1.104 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

daniel f
daniel f
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

er lidt på herrens mark, hjælp?? er lidt på herrens mark, hjælp??

heej hg, jeg er en ung mand på 22år, der altid har ønsket mig en hun siden jeg var 5 men min mor har altid sagt nej.
men er lige blevet udlært landmand, og har fået et stuehus på den går jeg arbejder på, så der er masser af plads og grønne områder omkring
jeg er helt forelsket i en sheetland sheepdog, og en collie det har jeg altid været, men er nybegynder så hvad skal jeg vælge?? evt råd tips osv
mvh daniel

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Forhave + have 1.500 kr.
  • Klipning af hæk 2.000 kr.
  • Hækklipning 1.600 kr.
  • Græsslåning 350 kr.
  • Hjælp til fjernelse af ukrudt i forhaven 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  er lidt på herrens mark, hjælp??
  • #1   24. jan 2012 det kommer jo meget an på hvilken hund som vil passe til dig. hvor meget tid du vil bruge på aktivering, gå-ture osv, pelspleje osv osv? læs alt hvad du kan komme i nærheden af om de to racer, se hvad der passer bedst til dig. selv er jeg helt vild med sheltien smiley kontakt evt forskellige opdrættere og hør om du må komme på besøg og høre om hundene og møde dem smiley

• #4   24. jan 2012 Min opfattelse af de to racer er, at de er samarbejdsglade og livlige hunde, som elsker at bruge krop som hoved. Det vil ikke være nok, at hunden bare kan rende rundt- der skal noget hjernearbejde til. Så der skal lægges noget tid i at træne. Men hvis du kan det, så er begge racer fantastiske.

• daniel f
    daniel f Tilmeldt:
    jul 2010

#5   24. jan 2012 jeg har læst rigtig meget omkring dem, men det me at ringe til nogle opdrættere var faktisk en rigtig god ide, ja selvfølgelig har jeg tænkt mig at gå med dem lege med dem, træne osv har ik tænkt mig at bare lukke dem ud også kan hunden selv løbe rundt slet ikke!. og er klar over at pelsen kræver meget holdning hvis man ka kalde det det

• #7   24. jan 2012 De Sheltier jeg har set elsker at arbejde. De er jo fantastiske til lydighed og agillity, så hvis du kan lide at træne lydighed/tricks/agillity, så tror jeg bestemt det er en race for dig. Collien kender jeg desværre ikke rigtig, men du kan f.eks prøve at snakke med Kennelmor herinde fra, som vidst opdrætte dem.

• #8   24. jan 2012 Kennelmor: http://hundegalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=122948

• #9   24. jan 2012 Og ellers er der Søster McFluff (HA) som har sheltie og ved en masse om racen smiley

Jeg er også helt fjollet med sheltien, som jeg personligt synes, er pænere end collien i ansigtet

• #11   24. jan 2012 linda r: ja det gør de!! ved du egentligt om de kan lære ikke at gø så meget? jeg har en papillon, det er også nen race som kan gø meget, men min gøer stort set ikke, og kan altid stoppe ham.

• #12   24. jan 2012 Dem jeg har mødt har ikke sagt en lyd, medmindre de er blevet bedt om det.

• #13   24. jan 2012 Begge racer kan fint klare sig med moderat aktivering på en gård. Det er jeg ret sikker på. Men klart nok, de vil elske dig for en ugentlig tur på en agilitybane.

Jeg går ud fra at du er indstillet på pelspleje, siden det er de to racer du ser på, så det behøver jeg ikke komme ind på. smiley

Mht hvilken du skal vælge... jamen , det er op til dig og hvad du vil med hunden. Begge er relativt nemme hunde at have med at gøre hvis man enten har hundeerfaring/forståelse, eller sørger for at tilmelde sig noget træning fra den er hvalp, men der er nogle forskelle de to imellem.

Collien er den "rolige" af de to racer. Sheltien er colliens koffeinafhængige fætter - den er noget mere klovnet og turboladet, hvor collien er yndefuld og nærmest kongelig i sin overbærenhed...

Sheltien er den mere arbejdsomme af de to, og den er mindre (mindre pelspleje, lettere transport), men collien er vist lettere at håndtere - den er en fis mindre aktiveringskrævende. Begge er gøende hunde (hyrdehunde, argh), men sheltien er klart værre - den er dog i kraft af sin overlegne intelligens ofte (dog ikke altid) til at træne til at tie stille.

Det her er MEGET generelt, for det vil også afhænge af hvilke linjer du ser på. Når du bor på en gård vil jeg anbefale at du kigger efter hunde med agilityresultater - de hunde er avlet til at kunne "arbejde".

• #14   24. jan 2012 Jeg sad faktisk også og tænkte på den korthårende collie. smiley

• daniel f
    daniel f Tilmeldt:
    jul 2010

#15   24. jan 2012 jeg er nu mere til den langhåret collie, men det er nu en smags sag
    mvh daniel

• #16   24. jan 2012 Jeg mener begge racer er fine begynderhunde. Nogle mener de er født lydige, men lidt hjælp skal de nu have. Men en tro følgesvend, der har det godt med andre dyr, når de vokser op med dem. Dog er det hyrdehunde, så er der får på gården skal du være opmærksom på dette..

• #18   24. jan 2012 Ja det var også min tanke

• #19   24. jan 2012 Hvis du fatter interesse for den korthårede collie, så vær obs på at de fleste beskriver racen som værende mere livlig end den langhårede collie.

Søsters beskrivelse af collien som værende yndefuld og nærmest kongelig, er ikke ord jeg umiddelbart ville vælge til at beskrive min korthårede collie.

Der ville livlig, fjollet, katteagtig og meget glad nok komme før. smiley

Men jeg kan anbefale at læse Charlotte Høiers bog om Collien. Den giver et godt indblik i, hvad du bør overveje, før du køber en collie.Jeg lånte den på biblioteket, så du kan sikkert bestille den hjem i stedet for at købe den smiley

Kommentér på:
er lidt på herrens mark, hjælp??

Annonce