Et frygtelig uheld / klage over dyrlæger Et frygtelig uheld / klage over dyrlæger
I får lige historien inden mine spørgsmål.
Min mor og far fik besøg af en ven som havde overset deres lille yorkie hvalp. Han kom til at træde på hunden og hun var derefter slap og der kom vand ud af munden på hende. Mine forældre tog hende straks til nærmeste dyrlæge 4 min væk. Her blev de beordret til at vente til det blev deres tur (fordi en labador skulle have kostvejledning). Dyrlægen var just venlig, men så da på hunden da det blev deres tur. Hun fik behandling mod chock og fik af vide hun skulle slappe af derhjemme.
Den efterfølgende dag synes min mor stadig ikke at hunden var sig selv og tog hende derfor til egen dyrlæge. Hun mente at hunden skulle i behandling for vand i lungerne, altså noget antibiotika så der ikke ville gå infektion i det. Derudover var hun sød at sige til min mor at hun skulle køre på dyrehopitalet med det samme hvis der igen opstod noget.
To dage efter, kører min mor på dyrehospitalet (selvfølgelig søndag aften) og får indlagt det lille pus og kræver at de undersøger alt fordi hun ikke opfører sig som normalt. (går ind i ting, går langs med væggen og piver). Hunden er indlagt et døgn og vi bliver kontaktet der fra hospitalet at hunden har det bedre og at vi gerne må hente den.
Vi ankommer og synes ikke selv at hunden har det bedre. Men de fortæller at de har foretaget neurologiske test og taget blodprøver og at det ser fint ud. Vi tager derfor hunden med hjem og hplder øje med hende. Om aftenen kommer der igen vand og skum ud af munden og hun drejer rundt i cirkler. Min forældre kører igen på dyrehospitalet og møder en ny dyrlæge, altså nr. 4 i forløbet. Han siger at hun er blevet hjerneskadet og at aflivning er sidste udvej.
Nu er hunden død og mine forældre er i dyb sorg. Personlig er jeg også ked af det, men mere vred. Hvordan kan så mange dyrlæger tage fejl? Hunden led jo i næsten en uge!!
Mit spørgsmål er:
Kan man klage over alle disse
dyrlæger? Hvis ja, hvordan?
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 446 Svar: 3.685
Ved ikke hvor du skal gøre det henne, men føj for noget svineri, og stakkels hund og dine forældre
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.422
Jeg har lige kopieret dette fra en anden tråd vedr klage over dyrlæger.
Håber det kan hjælpe
----------------
Du kan klage til Ankenævn for Dyrlæger hvis:
•Regningen er højere, end du og dyrlægen har aftalt på forhånd
•Regningen er urimeligt høj
•Dyrlægen har begået fejl i forbindelse med en operation eller en behandling
En forudsætning for, at du kan klage til Ankenævn for Dyrlæger er, at du har et økonomisk krav over for dyrlægen, og at du har klaget til dyrlægen.
Fx skal du kunne dokumentere værdien af et kuld hundehvalpe, hvis de er døde under en fødsel. Det kan blandt andet være via:
•en kontrakt, hvis en eller flere af hvalpene er blevet solgt
•salgsannoncer, der viser, hvad det generelle prisniveau er for netop den race
Husk dokumentation
Det er en god idé altid at få aftalen med dyrlægen på skrift. Gem også din faktura fra dyrlægen samt dyrlægejournalen. De kan senere bruges som dokumentation, hvis du ønsker at klage.
Hvis du fx mener, at dyrlægen er skyld i, at dyret døde under en operation, er det vigtigt, at du kan dokumentere fejlen. Ankenævn for Dyrlæger kan hjælpe dig med at løfte bevisbyrden ved hjælp af en sagkyndig.
Det kan desuden være en idé at få udført en obduktion, hvis dyret dør i forbindelse med en operation. Vær dog opmærksom på prisen, da en obduktion kan være dyr. Det er ikke sikkert, at du kan få godtgjort denne udgift.
Du kan ikke klage over:
•At dyrlægen ikke har udvist den nødvendige omhu og samvittighedsfuldhed som fastlagt i Lov om Dyrlæger. Disse klager kan indsendes til den lokale fødevareregion.
•At dyrlægen ikke har handlet etisk korrekt. Sådanne klager kan Den Danske Dyrlægeforening, Etisk Nævn, vælge at behandle.
Hvilke behandlinger af dyr kan du klage over?
Du kan klage til Ankenævn for Dyrlæger over behandlinger af alle slags dyr. Dyrene må dog ikke indgå i en momsregistreret virksomhed. Den regel gælder imidlertid ikke for heste, der indgår i en momsregistreret virksomhed. Der må dog max. være tre heste i den momsregistrerede virksomhed.
Hvordan klager du?
•Klag først og fremmest skriftligt til dyrlægen, og gør opmærksom på, hvad du er utilfreds med.
•Sørg for at have dokumentation for din klage – dvs. faktura, en kopi af din klage samt en kopi af dyrlægens svar på din klage.
•Hvis dyrlægen afviser din klage, kan du henvende dig til Ankenævn for Dyrlæger.
•Henvend dig til ankenævnet umiddelbart efter, at dyrlægen har afvist din klage. Ankenævnet kan afvise en klage, der er indløbet mere end 12 måneder efter, at behandlingen er afsluttet.
•Klagen skal vedrøre et krav på mellem 300 kroner og 200.000 kroner.
•Du kan klage online via en klageformular på forbrug.dk.
Forbrugerklagenævnet
Vær opmærksom på, at Ankenævn for Dyrlæger udelukkende behandler klager over dyrlæger. Hvis du fx har købt en hvalp på en kennel, hvor du efter kort tid opdager, at hvalpen lider af en kronisk sygdom, er det Forbrugerklagenævnet, du skal henvende dig til.
Læs mere om dine klagemuligheder hos Ankenævn for Dyrlæger.
Læs mere om, hvordan du klager til Forbrugerklagenævnet
okt 2007
Følger: 56 Følgere: 55 Hunde: 4 Emner: 216 Svar: 1.402
selvfølgelig kan man klage. men hvor?? pas..
Hvor er alle de kloge hoveder henne når man skal bruge dem
okt 2007
Følger: 56 Følgere: 55 Hunde: 4 Emner: 216 Svar: 1.402
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 16
jun 2006
men hvor er det dog et tragisk uheld og så efterfulgt af tvivlsom dyrlægebehandling.
jun 2006
Som jeg læser det skulle hunden have været aflivet med det samme ?
Jeg ved ikke hvilken sum I kan / skal gøre krav på
aug 2011
aug 2011
aug 2011
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.181
Claudia. Der gør virkeligt ondt at læse sådan en historie...Selvfølgelig kan du klage...Har selv prøvet det for 4 år siden...Men det er næsten omsonst, med mindre man har båndet konsultationen...
For mig medførte mit dyrlægebesøg en påskelørdag akut hos en fremmed dyrlæge, som havde vagten, at jeg selv tog kanylen fra hende, og stak min egen hund i hjertet så den kunne få fred...Dette efter hun havde læderet alle åre i hundens ben, stukket forkert i hjertet så nålen knækkede på et ribben.
aug 2011
jun 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.181
Han skulle selv have haft en røffel, fordi han havde ansat en så uduelig dyrlæge til at passe hans praksis som akut dyrlæge.
Et frygtelig uheld / klage over dyrlæger