{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.024 visninger | Oprettet:

7-årig tæve besørger indenfor {{forumTopicSubject}}

Vi er et par med to sammenbragte hunde, Bailey, han, næsten 8 år, tilflytter, og Molly, tæve, næsten 7 år, beboer.
Kort efter indflytning af Bailey m. ejer begyndte Molly at tisse indenfor, før Baileys tilkomst var der intet af dette. Det sker primært på måtter (bademåtter og dørmåtter) og i to enkeltstående tilfælde på køkkengulvet. I forbindelse med et dyrlægebesøg afleverede vi en urinprøve der viste at alt var normalt, der er altså ingen tegn på at det skyldes en infektion eller lignende.
Tisseriet sker både mens vi er hjemme og mens vi er væk. Bailey er en kastereret hanhun og var hurtig til at acceptere at Molly er den der bestemmer eftersom hun er tæven plus at det oprindeligt var hendes område før han kom til.
Vi har endnu ikke taget hende på fersk gerning, hun lister sig ud i gangen og får det hurtigt overstået. Det kan bl.a. ske imens vi ser en film inde i stuen, eller imens den der står først op om morgenen er i bad.
Vi har i flere omgange vasket måtterne i vaskemaskinen og sprøjtet dem med Rodalon, men vi er i tvivl om hvorvidt man direkte kan vaske dem i det?
Nogen kloge hoveder der kan forklare hvad adfærden ellers skyldes? Tæven er trods alt næsten 7 år og har altid været renlig, det er først efter tilkomsten af Bailey at det pludselig er blevet et problem, og det irriterer os gevaldigt!

På forhånd tak,
Brian og Malene.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  7-årig tæve besørger indenfor
  • #1   15. dec 2011 Jeg ved det ikke, men har et forslag.
    Jeg TROR at tæven gør det for at markere at det er hendes sted, hende der bestemmer. For at opretholde sin rang højere end hanhundens. For at fortælle hun er overhunden i huset (næstefter menneskerne). Måske en blærebetændelse? Lyder dog usandsyneligt hvis det er tjekket af dyrlæge.


  • #2   15. dec 2011 Kigger lige med her, da vi i perioder har det samme problem med vores den mindste tæve.

  • #3   15. dec 2011 Der kan være flere årsager til utætheden. Det kan være aldersbetinget utæthed, afmærkning af territorie eller tegn på stress pga forandring i nærmiljøet. Nogle gange skal der ikke så meget til.
    Prøv at starte forfra med renlighedstræningen. Hun skal nok lige have reglerne opfrisket, nu hvor hendes verden har ændret sig.
    Gå ud med hende hver time, ros når der tisses/laves. Bliv ude til hun har ordnet tingene, så hun ikke går og gemmer tisset til måtterne inde.
    Måtterne kan lægges i blød i rodalon.

    Held og lykke.


  • #4   15. dec 2011 det er selvfølge nærliggende at tænke at det kan have med hanhundens indtræden i familien at gøre... der har jeg ingen viden...

    men der kan jo være andre ting galt i nyre/blære end det der kan ses i en urinprøve... Cushings syndrom, blæresten, cancer i blæren osv... vores nu afdøde tæve begyndt som 8½ årig at tisse inde, desværre var jeg uheldig med de 2 dyrlæger der var inde over, da jeg efter knapt 1 års undersøgelser åbnede hende var hendes blære 4/5 kræft tumor, og hendes eneste synlige tegn herhjemme var at hun tissede....


  • #5   16. dec 2011 Vi er klar over at det kan være sygdomsrelateret, men at hun er begyndt på det i forbindelse med Baileys ankomst ´giver vel en stærk mistanke om at det er dominans.

    Nu prøver vi at bruge noget spray fra dyrehandleren, der skulle gøre at hun ikke bryder sig om at tisse indendøre. Så må vi se om dét hjælper.

    Foreløbig mange tak for svarene.


Kommentér på:
7-årig tæve besørger indenfor

Annonce