3.615 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 72 Svar

Tordenskjorten slår til igen! (Thundershirt) Tordenskjorten slår til igen! (Thundershirt)

Ja nu har jeg snart hørt så meget om Thundershirt og tænkte at det måtte jeg altså prøve! Sofus bliver meget forskrækket når der er nogen der skyder krudt af på aftenturen, han gør og er svær at få ned igen, et andet problem er at vi har nogle unger der banker på ruden hvor han ligger og sover og det har gjort at han er total på vagt og gør ustandseligt efterfølgende.

Så vi forsøgte os med Tordenskjorten og jeg er mildest talt i chock!
Sofus slapper enormt af når han får den på, det er tydeligt.
Vi fik en veninde til at banke på ruden før hun gik ind og Sofus løftede bare hovedet og kiggede op smiley Normalt rejser han børster og gør helt vildt..
Nu for lidt siden hørte vi der blev skudt krudt af i nærheden, så det var en god chance til at teste effekten, han havde allerede skjorten på, og det smarte er at hans hurtta sele kan sidde udenpå smiley Først og fremmest så, gik han bare helt vildt pænt, han plejer altid at trække lidt af iver i starten af turen, men nu gik han lige så pænt.
Efter lidt tid hørte vi et ordentligt smæld fra et kanonslag; han ser op på os, med lidt angst i blikket, vi roser og han får en godbid. Dette gentages to gange med samme resultat, 4. gang ser han ikke engang op!!!

Jamen er i sindsyge hvor er det bare vildt!
Jeg er simpelthen så lykkelig for at det virker.
Håber det vil hjælpe rigtig meget til nytår, det er hans første, så vi håber dette kan hjælpe på at han får en god oplevelse smiley

Måtte bare lige dele dette med jer alle smiley Rigtig god aften.

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af tagplade 1.200 kr.
  • Udskiftning afdørhåndtag til altandør 1.200 kr.
  • Altandør 1.150 kr.
  • Tætning af ovenlys vinduer 1.000 kr.
  • Ophæng af stort spejl i opgang 500 kr.
  • Hænge TV op, hænge hylde op og hænge gardiner op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tordenskjorten slår til igen! (Thundershirt)
  • #1   18. dec 2011 det er jo så den 3. succes tråd om den i denne weekend, det er da fantastisk.... og godt for både hunde og ejere at noget virker...

De 2 hunde jeg har nu har jeg aldrig haft et nytår, så tager chancen og ser hvd der sker... men skulle de være nervøse så er det godt at vide der findes noget der virker for de fleste...

• #2   18. dec 2011 neej hvor er jeg glad på din hunds vegne,jeg har selv bestilt den,den skulle gerne komme med posten senest tirsdag,nu glæder jeg mig bare endnu mere hvis den hjælper så godt tillykke med den succes altid skønt når tingene lykkedes:O)))

• #3   18. dec 2011 Hanne: ja det er åbenbart et hit smiley

Savner min prins: glæd dig smiley Hvad skal den bruges til?

Alfisten: Nu har sofus ikke direkte problemer smiley men bare lidt småting, men der må da være noget du kan komme på smiley ha ha, åbenbart virker den jo på alt!
    Sofus bliver helt afslappet, det er død uhyggeligt!

• #4   18. dec 2011 Åhh hvor dejligt smiley
    Det er bare så fantastisk!

• #5   18. dec 2011 Hvorfor er det liiige, at man ikke har råd til sådan en? xD
    Kunne godt bruge den på gåturene.

• #6   18. dec 2011 har lige fået den hjem i dag jeg også smiley og synes selv jeg har en hund som er mere afslappet og glad når hun har den på...
    har ikke fået prøvet den mot andre hunde ennå , da vi møder skjeldent , men skal tage hende med i bilen en dag og opsøge plasser jeg ved det går andre hunder...

vi mødet hest og vogn på tur , men de plejer hun ikke at reagere på når vi går ud på jordet så de kan passere , i dag smed hun sig ned og rullet i sneen ca 1,5 meter fra vejen hvor de passerte , normalt går vi ud ca 10 meter fra vejen , da hester kan jo blive bange hvis hun udagerer med dem...

har begynt at træne fra start med at berøre potene , så hun måske slipper at blive dopet ned hos dyrlæge når neglene skal klippes , så håber den kan hjælpe med træning så vi kan klippe negle hjemme...

• #7   18. dec 2011 der er så roligt her hvor vi bor endnu, så har desværre ingen ide om jeg egentlig har et behov, kan næsten håbe de begynder med lidt fyrværkeri i den kommende uge så jeg kan nå at få den inden nytår hvis tøserne skulle være bange...

• #8   18. dec 2011 Sandra: Jamen så må du gå ned med flasker elmer sælge et eller andet smiley

Jeg er spændt på hvor længe vi får brug for den smiley den skulle gerne blive overflødig jo, så snart han har lært at håndtere situationerne. Tænk vi er kommet længere på en dag, end med en måneds træning smiley

Altisten: Kan godt forstå du gerne vil se det "live" smiley Det er ikke til at begribe!

• #9   18. dec 2011 Det undrer mig lidt , at størrelserne er forskellige , de forskellige steder.
    Nogen steder er str. small........... 0-13 kg
    og ......................str. medium.......13-25 kg

andre steder .....str small ............7-11 kg
    og .....................str medium.........9-22 kg.....

Hvis man nu har en hund på 10-11 kg.... hvilken skal man så købe ??... og hvor.. :o)

• #10   18. dec 2011 er det ikke den samme dragt alle steder

• #11   18. dec 2011 Hanne: ja for det er jo dejligt at komme i forkøbet med den slags smiley så de får en god oplevelse første gang. Jeg ved heller ikke hvordan Sofus reagere, for han er ligeglad når han er indenfor, men ude blir han forskrækket.

• #12   18. dec 2011 Sidder selv og overvejer en, til nytårsaften, men går kold i størrelserne, nogen der kan hjælpe ?

• #13   18. dec 2011 Nittib: jamen nok en small tror jeg smiley Sofus vejer 9 kg, men det er størrelsen på brystkassen, sofus er 50 og small passer til 40-60 smiley vi købte den fysisk, så vi kunne prøve den på.

• #14   18. dec 2011 Nu som medløber: Jamen målene er efter brystkassens omkreds, så det er den der skal måles smiley

• #15   18. dec 2011 Har også bestilt en til lilli Birger smiley

• #16   18. dec 2011 Har ikke noget at måle med før i morgen, men kunne jo være nogle vidste det smiley

• #17   18. dec 2011 Det er da dejligt at høre.
    Jeg glæder mig også til at få prøvet den i det nye år når lønnen går ind , har heldigvis ingen problemer med nytår, her kunne falde en atombombe udenfor uden så meget som øjenbryn bliver hævet smiley
    Her skal den bruges til at han kan komme til at slappe lidt mere af når der skal introduceres nye mennesker herhjemme, og så håber jeg at han kan blive nemmere at nå ind til når han ser andre hunde på gåturen.Hvis man ikke når at aflede kan man mange gange slet ikke nå ind til ham, næsten som når et menneske går i chock....meeeeen nu om vi ses, om ikke andet kan vi få pengene retur, forventer dog ikke mirakler:)

• #18   18. dec 2011 Nu er det ikke så meget, fordi jeg ikke kan få penge til det, men har ikke råd i den forstand at jeg skylder mine forældre ^^ Alt det med Vaks på det seneste har kostet os 5000, og da han er min hund, ja så skal mine forældre betales tilbage ^^

• #19   18. dec 2011 Jeg er os skeptisk smiley Det skulle være til Zenta nytårsaften, hun er lidt af en udfordring den aften nemlig.

• #21   18. dec 2011 mille, jeg har fået den anbefalet af en veninde,jeg har en nervøs dværgpinscher,han er egen avl og født nervøs,han har det ikke så godt hvis der er gæster så derfor vil jeg prøve den, og så har jeg en der er bange for fyrværkeri hvad hun aldrig har været før,men er det nu så håber det hjælper:O))

• #22   18. dec 2011 wickie, den skulle trykke på nogle punkter på hundens krop så den blir rolig.

• #23   18. dec 2011 La vær: Næh jeg forventede heller ingen mirakler, men fik det nærmest smiley Tror det kunne hjælpe rigtig godt på de ting du beskriver måske.
    Sofus er ikke glad for at fremme piller ved ham, i butikken hvor vi købte det ville han først ikke tage godbidden fra damen, men efter han fik prøvet det på spiste han af hendes hånd og fik nus og hun fin sågar et kys på kinden! Det ligner ikke ham.

• #24   18. dec 2011 Wickie, nu kender jeg ikke ret meget til det og er stadig skeptisk, men i mit tilfælde (Nytårsaften) ville den jo være perfekt, da det ikke er en dagligdags ting.

• #25   18. dec 2011 jeg vil optage fra dag 1 når jeg får den hjem,så skal jeg nok lægge video ind. jeg har bestilt i str, xs det skulle passe en hund på 4 til 7 kg mener jeg der stod.

• #26   18. dec 2011 Wickie: Jamen jeg håber at det virker sådan at hvis hunden oplevet i situationer der gør den angst at det ikke er farligt, så vil dens hjerne lagre den positive følelse og ikke længere forbinde det med noget farligt smiley Forstår du hvad jeg mener?

• #27   18. dec 2011 Wicki S det kan den heller ikke, MEN den giver en god mulighed for at træne det som påvirker hunden negativt imens den er mere afslappet i den gældende situation smiley

Tror måske desværre bare der er mange der glemmer den del a det, lidt ligesom med grimer til hunden... det bliver en symptom behandling istedet for folk får arbejdet med problemet..

• #28   18. dec 2011 Savner min prins: Spændene smiley vi må håbe i får positivt udbytte af det.

• #29   18. dec 2011 ingen fremmede må snakke med rumle han blir så skræmt at han prøver at komme ud af sin sele,går helt i panik :O(( har vi gæster han ikke ser så tit går han op i hundeværelset ovenpå og kommer ikke ned før de gået igen, han er nærmest en stor undskyldning for sig selv,og vi arbejder træner konstant,men ikkke meget hjælper,

• #30   18. dec 2011 Måske er det symptom behandling, men kan jeg gøre dagen og aftenen en smule bedre og mere afslappende for Zenta så er det det værd. Uden tvivl. Men men jeg er stadig skeptisk, men tror jeg bestiller en i morgen smiley

• #31   18. dec 2011 mille, ja jeg håber det hjælper ham og osse maya,men ja træningen er vigtig på samme tid.

• #33   18. dec 2011 Jeg synes nu ikke der er tale om symptom behandling smiley Får hunden lærer jo lynhurtigt at eks. fyrværkeri ikke er farligt.
    Hvis nu "nu som medløber" bruger den i år nytårsaften, så kan det være den glemmer at forbinde fyrværkeri med noget slemt og farligt og istedet med noget trygt og rart smiley

• #34   18. dec 2011 Her herhjemme har vi den ældste på 6 år som altid har ligget og sovet når hun skulle have klippet negle, lige indtil hun var til dyrlægen pga ømhed i ryggen.
    Han vælger så at prøve og ligge hende på ryggen og strække hende ud på røgten bordet med hjælp fra en assistent, dette har selvfølgelig gjort ondt på Diva.
    Efterfølgende har jeg ikke kunne klippe negle på hende uden hun bliver fuldstændig panisk,

og vi har prøvet rigtig meget træning inkl m klikker som hun er trænet meget med generelt..

nu er hendes allergi så brudt ud i hendes poter hvilket gør hun skal have sko på hver gang inden hun skal ud, og igen begynder hun at ryste ober hele kroppen når jeg kal give hende dem på og berøre hendes poter smiley

Vi har bestilt thundershirten og håber håber håber at træningen kan begynde at gå i den rigtige retning mht berøring af hendes poter.

• #35   18. dec 2011 Og ja selvfølgelig er det et træningsredskab smiley

• #36   18. dec 2011 nu som, jeg er osse meget meget skeptisk tror ikke på så meget,men håber af hele mit hjerte det hjælper de hunde, min veninde der fortalte mig om den sagde at hendes anden venindes hund ikke kunne køre bil de kunne ikke engang få hunden ind i bilen den savlede og var helt hysterisk så tog hun vesten på den og så hoppede den glad ind i bilen amen amen altså så må der da være noget om det:O))))

• #38   18. dec 2011 ODDS: årh stakkels vuf, håber den kan hjælpe, så i langsomt kan få lov at røre poterne igen smiley det kan hjælpe til at hunden ikke kører helt op i et gear, så er det jo næsten umuligt at træne.

• #39   18. dec 2011 Wickie: Det er da et forsøg værd, den ville måske kunne støtte i de situationer der er værst smiley man får penge retur hvis der ingen effekt er.

• #40   18. dec 2011 Mille: arh tror nu ikke lige den kan kurere en angst for fyrværkeri på en enkelt aften, det er altså noget der skal arbejdes med i lidt længere tid...

Desværre kan én dårlig oplevelse ødelægge meget for vores hunde, men det virker altså hokus pokus ikke den anden vej. Er en hund først blevet bange for noget skal der som regel mere end kun én god oplevelse til at omvend den.

• #41   18. dec 2011 nåh nu kalder manden, sengetøjet skal lige skiftets inden sengetid, jeg tjekker ind forbi imorgen. Godnat

• #42   18. dec 2011 ODDS: ja ja, men princippet i det smiley hvis vi hver aften de næste dage har dæknet på og han ikke reagerer på bragene fra kanonslagene, så tror jeg nu helmer ikke han reagerer uden dæknet, men hvor længe der går er jo ikke til at vide. Det kommer jo an på hunden og på problemet.

• #43   18. dec 2011 Er der nogen der kender til en fysisk butik i københavns området, der sælger den?

• #44   18. dec 2011 Har samme spørgsmål som Jesper L.

Og til Jesper: det ser ud som om Porcani i roskilde sælger dem (de har dem i hvert fald på deres hjemmeside), men ved ikke hvor i "københavns området" du bor.

• #45   18. dec 2011 Natasja:

Du skal være mere end velkommen til at købe et par stykker til mine piger og komme og se efekten af dem herhjemme ;O)

Hvis jeg havde haft pengene havde jeg købt den til Sitta og Kashmir, de reagerer på alle lýdene i den nye lejlighed, og Kashmir er blevet ked af at være alene hjemme :O(

• #47   19. dec 2011 Overvejer godt nok også stærkt at få en til Lilly - og se om den kan hjælpe hende af med hendes angriben scootere. Det er det mest frustrerende ved hende, for det kan være så farligt. Hun går lige i hjulene på dem, mens de kører. Og indtil nu har ingen anden træning virket.

• #48   19. dec 2011 Jeg har købt str small 7-11 kg til Dina.
    Hun vejer 6,5 kg, og den passer hende fint, og er ikke for stor.

Desværre bliver hun ikke mere rolig af, at have den på.
    Hun er panisk angst for pludselige brag, fra jægere og fyrværkeri.
    Hvis hun kan se hvad der laver braget, så er hun ikke bange.

• #49   19. dec 2011 Hjemme hos os skal vi bare give Lua sele på, så bliver hun roligere (dog ikke trækselen, for den betyder jo arbejde). Lua er normalt ret langt fremme i skoene på gåture, men med selen på, har hun en anden adfærd. Det er meget tydeligt. Så jeg tror på, at det er trykket på kroppen, der ændrer noget.

• #50   19. dec 2011 Hvor kan man købe den fysisk i Kbh??? smiley

• #51   19. dec 2011 Tror vi skal have en hjem til vores stress barn kiwi. Hun kunne sikkert have godt af den i mange situationer..
    Vi overvejer dog også størrelser - med et buomfang målt mellem 75 og 81 cm afhængig af lige hvordan hunden står, og en vægt på 35kg. så synes jeg valget mellem L og XL er svært...
    Og der er ingen fysiske forhandlere her i området...
    Er der andre i odense og omegn som overvejer den - så kunne man måske få en forhandler til at tage dem hjem...?

• #52   19. dec 2011 Det lyder godt nok til at mange ville kunne få glæde af den smiley det lidt spændene at følge med i! Hvis der ikke skal mere til for at få en mere harmonisk hund, så det da klart det værd smiley

• #53   19. dec 2011 Vi købte den hos alt til hund og kat.
    str kan ses her:
    http://www.alttilhundogkat.dk/beroligende_midler.6?/Generelt/HUNDE/Forplej/kosttil/Pelspl/soig/Beroligende%20midler/Thundershirt%20-%20T-shirten%20der%20virker%20beroligende%20p%E5%20hunde.%20(leveringstid%20op%20til%204%20hverdage)/&showitem=11363

Diva måler 71 i brystomfang så en L passer perfekt smiley

I skal jo ikke måle alle mulige steder på hunden kun lige bag forbenene.

Tag et målebånd hold fast i den ene ende på det lige bag forbenet, før det op overryggen ned bag andet forben og slut ved det første.. Det er = brystomfanget.

Hvis man kigger på kg str er grunden til de variere så meget, feks en gravhund med et enormt dybt bryst men ikke en særlig tung hund.

Så tag efter brystomfangs målene smiley

• #54   19. dec 2011 SE FORKLARING PÅ MÅL I DET JEG HAR SKREVET OPPEOVER ^^^

• #55   19. dec 2011 Men ODDS> Det er netop brystomfanget vi har målt som variere med nogle cm. med gennemsnit på 79 cm.
    L går fra et eller andet og op til 81 - der kan vi så lige være i..
    Og XL går fra 79 og op ad.
    Og Kiwi er tilmed en unghund på knap 2 år. Hun har ikke sat brede endnu..
    Er der måske nogen i Odense som har dækkenet i en af disse størrelser, så vi kan komme forbi og prøve? Ville være meget taknemlig!

• #56   19. dec 2011 Der bliver bestemt arbejdet med Zenta omkring nytårsaften (Og de andre dage), men nu bliver hun 5 år næste gang og er stadig en lige så stor udfordring nytårsaften.

• #57   19. dec 2011 Jesper L.

Du kan spørge på info@whesco.dk om nærmeste forhandler.

Men jeg har lige fået 3 i hvert fald:

Charlottenlund dyrehandel, forhandler mange af vores produkter, men ved ikke
    om hun har den hjemme pt. Men ellers kan du prøve at ringe til dem på tlf.
    39635447

Ellers har Maxø dyrefodercenter, Islevdalsvej 100, 2610 Rødovre dem hjemme (
    tror nok de har lukket i dag mandag ). Du kan også få den hos Trenddog, 2100
    kbh Ø.

• #58   19. dec 2011 Lin : Jeg skal i trenddog idag og hente foder, vil prøve at spørge dem derinde smiley

• #59   19. dec 2011 Nu Som - Min gamle Fårehund var også noget af en prøvelse nytårsaften, han blev 13 år og det blev aldrig bedre, det eneste der virkede var at holde nytår ude på landet hvor der ikke var så meget larm, og så skrue op for radioen.

Spændt på om det virker hvis du køber en.

• #60   19. dec 2011 Karin, jeg køber en smiley Har lige målt Zenta, så skal ind og bestille.

Jeg bor på landet, men her i naboer til begge sider. Zenta er helt oppe og køre nytårsaften, der går en klap ned, jeg kan slet ikke "råbe" hende op, hun gøer, knurre, rejser børster og stresser/halser. Ikke hele aftenen, men i perioder og så værst lige omkring midnat selvfølgelig. Sidste år endte hun os med tynd mave.

Så jeg giver Thundershirt en chance, selvom jeg ikke tror på sådan noget hokus pokus smiley

• #61   19. dec 2011 @ Nu som medløber.... uh glæder os til at høre om det hjælper.... skyder naboerne ikke lidt af inden nytår så vi kunne få løftet sløret inden 31.12

• #62   19. dec 2011 Hanne, syntes faktisk mine naboer er gode til IKKE at skyde af inden, men på selve dagen skyder de alle af, værst om aftenen.

Jeg glæder mig til at prøve den, for lige nu tror jeg ikke på det smiley

• #63   19. dec 2011 Hvis det "bare" er følelsen af at være pakket ind, kan man så ikke bare give sin hund en alm. t-shirt på? Det er jo mange penge for sådan en ting i en i forvejen dyr måned.
    Jeg har ikke helt forstået konceptet, tror jeg..

• #64   19. dec 2011 Lin : Tak for info - kan ikke lige få fat på nogle af de 3 steder på telefonen lige nu, men nu har jeg noget at gå efter - tak smiley

• #65   19. dec 2011 Jeg har lige haft ringet til .bigbullies for at bestille en til Baldur og så finder jeg ud af at de faktisk har butikken 10 km herfra så nu henter jeg en til Baldur på onsdag.

Der er flere ting som jeg håber den kan afhjælpe.

Han går totalt amok hvis han er ude og der er bil eller alt med motor lyd, det er så slemt at han bliver ved med at gø og springer decideret frem i selen til lyden stopper eller han bliver helt udmattet.

Han vil ikke røres på poterne så han er næsten umulig at klippe kløer på.

Han gøer meget indenfor af alt hvad han kan se kører forbi oppe på vejen.

Han gøer og springer frem og tilbage i bilen af iver for at hyrde bilerne.

Alle ting er noget vi har prøvet snart alt for at afhjælpe i 3½ år uden det virker så kan den hjælpe bare lidt på noget af det så vil den være alle pengene værd.

Jeg vil prøve at lave en video optagelse af hans flip på motor lyde før og efter så man kan se forskellen hvis der altså bliver en forskel for det ligesom om hjernen slår fuldstændig klik på ham når det sker.

• #66   19. dec 2011 Jesper L og King of heaven:
    Jeg købte to i trenddog i dag, så de har kun et tilbage, men han regnede med de ville få dem i løbet af ugen (han ville bestille imorgen).
    Men i kan bare ringe til dem (krydser fingre for de tager telefonen Jesper;) ).

• #67   19. dec 2011 Nu som - hvis den ikke virker må du holde nytår hos mig næste år, der er fyrværkeri forbud, og langt ind til Ringsted.

Og jeg skylder dig en tjeneste for Stoffer smiley

• #68   19. dec 2011 Er der nogen fysiske butikker i nordjylland der forhandler dem ? smiley

• #69   19. dec 2011 Bor I laaaaaaangt ude på landet da Karin ? Jeg glæder mig til at modtage den og se om den virker, for jeg tror bestemt ikke på sådan noget.

Det med Stoffer skal du ikke tænke på, det er os en glæde at have ham, han er skøøøn smiley

• #70   19. dec 2011 Danielle: Nuform.dk omkring ulsted smiley

• #71   20. dec 2011 jeg har oprettet en gruppe for jer der bruge og overvejer at bruge Thundershirten, så vi alle kan dele ud af vores gode og dårlige erfaringer.

Hvis i har lyst til at være med kan i ansøge her, det er en åben gruppe.

http://www.hundegalleri.dk/grupper/thundershirtgruppen

• #72   20. dec 2011 lyder godt bente,jeg har lige ansøgt:O))

• #73   20. dec 2011 Du er med nu

• #74   20. dec 2011 Super smiley

• #75   20. dec 2011 Nu som - Vi bor nede ved badesøen, bag ved, ud til Langesø, så der er rimelig langt til naboer der fyrer af.

Man kan da godt høre det, men hvis man skruer lidt op for radioen kan man ikke høre noget.

Glad for I synes om Stoffer, han er nemlig rigtig dejlig, desværre er jeg den eneste der synes det, og derfor også¨den eneste der savner ham.

Han så rigtig tilfreds ud, da jeg så ham sidst smiley

• #76   20. dec 2011 Vi syntes rigtig godt om Stoffer og vores mindre søskende på 8 og 11 år er helt skudt i ham smiley De skal op og besøge ham igen i dag. Han er da en dejlig kat, uden tvivl.

Kommentér på:
Tordenskjorten slår til igen! (Thundershirt)

Annonce