Lavt selvværd/selvtillid ? {{forumTopicSubject}}
Hej alle .. Jeg har et lille spørgsmål angående min lille prinsesse lab ..
Hun er en super skøn hund , og kan lege med både store og små hunde , og er ikke bange for hverken mennesker , eller noget andet , som sådan .. Hun er ligeglad for fyrværkeri , eller skud når der er jagt .. Hun skælder lidt ud , ved at gø og sådan ..
MEN ....
Hun er MEGET nervøs hvis bare jeg eller min kæreste , eller nogen som helst anden hæver stemmen det mindste .. Ikke fordi man skændes eller diskuterer , bare hvis man snakker lidt højt , hvis vi foreksempel er i forskellige rum , og bliver nødt til at hæve stemmen for at høre hvad hinanden siger .. Så skynder Nala , sig ud foran hoveddøren , ørene helt tilbage , og bliver siddende indtil jeg kalder hende ind i stuen ..
Hvis ikke lige jeg har opdaget hun er gået derud , ligger hun sig ned , og bliver liggende med ørene tilbage , og ryster ..
Om morgenen når vi står op , så ryster hun også helt vildt indtil , indtil vi har været ude og gå morgentur .. Og det er ikke fordi hun ikke kan holde sig , for nogle gange har vi kun sovet 6-7 timer fra hun sidst var ude og gå , hvor hun både lavede det ene og det andet , og så når vi står op ryster hun helt vildt som om hun er blevet tævet eller så noget .. :S (Det er hun jo selvfølgelig ikke , jeg har haft hende fra hvalp af , og aldrig gjort hende noget ondt .)
Det er først blevet sådan i løbet af de sidste 2-3 mdr .. :S Og hun bliver 2 år her til marts .
Nogen der ved hvad jeg evt kan gøre ved disse problemer ? Især det med at hun nærmest går i "panik" hvis man hæver stemmen bare en lille smule .. :S
Hjælp tak ..
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.614
Altså både det at hun regerer på hævet stemmer og rysteriet om morgen, er begge dele startet for 2-3 måneder siden ?
Det vil sige at det startede da hun var omkring de 18 mdr. gammel ?
Det er også en alder, hvor hunden kan være temmelig skrøblig.
Der skal bare ha været en eller anden lille ting....................
Fek. en person der har råbt højt samtidig med at hunden har fået klemt en pote eller noget. Så bliver høje stemmer forbundet med noget der gør nas.
maj 2010
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 41
Når vi er ude og køre i bil , så er der ikke noget hvis hun sidder på bagsædet , eller i bagagerummet ..
Men hvis bilen er lidt proppet , og hun skal sidde nede på gulvet ved passager sædet .. Så panikker hun også , og vil helst op og sidde på skødet .. (Og det er altså lidt besværligt med en lab.) :S
Får bare så dårlig samvittighed hvergang hun panikker .. Føler det er min skyld , selvom der aldrig er nogen der har gjort hende noget overhovedet ..
Og det med at hun ryster om morgenen .. Det er kun lige indtil hun har fået snor på , og vi er kommet udenfor . Så er der INTET mere .. Og når hun løber ud til hoveddøren hvis der er nogen der hæver stemmen , så ryster hun også , og når så jeg kalder hende ind i stuen , så er hun totalt lalleglad .. Og skal bare slikke og kæle og rigtig nusse ..
Vil dog sige at det er værst hvis f.eks. min kæreste hæver stemmen , eller nogle andre .. Det er ikke ligeså slemt når jeg hæver stemmen .. + hun er meget overbeskyttende over for mig , hvis mig og min kæreste "mosler" lidt for sjov , så skal hun straks imellem og "napper" min kæreste , ikke hårdt eller noget , kun lige for at få hende til at stoppe . Hvis jeg kæler med en anden hund , skal hun også hen til mig hele tiden og have opmærksomhed .. Som om hun bliver jaloux :S ?
Et eller andet sted er det rart at vide at min hund vil have mig for sig selv , og at hun er så glad for mig .. Men en gang imellem kan det altså også godt blive for meget ..
Men det jeg helst vil have afklaret , er de 2 ting jeg skrev i første besked .. Får det virkelig dårligt når hun bliver sådan ..
aug 2008
Noget af det, ku jo godt tyde på for lidt selvværd.
(Jalouxi er ikke noget hunde føler- men hun kan jo godt være nervøs for, om du helt glemmer hende, når du er opmærksom på en anden hund).
Hvilken slags træning laver I (hvis nogen)?
maj 2010
Indimellem tager vi også i skoven , hvor jeg gemmer mig for hende mens min kæreste går med hende , og så når jeg pifter skal hun finde mig , så kun nogle småting .
Og ellers får hun løbet en masse , både når jeg har hende med ude og løbe / cykle , eller når jeg kaster bold med hende .
Det skal dog lige siges , at hvis jeg leger med hende , og trækker tov med hende og sådan , så er der intet , heller ikke selv om jeg "jagter" hende , hvis hun har fået fat i rebet .. Det synes hun kun er mægtig skægt .
aug 2008
Og hvis hun er glad for godbidder/bold:
Stå med din hund. Giv den et par godbidder mens du taler med hende.
Få din kæreste til at hæve stemmen i et andet rum. mens han taler med høj stemme ( uden at lyde sur) giver du din hund godbidder, eller endnu bedre: leger bold/trækkeleg med hende. Hvis dette går godt, træner I det flere gange om ugen.
Rysteriet om morgen, har jeg ingen ide om, hvordan det skal løses (ku godt tænke mig at se det- har aldrig hørt om en hund der regerer på den måde, før).
maj 2010
Vi kan sagtens gå 15-25 minutter før hun laver noget .. Så jeg tvivler på at det er derfor .. :S
Og hun laver aldrig noget indenfor .. De få gange hun har haft dårlig mave og er kommet til at lave i gangen , eller hvis hun har kastet op , virker hun meget "flov" , og nærmest gemmer sig , bag en væg , eller døren mens jeg tørrer op .. Og jeg skælder hende bestemt ikke ud over det , jeg snakker pænt til hende , og klapper og kæler hende .. Og først når det er tørret op bliver hun "sig selv" igen ..
maj 2010
Lavt selvværd/selvtillid ?