{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.855 visninger | Oprettet:

Undervægtig hvalp {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen!

Vi overtog den 21.12.11 en papillon/pomeranian-hvalp på ca 9 måneder. Han har været vant til at få voksenfoder (tørkost) og alt, alt for lidt af det. Han har kun fået ca. 30 gram om dagen, hvor han egentlig skulle have omkring 70 gram hvalpefoder. Det har resulteret i, at han vejer 3,5 kg, hvilket stadig er for lidt, på trods af, han har taget et halvt kilo på, siden vi fik ham.

Efter de første halvanden uge er virker det dog som om, han helt er holdt op med at spise. Han får selvfølgelig hvalpefoder nu, og vi bruger det fra Royal Canin til små hunderacer.. Når vi giver ham mad kigger han bare og går igen. Han snuser knapt nok til det! Vi har prøvet at blande hans foder op med leverpostej, men han slikker det bare af og lader pillerne ligge..

Vi håber meget, der er nogen, der kan hjælpe, da vi selfølgelig gerne vil have en velernæret hund.

- Mark og Louise


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Undervægtig hvalp
  • #1   2. jan 2012 variér foderet noget mere... min ældste gider heller ikke det samme længe af gangen, og hun bliver hurtig tynd hvis man bare lader det samme syå for hun spiser det ikke...

    Lige nu får hun Kingsmoor tørkost, sammen med evt en lidt rygbrød med leverpostej om morgenen... eller revet ost på tørkosten... Kingsmoor fås også til hvalpe, det får min hvalp super foder...

    Om aftenen får hun rå kost i form af et produkt der hedder Natures Menu, råt kød med grøntsager og olie tilsat, og måske med tørkost... man kan også give forskellige fede fisk til tørkostet, laks, makrel eller lidt tun rørt med smør som en mousse, det er mine ret glade for.... så er der vådfoder i brikker man kan prøve osv... så prøve noget mere forskelligt


  • #2   2. jan 2012 Drop for gud skyld leverpostejen, der er alt for meget salt i til, at det er sund for hunde.

    Giv ham hellere et godt dåsefoder, de fås specielt til hvalpe med højt fedtindhold. Opblød lidt af tørfoderet med kogende vand, og lad det stå til det er godt blødt op, og bland det så med dåsemaden.

    En anden mulighed er at blande det opblødte tørfoder med lidt fars, tun eller revet ost etc. Måske du så kan få ham til at spise.

    Og tjek så lige hans tænder, hvis han har vrøvl med dem, kan det også være en grund til, at han ikke vil spise.


  • #3   2. jan 2012 @Kennel House of Hunters: Vi har netop afprøvet vand-tricket, dog uden synderlig succes. smiley Måske kan han allerede være træt af lugten(duften?) af leverpostej?
    @Hanne M: Min kæreste er i gang med at lave tun/smørmousse.. Så må vi se om han får aftensmad i dag.. smiley


  • #4   2. jan 2012 @Kirsten R: Uh! Tusind tak. Det er det råd, vi har fået alle steder, så godt, du siger det! Lige nu guffer han tun og lidt smør i sig. Nu må vi se om tørkosten ligger på bunden til sidst. Han har en hjørnetand, der ikke er faldet ud endnu (så han har dobbelt i den ene side).. Den skal pilles ud om 3 uger, men det virker ikke som om, han har ondt, og dyrlægen mente ikke, han havde gener af det nu. Kan det være derfor alligevel?

  • #5   2. jan 2012 I skal enten ligge det gode under tørkosten, eller rode det godt sammen, det skal jo helst ikke være sådan at han kan guffe det gode øverst og så lade kuglerne ligge fordi de ligger nederst...

    ja ja der er salt i leverpostej, man skal jo heller ikke gøre det til hovedfoder....

    Har selv kæmpet en kamp med den ene af mine, og i kampen og angsten for at hunden bliver for tynd, så gælder alt hvad der glider ned altså....


  • #6   2. jan 2012 Bløder i tørkosten godt nok op, så kan i mose den sammen med det mere lækre foder, så får han stadig noget fornuftigt indenbord alt i alt.

    Omkring hjørnetanden så er det ikke nemt at vide, de er pokkers gode til ikke at vise smerter, men der er altså også bare hunde, der ikke er madglade, så han behøver ikke at have tandsmerter.

    Vi har selv haft en af slagsen, hun spiste ind imellem ikke i et par dage og var meget slank. Skulle jeg lokke noget i hende, så stegte jeg oksefars, bare så det kunne smuldres helt ud og så på med et par liter vand og nogle håndfulde ris. Kogetid ½ times tid. Så havde jeg en tynd kødsuppe, som jeg kunne bløde hendes tørfoder op med. Der var til nogle dage, så varmede jeg det bare op.

    Men hun var også lidt et problembarn, råt kød rørte hun ikke, og heller ikke ret meget andet, suk.




  • #7   2. jan 2012 Hvis det er dåsetun i bruger, så er der altså også salt i det:-) Bare lige så i ved det


  • #8   2. jan 2012 @Hanne M: Det er han alt for snu til. Med sin lille spidse næse fisker han lige det gode fra. smiley Leverpostejen var skam absolut ikke hovedfoder. Du har ret, man er fristet til at give dem lige præcis det, de gerne vil spise, bare for, de får noget.. Men vi har også en ide om, at han som udgangspunkt 'skal lære' at spise det, der bliver serveret.. Ved så ikke om det er en helt naiv holdning, vi har der..
    @Kirsten R: Det var da egentlig en super god ide at mose det sammen.. Så får han jo lidt af det hele. Egentlig vil jeg ikke sige, han ikke er madglad. Det gælder bare kun nogle helt bestemte typer mad. Taler vi tørfoder, så er han bestemt ikke madglad. Men tun+piller er åbenbart en succes. smiley Vi prøver med 'mos' i morgen tidlig! smiley Det lyder ikke rart med en hund, der ikke engang vil spise råt kød. :s Det tror jeg nu nok vi skulle kunne lokke i Balou hvis det gik helt galt. smiley
    @Anja J: Det er der. men er det nok til, at en smule tun i hans mad er usundt? smiley


  • #9   2. jan 2012 @Ej en medløber: Jamen så er det jo bare helt super, for det var da absolut ikke planen. smiley

  • #10   3. jan 2012 Har i prøvet at komme lakseolie i tørfoderet?
    Og ja ellers varier tørfoderet med lidt lækkert, det kan ud over lakseolien være A38, hunde-våd-foder af god kvaliete, tun, torskerogn, og andet der kan moses godt ned i.

    Og man kan også variere med tørfoderet, jeg har haft en hund der også blev alt for tynd, men jeg fandt ud af, at hvis jeg varierede tørfoderet og samtid kom lidt lækkert i, så spiste hun uden problemer. Nogle hunde gider altså ikke leve på den samme tørkost livet igennem andre spiser bare for at slippe for at være sultet og er ligeglade med, hvad de får i maven.


  • #11   3. jan 2012 @Kennelmor: Det vil vi prøve. Umiddelbart har det ikke tidligere været en succes at variere tørfoderet, men med lidt lækkert til, kunne det da være. smiley Tak for tippet! smiley


  • #12   3. jan 2012 Åh.. Nu har han kastet al den tun og de piller op, han ellers spiste så fint i går aften. Kan det være fordi, han ikke er vant til det, eller kan han simpelthen være allergisk? smiley
    Han har kun kastet op den ene gang, og det var i formiddags. Han vil ikke spise nu, og virker lidt sløj.. smiley


  • #13   3. jan 2012 tror ikke på allergi... måske han havde forspist sig, hvis han ikke har villet spise ordentligt et stk tid og så spiste meget i går....

  • #14   3. jan 2012 @Hanne M: Det var også vores umiddelbare tanke. Han havde ikke spist ret meget i to hele dage. Selvfølgelig var portionen i går ikke ret stor, men det er Balou jo heller ikke.. smiley Han ligner en, der er ved at få det en smule bedre, så vi er ikke så nervøse. smiley

  • #15   3. jan 2012 hunde der fx ikke har spist ordentlig i et stk tid pga fx sygdom sættes også langsomt op i mængde.... men de ting i tilsætter som i fik råd om i går, skal jo kun være tilsætning, krydderi faktisk, det skal stadig være tørkosten der er langt det meste... så måske det er blevet lidt for meget for ham...

  • #16   3. jan 2012 @Hanne M: Jaja, selvfølgelig. Det var det bestemt også. Men som du siger, har han nok bare spist lidt for meget på lidt for kort tid, den sultne vuffi..

  • #17   3. jan 2012 Louise Sophie> Tjoo.. Det er vel stadig usundt, selvom det kun er lidt:-)

    Men det var nu ikke for at fraråde dig at give hunden en smule tun. Det var mere fordi at Kirsten skrev at man skulle holde sig fra leverpostej, fordi at det indeholder for meget salt. Så ville jeg bare lige gøre opmærksom på at tun på dåse altså også indeholder salt og i øvrigt, rigtig mange tungmetaller:-( Men hvis man kun bruger det som snack er det i mine øjne ok. Vi giver jo også vores børn slik, selvom det er usundt:-)


  • #18   3. jan 2012 @Anja J: Der har du jo egentlig en ret god pointe. smiley - og endnu engang, tak for info! smiley

  • #19   4. jan 2012 Jeg synes det er en sjov holdning at have, at hunde ikke må få torskerogn, tun, leverpostej og andet, med den begrundelse at det er usundt. Men folk spiser det selv og giver endda deres børn det!!!
    Faktisk synes man det er godt at børn spiser bl.a fisk, men hunden må ikke få det?

    Jeg siger ikke, at man kun skal fodre med tun eller kun med torskerogn, jeg synes man skal variere det og så have tørfoderet som basiskost, så man ved, at hunden får de basale næringsbehov opfyldt - men jeg tilsætter alt slags kød til mine hundes tørkost og de trives vældig fint med flotte pelse, og aldrig (7-9-13) har de haft dårlige maver.


  • #20   4. jan 2012 Hunden dør jo heller ikke af lidt leverpostej en gang imellem - men her blev det anbefalet, som om hunden bare skulle have det ved hvert måltid. Og nogle typer leverpostej indeholder rigtig meget salt.

    Hvorfor gøre det, når der er så mange andre sundere muligheder.


  • #21   4. jan 2012 Hvad er engang imellem?

  • #22   4. jan 2012 hej Kirsten R
    Man må aldrig hælde kogende vand på tørfoder da det simpelthen slår tørfoderet ihjel og så er der ingen næring i det.
    Men ellers vil jeg give dig ret i med det dåse mad blandet sammen med tørfoder.
    Du må prøve dig lidt frem med dåsemaden for de hunde kan godt være lidt kræsen.
    Men det er bare klør 5 i og blande det godt med tørfoderet


  • #23   4. jan 2012 Uh, jeg kan se, der er delte holdninger til hele fodringsprojektet. Jeg vil så videregive, at vi skal holde os fra kogende vand, for meget lækkert og ting, der indeholder for meget salt.

    Jeg tror umiddelbart, næste træk må være lakseolie eller våd-foder.. smiley


  • #24   4. jan 2012 Coton.
    Sikke da noget vrøvl den med det kogende vand, kan du give nogen som helst logisk forklaring på grunden til, at det skulle være rigtig. Det virker totalt ulogisk, når man tænker på; både måden foderet er fremstillet på, og i det hele taget det, at vi koger/steger etc. alt. hvad vi ellers sætter tænderne i. Hvis det skulle ødelægge næringsindholdet i fødevarer at blive kogt, så tror jeg da vi har et problem, eller måske ikke - så ville det være nemt at komme på slankekur smiley


  • #25   4. jan 2012 Kennelmor> Sammenligner du hunde med mennesker?? Mennsker spiser mange ting hunde ikke kan tåle, så jeg syntes da at det er en lidt sjov holdning DU har:-/

    Coton gp> Du ved godt at tørfoder er en slags dej der bliver trykket ud i små stykker, og derefter bages i ovn ikke??? Bare lige for at forklare at tørfoder HAR været udsat for høj varme og at der altså ikke sker noget som helst ved at hælde kognede vand over tørfoderet. Men om det er en god idé, det kan så diskuteres. Det skal i mine øjne i hvert fald kun være i en begrænset periode, da hunden jo overhovedet ikke bruges sine tænder, men nærmest bare kan "slubre" maden i sig. Min så kunne man jo prøve at suplere med noget råt kød i så store stykker at hunden skal flå kødet og ikke bare sluge det:-) På den måde får den brugt sine tænder:-)


  • #26   4. jan 2012 Anja jeg skriver ingen steder at jeg sammenligner hunde og menensker, jeg skriver ikke, at hunde skal have menenskemad i hele sin udstrækning, jeg foreslår at man giver den fisk eller ren kød.

  • #27   4. jan 2012 *at hunde ikke må få torskerogn, tun, leverpostej og andet, med den begrundelse at det er usundt. Men folk spiser det selv og giver endda deres børn det!!!*

    Er det ikke en sammenligning???

    *jeg foreslår at man giver den fisk eller ren kød.*

    -Nu er leverpostej vist ikke rent kød:-) Mange giver lige hunden en rudenom rugbrød med et godt lag leverpostej på. Sådan en rundenom er i mine øjne en stor snack, der tager plads fra den gode og nærende kost. Så JEG syntes at hvis man absolut SKAL give sin hund leverpostej, så skal det være i små mængder og kun som "slik". Siger bare min mening og ikke havd der er rigtigt og forkert:-)



  • #28   4. jan 2012 rudenom=rundtenom:-/

  • #29   4. jan 2012 nu river du jo mine udtalelser ud af sammenhængen Anja, jeg har skrevet:

    "Jeg siger ikke, at man kun skal fodre med tun eller kun med torskerogn, jeg synes man skal variere det og så have tørfoderet som basiskost, så man ved, at hunden får de basale næringsbehov opfyldt - men jeg tilsætter alt slags kød til mine hundes tørkost og de trives vældig fint med flotte pelse, og aldrig (7-9-13) har de haft dårlige maver"

    ... se længere oppe.

    Jeg forstår ikek at folk er så hys med at tilsætte kød elelr fisk til hundennes mad, jeg forstår godt at nogle hunde ikek gider de samme tørre piller livet igennem - min ene hund gider slet ikke, hun vil dø af sult, hvis ike kjeg varierede hendes kost og kom noget spændende i.


  • #30   4. jan 2012 Kennelmor> Den eneste grund til at jeg ikke kopierede det hele, er at der ikke var nogen grund til det, da den kommentar jeg hentyder til, er den jeg har kopieret.
    Det handler ikke om at folk er bange for at give deres hunde kød og fisk. Men de typer der bliver diskuteret, er jo netop leverpostej, dåsetun og dåse torskerogn. Selvfølgelig må man give sin hund fisk og kød, men der er vist ingen tvivl om at det så bør være frisk fersk fisk og kød, og altså ikke det omdiskuterede dåsetun og leverpostej.

    Der er ingen der har skrevet at man ikke må give sin hund det:-)


  • #31   4. jan 2012 Hej.
    Jo jeg ved godt at det har været udsat for høj varme.
    Jeg kan ikke engang huske hvem der fortalte mig engang at det måtte man ikke for det slog nogle af vitaminerne som er i tørfoderet ihjel for vi hældte selv kogende vand på engang hvor vi havde hvalpe for at få moren til at spise noget.
    Men det er uden tvivl ikke godt for deres tænder.
    Men heller det end at de slet ikke spiser noget når de har hvalpe.
    Så må de bare få en tandrensning bagefter


  • #32   5. jan 2012 Anja, jeg giver gerne mine hunde både dåsetorskerogn og dåsetun, det får mine børn også - og så kan hundene altså også godt tåle det.
    De får også en klat leverpostej eller en fiskefrikadelle blandet i tørksoten - og ja en almindelig frikadelle er de heller ike kdøde af endnu.

    Synes der er alt for meget hysteri omkring det foder - det er blevet en religion for nogen, og mange kan slet ike kacceptere at nogen gør det på en anden måde end dem selv.
    Trives hunden på tørkost med en klat leverpostej i - så fred være med at der også er lidt salt i.


  • #33   5. jan 2012 Vores hunde får deres tørfoder blødt op ved deres hovedmåltid om aftenen, blandet med lidt råt kød, fisk, dåsefoder, grøntsager, yoghurt/A38, ris, middagsrester etc., på den måde bliver det varieret og nok også derfor indhaleret i en vis fart smiley så der er lidt kontrol over den indtagne mængde.
    Om morgenen ryger ca. 1/3 af deres dagsration af tørkosten i skålene, men de bliver spist i løbet af dagen, og der kan vi jo ikke holde øje med hvem af dem, der spiser det. Nogen gange er der også noget tilbage ved aftenstid.
    Det er selvfølgelig kun nødvendig med den fremgangsmåde, fordi vi har to, nogen gange tre hunde - men fungerer godt for os.
    Tænderne er fine og hvide, de får nemlig også rå ben af forskellige typer.
    Den måde at fodre på passer til vores liv og vores hunde, om det passer til andre er jo egentlig ligegyldigt - men erfaringsudveksling er jo altid godt, så kan enhver finde den optimale metode for deres egen fodring.


  • #34   5. jan 2012 Kennelmor> Nej, det er da muligt at de ikke ligefrem dør af at få leverpostej og dåsetun, men sådan kan man da ikke stille det op. Nu sammenligner du i øvrigt dine hunde med dine børn igen. Hunde er IKKE børn/mennesker og skal/bør derfor ikke sammenlignes. Jeg spiser stort set chili på alt mad, men ville da nødig give hunden det:-/

    Børn/mennesker dør heller ikke af at leve af vingummibamser, men hvor sundt er det???
    At du syntes at folk er sippede og pjattede omkring foder, giver dig jo ikke mere ret i dine holdninger.


  • #35   6. jan 2012 Lav et indlæg i forum og spørg om, hvordan du lavet aktivering for din hund, og du vil se at rigtig mange foreslår at fylde et marvben med leverpostej og så fryse det. Det synes de fleste er en fantastisk idé, men at give hunden 1 tsk leverpostej i tørkosten er en katastrofe?

    Da jeg var barn i 70´erne levede hunde af leverpostejsmadder og rester fra aftensmaden - og de var ikke mere usunde dengang end nu, de levede ikke kortere tid end vore hunde gør i dag tør jeg vædde på. Man hørte aldrig om allergi eller hudproblemer, dengang fik man ikek engang lavede årlige sundhedstjek på sine hunde, de kom til dyrlæge når de blev syge.

    Man skal holde sig for øje, at der ligger en kæmpemæssig industri bag vores måde at holde ogf fodre hunde på - og vi får tudet ørerne fulde af, at kun det dyreste af det dyreste tørfoder er godt nok til vore kæledyr, og det på trods af, at der gang på gang er bevist, at også det billigere hundefoder indeholder den næring det skal.
    Jeg ligger selv under for den propaganda og køber forholdsvis dyrt tørfoder til mine hunde, men kender mange opdrættere der fodrer med meget billigere foder end mig, og deres hunde trives fortrindeligt på det - de udstilles og får super flotte bedømmelser, og hundene er sunde og raske..

    Anja jeg synes iøvrigt du fordrejer tingene igen. Jeg kunne for pokker da heller aldrig finde på, at give mine hunde chilli eller andet mystisk, Jeg snakker om kød og fisk - ikke om rester fra junk food, fed sovs, stærke krydderier eller andre rester fra menneskemad.
    Jeg snakker om det fisk vi selv spiser og giver vores børn - og som anbefales at give dem flere gange om ugen - hvorfor må børn få tun og torskerogn på dåse, når hunden ikke må få lidt blandet i sin tørkost? Totalt ulogisk i mine ører. Det er det jeg mener med, at når det ike ker gift for børn, så er det vel heller ikek for hunde?

    Og jeg mener at folk nu om dage er blevet hysteriske med deres hundes mad - enten er det kun barf der duer ellers er det kun tørkost der duer, nogle sværger til at de kun vil give hunden mad som de selv laver til den osv osv.
    Jeg synes det er skudt langt over målet at være så hys med, at folk ikke lige gør som man selv synes er det rigtige, Man bør se på hunden og på, hvordan den trives - ikke alle hunde trives på ens mad - gjorde de det, så behøvede vi jo ikke have det kæmpemæssige udvalg vi har i dag.


  • #36   7. jan 2012 Kennelmor> Det er jo igen et spørgsmål om holdninger. Fordi at der er mange herinde der fylder et marvben med leverpostej, bliver det jo ikke mere rigtigt:-/ Men jeg er udemærket godt klar over at det er en holdningssag og at vi gør tingende meget forskelligt. Jeg ville ikke stoppe leverpostej, dåsetun osv. i min hund, hvis den er glad og trivedes på det foder, der lander i skålen (hvis jeg havde en hund). Jeg skriver ingen steder at hunde ikke MÅ få tun, torskerogn eller leverpostej. Tværtigmod, så skriver jeg at jeg ikke ville fraråde TS at give hunden en smule tun eller leverpostej i maden, for at få den til at spise eller som snack.

    Det der bekymrer mig mest er at folk tit giver deres hund den slags "foder", hvis hunden er syg og kaster op. Og i det tilfælde skal en hund altså ikke have mad med salt i, da der i forvejen er større risiko for at hunden dehydrer, når den kaster op eller har diarré.

    Mht. hvad man gjorde i gamle dage, så er der vist meget der er blevet "glemt". Den remse har jeg bare hørt alt for ofte. Og nej, jeg tror ikke på at dyrene levede lige så længe som de gør "i dag", og tror heller ikke at de havde et lige så godt liv, som de hunde vi har "i dag". Men det kan man jo ikke lige dokumentere, så det er igen, hvad man vælger at tro. Lad os bare stoppe diskutionen her, for vi bliver ikke enige og det behøver vi egentlig heller ikke:-) Tror at vi begge er kommet ud med vores meninger og holdninger omkring det.


  • #37   7. jan 2012 Nej, det kan du være helt sikker på at jeg ikke gør... Jeg HAR nemlig ikke hund:-)

    Alt muligt farligt! He he.. Nu fordrejer du vist tingene en smule...


Kommentér på:
Undervægtig hvalp

Annonce