1.712 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

åh , min standhaftighed og fornuft prøves af.. åh , min standhaftighed og fornuft prøves af..

Har Nova 2½ år og Ipsen 7½ måned, begge tæver... og skal ikke ahve flere...meeen åh er blvet gjort opmærksom på den sødeste Sealyham Terrier, han hund på 13 uger :

http://www.sealyham.dk/DK_index.htm

hvordan er det med 3 hunde og aldersforskel osv, nu er det jo en han den sidste, men vil det give problemer med Ipsen på 7½ mdr, Nova er Bossen her ingen tvivl der...

åh... erfaringer søges, jeg er jo hverken opdrætter eller kennel førende, bare helt almindelig hunde-tosse

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo bag kasse i mit skur 600 kr.
  • Sprøjtning af hvepseboer (app vil ikke tilføje billeder) 1.200 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  åh , min standhaftighed og fornuft prøves af..
  • #1   15. jan 2012 Nej jeg tror ikke det vil give problemer når det er en hanhund, kun ved løbetider :-))

• #2   15. jan 2012 Hvor er de lækre. Dog vil jeg mene der nemt ville kunne komme problemer når Ipsen ikke er ældre end hun er. Det er efter min erfaring, tit hunde med kort alderforskel der kommer problemer imellem. + Hvis du får en hanhund, så skal han enten kastereres, eller begge dine hunhund stereliseres. Der er også den mulighed, at du sender din hanhund "på ferie" når de er i løbetid, men er de ikke det på samme tid, er det omkring 2 måneder på et år (hvis ikke mere) du skal undvære din hanhund.

- Lige lidt praktisk info fra min side af. smiley

• #3   15. jan 2012 "kort aldersforskel" - ja helt godt lyder det ikke.. *GG*

• #4   15. jan 2012 altså Nova bliver under alle omstændigheder steriliseret her i foråret, hun er så depri i hendes løbetid at det skl hun ikke igennem igen... det er planen at hanhunden skal kastreres.... så de ting er jeg ikke bekymret for og har tænkt over...

Men det jeg tænker på er at man siger at der helst skal være ca 2 år mlm hund 1 og 2, men gælder det også ved hund 2 og 3, når nu hund 1 bestemmer, så er der jo ikke på den måde en leder rolle der skal testes, og er det af betydning på det alders mellemrum at hund 3 er andet køn... har hørt fra opdrættere, at det er tæverne der bestemmer så den er på plads her >: )

• #5   15. jan 2012 Jeg synes du skal vente med at få endnu en hund. Jeg har tit set nogle hunde herinde hvor jeg bare har tænkt "må ha', må ha'!" Men jeg vil vente til Silje er mindst 2 år, så må bare bide det i mig..

• #6   15. jan 2012 Jeg tilslutter mig Nadja - Jeg tror ikke det giver problemer, andet end ved løbetider.
    Der er kun 3 måneder mellem 2 af mine tæver og det har aldrig givet

• #7   15. jan 2012 hmm... ja... det har slet ikke været meningen at vi skal have 3.... åh... jeg var bare selv stemt for at få den race som nr 2 hund i sommer, men blev nedstemt af familien... og så var det at en behjertet opdrætter der selv skal have en af de skønheder i dette kuld fortalte mig om dem og sendte nogle voldsomt skønne billeder....

Nå godnat... vil drømme sødt om hvide hunde med masker og hænge ører, mens tøserne ligger og putter ved siden af mig...

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

Følger: 1 Svar: 1.067
    #8   15. jan 2012 Her i huset har vi en tæve og en han, med en måneds forskel, de har kendt hinanden siden den yngste var 8 uger og har boet sammen fra de var henholdsvis 6 og 7 måneder ca, det har ingen problemer giver overhovedet - men når der er tre skal jeg ikke gøre mig klog på det.

Det er 3 år+ nu.

• #9   16. jan 2012 Jeg tilslutter mig også Nadja - jeg tror bestemt ikke, det giver problemer, når det er en han smiley

• #10   16. jan 2012 Jeg ville ikke have udfordret dit hjerte hvis jeg ikke mente det kunne gå;-) vi har jo selv frida på 8 mdr og clara på snart 3 samt magnus på ligeledes snart 10 år. Her er det kun de 2 hanner jeg anser for at kunne være problemet. Det tager vi nu ikke så tungt. Det kan vi godt rumme. Der bliver ikke lavet om på rangordnen. Tøserne bestemmer og det får de lov at blive ved med. Sealyen skal du huske, er også meget blødere i psyken end skotten som er sig selv nærmest;-)
    Det er ikke en salgstale men facts. Skotten og sealyen går i øvrigt visnelige godt sammen og ofte smitter sealyens positive og åbne sind af på skotten:-)

• #11   16. jan 2012 Er de to hunde du har , opdraget 100% som du vil have dem? Den lille ny lære jo af de æældre hunde.
    Er du klar til og have to hvalpe. Den på 7 mdr. kommer jo snart i løllemalderen.
    Personligt ville jeg ikke have hvalp, så tæt på aldersmæsigt. Men ja, det kan lade sig gøre , hvis man har tiden og overskud til det.

• #12   16. jan 2012 Har ingen erfaring, omkring flere hunde osv. Men vil bare sige; "HOLD NU OP".. hvor ser de søde ud, kan godt forstå de er "solgt" :0)

• #13   16. jan 2012 Rettelse:
    kan godt forstå DU er "solgt"

• #14   16. jan 2012 @ Helle, ja var de da bare solgt, så kunne jeg ikke fristes.... må sige at det er mig meget uforståeligt at racen ikke er lidt mere udbredt, de er møg søde, og mere udadvendte end fx skotten som jeg har... åh... men 3 hunde og man vil gerne på ferie af og til, og allerede nu med 2 har vi problemer med at få nogen til at passe... osv... men men.. nu må vi se....

• #15   16. jan 2012 hanne M:
    Du har ret det er da egenligt lidt pudsigt, de ikke er mere udbredte. Læste lige en smule om dem og de virker som en dejlig og charmerende hund. Så lige de to der var til salg, nåå de er lige til at kramme. Jeg ønsker dig god fornøjelse, med overvejelserne. Og glæder mig til at høre hvad du beslutter dig for :0)
    Ps; de lyder ellers til at passe godt til dine søde skotter!

• #16   17. jan 2012 Helle:-)
    Tusinde tak for de søde ord om racen. Den er helt unik. Terriernes klovn kalder den og ikke uden grund. Magen til skæg hund (i dobbelt forstand;-)) skal man lede længe efter. Den er meget tæt knyttet til sine mennesker, til faktisk kalde det en soulmate. Har man først haft racen indenfor døren, så bliver den. Har en hvalpekøber som har haft hund i 40 år: cairn, skotter, westie, dalmatiner og welsh corgi pembroke. Som hun siger:Eton er min skattebasse og jeg har aldrig haft en bedre hund. Den har enorm personlighed og han elsker sin mor! Det er få den bedste kritik man kan få:-)
    Hvilke 2 hvalpe er det du har set? Der er faktisk 5 hvalpe til salg i DK pt. 1 på knap 5 mdr og 4 på 13 uger. Hvor er det ærgerligt.
    @Hanne: det er callisto på Ruths hjemmeside som vi har ulv om. Vi henter lille Henry på lørdag. Ih hvor jeg glæder mig. Sidst jeg hentede hanhvalp var for snart 10 år siden i Sverige.

• #17   17. jan 2012 hanne M.: go for it...
    Jeg ville ik være bekymret for det, især når den sidste er en hanhund. Ville være mere bekymret hvis det var en tæve du sku ha...

• #18   17. jan 2012 Louise C:
    Det er virkelig en dejlig varm kritik, du har fået. Syntes godt jeg kan fornemme, at det kan tage længere tid at sælge hvalpe de sidste par år. Måske især indenfor de mindre kendte racer. Krisen kradser!!!
    Jeg har set hvalpene på den hjemme side Hanne M, har sat i tråden: http://www.sealyham.dk/DK_index.htm
    Så vil jeg ønske dig held og lykke med lille Henry. Og glæder mig til billeder;0)

• #19   17. jan 2012 Tak Helle!!
    Åh det var fordi du skrev 2 til salg - Ruth har 4!!!til salg. Ham der hedder Proteus er min:-)
    Sealien har altid været svær at sælge - altså siden efter 2. verdenskrig;-) Man ser dem ikke i gadebilledet og folk aner ikke de eksisterer. Vi bor på landet og har foruden hundene også 3 mindre drenge. Vi kan desværre ikke tage til byen og spadserer op og ned af gågaden hver lørdag. Er dog sikker på at det vil give noget. Mange af ejerne til de Westier jeg trimme, kommer også og siger at sådan en ville jeg også have haft:-) Det er en terrier men den er ikke "hidsig" og opfarende som Cairn/Westie har tendens til. Ligeledes er den meget lidt gøende. Vores gør kun af en bestemt hund i nabolaget hvis den starter. Ellers er det hylen af glæde når der kommer gæster:-)

• #20   17. jan 2012 Helle hvor har du i øvrigt din petit fra? Kender et par opdrættere:-)

• #21   17. jan 2012 Hej Louise C!
    Han er da en lille charmetrold, kan godt forstå du glæder dig til at få ham hjem.
    Jeg tror faktisk kun jeg har set et par stykker "live", af din race. Det lyder ellers til, det er en af de mere roligere terrier. Det er både godt og ondt når racen er så lille ik? Jeg mener i forhold til avl, kan det vel meget ofte være nødvendigt at skulle til udlandet. Men samtidig sker der jo indimellem det at et race bliver for modernet. Men skøn er den! Jeg er også lidt forelsket i dandie dinmont terrier. Så nu er der to racer, på min terrier liste. Hihi....
    Vi har Wilma fra, kennel Vicky i Hirtshals. Men er efterfølgende, blevet bekendt med de fleste PBGV kenneler herhjemme. Der er en super FB
    gruppe for pbgv ejere. Ikke at vi nødvendigvis kender hinanden personligt. Men det er faktisk, rigtig rart at få råd, tale om hunde hverdags ting osv med folk med erfaringer i racen. Hvem kender du?
    Glæder mig som sagt til at se billeder af den lille fyr :0)

• #22   17. jan 2012 Joh det er helt klart både-og. Dejligt at racen er så sund som den er for den er ikke skamavlet. Vi kender hinanden overalt i verden og vi er helt klart nødt til at hente sæd hjem ind i mellem. Det er dog praktisk taget umuligt at finde 2 stambøger hvor ikke der er sammenfald i anerne. Der er dog opdrættere som parrer meget tæt - desværre:-((
    Joh det er en stille race. Den er dog lidt mere "hårdfør" end Dandien (som også er én af mine favoritter ) ligesom Ceskyen. De er vil dog ikke trives herhjemme med 3 drenge i alderen 1 år, 4½ år og 7 år. Det nytter ikke noget med en psykisk for blød hund. Sealyen er følsom og meget obs på ejerens sindsstemning men den er ikke blød som sådan og bliver forskrækket ved pludselige lyde og bevægelser osv eller hvis én råber højt. Det kan jeg ikke ha.

Jeg kender Gitte (eller Birgitte Winter) som har kennel Fodnote. Hun er vores dyrlæge. Så er jeg kommet til at kende Jette Ramvad (kennel Petit Heroes og er dommer) sidstnævnte fordi hun er faldet pladask for Sealyen og vil have sådan en hos os engang. Hun skulle have haft Frida før vi havde parret men hun havde en tæve der skulle have sit første kuld og måtte springe over.

Lille Henry bliver oprettet i starten af næste uge. Jeger blevet lovet en CD med masser af billeder:-)

• #23   18. jan 2012 Louise C!
    Jeg ved hvem de begge er, men kender dem ikke personligt men kun via FB. De virker begge rigtige erfarende og det er jo rart mht nogle former for råd. Og det er lige præcis, de to steder jeg kunne tænke mig hvalp fra hvis det blev aktuelt igen.
    Glæder mig til foto af Henry :0)
    Ps: Bliver Dandien let skræmt og er den meget "blød", bare af ren nysgerrighed?

• #24   18. jan 2012 Gitte (fodnote) lave rigtig gode hvalpe!!
    Jeg ved ikke så meget til Jettes ud over de billeder hun sætter på FB. De er nu ikke så tossede.
    Ja Dandien er en meget rolig og lidt forsagt hund. Måske ikke hjemme men på udstillinger og hvad jeg hører, så gør den ikke meget væsen af sig. Jeg vil helst have en som ikke løber bort med dukket nakke hvis jeg hæver stemmen - lidt meget ;-))

• #25   19. jan 2012 :0)

Kommentér på:
åh , min standhaftighed og fornuft prøves af..

Annonce