fra udlandet men intet hjalp på vores tæve men det her har gjort underværker......hendes kløe er komplet væk efter bare 5 dage på dette foder
selv på barf kløede hun sig som sindsyg...dejlig at have en hund man ikke kan høre konstant klø sig :O)
held og lykke med det
jan 2010
jun 2008
Følger: 25 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 47 Svar: 436
Men det virker her og det er jeg super glad for
Dermed ikke være sagt det hjælper på alle:-)
jan 2010
Og når hun er mæt, æder hun ikke lige så meget ulækkert. Der ryger dog noget ned. Kan desværre ikke vænde hende helt af med det. :o(
Jeg undre mig. (Om kløevenligt fodder).