15.844 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 42 Svar

Tips til pelspleje på shih tzu Tips til pelspleje på shih tzu

jeg har næsten lige købt mig en shih tzu, og syntes jeg har sat mig godt ind i racen.... men men men....

hart lige nogle enkelte spørgsmål om pelsplejen smiley

han klør sig meget lige nu, og min dyrlæge mener det er pels skift, så har skiftet ham over på shih tzu hvalpe foder, og giver ham olie hver dag. tror i det kunne hjælpe lige at give ham et bad og så børste ham ordentlig igennem, mens han er våd ?

hvor tidligt må jeg begynde at trimme ham ?

må man klippe i knurhårene, når man skal ordne ansigt ?

skal man klippe eller plukke hans øre ?

tror det var alt for nu, håber i kan hjælpe mig ;D

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vandhane der drypper AKUT 1.000 kr.
  • Hjælp til at sætte Gardinskinner og væg ramme op 800 kr.
  • Vinduespudsning 1.000 kr.
  • Ophængning af udendørs lampe 595 kr.
  • Rengør altan for alger 500 kr.
  • Hækklipning 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tips til pelspleje på shih tzu
  • #2   13. jan 2012 fordi han skal være kort håret om sommeren så han kan få luft smiley

• #3   13. jan 2012 Jeg har ikke racen, men pelsplejen minder en del om min races.

Ja du skal plukke ørene på ham - det skal gerne tjekkes en gang i ugen - hvis ikke dette bliver gjort, vil ørehårene gro øregangen til og lukke af for luft, og så er der grobund for ørebetændelse og svamp. Har du endnu ikke plukket øre på ham, kan det meget vel være ørene der irritere ham, så han klør sig. Hvis du istedet klipper, så bliver pelsen bare mere hård og strid - plud du risikere de afklippede hår falder ned i øregangen og lukker af.

Ellers ja, gennembørst ham inden du bader! Ellers vil eventuelle filter være endnu værre når du skal til at fønne ham. Så udbørstning med spray i pelsen. Vask med god shampoo og masser pelsen og huden godt (Det giver også bedre blodomløb og løsner evt. løse hår - super godt under pelsskiftet) skyld ud og brug en god balsam du lader sidde lidt og så skyller ud igen. Føntør til han er helt tør, mens du reder pelsen ud igen.
    Du kan i princippet trimme når du vil, og de fleste trimmer også hen over knorhår.

• jonas a
    jonas a Tilmeldt:
    sep 2008

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #4   13. jan 2012 Der findes en god artikel der beskriver pleje af racen godt. Du kan finde den her, (link fjernet)

• #5   13. jan 2012 ginne og jonas tusinde tak for hjælpen.

ginne: balsam ? har kun shampoo til ham troede det var nok

• #6   13. jan 2012 En shih tzu skal da ikke trimmes?

• #7   13. jan 2012 ok så klippes foran øjnene, rundt om ørene, ved munden, under poterne og i mellem trædepuderne og barberes med en trimmer på kroppen.... noget jeg har glemt ?

• #8   13. jan 2012 (link fjernet)

• #9   13. jan 2012 kan man plukke ørene med en pincet ?

• #10   13. jan 2012 Hej Merle

Ja, du kan plukke ørerne med en pincet eller brug fingrene (neglene).
    Eller du kan købe en klemsaks - samme som bruges ved operationer m.m.

Hvis du klipper pelsen ved næsen kort (op mod øjnene) skal du holde øje med dem når de vokser. De stritter også opad, og kan ramme hornhinden når de vokser.

Ellers er Ginne's vask m.m. helt fin.
    Balsam kann hjælpe på evt. kløen, og det kan goså være en ikke så god shampoo.

Hvis du har andre ting, er du velkommen

Held og lykke

• #11   13. jan 2012 Husk hvis du klipper at du så får en del mere underuld at slås med hele tiden, og nej man trimmer ikke en Shih Tzu.

Hvorfor klippe den ned egentlig, den har det da fint i sin pels, hvis man orker at holde den.

Ja de klør sig, det vil den nok blive ved med netop pga den jo konstant vil få underuld.

Og jo en Shih Tzu fælder, specielt hvis den er sort, det kan mit gulvtæppe skrive under på:o)

• #12   13. jan 2012 Vi har haft en del sorte, og jeg synes ikke de fælder.

Hvis de bliver ved med at klø sig, så kan der være noget andet galt.
    Så hold øje med det.

• #13   13. jan 2012 Jeg har en sort, den fælder enormt meget, kender en del med sorte de fælder enormt meget og de storte får slet ikke den "rigtige" pels i forhold til de andre, specielt ikke hvis der som i vores er blå og sølv.

• #14   13. jan 2012 Lidt underligt.
    Vores sorte, og de andre vi kender, har faktisk den letteste pels at holde.
    Og de er blå i huden, som jo er den rigtige farve.

• #15   13. jan 2012 han er kun næsten fire måneder så har ikke prøvet at bade ham eller klippe ham endnu, jeg klipper håret ved øjnene for så løber de ikke så meget. jeg vil ikke klippe al pelsen af ham, men bare holde ham kort håret så han ikke slæber alt med sig i skoven og så han er nemmere at tørre når vi er på camping og bor i telt smiley

peter f, er der en speciel shampoo og balsam man skal bruge ? og hvor tit skal de i bad ?
    har altid kun haft kort hårs hunde og de skal jo kun i bad to gange om året smiley

• #16   13. jan 2012 Hvis han ikke har været i bad endnu, så er det vist på tide!!

Vi anbefaler at bade hunden ca. hver 14.dag.
    Men jo også i forhold til om hvordan han ser ud.

Vi bruger en italiensk shampoo - Iv San Bernard, som er den bedste jeg har prøvet gennem mange år.
    Og til en fornuftig pris.

Mht. øjnene, så vokser pelsen på en Shih Tzu som en Chrysantemum omkring næsen, så du skal enten klippe helt kort (og holde den kort) eller sørge for at frisere pelsen over næsen nedad. Det er ikke så svært.
    Hvis øjnene bliver ved med at løbe, så gå en tur til dyrlægen - det er ikke normalt.

• #17   13. jan 2012 hold da op jeg har meget at lære smiley troede det var 'normalt' at øjnene løb hos lang hårede racer ?!

hver 14. dag, ja så skal han da bades snart, imorgen bliver så stor soignerings dag. han ser fin ud i pelsen, derfor han ikke har været i bad, men han klør sig som sagt meget mest på ryggen.

skal jeg klippe alt hår på hovedet altså over øjnene eller kun foran øjnene og ud på næsen ?

• #18   13. jan 2012 der bliver nævnt en spray man bruger til udredning, hvad er det for noget ?

peter f, kan umiddelbart ikke finde et sted jeg kan købe den shampoo du nævner, hvis man bruger den skal man så ikke bruge balsam eller ?

• #19   13. jan 2012 Peter, jeg mener ikke blå i huden, hendes Far er blå i pelsen hendes mor er sølv, Raven er sort, med sølv og Blå og som bundfarve er hun faktisk helt sølv.

Jeg kender ikke til jeres hunde, jeg kender til dem jeg har med at gøre og dem der udstiller, alle har samme problem med den sorte, de danner voldsom underuld og de fælder, de får slet ikke det lange skæg og er faktisk vidt forskellige med de andre Shiher, dette også sagt af en DKK dommer til udstilling.

Men jeg tror da jeg vil komme forbi en tur og lurer lidt på de sorte hos jer på en udstilling, blot for at se hvordan jeres er i standard, det kan jeg jo ikke udtale mig om.

Løbeøjne er da ganske normalt hos dem?dog skal de ikke være betændte..
    hvis man klipper rundt om øjnene så det er kort, så skal man konstant være obs på det ikke går ind og genere deres øjne.

Vi bruger sort Shampoo og balsam, vi bader hver 3 uge sådan ca, bagefter psrayer vi med ice on ice, føntørre og børster ud.

• #20   13. jan 2012 jeg har en kw protein og hvalpe shampoo er den god nok ?
    og så må jeg da lige ud og købe ind i morgen smiley

• #21   13. jan 2012 jeg tror jeg må tage med på en udstilling en dag så jeg kan få nogle råd, der er vidst meget jeg skal lære smiley

• #22   13. jan 2012 ja men huske en god balsam også, det er alfa/omega:o)

• #23   14. jan 2012 God morgen

Der var lige en"pause"

Jeg skal lige sen om jeg kan lave et billede af vores lille sorte - hun har fuld pels og langt skæg. Det er den letteste pels vi har - måske er gyldne lige så lette.
    Vi har ikke blå og sølv.
    Når jeg siger blå i huden er det lige som med sorte pudler. Hvis farven skal være "stabil", så kræver det blå (mørk) hud - der er også sorte med lys hud.

Vi har fundet shampoo'en for en del år siden, og du kan faktisk købe den gennem os, men det er ikke for at annoncere - vi videreforhandler den.

Vi er ikke vilde med KW til langhårsracer. Det har noget at gøre med hvordan minkolien er presset. Nogle dage efter vask kan pelsen blive fedtet med "niullermænd".
    Men det er så vores oplevelser.

Hvis du er interesseret, kan du maile via vores hjemmeside.

Enig med Flindt om pels ved øjnene, men ikke at øjnene løber. Der dannes lidt "snask" ved øjenkrogen, men eller har vi tørt skæg.

• #24   14. jan 2012 god morgen, tak for alle de gode råd smiley
    jeg tager ud og shopper i dag og ser hvad jeg kan finde smiley

• #25   14. jan 2012 Det ville jeg blive rigtig gald for Peter, altså et billede, jeg har nemlig ofte hørt de sorte ikke har underuld, men det er som sagt ikke tilfældet her, tværtimod.

Nu er hun som sagt også sølv/Blå og Blå er ikke fikst i forhold til sort, som sagt er hun som bundfarve sølv, og hendes hud er tja den er faktisk lys, svært at beskrive egentlig:o)

Vil du sende mig et link til den shampoo du sælger, det er altid værd at forsøge noget nyt:o)

• #26   14. jan 2012 Hej Flindt.

Jeg skal se hvordan jeg lige får et par billeder klar.

Men Iv San Bernard er vi videreforhandler af for Iwersen.
    De har hjemmeside:
    www.iwersen.dk
    Men man kan ikke engang finde shampoo'en her!!
    De virker ikke særligt interesserede - det er et sideprodukt for deres foder.
    Prisen er shampoo (Mela Verde) 1 ltr = 125,00, 5 ltr = 500,00
    Balsam (også Mela Verde) 1 ltr = 175,00, 5 ltr = 725,00
    Når man skal prøve nyt, så er 1 ltr jo helt fint.
    Iwersen ved ikke meget om hvordan man bruger den bedst, men det kan vi evt. tale om.
    1 ltr shampoo giver ca 17 vaske af en voksen ST med fuld pels.
    Hvis du er interesseret, så finder vi ud af noget.

• #27   14. jan 2012 hej peter, jeg er meget intresseret i både shampoo og balsam, vaskede bobby i dag i kw'en og det har gjort ham helt elektrisk... så ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre, andet end at prøve et andet produkt selvfølgelig.... hvad koster det at sende ?

• #28   14. jan 2012 Peter.
    kan jeg få dig til at sende en pb, så vi kan finde ud af hvordan jeg får den via dig, jeg er som sagt altid villig til at prøve nye ting og det ville da være fedt hvis det virker her også:o)

• #29   14. jan 2012 Hej

Det klarer jeg lige i morgen

Kan ikke nå mere i dag

• #30   14. jan 2012 Bare helt i orden:o)

• #31   3. feb 2012 Vil lige blande mig, jeg har en sort lækker shih tzu han på 2 år, han er blå i huden og han fælder ikke og er meget nem at holde i pelsen faktisk ingen underuld og hans øjne løber hellere ikke i vand...

• #32   4. feb 2012 Han er rigtig fin, men stadig ser jeg to forskellige slags Shih Tzu når man kigger billeder af de sorte, de har slet ikke samme lange skæg, deres pels er anderledes og ja jeg kan nu godt se forskel på dem og F.eks Tricolor pelsen, men ja tror eller er sikker på via andre kendere at problemet hos min ligger i blandingen af sølv/blå Sort, ..

• #33   4. feb 2012 En shit tzu skal ikke trimmes, men tror måske ikke du er helt klar over hvad en trimning er, ved en trimning hiver man hårene af med en trimmekniv, og det kan du ikke på en shit tzu. De kan klippes men saks og maskine, som nogen gør, men det er jo en race der skal være langhåret og kræver en god pelspleje. hårene i ørerne skal hives ud,
    har du set godt efter om den evt. skulle have lopper ellers vil jeg i første omgang vaske den med en god hundeschampo og se om det hjælper evt. en schampo mod utøj.

• #34   6. feb 2012 det viste sig han havde tør hud, da avler har vasket ham med ikke opløst shampoo, har vasket ham to gange med medicin shampoo og det har virkelig hjulpet, ikke mere kløe.

evi n, du har ret når jeg siger trimme mener jeg klippe med maskine.

• #35   7. feb 2012 dejligt , så går det fremad. ja du kan klippe ham når du syntes, og så kan du jo ikke undgå at klippe knurhårerne af , når man bruger maskine, og det sker der ikke noget ved.jeg har klippet masser af shit tzu'er god fornøjelse.

• #36   7. feb 2012 Merle
    Den shampoo Peter anbefalede, prøv den, den er super super god:o))og balsam og dertil så dufter den bare skønt, kan kun anbefales:o)))

• #37   8. feb 2012 kennel flindts, tak for oplysningen, må have fat i ham med det samme smiley

• #38   9. feb 2012 Til Peter:
    Jeg vil gerne bestille shampoo (Mela Verde) 1 ltr = 125,00 og Balsam ( Mela Verde) 1 ltr = 175,00, hos dig, altid rart at prøve noget nyt og prisen er da også fornuftig, mener jeg giver samme pris for kun 0,25 ltr af andet mærke som også er super godt...:)

• #39   9. feb 2012 merle jeg har skrevet en pb til dig :o)

• #40   9. feb 2012 Kennel Flindt, hvad shampoo brugte du før? ellers dejligt med en der melder tilbage hvad de synes om noget nyt :o) har ikke været rundt i forum i noget tid, så har først set denne tråd i dag.

• #41   9. feb 2012 Vi brugte KW sort og balsam, og nu har vi brugt denne kun en gang, hold da helt op en forskel i pelsen, meget mere volume, hun klør sig mindre og skinner:o) Tilmed så dufter den super godt, jeg kan normalt ikke klare lugten af hundeshampoo.

• #42   9. feb 2012 Jeg brugte altid KW shampoo og balsam dengang jeg havde Malteser, siden fortsatte jeg med KW shampoo (hvid - mandel), så det er hvad jeg bruger nu. Jeg kan heller ikke lide stærke dufte. Takker mange gange for dit svar :o)

• #43   9. feb 2012 Det var så lidt:o)

Kommentér på:
Tips til pelspleje på shih tzu

Annonce