12.550 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Strinter indendørs hvad nu? Strinter indendørs hvad nu?

Hej Folkens.

Efter en weekend med masser af skænderier omkring min elskede Simba, bliver jeg nød til at spørge efter råd herinde.

Jeg er nemlig mere end forvirret.

Simba er lidt over 1 år og er en ellers velfungerende hund.
Men alligevel har han på det seneste strintet inde 3 gange inden for en kort periode og senest i fredag hvor det skabte en del problemer og skænderier.

Første gang han strintede inde var i vores nabo´s køkken op af en køkkenbænk. Han er kommet derinde altid og det er aldrig sket der før. De har selv 2 hanhunde som er kastreret.

Anden gang var hos min mormor og hendes mand, hvor han gjorde det op af en stor gulvplante. De har ingen dyr.

Tredje gang var i fredags hos mine forældre. Der gjorde han det også op af en stor stue plante de havde på gulvet. Min far sagde "hvis han nogensinde gør det igen afliver jeg ham"

Det har selvfølgelig gjord at vi vil have ham med derop igen.

Men det store spørgsmål er hvad vi kan gøre for at han stopper strinteriet?

Jeg vil helst ikke have han skal kasteres da vores tidligere hund blev virkelig angst efter det. Simba er dog ikke angst, men han er dog usikker på nogle punkter men stadig nysgerrig.

Jeg er godt nok forvirret omkring hvad jeg skal, vil jo Simba´s det bedste.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning udendørsstik 750 kr.
  • 4 timers rengøring af 100 kvm kontor 1.000 kr.
  • Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • tilpasning af dør 1.500 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Strinter indendørs hvad nu?
  • #1   19. dec 2011 Det har selvfølgelig gjord at vi IKKE vil have ham med derop igen.

• #2   19. dec 2011 I betragtning af hundens alder formoder jeg at det er noget han lige er begyndt med?
    At han tisser indenfor,er næsten med garanti et forsøg på at markere sit territorium. Din hund er et år gammel, og er godt igang med den psykiske modningsfase. Disse markeringer vil aftege igen. At hunden vælger at tisse indendøre kan hænge sammen med, at der på "de udvalgte" steder er mange udefra kommende lugte og megen aktivitet. Hunden ser det derfor som et godt sted at lægge sin markering og fortælle at ette er hans område.
    Du kan komme problemet til livs på følgende måder.
    Ros ham når han tisser uden for, så han hurtigt finder ud af at det er herude det foregår.
    Gentager han tisseriet indenfor de samme steder, så rengør området i en kraftg sæbeopløsning for at fjerne de interesante lugte, så sker det næppe igen her.
    Virker ovenstående ikke, så placer enten hans skåle eller kurv ved området i en periode, de færeste hunde vil finde de spændende at tisse ved disse genstande.
    Generelt så forsøg at "fange" ham i det øjeblik uheldet sker og sig "NEJ" så han finder ud af det er forkert (kræver han bliver taget på fersk gerning)
    Vær særlig opmærksom på hans færden rundt i huset, specielt når der er gæster, når i har ham med ude på besøg eller når I kommer hjem fra en gåtur. Hvis I ikke har mulighed for at holde øje med hunden, så luk evt. døren til de områder han gerne vil tisse ved. Hunden skal ikke have succes med at tisse de vante steder, det gælder om at bryde mønsteret

• #3   19. dec 2011 Carsten N

Ja det er som sagt kun sket de 3 gange jeg har beskrevet. Han er som sagt kun 15 måneder gammel.

Jeg ved han gerne vil markere sig, men det undre mig han vælger steder hvor der ikke kommer andre hunde.

Han har ikke gjord det herhjemme på noget tidspunkt, så det er ikke ret træningsbart. Han er altid god til at gå til døren og fortælle det er tid.
    Har dog taget ham i det alle 3 gange og har reageret ved at sige nej og skubbe ham væk derefter gået med ham i haven i mens kæresten tørre op.

De 3 gange han har strintet har vær gang været kort efter ankomst han strinter og kun den ene gang.

• #4   19. dec 2011 Carsten N

Nu gik det så hurtigt, så jeg fik slet ikke sagt tak for dit indlæg :o)

• #5   19. dec 2011 DKK Tavlesnob med DKCH basse .

Tror da lige jeg googler tissebind så :o)

*at kastre behøver ikke fjerne problemet - men er jo mægtigt moderne

Jeg ville netop gerne prøve at undgå at skære i ham, jeg synes der er alt for mange minusser ved at kasterer. Så ville jeg egentlig heller bare holde ham hjemme også må man jo så bare kører det før eller få passet ham.

• #6   19. dec 2011 Uhh jeg er ikke sikker på tissebind er lige mig. Men måske jeg bare skal holde snoren på ham når vi er ude?

• #7   19. dec 2011 velbekomme !

At han markere på steder der ikke har været andre dyr er ikke unormalt, det er blot et nyt og frisk territorium og han er blot glad for at være den først til at sætte sit mærke. Du skriver han har gjort det på planter. Disse planter har måske mange interesante og evt. udefrakommende dufte som tiltrækker ham. At han gør det lige ved ankomst er også et tegn på dette. Det er et nyt sted og det skal markeres,( du vil også bemærke en hanhund markere mere i en ny skov frem for en skov han ofte kommer i )Øjensynligt har han blot svært ved at skelne mellem ude og inde.

dett er perfekt du har fanget ham i øjeblikket og slæber ham med udenfor.

Som jeg skrev er han med garnti blot i en modningsfase og det er et spørgsmål om tid før det er ovre igen. Da det først er begyndt for nyligt tyder alt jo i bund og grund på at han inderst inde godt ved at det er udenfor man tisser.

Med hensyn til kasteration eller tissebind så er det vigtigt at huske at disse ting IKKE fjerner problemet, men kun forebygger det. Det vil være at sammenligne med at pakke bilen ind i bobbleplast for at undgå skræmmer fra den lygtepæl man altid rammer.

Det er selvfølgelig et problem når han er med nogle steder, specielt de steder der ikke er så glade for et sådant uheld. Tag ham evt. med et sted hvor i ved de ikke går helt amok hvis uheldet sker og vær så over ham fra lige det øjeblik han kommer ind i huset og forsøg at stoppe ham ligeså snart han gør tegn til at lette ben, efter et par gange burde han have forstået det, hvis hunden vel at mærke ved hvem der bestemmer

• #8   19. dec 2011 Jeg har haft det samme problem med min hund, og min tidligere dyrlæge sagde, at det næsten var umuligt at få ham til at stoppe med det, ved at prøve at opdrage det væk.
    Men jeg tænkte at det kunne jeg ihvertfald godt! Men det var bestemt ikke så nemt som jeg troede. Jeg har haft fanget ham flere gange imens han gjorde det, og sagt nej og taget ham udenfor. Men det hjalp desværre ikke.

Først var jeg også imod at få ham kastreret, men begyndte at læse en del om det og prøvede at vende mig til tanken. Jeg snakkede med en ny dyrlæge, som nu er ham jeg bruger, om problemet. Han rådede mig til at få ham kastreret, og det hjalp med det samme + jeg bare kan mærke at han virker meget mere tilpas efterfølgende.

Jeg håber virkelig at du finder en læsning, for det er bestemt ikke sjovt, og der er ikke noget værre end når man føler man ikke kan tage sin hund med hjem til folk.

• #10   19. dec 2011 Trine > Som du skriver, vil mange dyrlæger sandsynligvis anbefale en kastration. Det vil jo selvfølgelig altid være op til ejeren selv at tage stilling til om det vil være en løsning. Jeg vil hertil dog nævne at jeg har hørt om flere lignende tilfælde hvor folk har valgt denne løsning uden resultat.
    At det ikke kan opdrages væk er jeg ikke enig med, men det kan kræve nogen tolmodighed

Nu har jeg jo ikke set eller mødt hunden og derfor skal jeg selvfølgelig passe på ikke at drage konklusioner om noget jeg ikke har set, og intet kender til, men måske mangler omtalte hanhund lidt lederskab fra ejerens side. Problemerne skyldes højst sandsynligt dominans

Det må ikke forstås sådan at man skal dominere sin hund men at man skal være mere aktiv i rollen som leder. Finde på ting som er sjovt for hunden, aktivering træning etc. Vigtigst af alt vise hvem der bestemmer og give den nogle udfordringer. Sørg for at hunden beder dig om lov, altså at den tager øjenkontakt til dig før han får lov til at spise, gå ud af en dør, osv. Hvis hunden ikke klart ved hvem der er flokkens leder, vil den prøve grænser af i forsøg på selv at opnå lederstatus.
    Det kan være sådanne elementer der ses når hunden markerer teritorium indendøre

• #11   20. dec 2011 Min gamle hund, kunne også finde på at markere op af et eller andet. Det var dog mest på fremmede steder og kun i starten. Jeg gjorde det, at jeg havde ham tæt ved mig den første times tid, hvor vi var et andet sted. Havde ham simpelthen i snor, så jeg kunne holde øje med, at han ikke gik hen og snusede til et eller andet, og så ville løfte benet og markere, at det tilhørte ham.

• #13   20. dec 2011 Carsten N - Jeg er helt enig i hvad du skriver, men da min hund pissede i svigermors sofa var det nok, hehe.. Vores hund gjorde det ikke derhjemme, kun ude ved andre, men tilsidst ville vi ikke have ham med ud til andre, fordi det simplthen var pinligt når han gjorde det. Så vi valgte denne læsning, men jeg er ikke i tvivl om at nogle sagtens kan opdrage det væk, vi fik bare nok inden smiley

• Susanne L
    Susanne L Tilmeldt:
    okt 2016

Følger: 1 Svar: 1
    #14   30. okt 2016 Hej
    Jeg har en 3 årige hanhund, som først nu efter jeg er flyttet i nyt hus sammen med min kæreste og hans søn, er begyndt at strinte indenfor. Vi flyttede ind d. 11/6-16. Han har gjort det 4 forskellige steder oppe ovenpå. 2 gange på vores repo, 1 gang op af sengen ved min søn og nu 1 gang op af min kæreste's søns seng. Der skal siges der er gulvtæppe på over alt ovenpå. Der er mega træls og ulækker. Jeg er så råd vild om hvad jeg skal gøre ? Håber nogen har de vise ord. Hilsen den fortvivlede.

• Birgith K
    Birgith K Tilmeldt:
    nov 2017

Følger: 1 Svar: 3
    #15   18. nov 2017 Jeg har en hund på snart 2 år som tisser inde når han bliver passet hos dem.

• Birgith K
    Birgith K Tilmeldt:
    nov 2017

#16   18. nov 2017 Jeg har en hund på snart 2 år som tisser hos min datter når hun passer ham. Hvad gør vi.

• Birgith K
    Birgith K Tilmeldt:
    nov 2017

#18   18. nov 2017 Ja det har jeg lige kigget på men ved ikke om det er savn af os eller afmærkning.

• #21   18. nov 2017 Jeg er pænt lykkelig for, at mine ulvehunde ikke har den dumme ide, fuck et svineri smiley

Jeg ville holde hunden under opsyn hele tiden når den var med ude på besøg, i line evt. og hyppige tisseture udenfor.
    og evt. et tissebælte hvis det synes helt håbløst, eller alternativt må den blive hjemme.

Det er en pestilens med strintende gæstehunde, har selv balladen med svigerfamiliens lille pelsbolle.

Kommentér på:
Strinter indendørs hvad nu?

Annonce