{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.003 visninger | Oprettet:

I kan stadig nå at træne nytårskrudt =) {{forumTopicSubject}}

Der må fyres af til d. 5/1, så nu er der rig mulighed for at træne de fyrværkeriangste hunde med the real deal i 3 dage =)

Lad endelig ikke stå til og håb der kommer forbud eller intet krudt næste år; har man en angst hund må man ud og træne det - efter min mening =)

Det er ikke umuligt; fyrværkeriet gør intet andet end at larme, og så snart hunden indser det, så vil angsten blive betydeligt mindre!

Kaoz var bange da de begyndte at skyde af det første år.. Jeg tog da bare muligheden for at træne; spurgte tilfældige med fyrværkeri om de ville vente med at fyre af til jeg var et stk væk og klar; og så ellers bare være begejstret og fattet sammen med hunden; det virkede ganske fint; intet moar synes er flot kan jo være farligt for Kaoz ; )
- Hvert år siden har han ville med ud kl 24; han har skam lært at fyrværkeri giver kiks og opmærksomhed.. snedige hundehvalp ; )

En anden hund - en labradortæve - har været SÅ angst; hende trænede jeg sidste år i dagene efter nytår =)
- heksehyl og kiksere, ejeren står med hunden i line i egen have, jeg gør hunden opmærksom på der fyres af *hyyyl* (skræmt hund, men flugtmulighed frarøvet pga linen), efter lidt beroligelse kalder jeg hunden hen (uden ejer og uden line), deler pølser ud, leger og kigger på det affyrede krudt..
- Ejer kalder hunden tilbage og vi fortsætter.. Hunden blev til sidst ganske tryg, og gav kun et lille sæt ved fyrværkeriet, men ville umidelbart efter ned til mig og have pølser og lege =)

Da vi i år gik tur nytårsaftensdag kom hun glad stormende når der hørtes fyrværkeri i det fjerne - brag og hvin giver jo kiks og leg ; )
.. Hun klarede nytårsnat uden medicin, sovende i en mørk og rolig krog =)


En treide hund - schæferhan - kunne ikke bestikkes, lokkes eller afledes med kiks; ham beroligede jeg mens en anden skød af (ejeren er for vant til reaktionerne, så hun kan ikke bruges som "rolig støtte")..
- Hans flugtreaktion var KÆMPE, meget svær at holde, og ganske frygtsom..

Jeg forbliver rolig, forventer hunden skal falde til ro og følge min sindstilstand.
- Det tog 2 timer og 8 skud at få en hund der nogenlunde kunne håndtere de brag der kom..

Vi holdt en pause, gik en tur.. trænede lydighed og delte kiks i vejgrøften..
- Hjemme igen spillede vi bold og hyggede..

Så hentede træningspartneren fyrværkeriet, hunden var uden line - velvidende om hvad der skulle ske (ingen hemmeligheder når jeg træner), døren ind var åben, men hunden vælger at søge mig frem for at løbe under bordet og ryste..

Jeg tager hunden i line, og han bliver allerede der meget rolig..

Linen løs, jeg beder partneren om at fyre af *hyyyl*, et sæt i hunden, en omgang rundt om mig, vælger at sidde mellem mine ben og sitre lidt..
- Sidder mig på hug og masserer hundens bryst, vi taler om vejret, om hundemad og kattene på marken (ikke så vigtigt hvad der bliver sagt, bare man er rolig)..

Vi fyrer af igen.. Hunden kigger blot og gisper lidt.. Igen fyres der af.. Hunden lægger sig og lader mig nuldre mave, ører og ansigt.. Fyrer igen, hunden logrer og kigger, ellers ingen reaktion..

Så går vi ind, sender ejeren udenfor (hun må ikke stresse hunden), der fyres 5 stk fyrværkeri af mens vi sidder og "ser tv og drikker kaffe" (det er jo træning, så egentlig ser jeg jo ikke tv), hunden lægger sig ved mine ben, virker lidt usikker.. Jeg giver ham linen på og han falder i søvn..

I år har han ligget og gispet lidt i sin kurv, ingen medicin..
- Faldt til ro da ejer satte linen på ig strikkede videre på de varme sokker til sønnen =)

Det er IKKE umuligt.. Begge hunde var altså panisk angste inden træningen, men begge kan falde til ro med lidt hjælp og en rolig fører - selv kl 24 nytårsnat..

Så brug muligheden, lad være med at ånde lettet op velvidende at der går et helt år inden der igen fyres af.. Træn for pokker hunden i at blive tryg; andet er da vældig synd for hundene; og krudtet kommer igen næste nytår, det er helt sikkert!

God vind med træningen =)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  I kan stadig nå at træne nytårskrudt =)
  • #1   2. jan 2012 Hvor er det skønt at høre Bertz Bedst =)
    - Det er så frygtelig synd for de hunde der er bange, jeg synes virkelig de burde trænes, for deres egen skyld.. Det er bestemt ikke sjovt at være bange for en hund =/


  • #2   2. jan 2012 Her i byen er der spredte knald og hyl gennem hele december, så det er ganske mange dage med angst hvis det var tilfældet..

    En mulighed kunne være at foreslå træningspladsen at afholde kurser, at trænerne kan hjælpe med at træne hver enkelt hund til at være mindre bange.. Det er da værd at foreslå i hvert fald..

    Var jeg træner, var det en af de ting jeg ville synes var vigtige at få indlært!


  • #3   2. jan 2012 Nina, super idé - håber sådan den bliver brugt.

    Vi benyttede os af nytårsaften til at lave intensiv fyrværkeritræning. Det var de to bamsers første rigtige nytårsaften, så den var afsat til det - vi plejer at have hund(e) i pleje nytårsaften, der ikke kan lide fyrværkeri, da vi bor i ret rolige omgivelser - men i år havde plejevovserne meldt fra i sidste øjeblik.

    Så kunne vi roligt lave spektakel......

    Vores to havde inden nytårsaften ikke vist tegn på angst, så vi hyggede os med at lege og spise lækrer guffer ude i haven, mens der blev skudt lidt af omkring os. Så gik vi selv igang med heksehyl og lidt andre fyrværkerieffekter, og vi endte med en hund, der lå og hyggede sig meget ved at se på det - hun synes simpelthen det var sjovt. Og en anden, der synes det var meget uinteressant og hellere ville spise sit griseøre.

    Kl. 24 stod vi alle sammen ude på vejen og kiggede roligt på fyrværkeriet.

    Jeg synes simpelthen, den aften var sådan en succes, men det er også nemt med to så fornuftige bamser smiley


  • #4   2. jan 2012 Kirsten - Og så fornuftig en hundefører ikke mindst!

    Det er SÅ dejligt når folk tager sig tiden til at træne hunden(e) med the real deal, en CD er bare ikke det samme!

    Jeg ønsker virkelig for alle de angste hunde, at der VIL blive trænet.. Det er ingen hjælp bare at vente på at der bliver skudt af næste år, eller håbe det bliver forbudt..
    - Tænk realistisk og TRÆN i stedet !


  • #5   2. jan 2012 Rigtigt godt indlæg Nina smiley

  • #7   3. jan 2012 Har aldrig påstået at alle hunde kan trænes med de 2 metoder jeg har brugt; skrev blot at det var de metoder jeg så HAR brugt - og at det virkede..

    Hvad der kan gøres for din hund kan jeg jo ikke sidde og spå om, med angst skal man jo se problemet for at kunne håndtere det - og nej, inden du tror jeg siger at du ikke har gjort nok, så er det på ingen måde det jeg siger =)

    At din hundetræner har forsøgt sig, og det resulterede i en hund på flugt vidner efter min mening blot om en ukontrolleret situation, hvilket en angst hund ikke har brug for..

    Hvis du virkelig virkelig gerne vil have det trænet, så vil jeg faktisk tro at Lillen kunne være i stand til at hjælpe, hun har super styr på de hunde, og bruger kun blide metoder =)


Kommentér på:
I kan stadig nå at træne nytårskrudt =)

Annonce