Ny hvalp, gl. hund knurre og gøer {{forumTopicSubject}}
Nu håber jeg på at få et par kloge ord og erfaring med på vejen her...
Mine forældre har fået en sort lab.hvalp som er 10 uger nu.
Milo og den har nu mødtes 2 gange i ikke sååå lang tid, fordi Milo gøer og knurre konstant af ham.
1. gang mødtes de udenfor hvor Milo startede med at gø og gø og gø af den lille stakkel, og knurre når hvalpen løb hen til ham.
2. gang nu her i dag var hjemme ved os. Både inde og ude. Milo løb rundt og gøede og gøede, og knurrede når hvalpen kom tæt på.
Det er ikke kun hvalpen der løber hen til Milo, Milo løber også hen til den og knurre og gøer.
Jeg håber virkelig meget på at de 2 kan komme godt overens, og jeg ved godt at der skal tilvænning til, men hvordan gør vi det bedst?
Både hvad angår stedet de mødes igen og igen til de er trygge ved hinanden, og hvordan skal vi opfører os og reagere? Især det sidste er meget vigtigt for os, for vi vil gerne gøre det rigtige.
Vi har ikke skældt Milo ud, men kun prøvet på at bede ham stoppe med at gø.
Og når det har gået nogenlunde - uden gø og tænder, så har vi rost.
- jeg forstår egentlig slet ikke hvorfor Milo er sådan, for han har altid været så god til hvalpe, og de har kunne tumle ham osv. Bare ikke mere. Men vi må jo have gjort noget forkert tænker jeg...
De løber begge 2 løst, fordi det syntes vi er bedst, fordi så kan Milo løbe væk (hvalpen er egentlig god til at holde sig på afstand i lidt tid, inden han prøver igen) og fordi Milo aldrig har fået lov til at hilse på hunde i snor.
Vi vil jo også gerne have hund nr. 2 sådan inden for et par år, så vi håber at det her kan komme til at fungerer.
jan 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 387 Svar: 2.739
- jeg tør i hvert fald ikke give Milo godbidder hvis Kento er løs, for han snerrer lige med det samme hvis han kommer for tæt på (min mor var desværre ikke så snild første gang, da hun stod og gav dem mad sammen puhadada. Så jeg bad hende stoppe)
Vi har gået rundt i haven med snakket løs, men ellers ladet dem være, så der var plads og frihed.
Milo er i hvert fald usikker.. Han vil vist egentlig gerne lege med Kento, siden han opsøger ham, og han logerer med halen en gang i mellem. Men kommer Kento for tæt på så går det galt.
maj 2004
Følger: 43 Følgere: 36 Hunde: 6 Emner: 79 Svar: 1.416
Hvis din ikke angriber, så lad dem finde ud af det selv. Glem aldrig den voksne tværtimod måske enda endnu mere opmærksomhed, så han ikke føler sig overset. Som regel er der altid nogle dage inden de vil gå i spænd. Her gid der mere end 1 uge, da Bertha kom ind, før Tazz ville have noget som helst med hende at gøre. Han kunne enda finde på at markere med et mildt bid, hvis hun prøvede lege. Aldrig alvorligt, men for at vise han bare ikke gad hende. Han knurrede, gik væk, selv hvis han lå hos mig og hun kom valgte han at gå.
Ronja derimod, tog imod Bertha, som hun altid havde været her. Der gik 5 minutter, så legede de.
Jeg lod dem så vidt muligt selv klare det. Blev det for voldsomt, hævede jeg stemmen for at få ro på dem. Og pludselig, ja så legede de.
jan 2010
Vi prøver for så vidt også at give Milo mere opmærksomhed, men det er en anelse svært når de er løse, for kommer Kento for tæt på, så knurrer han.
Han har ikke angrebet, men markeret ud med et haps.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 101 Hunde: 4 Emner: 965 Svar: 18.377
Vi havde Nova på ca 22 måneder da vi fik Ipsen på 9 uger, et var bestemt heller ikke kærlighed ved første blik... hun gøede dog ikke men snerrede, viste tænder og hakkede ud ved legetøj, som du skriver mad osv...
Tiden tilvænning fælles oplevelser osv har hjulpet en del og nu er der ingen problemer...
Jeg ville også stoppe din hunds gøen, det stresser både den og hvalpen hvis det er meget, og hvalpen skulle jo helst ikke miste lysten til kontakt...og så ville jeg da mødes så ofte som muligt.... hvis der er et sted I fx kører hen og lufter jeres hvor I ved han elsker at være fx ved strand eller skov, så tag dertil om en uges tid... lad jeres drøne riundt og nyde det, og lad hvalpen tumle lidt rundt der, men uden det er en decideret gåtur...
jan 2010
Vi kan bare ikke rigtig få Milo til at stoppe, for han er ikke så lydhør i kampens hede. Men når bare han kommer lidt væk så stopper han.
Og inden for lukkede vi ham inde i et andet rum i ½ min når han gøede - som vi har trænet før med god succes. Jeg ved dog ikke om det er så smart i denne situation...
Men jeg ved så heller ikke hvad vi ellers skal gøre..
Det er nok en god ide at løbe Milo lidt træt først inden vi går tur i nærheden af hinanden.
Mine forældre lufter deres på et grønt område ude hvor de bor. Milo har ganske vist været der et par gange før, men det er længe siden, så jeg ved ikke om det går an?
feb 2011
feb 2011
Det der med benet, hmm ved ikke hvis noget kan få siatuationer til at eskalerer så er det den slags... hellere godbidder der spises ret hurtigt, et ben tager lang tid, og hvalpe tænderne er ikke klar...
Da vores hvalp var en uge, gravede en af dem et ben op i haven, min mand havde ryggen til 2 sek og så det ikke, det kostede en tur til dyrlægen for at checke et hak ved hvalpens øje... i løbet af efteråret har vi så trænet med at de har fået godbidder der gradvist tager længere tid at spise i takt med de viser de har forstået at hver spiser sit...
Tror en ben situation vil være for stressende for hvalpen...
feb 2011
jan 2010
Men jeg ved bare ikke om jeg tør... Ikke endnu i hvert.
Jeg tør heller ikke give dem kødben for det tror jeg giver en konflikt.
Vi starter nok med de gåture og en masser guffer.
Og når det går lidt bedre kan vi kører en tur på stranden.
Jeg håber bare de vænner sig hurtigt til hinanden.
Her til eftermiddag kom vores venner med deres hund, og den og Milo løb bare ud i haven og legede og tumlede. Det var bare så fedt at se på, og jeg håber virkelig at han også får det sådan med Kento.
Ny hvalp, gl. hund knurre og gøer